Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@04:18:14 GMT

چرا باید پوسیدگی دندان ها را جدی گرفت؟

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۵۹۸۸

چرا باید پوسیدگی دندان ها را جدی گرفت؟

رکنا: پوسیدگی دندان ها را باید جدی گرفت زیرا عفونت دندان سبب خرابی و پوسیدگی دندان ها سالم نیز می شود.

یک دندانپزشک با اشاره به آثار منفی عفونت‌های دهان و دندان درباره علل بروز این ناهنجاری‌ها توضیح داد.

پوسیدگی دندان مشکلی است که بسیاری افراد را درگیر کرده و مشکلات زیادی را برای آنها به بار می‌‌آورد؛ بیماری پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی مزمن است که برخلاف سایر بیماری‌های عفونی با مصرف آنتی بیوتیک متوقف نشده و در طولانی مدت سایر دندان‌ها را نیز درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به پیشرفت‌ علم دندانپزشکی و امکانات پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان، در حال حاضر امکان حفظ دندان‌ها برای تمام مدت عمر عملی شده است و باوری که دوره بی‌دندانی را قسمتی از عمر طبیعی بشر می‌دانست، تغییر یافته است؛ با این حال متاسفانه هنوز تعداد کسانی که دچار بی‌دندانی می‌شوند بسیار بالاست و علت این مسئله را باید در دسترسی نداشتن این افراد به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی به علت محدودیت‌های مالی یا فرهنگی جستجو کرد.

محمد اسماعیلی دندانپزشک اظهار کرد: بیماری‌های دهان و دندان از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی انسان است؛ در کشور ما قریب به اتفاق آحاد جامعه، حداقل از یکی از این ۲ بیماری مهم دهان و دندان رنج می‌برند؛ تغییر عادات و رژیم غذایی مردم جامعه، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، بی‌توجهی نسبت به اهمیت و سلامت دندان‌ها در کودکان، از مهمترین علل وخامت رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی دهان و دندان در جامعه است.

این دندانپزشک بیان کرد: پوسیدگی دندان، نوعی بیماری است که در آن، بافت سخت دندان بر اثر ترشح اسید از باکتری‌های پوسیدگی زا، مواد معدنی کلسیم و فسفر را از دست داده و به تدریج از بین می‌روند؛ پوسیدگی دندان مرحله غیر قابل برگشت در فرایند حل شدن مواد معدنی مینا توسط اسید محسوب می‌شود و درمان آن تنها از راه جایگزینی بافت سخت از دست رفته دندان با مواد ترمیمی دندانپزشکی امکان‌پذیر است.

اسماعیلی ادامه داد: اگر پوسیدگی تاج دندان به موقع متوقف و جایگزین نشده و پوسیدگی به ریشه دندان برسد، نیاز به درمان اتفاق می‌افتد و در موارد شدیدتر ممکن است حتی نیاز به خارج کردن یا اصطلاحا کشیدن دندان باشد.

تغییر رنگ مینای دندان؛ یکی از علائم بروز پوسیدگی دندان

وی درباره علائم بروز پوسیدگی دندان، گفت: علائم بروز پوسیدگی دندان شامل تغییر رنگ مینای دندان، سوراخ شدن دندان در محل پوسیدگی، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام خوردن غذا‌های سرد، گرم، ترش و شیرین، حساس بودن یا درد گرفتن دندان در هنگام فشردن آن‌ها، بوی بد دهان، گیر کردن مواد غذایی بین دندان‌ها و پاره شدن نخ دندان است.

میکروب؛ عامل اصلی پوسیدگی دندان

این دندانپزشک افزود: بطور کلی پوسیدگی دندان به ۴ عامل اصلی تقسیم می‌شود که شامل میکروب‌ها، پلاک میکروبی، مواد قندی و مقاومت شخص و دندان است؛ وقتی دندان تمیز نشود، میکروب‌ها بر روی دندان، لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که پلاک میکروبی نام دارد، این لایه نرم و غلیظ است که از مقدار زیادی باکتری‌های مختلف و سلول‌های موجود در دهان تشکیل می‌شود و چنان بر سطح دندان می‌چسبد که به آسانی با آب شسته نمی‌شود، هر چه زمان بیشتر می‌گذرد، انواع مختلفی از میکروب‌ها وارد پلاک میکروبی می‌شوند و بیماریزایی آن را بیشتر می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: میکروب‌های موجود در پلاک میکروبی، از قند موجود در غذا‌ها استفاده کرده و آنرا به اسید تبدیل می‌کنند؛ این اسید، مینای دندان را حل کرده و پوسیدگی آغاز می‌شود، در این بین مجموعه‌ای از عوامل دفاعی در دهان هر شخص وجود دارد که در برابر ایجاد پوسیدگی مقاومت می‌کند، وضعیت بزاق دهان و سلول‌های موجود در آن، شکل و فرم دندان، طرز قرارگیری دندان‌ها، جنس و نظیر این‌ها تا حدودی در میزان پوسیدگی تأثیر دارند.

وی با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان در یک لحظه و یک روز انجام نمی‌شود، گفت: مدت زمانی لازم است تا مینا حل شده و بافت نرم مینا از بین برود و سپس شاهد پوسیدگی دندان خواهیم بود.

علت افزایش پوسیدگی دندان چیست؟

این دندانپزشک درباره علل افزایش خطر بروز پوسیدگی دندان، بیان کرد: عوامل ژنتیکی شامل جنس دندان‌ها و ترکیبات مینا و عاج دندان، محل قرار گیری دندان‌ها، ترکیبات و میزان ترشحات بزاق و جنس بزاق، وجود شیار‌ها و حفرات در تاج دندان یکی از علل افزایش خطر بروز پوسیدگی دندان است، همچنین رژیم غذایی و روش زندگی، رعایت بهداشت دهان و دندان خطر بروز پوسیدگی را کاهش می‌دهد.

اسماعیلی گفت: مسواک کردن دندان‌ها با مسواک مناسب و روش صحیح در مدت زمان مناسب برای حذف پلاک میکروبی بسیار در پیشگیری پوسیدگی مفید است؛ همچنین استفاده از نخ دندان و دهان شویه‌های تجویزی پزشک، محدود کردن میزان مصرف مواد قندی در برنامه غذایی، عدم استفاده از دخانیات، استفاده از فلوراید با روش‌های مختلف و تحت نظر پزشک در پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید هستند.

وی یادآوری کرد: پوشاندن شیار‌های سطح دندان برای جلوگیری از گسترش پوسیدگی، پر کردن پوسیدگی‌های مختصر به منظور جلوگیری از پیشرفت آن، مراجعه منظم به دندانپزشک برای مراقبت از وضعیت دهان و دندان نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز گروهی 4 پسر به دختری در پارکینگ مخروبه عکس های بدون پوشش قتل شوهر توسط زن دوم برای ازدواج با مرد مطلقه + عکس اقدام پلید پسرتهرانی با دوست خواهرش / دختر27 ساله فریب خورده بود+عکس شوهر بی غیرتم می خواست مرا بفروشد / مهنوش در دادگاه اشک همه را در آورد + عکس هولناک ترین عکس از جسدی در پراید پرس شده! +عکس اقدام منشوری 2 جوان در حمله به 2 دختر در ائل گولی تبریز + فیلم و عکس "بسته حمایتی" نگرفته اید اینگونه پیگیری کنید توطئه بی رحمانه مینا 16 ساله و ناپدری پلید برای به زندان انداختن مادر بی نوا 3 سال زندان به خاطر سوار کردن دختر غریبه به ترک موتور مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا راز کیسه ای بزرگ یک جوان که در خیابان های خلوت آبادان پرسه می زد + عکس جزئیات همسرکشی دلال دلار بعد از پایین آمدن قیمت ارز + در تهران رخ داد این 2 قاتل باید دستگیر می شدند ! اولین فیلم از تیراندازی وحشیانه در ورزشگاه سقز / این فوتبالیست به کما رفت + عکس تصویر انتقال لاشه هواپیمای بویینگ ۷۰۷ سقوط کرده در کرج

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت پزشک پوسیدگی دندان بهداشتی برند عفونت دندان عکس فیلم مشهد صبح مادر زن دختر حادثه نجات تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۵۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور

افشین امیریان با اشاره به هفته سلامت و بهداشت که همه‌ساله از یکم لغایت هفتم اردیبهشت برگزار می‌شود، اظهار داشت: شعار هفته سلامت و بهداشت امسال سلامت خانواده با مردمی‌سازی سلامت انتخاب شده که به همین مناسبت، آموزش و پرورش استان نیز با همکاری موثر دانش‌آموزان و اولیا در جهت سلامت جسمانی و روحیه دانش‌آموزان اقدامات موثری انجام خواهد داد.

وی افزود: ارتقای سطح سلامت دانش‌آموزان بی‌شک سرمایه‌گذاری مهمی برای نسل‌های آینده است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است.

امیریان اضافه کرد: برگزاری همایش استانی هفته سلامت به منظور تجلیل از فعالین حوزه سلامت در بخش سفیران سلامت دانش‌آموزی و مراقبان سلامت، برگزاری پیاده‌روی عمومی کارکنان اداره کل و ادارات مناطق هفده‌گانه آموزش و پرورش، معاینات غربالگری و پزشکی کارکنان اداره کل و همچنین ادارات مناطق هفده‌گانه آموزش و پرورش، جزو برنامه‌های هفته سلامت و بهداشت در سطح ادارات خواهد بود.

بیشتر بخوانید

بهبود شاخص‌های حوزه سلامت از دستاورد‌های مهم انقلاب اسلامی است

وی بیان داشت: به مناسبت هفته سلامت و بهداشت در مدارس استان نیز برنامه‌های آموزشی متنوعی از جمله آموزش سلامت در مدارس با مشارکت مراقبان سلامت و مراکز جامع سلامت، جشنواره‌های فضای سالم در مدارس و نمایشگاه‌های نقاشی با موضوع سلامت برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • اجرای طرح فلورایدتراپی دانش آموزان مقطع ابتدایی شیراز
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • انواع درد دندان‌ و علل آن | خودمان برای تسکین درد چه کار کنیم؟ | چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور