Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- تصویب کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، موسوم به پالرمو، به منظور شفاف سازی عملیات بانکی و مالی ایران برای مقابله با پولشویی است گامی موثر در جهت بهانه زدایی امریکا و اروپا در جهت تشدید تحریم ها علیه کشورمان است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** شمارش معکوس اتمام مهلت قانونی برای پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف
وبگاه «خبرآنلاین» با طرح این پرسش که «فواید پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف چیست؟» با درج عنوان فوق، گزارش داد: شمارش معکوس برای اتمام مهلت قانونی پیوستن به FATF آغاز شده و کمتر از یک ماه دیگر باید نسبت به پیوستن و نپیوستن به این نهاد تصمیم گیری شود و بعید است این مهلت برای بار دیگر تمدید شود.

متاسفانه هنوز هم میان موافقان و مخالان داخلی و حتی خارجی این کار توافق چشمگیری حاصل نشده و باید دید در روزهای آینده آیا CFT و پالرمو چه سرنوشتی خواهند یافت و آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تایید می‌کند یا خیر. در ماه ها و هفته های گذشته در برخی رسانه ها و حتی سخنرانی ها شدت انتقاد و مخالفت با FATF بیش از پیش پررنگ شده و منتقدان موارد مختلفی را مطرح می کنند که در این نوشتار به برخی از این موارد پاسخ داده شده است.

نگاهی به اخبار و اظهار نظرات منتشر شده نشان می دهد، بعضی از منتقدان بر این باور بوده و مدعی هستند که برخی از کشورهای دیگر هم آیتم های FATF را به صورت ناقص اجرا می کنند. به دلیل اینکه آنها این استانداردها را ناقص اجرا می کنند بنابراین لازم نیست ما (ایران) همه موارد را کامل اجرا کنیم.

در پاسخ به این گونه اظهار نظرات باید گفت؛ نخستین کاری که FATF انجام می دهد، این است که آیا بستر حقوقی کافی وجود دارد یا خیر؛ قانون جامع برای مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم لازم الاجرا هست یا خیر؟‌ سازوکارهای اجرایی مانند بخشنامه ها،‌آیین نامه ها برای هر بخش ذیربط وجود دارند یا نه؟‌ از دپارتمان های ویژه نظارتی برخوردار هستند یا خیر؟‌

در مرحله نخست همه این موارد ارزیابی می شود و در واقع رتبه بندی کشورها در مرحله اول بر اساس بسترهای حقوقی و سازوکارهای نظارتی انجام می شود و در مرحله های بعدی اگرکشوری برخی از استانداردها را ( توصیه های FATF) را به درستی اجرا نکرد آنجا ارزیابی می شود که برای نمونه فلان توصیه در حد ناقص اجرا شده و یا دیگری به طور کامل اجرا شده است. این موارد برای مراحل بعدی است نه مرحله نخست. کشوری که در واقع استانداردهای FATF را رعایت می کند ولی برخی از استانداردها کامل رعایت نمی شود با کشوری که اصولا بستر حقوقی لازم را ندارد و اصلا وارد این گردونه نشده، برابر نیست.

** 19 ایراد CFT به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد
تارنمای «فرارو» با درج مطلبی نوشت: دومین دور ایرادات شورای نگهبان در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در دستور کار جلسه روز یکشنبه‌ مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. نمایندگان با 117 رای موافق، 62 رای مخالف و چهار رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی مصوب کردند که ایرادات شورای نگهبان مجددا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

پیش از این یک بار مجلس شورای اسلامی وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان شده بود که بخشی از آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داد و بخشی از مواد باقی‌ مانده بوده که در رفت و برگشت مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان قرار گرفت و در نهایت بعد از بررسی کمیسیون امنیت ملی امروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و کمیسیون بر مصوبه خود در شروط 1، 2 و 6 ذیل ماده واحده اصرار کرد.

طبق ماده واحده ـ به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود که کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم، مشتمل بر یک مقدمه، 28 ماده و یک پیوست، با اعلام شروط زیر پذیرفته شود و سند ذی ربط را مطابق مقررات این ماده نزد امین اسناد توزیع کند.

دولت موظف است 6 ماه بعد از توزیع سند الحاق این کنوانسیون نزد امین اسناد وضعیت تعامل با گروه ویژه‌ اقدام مالی به ویژه‌ مساله خارج شدن قطعی جمهوری اسلامی ایران از لیست دول غیر همکار را ارزیابی کرده و در صورت تعلل و عدم اقدام اعضای این گروه عضویت در کنوانسیون را مورد تجدید نظر قرار دهد.

** برگ برنده دست فیلمسازان جوان است یا باسابقه‌ها؟
وبگاه خبری «خبرآنلاین» با اشاره به گمانه‌هایی درباره غافلگیری‌های جشنواره فیلم فجر، با قید تیتر فوق گزارش داد: رقابت نزدیک فیلمسازان باسابقه و کارگردانان جوان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره است.

سی و هفمین جشنواره فیلم فجر با مجموعه‌ای از فیلم‌هایی که محصول تلاش نسل جوان سینمای ایران و تولیدات نسل‌های باسابقه است کمتر از 12 روز دیگر شروع به کار خواهد کرد و در فرصت باقی مانده تا آغاز جشنواره می‌توان با گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌هایی که می‌توانند روزهای برگزاری جشنواره گرم و پرهیاهو کنند به حال و هوای این رویداد سینمایی نزدیک شد.

در این دوره از جشنواره کیومرث پوراحمد، فریدون جیرانی، محمدرضا هنرمند و رسول صدرعاملی به عنوان نمایندگان نخستین نسل کارگردانان بعد از انقلاب در کنار نسل بعدی رضا میرکریمی، پرویز شهبازی و علیرضا رئیسیان با فیلمسازان تازه‌واردتری چون آزیتا موگویی، مونا زندی حقیقی، مهدی جعفری، مهدی علی‌میرزایی، یلدا جبلی، مرتضی علی‌عباس میرزایی، سیاوش اسعدی، نیما جاویدی، نرگس آبیار، بهرام توکلی، محسن تنابنده، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، همایون غنی‌زاده و صفی یزدانیان وارد رقابت شوند. از قطار اسامی فیلم‌های کارگردانان تازه‌واردتر به سینما می‌توان حدس زد که احتمال یافتن شگفتی‌ها در میان این اسامی بیشتر است، اما بارها چنین بوده که نسل قدیمی‌تر سینما هم ثابت کرده‌اند همچنان «دود از کنده بلند می‌شود».

** عمان؛حریفی مرموز در کمین تیم کی‌روش
وبسایت خبری «خبرآنلاین» در گزارشی با بیان اینکه «تیم ملی ایران امشب به مصاف رقیبی خطرناک خواهد رفت.» نوشت: ایران پس از مسجل کردن صعود خود به عنوان صدرنشین،حالا باید در اولین گام در مرحله حذفی رقابت های جام ملت های آسیا به مصاف حریفی مرموز و خطرناک برود. حریفی که در مرحله گروهی نفس ازبکستان و ژاپن را گرفت و به لطف باخت هایی با اختلاف حداقل مقابل این دو تیم قدرتمند و برتری پر گل مقابل ترکمنستان، به عنوان یکی از تیم های برتر سوم راهی مرحله بعد رقابت های جام ملت های آسیا شد تا در یک هشتم نهایی به مصاف تیم اول قاره برود.

کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی پیش از این گفته بود که جام ملت ها برایش تازه از این مرحله آغاز می شود و حالا برای آغاز جام ملت ها،یک حریف قدیمی انتظار فوتبال ایران را می کشد: عمان!

تیم عمان از لحاظ فنی و بدنی نسبت به تیم آماده و قدرتمند ایران در موضع ضعف قرار دارند اما همین ضعیف تر بودن قطعا انگیزه ای مضاعف برای عمانی ها خواهد بود تا با حساب کردن روی تک حذفی بودن بازی و احتمال بروز هر اتفاقی در طی 90 دقیقه یا 120 دقیقه،امیدوار به حذف یکی از مدعیان اصلی قهرمانی باشند و برای رقم زدن آن بکوشند. اتفاقی که البته امیدواریم در نهایت رخ ندهد.

** اروپا، ایران و ترامپ دیوانه؛ سرانجام چه خواهد شد؟
پایگاه خبری «فرارو» باطرح پرسش «آیا نشست ورشو شکاف میان اروپا و آمریکا را افزایش می‌دهد» در گفت و گو با مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین الملل آورده است: آنچه که باید به آن توجه داشته باشیم، واقعیت‌های موجود در عالم سیاست است. جهان امروز در گستره اقتصادی عمل می‌کند و این گستره یک جهان بی‌مرز را نشان می‌دهد و در این جهان نظام سرمایه‌داری مقیم در ایالات متحده، دارای قدرت اصلی است. از سوی دیگر این قدرت اهرم‌های فشار بسیار زیاد و قدرتمندی برای ایجاد نفوذ و اثرگذاری بر دیگر کنشگران عرصه سیاست در اختیار دارد

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: «ترامپ نشان داده است که یک فرد عملگرا است و برعکس اوباما یک بازیگر دیوانه است و گاه و بی‌گاه حرکت‌های انجام می‌دهد که در منطق پیش‌بینی قرار نمی‌گیرد. او در ارتباط با دیوار مکزیک هم اکنون رکورد تعطیل کردن بخشی از دولت را به نام خود ثبت کرده است یا در خصوص پیمان‌های بین‌المللی به هرآنچه که گفته، عمل کرده است. حالا هم اروپا را تهدید می‌کند که اگر در مورد ایران و نشست ورشو آمریکا را همراهی نکنند، او به عمل تقابلی دست خواهد زد. یعنی با توجه به اینکه در نظم نوین جهانی اروپا در کنار چین یک رقیب برای ایالات متحده محسوب می‌شود، قطعا ترامپ از این فرصت برای ضربه زدن به آن‌ها استفاده خواهد کرد.»

مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: «این روز‌ها خبر‌های متعدد و متفاوتی در خصوص نشست ورشو منتشر می‌شود. گاهی صحبت از به تعویق افتادن این نشست مطرح می‌شود و گاهی مانند خبر اخیر آسوشیتدپرس صحبت از عدم حضور اروپایی‌ها در این نشست به میان می‌آید. اما در خصوص خبر اخیر که صرفا بر اساس یک منبع آگاه که تمایلی هم ندارند نامشان فاش شود، کشور‌های اتحادیه اروپا تمایل ندارند در نشست ورشو شرکت کنند، به عقیده من یک خبر خاکستری و متمایل به سیاه است؛ نمی‌توان به آن اعتماد و استناد کرد.»

مطهرنیا در خصوص اینکه اگر کشور‌های اروپایی حاضر به شرکت در نشست ورشو نباشد، چه تاثیری بر روابط و شرایط میان آن‌ها و ایالات متحده خواهد گذاشت، گفت: «ترامپ نشان داده است که یک فرد عملگرا است و برعکس اوباما یک بازیگر دیوانه است و گاه و بی‌گاه حرکت‌های انجام می‌دهد که در منطق پیش‌بینی قرار نمی‌گیرد. او در ارتباط با دیوار مکزیک هم اکنون رکورد تعطیل کردن بخشی از دولت را به نام خود ثبت کرده است یا در خصوص پیمان‌های بین‌المللی به هرآنچه که گفته، عمل کرده است. حالا هم اروپا را تهدید می‌کند که اگر در این مورد آمریکا را همراهی نکنند، او به عمل تقابلی دست خواهد زد. یعنی با توجه به اینکه در نظم نوین جهانی اروپا در کنار چین یک رقیب برای ایالات متحده محسوب می‌شود، قطعا ترامپ از این فرصت برای ضربه زدن به آن‌ها استفاده خواهد کرد.»

** سعید مرتضوی؛ زندانی خبرساز
تارنمای خبری «فرارو» گزارش داد: انتشار خبر حضور مرتضوی در عراق با واکنش‌های فراوانی در فضای مجازی هم روبه رو گردید و بسیاری آن را به «فرار» مرتضوی تعبیر کردند. پس از آن سعید ایوبی وکیل مرتضوی در گفت و گویی اظهار کرد: «در این باره کسی با من مصاحبه نکرده است و این موضوع را تکذیب می‌کنم.»

سعید مرتضوی سلبریتی نیست، اما برای رسانه‌های یک سلبریتی تمام عیار است. هر خبر و عکسی مرتبط با او سریعا مورد توجه قرار می‌گیرد. اخبار او همه جا خریدار دارد و او چهره‌ای است که تمام تحرکاتش زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارد. رفتار‌های مرتضوی هم به این وضعیت دامن می‌زند. مرتضوی با وجود آنکه رسما در حال گذراندن دوران محکومیت است، اما در شایعات و خبر‌های غیر منتظره و عجیب احاطه شده است. آخرین آن مربوط به حضور او در عراق است. این خبر تکذیب شد، اما جنجال به پا کرد.

در کنار اخبار و شایعات پیرامون مرتضوی این روزها بازخوانی وقایع تاریخی نیز داغ شده است. یکی از این وقایع داغ ماجرا مرگ زهرا کاظمی است. اخیرا محمد حسین خوشوقت مدیرکل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد در دوران اصلاحات در گفت و گویی این ماجرا را باز خوانی کرده که مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. روایتی که تمام علیه مرتضوی است و نشان می دهد او در ماجرای زهرا کاظمی نقش مخربی داشته است.

** رییس دادگستری تهران: مرتضوی در زندان است
وبسایت جامعه خبری تحلیلی «الف» در گفت و گو با غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری تهران نوشت: بازار شایعات همچنان پیرامون برخی محکومان و متهمان بسیار داغ بوده است و اساسا برخی افراد و جریانات نیز با دامن زدن به این شایعات به دنبال ماهی‌گیری از آب گل آلود هستند. یکی از این شایعات که چند روزی است فضای رسانه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده است، ماجرای حضور یا عدم حضور سعید مرتضوی قاضی و دادستان سابق تهران در کشور است.خبر دیده شدن سعید مرتضوی مدیرعامل اسبق سازمان تامین اجتماعی در نجف و اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه مرتضوی بعد از خروج از کشور در اربعین، هنوز به کشور بازنگشته و خود را به زندان معرفی نکرده است.

چندی پیش، سعید مرتضوی در نامه ای از اولیای دم مقتول تقاضای بخشش کرد که دادگاه تجدید نظر نیز به دلیل اظهار ندامت وی، حکم حبس 5 ساله وی را به 2 سال تقلیل داد و پس از این ماجرا و صدور حکم، عکس وی به عنوان زائر اربعین کربلای حسینی در رسانه‌ها منتشر شد، اما ماجرا به همین جا ختم نشد و برخی رسانه‌ها خبر از عدم حضور مرتضوی در تهران خبر دادند.

در همین راستا، خبرنگار الف این موضوع را از غلامحسین اسماعیلی رییس دادگستری تهران پیگیری کرد، که ایشان اینطور پاسخ داد: مرتضوی در زندان است، یک نفر دروغی را می‌گوید و عده ای را به دنبال خود می کشاند که متاسفانه رسانه‌ها به دنبال آن می روند. روز گذشته نیز در مورد عدم صحت این موضوع اطلاع رسانی شد. بر اساس این گزارش، شواهد و گفته ها نشان می دهد که مرتضوی هم اکنون در زندان به‌سر برده و دوران محکومیت خود را طی می کند.

** پارک، خانه شما نیست! سگ‌ها را ببندید
وبسایت خبری «عصر ایران» با درج عناوین «پارک، خانه شما نیست! سگ‌ها را ببندید/ با همین قوانین موجود نیز می توان از تردد سگ های خطرناک در معابر عمومی جلوگیری کرد» نوشت: دستکم سگ های بزرگ، عامل بالقوه خطر هستند و به استناد همین قوانین موجود، پلیس می تواند از تردد آنها در معابر عمومی جلوگیری کند. به نظر می رسد، اکثریت نیز با این پیشنهاد موافق باشند چرا که سگ هایی مانند سگ های حادثه ساز لواسان، در هر نقطه دیگری می توانند فجایعی حتی بدتر بیافرینند.

در آمریکا و اروپا هم قوانین محکمی در مورد آوردن سگ به خیابان و مکان عمومی وجود دارد به ویژه سگ‌هایی که خطرناک هستند.در ادامه به برخی از قوانین در مورد سگ در اروپا و آمریکا اشاره می‌کنیم:
قانون نژادها Breed Bans- هدف این قانون بیشتر نژادهای گروه Bull مانند پیت بول و سگ‌های نژاد گارد مانند روتفایلر، دوبرمن، ماستیف، ژرمن شپرد و …. در بر می گیرد. صاحبان این سگ‌ها باید به سگ‌های خود آموزش بدهند تا به دیگران آسیب نزنند و سگ‌های که عصبی هستند باید با پوزه بند به بیرون بیایند.

قانون قلاده Leash Laws - در این قانون سگ در معابر عمومی و یا پارکهای که استفاده آن برای عموم آزاد است حق تردد بدون قلاده را ندارد. در برخی از ایالت‌های امریکا طول بند قلاده نباید از 6 فوت (186 سانتیمتر) بیشتر باشد.

حکم صدا Noise Ordinances- در این قانون بعد از شکایت همسایه ها در مرحله اول از صاحب سگ تعهد کتبی جهت کنترل پارس سگ می گیرند اگر سگ همچنان به پارس کردن ادامه دهد سگ را به بازداشتگاه حیوانات پر سرو صدا منتقل و بعد از آموزش سگ را به فرد دیگری می دهند.

خلأ قانون در ایران؟- در سال های اخیر، سگ گردانی در ایران تشدید شده است و این در حالی است که قانون جامعی در این باره وضع نشده است. عده ای معتقدند که کلا باید آوردن سگ به معابر عمومی ممنوع شود و گروهی بر این باورند که نمی شود جلوی این کار را گرفت و باید قوانینی در این باره وضع شود.

با این حال، نمی توان تا آن موقع، دست روی دست گذاشت و جامعه را به حال خود رها کرد. در همین قضیه لواسان، رئیس دادگستری منطقه گفته است که فقط می توانیم حکم به دیه دهیم و قانون دیگری نداریم! این در حالی است که دستکم سگ های بزرگ، عامل بالقوه خطر هستند و به استناد همین قوانین موجود، پلیس می تواند از تردد آنها در معابر عمومی جلوگیری کند. به نظر می رسد، اکثریت نیز با این پیشنهاد موافق باشند چرا که سگ هایی مانند سگ های حادثه ساز لواسان، در هر نقطه دیگری می توانند فجایعی حتی بدتر بیافرینند.

** با حذف یارانه پردرآمدها در بودجه 98؛ دولت یک بار برای همیشه جلوی «سوء‌استفاده انتخاباتی» از «یارانه» را بگیرد
تارنمای خبری «تابناک» با درج عنوان «با حذف یارانه پردرآمدها در بودجه 98؛ دولت یک بار برای همیشه جلوی «سوء‌استفاده انتخاباتی» از «یارانه» را بگیرد» نوشت: اگر دولت تدبیر و امید در جریان بودجه سال 1398 این مسأله را تعیین تکلیف و یارانه دهک های بالای درآمدی را حذف کند، زمینه جلوگیری از استفاده انتخاباتی دولت های بعدی از موضوع یارانه نقدی و ضررهایی که کشور و قشرهای فرودست جامعه از این ناحیه متحمل می شوند را فراهم و یک مسأله تماما غیرقانونی را برای همیشه تعیین تکلیف خواهد کرد.

دولت تدبیر و امید در سال های آغازین شروع به کار خود، وقتی توزیع یارانه نقدی را «مصیب عظمای» خود می خواند، تصمیم گرفت در یک فرآیند دموکراتیک از مردم به ویژه حامیان خود تقاضا کند تا آنها خود به خود و در صورتی که نیازی به مبلغ یارانه ندارند، از دریافت آن انصراف بدهند که البته تعداد بسیار کمی از مردم حاضر شدند این درخواست را بپذیرند و از جمع یارانه بگیران خود را حذف کنند.

حالا زمینه خوبی برای اجرای قانون فراهم شده است. دولت به منابع محدودی که در این زمینه در اختیارش گذاشته شده واقف است و از طرفی نهادهای نظارتی هم آگاهند که این رویه غیرقانونی چه آسیب هایی به کشور و اقشار فرودست جامعه وارد کرده است؛ بنابراین، باید یک بار برای همیشه، تکلیف این مسأله روشن و یک تصمیم نهایی و قطعی برای حذف یارانه دهک های بالای درآمدی گرفته شود.

اگر دولت تدبیر و امید در جریان بودجه سال 1398 این مسأله را تعیین تکلیف و یارانه دهک های بالای درآمدی را حذف کند، زمینه جلوگیری از استفاده انتخاباتی دولت های بعدی از موضوع یارانه نقدی و ضررهایی که کشور و قشرهای فرودست جامعه از این ناحیه متحمل می شوند را فراهم و یک مسأله تماما غیرقانونی را برای همیشه تعیین تکلیف خواهد کرد.

** حذف 4 صفر از پول ملی محاسبات حسابداری را آسان‌تر و مبادلات را تسهیل می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با محمد رضا یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید، نوشت: به لحاظ اقتصادی، حذف صفر در واقع تغییر یک عدد بیشتر نیست و از آنجا که همان نسبت‌های قبلی باقی می‌ماند، واقعیت‌های اقتصادی تفاوتی نمی‌کند. او با بیان اینکه حذف صفر، روی تورم و ساختار‌ها هیچ تاثیری ندارد، گفت: اما چند موضوع دیگر نیز وجود دارد. یکی از آن‌ها بحث‌های حسابداری است. از طرفی، به دلیل وضعیت اقتصادی، مدت‌هاست پول خرد و درشت ما به هم ریخته. نکته دیگر اینکه از نیمه دهه 50 تورم ما همواره دو رقمی بود تا اینکه همین یکی دو سال پیش که تورم تا مرز 10 و 9 رسید و البته دوباره دورقمی شد؛ بنابراین ما همیشه با تورم‌های 2 رقمی مواجه بودیم و به همین دلیل کاهش ارزش پول ملی به طور شدید مواجه هستیم.

او با اشاره به آثار روانی این اقدام گفت: معمولا کاهش ارزش پول ملی با آثار روانی همراه است. کاهش ارزش صفر‌ها در واقع پیامی را به جامعه ابلاغ می‌کند و آن این است که روند ما در گذشته مورد پسند ما نبود و ارزش پول ملی ما کاهش پیدا کرده بود.

یوسفی افزود: اگر ما این کار را انجام دهیم، باید اصلاحات ساختاری هم انجام داده باشیم و اقتصاد را به یک ثباتی رسانده باشیم. نرخ رشد تورم به ثبات رسیده باشد، یعنی هم پایین باشد هم باثبات. رشد نقدینگی با ثبات و رشد اقتصادی متعارف باشد. تحت این شرایط، حذف چند صفر یک گام مثبت است. ولی گام مثبت بعد از این وقایع رخ می‌دهد یعنی در زمان ثبات و تداوم ثبات اقتصادی. این اتفاق می‌تواند انرژی مثبتی به مردم منتقل کند.

** سیر ایجاد و تحول «راویان جنگ» در گفتگوی مشرق با یدالله ایزدی
سایت خبری تحلیلی «مشرق» در گفت و گو با یدالله ایزدی از راویان قدیمی دفاع مقدس نوشت: هر چه از دوران جنگ دورتر می شویم، ارزش اسناد آن، بیشتر و بیشتر به چشم می آید. اسنادی که امروز در دسترس محققین است، روزگاری با سختی های فراوان، توسط افرادی به نام «راویان جنگ» جمع آوری شده و این روزها در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران در حال نگهداری و پردازش است. اگر چه این مرکز پس از جنگ هم به کار خود ادامه داد اما راه زیادی تا رسیدن به مطلوب هایش دارد و همچنان سعی کرده با بهره گیری از نیروهای جوان، ساختارش را به روز و پویا کند. داستان شکل گیری گروه «راویان جنگ» در دل دفتر سیاسی سپاه، از هر زبانی و به هر نحوی شنیدنی و جالب است. این داستان را از زبان یکی از قدیمی ترین راویان، یعنی برادر یدالله ایزدی در گفتگویی چند ساعته شنیدیم تا آن را به شما عرضه کنیم.

* ابتدا از خودتان برایمان بگویید و اینکه چه شد با دفتر سیاسی و راویان جنگ مرتبط شدید؟
- بسم‌الله الرحمن الرحیم. من متولد اول شهریور سال 1337 در تهران هستم. در سال 1359 فضای انقلاب حاکم بود و وقتی جنگ شروع شد، فضای متفاوت‌تری را در جامعه حاکم کرد. به‌طور کلی حس دفاع از سرزمین، از وطن و از انقلاب نوپایی که با تهدید بسیار جدی مواجه شده بود، در بین مردم وجود داشت اما درک روشنی از جنگ وجود نداشت. حمله هوایی به تهران و به فرودگاه‌های کشور تا حدی این ابعاد وسیع را نشان داد ولی مثلاً صدای هواپیما و صدای انفجار فقط در مناطقی که به فرودگاه مهرآباد نزدیک‌تر بودند، شنیده شد. البته قبل از جنگ، گروه‌های مسلح و معارض انقلاب تا حدودی این فضا را ایجاد کرده بودند. اما از این تجربه و ابعاد حادثه که یک کشور همسایه مثل عراق حمله کرده درک کاملاً روشنی در جامعه وجود نداشت.

** بی‌قانونی سایپا در افزایش قیمت محصولات
پایگاه خبری «مشرق» در گزارشی نوشت: با اینکه دولت به خودروسازان مجوز داده از ابتدای بهمن قیمت محصولات خود را حداکثر تا پنج درصد زیر قیمت بازار افزایش دهند، نرخ‌هایی که شرکت سایپا برای محصولاتش اعلام کرده بالاتر از سقف مجاز است.

با اعلام شرکت سایپا، قیمت جدید محصولات این کشور اعلام شد به طوری که پراید که ارزان‌ترین خودروی کشور محسوب می‌شود از این پس بالای 33.7 میلیون تومان قیمت دارد و دیگر بازار خودروی ایران، محصول زیر 30 میلیون تومان به چشم خود نخواهد دید. اما نکته مهم آن است که مبنای قیمتگذاری خودروها که پنج درصد زیر نرخ بازار است، مبهم است و مشخص نیست قیمت بازار مدنظر سایپا چطور به دست آمده است.

مثلاً در حالی که پراید 131 در بازار آزاد تهران 35 میلیون و 100 هزار تومان است و پنج درصد زیر قیمت آن 33 میلیون و 345 هزار تومان می‌شود، شرکت سایپا قیمت این خودرو را 33 میلیون و 725 هزار تومان تعیین کرده که 380 هزار تومان بالاتر از سقف مجاز است. درباره سایر محصولات این شرکت هم شاهد قیمتگذاری خودروها بالاتر از سقف مجاز (پنج درصد زیر قیمت بازار) هستیم.

** آیت الله فاضل گلپایگانی: آیت الله وحید به این فکر نیستندکه برای خودشان نام و نشانی داشته باشند
«شفقنا» از مجموع گفت و گوهایی با ارکان معظم تشیع تحت عنوان «سلوک مراجع عظام تقلید»، در گفت‌وگو با آیت الله محمد حسن زالی، نوشت: آیت الله محمد حسن زالی معروف به فاضل گلپایگانی از اساتید حوزه و عضو خبرگان رهبری است که سال ها در کلاس های درس آیت الله وحید خراسانی حضور داشته است. حضور آیت الله فاضل گلپایگانی در کلاس های درس استاد به قبل از انقلاب باز می‌گردد که بیشتر از کلاس‌های اصول ایشان استفاده می‌کرده و زمانی که استاد به دلیل کمبود جا و افزایش شاگردانش از مدرسه آیت الله العظمی بروجردی به مسجد فاطمیه و بعد مسجد سلماسی و بعد از آن هم به مسجد اعظم رفتند، در محضر ایشان بوده است.

آیت الله گلپایگانی در این گفت و گو اظهار کرد: آیت الله العظمی وحید خراسانی بیشتر در فکر این هستند که بتوانند مکتب نورانی اهل بیت(ع) را ترویج دهند و برای اینکه بخواهند بیشتر شناخته شوند یا از خودشان نام و نشانی باشد اقدامی نکردند. لذا تا به حال حاضر نشدند چیزی به عنوان زندگی نامه یا احوال شخصیه منتشر کنند؛ دلیلش این است که می‌گویند نمی‌خواهم چیزی را از خودم نشر دهم. بنابراین این گفت و گوها می تواند برای شناختن جایگاه علمی ایشان مفید باشد.

او آیت الله وحید را در دو حوزه فقه و اصول توانمند دانست و گفت: ایشان از نظر فقه و اصول در حوزه علمیه قم معروف هستند. پیش از انقلاب و قبل از اینکه حوزه علمیه نجف خالی شود آیت الله العظمی وحید به حوزه علمیه قم هجرت کردند و چون در حوزه نجف درس خارج فقه و اصول را تدریس می‌کردند به مدرسه آیت الله العظمی خویی در قم که آمدند هم همین کار را ادامه دادند. کلاس‌های آیت الله وحید بعد از مدرسه آیت الله العظمی خویی در مدرسه فاطمیه‌ی که آیت الله بهجت در آنجا نماز می‌خواندند و بعد در مسجد سلماسی برگزار شد. اما مرحله به مرحله شاگردان ایشان افزوده می‌شد و مکان گنجایش آن تعداد از طلبه ها را نداشت به همین دلیل کلاس‌هایشان به مسجد اعظم منتقل شد. اول شناختی نسبت به ایشان نبود و کلاس‌هایشان جایگاه کمتری را نیاز داشت اما طولی نکشید که جمعیت زیاد شد و سرانجام ناچار شدند مسجد را برای کلاس‌هایشان انتخاب کنند.

** خاطره وحیده طالقانی از مبدع راهپیمایی های انقلاب تا اقامه اولین نماز جمعه توسط آیت الله طالقانی
وبسایت خبری «شفقنا» در گفت و گو با وحیده طالقانی، دختر دوم آیت الله طالقانی که پدر را «آقا» صدا می زند، از خاطرات زمان انقلاب و نقشی که آیت الله طالقانی در این خصوص داشتند. نوشت: وحیده طالقانی در این گفت وگو می گوید: خانه پدری ام یک پنجره داشت که آقا از این پنجره برای مردم سخنرانی می کردند. مردم از مکان های مختلف می آمدند از روستاهای اطراف می آمدند تا صحبت های پدرم را بشنوند. بعد هم که آقا به زندان رفتند ما فکر می کردیم وقتی از زندان آزاد شوند مشکلات ایشان کمتر می شود اما وقتی از همان ساعات اولیه آزاد شدند تازه بسیاری از کارها بر دوش ایشان قرار گرفت. خانه پدری ام به مرکز انقلاب تبدیل شده بود و در دسترس بیشتر مردم. حتی آنقدر کارها و اموری که مربوط به مردم انقلابی از جمله کارگرانی که اعتصاب می کردند و زنانی که همسرانشان در زندان بود اختصاص پیدا کرد که جا برای ما نبود و ما مجبور شدیم به خانه دیگری نقل مکان کنیم. در واقع خانه مان مرکز کمک های مردمی شده بود.

یکی از اطاق ها را اختصاص داده بودند برای مصاحبه با خبرنگاران، یادم می آید که تقریبا هر روز با یکی از رسانه ها مصاحبه می کردند. یکی از اطاق ها هم به محلی برای نشر فرمایشات امام خمینی اختصاص پیدا کرده بود. زمانی که امام(ره) نوفل شاتو بودند دستورات با واسطه به پدر می رسید و ایشان هم منتشر می کردند. یکی از اطاق ها هم اختصاص به مهمانان خارجی داشت که از کشورهای مختلف با ایشان ملاقات می کردند.

وی افزود: آیت الله طالقانی در واقع مبدع راهپیمایی های میلیونی علیه رژیم شاه بود. ایشان در مقطعی احساس کردند که مردم باید در خیابان ها حضور پیدا کنند چرا که رژیم همه امکانات خود را برای سرکوب مردم و انقلابی ها به کار برده بود بنابرین مقطع حساسی بود که نیاز به حضور مردم احساس می شد. امام خمینی هم به همین ترتیب انقلاب را به پیش بردند. یادم می آید که ایشان جمله معروفی داشتند و معتقد بودند که هر چه در مقابل این انقلاب بایستد هلاک می شود. هدف ما حکومت اسلامی بود که انجام شود و لاغیر.

** هشتگ FreeMarziehHashemi در آستانه جهانی شدن
وبسایت خبری «خبرنامه دانشجویان ایران» با عنوان تیتر فوق نوشت: مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه پرس تی‌وی، طبق اعلام رسمی پلیس آمریکا، هنگام سفر به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی لمبرت در سن لوئیز بازداشت و توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) به‌صورت ویژه و تحت‌الحفظ به واشنگتن منتقل شده است. طبق گفته فرزندهاشمی این دستگیری بدون هیچ دلیل و اتهامی بازداشت بوده و پلیس فرودگاه بعد از این اقدام وی را با اجبار به کشف حجاب و خوردن به گوشت خوک مورد هتک حرمت قرار داده است.

مرضیه هاشمی یا همان «ملانی فرانکلین» چهره نام ‌آشنایی در عرصه رسانه‌های خبری است که همگان وی را با شبکه پرس تی‌وی می‌شناسند. وی بعد از تشرف به اسلام و به واسطه ازدواج با یک مرد ایرانی، نام خود را به مرضیه هاشمی تغییر داد.

در غیاب مسئولان رسمی کشور اما گویا فعالان حوزه فضای مجازی بیکار نبوده‌اند. هشتگ FreeMarziehHashemi# طی چند روز گذشته به شدت در حال تبلیغ و انتشار است و آزادی این زن خبرنگار مسلمان را از دولت آمریکا خواستار شدند. در این میان اما هیچ رسانه‌ها، روزنامه‌ و یا فعال اصلاح‌طلبی در کمال تعجب این موضوع را بایکوت کرده و هیچ خبری از آن منتشر نکرده‌اند.

** افروغ: نهادهای موازی را منحل کنید
پایگاه خبری «انصاف نیوز» در گفت و گو با عمادافروغ تحلیلگر و فعال سیاسی نوشت: آیا تمامی بنیادها، سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادهای کشور که عدد آنها حتی قابل شمارش هم نیست، کارآمد هستند؟ آیا نمی‌توان در شرایط اقتصادی کنونی برخی یا حتی بسیاری از آنها را که کارکردهایشان با بسیاری از وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر همپوشانی دارد، منحل و یا ادغام کرد؟ عماد افروغ، جامعه شناس و نماینده‌ی مجلس در دوره‌ی هفتم، که از منتقدان جدی اتلاف انرژی و سرمایه‌های انسانی در این نهادها، بنیادها و سازمان‌های کم بازده یا بی‌بازده است، معتقد است که آنها یا باید ادغام شوند و یا منحل.

عماد افروغ با بیان اینکه نهادهای موازی باید ادغام شوند، گفت: آنهایی هم که کارایی ندارند باید تعطیل شوند و کارایی آنها بررسی شود. این نهادها اصلا نباید سازمانی بررسی شوند و مثلا بیایند بگویند که یک چارت سازمانی داریم و در آن چارت وظایف تقسیم شده است، این درست نیست زیرا ذهنی است. بلکه باید در سطح عینی بررسی کنیم که کدام‌یک از نهادها توفیق دارند و کدام‌یک ندارند.

آقای افروغ گفت: خیلی از نهادهای دینی، سیاسی و اقتصادی موازی‌کاری می‌کنند، همین که جلوی این نهادهای موازی گرفته شود خودش یک تحول ساختاری عظیم است و بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند. انرژی و ذخایر بزرگی را برای رسیدگی به وضع مردم در واقع آزاد می‌کند. اینکار جرات می‌خواهد که نداریم.

این سیاستمدار اصولگرا گفت: اینها کارهای اساسی اداره ی کشور است، اینکه برای حفظ وضع موجود باری به هر جهت باشد موضع درستی نیست. امیدوارم در شرایط بحرانی جرات این کار به وجود بیاید. مثلا در این کشور آمایش سرزمین را انجام می‌دهند اما هیچ کس کاری نمی‌کند. می‌خواهند یارانه‌ها را عادلانه کنند اما هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و نهادهای موازی و یا بی‌فایده الی ماشاالله وجود دارد اما هیچکس اقدامی نمی‌کند، این هم که می‌گویند پشت آنها قدرت سیاسی وجود دارد بازی سیاسی است.

افروغ در پایان گفت: در کشور ما وقتی با کسی مشکل دارند، روی آن انگشت می‌گذارند و مساله شخصی می‌شود یا مثلا استیضاح فلان وزیر را مطرح می‌کنند چون مثلا خواسته‌اند فلانی مسوول آموزش و پرورش در فلان جا بشود و چون مخالفت کرده است آن را استیضاح می‌کنند مگر قوه‌ی مقننه باید در قوه‌ی مجریه دخالت کند؟ مگر باید در اصل و نصب‌ها دخالت کند؟ خیر! این‌طور نیست، بلکه باید دستش باز باشد که اگر انحرافی دیده شد فریاد بزند؛ پس بیماری کشور ما جناح زدگی و سیاست زدگی است.

** سبقت بدهی خودروسازان از تولید قطعه‌سازان
پایگاه خبری «رویداد24» در گفت و گو با نجفی منش یکی از فعالان حوزه صنعت نوشت: هنوز آثار واقعی تحریم روی صنعت خودروی ایران کاملا عملیاتی نشده اما تاثیر سریع خود را روی مصرف‌کنندگان و البته قیمت تمام شده خودروها اعمال کرده است. در حالی که برخی منابع از کمبود قطعات یا نایاب شدن برخی از قطعات خودرو خبر می‌دهند و می‌گویند از چندماه پیش این نگرانی به وجود آمده که در شب‌های پایانی سال کمبود قطعات یدکی یکی از بحران‌های صنعت خودرو خواهد شد، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی این موضوع را رد کرده و آن را به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان مرتبط می‌داند؛ بدهی که میزان آن از 10 هزار تا 20 هزار میلیارد تومان متغیر است!

محمدرضا نجفی‌منش رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به خبرنگار رویداد24 گفته در صورتی که هزینه قطعات پرداخت شود قطعه موجود است، اما در حال حاضر خودروساز قطعه را دریافت کرده، اما هزینه آن را پرداخت نکرده است. متاسفانه پرداخت‌ها به موقع نبوده است و قطعه‌ساز هم نتوانسته قطعه را تولید کند این در حالی است که اگر پرداخت‌ها 1 ماهه انجام می‌شد، توان تولید هم وجود داشت، اما شرایط به گونه‌ای شده که اغلب پرداخت‌ها 5 تا 8 ماهه شده است.

نجفی منش می‌گوید: 80 درصد قطعات خودرو تولید داخل است و در نمایشگاهی هم که در حال برگزاری است داخلی‌سازی قطعات خودرو به نمایش گذاشته شده، اما همچنان نیازمند یاری مسئولان هستیم. در حال حاضر تمامی خرید‌ها به صورت نقدی صورت می‌گیرد و این توان از عهده قطعه‌سازان خارج است به همین دلیل 37 درصد از نیرو‌های خود را تعدیل کردند.

پژوهشم**1699**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي تارنماها تصويب لايحه پالرمو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، تیک‌تاک نگرانی‌های خود از آزادی بیان درباره لایحه‌ای که توسط مجلس نمایندگان تصویب شده بود، تکرار کرد که اگر مالک چینی، بایت دنس، سهام خود را ظرف یک سال نفروشد، اپلیکیشن محبوب رسانه‌های اجتماعی در ایالات متحده را ممنوع می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا این قانون را با اختلاف ۳۶۰ رأی موافق در مقابل ۵۸ رای به تصویب رساند. اکنون این قانون به مجلس سنا منتقل می‌شود تا در روز‌های آینده برای رأی‌گیری مورد بررسی قرار گیرد. رئیس جمهور جو بایدن قبلاً گفته بود که قانون تیک‌تاک را امضا خواهد کرد.

بسیاری از قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات و دولت بایدن می‌گویند که تیک‌تاک خطرات امنیت ملی را به همراه دارد، زیرا چین می‌تواند این شرکت را مجبور کند داده‌های ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی خود را به اشتراک بگذارد.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای گفت: مایه تاسف است که مجلس نمایندگان از پوشش کمک‌های مهم خارجی و بشردوستانه استفاده می‌کند تا یک بار دیگر لایحه ممنوعیتی را که حقوق آزادی بیان ۱۷۰ میلیون آمریکایی را پایمال می‌کند، متوقف کند.

تیک‌تاک در ماه فوریه از لایحه اصلی انتقاد کرده بود که در نهایت در سنا متوقف شد و گفت که میلیون‌ها آمریکایی را سانسور می‌کند. به طور مشابه استدلال کرده بود که ممنوعیت ایالتی تیک‌تاک در مونتانا که سال گذشته تصویب شد، نقض اولین متمم قانون است.

اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا به دلیل آزادی بیان با لایحه مجلس نمایندگان مخالفت کرد.

سناتور دموکرات مارک وارنر، رئیس کمیته اطلاعات سنا، روز یکشنبه گفت که تیک تاک می‌تواند به عنوان یک ابزار تبلیغاتی توسط دولت چین مورد استفاده قرار گیرد و اشاره کرد که بسیاری از جوانان از تیک تاک برای دریافت اخبار استفاده می‌کنند.

او به سی‌بی‌اس نیوز گفت: این ایده که ما به حزب کمونیست این اندازه ابزار تبلیغاتی و همچنین توانایی حذف اطلاعات شخصی ۱۷۰ میلیون آمریکایی را می‌دهیم، یک خطر امنیت ملی است.

برخی از دموکرات‌ها همچنین نگرانی‌های مربوط به آزادی بیان را در مورد این ممنوعیت مطرح کرده‌اند و در عوض خواهان قانون قوی‌تری برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها شده‌اند.

رو خانا، نماینده دموکرات‌ها، گفت که ممکن است ممنوعیت تیک تاک از بازرسی قانونی در دادگاه‌ها با استناد به حمایت‌های قانون اساسی از آزادی بیان بازماند.

مجلس نمایندگان در ۱۳ مارس رای داد تا حدود ۶ ماه به بایت دنس مهلت دهد تا دارایی‌های تیک تاک را واگذار کند در غیر این صورت با ممنوعیت مواجه خواهد شد.

قانونی که روز شنبه تصویب شد یک مهلت ۹ ماهه می‌دهد که اگر رئیس جمهور بخواهد پیشرفت به سمت فروش را مشخص کند، می‌تواند سه ماه دیگر تمدید شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • تصویب ممنوعیت تیک‌تاک در آمریکا
  • آمریکا ممنوعیت تیک تاک را در سنا تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • سنگ تمام آمریکا برای کودک‌کش‌ها
  • سنگ آمریکا برای کودک کش‌ها