Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@04:17:27 GMT

شورای شهر تهران تماشاچی آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۶۶۶۳

شورای شهر تهران تماشاچی آلودگی هوا

دوچرخه‌سواری، متروسواری و حالا موتوربرقی‌سواری شاید در مقام یک شوآف رسانه‌ای امری پسندیده باشد و استقبال عمومی را هم به دنبال داشته باشد، اما در زمینه جلب رضایت عمومی همانقدر بی‌فایده و تبلیغاتی است که وعده‌های نجفی و افشانی برای توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی و حذف تکدی‌گری از شهر تبلیغاتی و بی‌فایده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، پیروز حناچی با موتوربرقی به بهشت رفت، سرگردانی مسافران متروی کرج - تهران در «روز هوای پاک»، مجید توکلی مجرم امنیتی در جلسه شورای شهر چه می‌کند؟ عدم‌ترخیص ۲۰ نردبان آتش‌نشانی از گمرک و...

این‌ها تیتر برخی اخبار منتشرشده در رسانه‌ها در روز هوای پاک بود. هوای پاک واژه‌ای غریب برای تهرانی‌ها و البته حالا برای ایرانی‌هاست، چراکه در همین روز هوای پاک، مدارس و ادارات برخی استان‌های کشور به خاطر آلودگی و گردوخاک موجود در هوا تعطیل بودند.

معضل، آسیب، فاجعه، بحران و هر لفظ و واژه دیگری که از زبان مسئول و مردم و... در توصیف هوای تهران به کار برده می‌شود، سوای وضعیت همیشگی هوا، مبین یک واقعیت دیگر هم هست و آن ناکارآمدی مدیریت شهری و زیست‌محیطی در پایتخت است. اینکه بعد از سال‌های سال که برای همه مردم و مسئولان این موضوع شفاف شده است که تهران هوای پاک ندارد، هیچ گام موثر و کارآمدی درجهت رفع مشکل برداشته نشده است و هوا، همان هوای سابق است، حتی اگر در سال ۹۷ بهتر هم شده باشد، بخش خیلی اندکی از این بهبود هوا ماحصل سیاست‌هایی نظیر اجباری بودن معاینات فنی و... است، بخش اعظم آن به خاطر بارش باران و برف و وزش باد است، این را می‌توان این‌طور گفت که خدا هوای ما را بهتر از خودمان دارد.

اما برای بررسی دقیق‌تر و سنجش میزان دغدغه‌مندی مدیران شهری در این‌باره و در جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا رجوع به جلسات شورای شهر و موضوعات مطرح‌شده در آن است. شورای شهری که حالا بعد از انتخاب سومین شهردار تهران در یک‌سال اخیر از فضای بی‌ثباتی خارج شده است و انتظار می‌رود دغدغه شهری و شهروندی سرلوحه امور آن باشد.

با مراجعه به سایت شورای شهر تهران برای اخذ گزارش مصوبات شورای پنجم در بازه پاییز و ماه اول زمستان ۹۷ می‌توان مشاهده کرد که شورای پنجمی‌ها در این چهار ماه چه کرده‌اند.

همانطور که در اخبار هرساله خصوصا دهه اخیر مشهود است این ایام، ایام اوج ایجاد آلودگی هوا به دلیل پدیده وارونگی و این دست موضوعات است و طبیعتا از مجموعه مدیریت شهری هم باید انتظار داشت تا در این ایام بیشترین سطح از اقدامات و مصوبات را در این حوزه داشته باشند.

 خبری از مصوبه آلودگی هوا نیست

با مراجعه به صفحه مصوبات شورای اسلامی شهر تهران از اول مهر ۹۷ تا ۳۰ دی ماه امسال چیزی حدود ۷۰ مصوبه در شورا به تصویب رسیده که از این ۷۰ مصوبه تقریبا هیچ‌کدام ارتباطی با وضعیت هوای تهران و آلودگی هوای تهران ندارند. یعنی باید این‌طور گفت که موضوعاتی نظیر نامگذاری معابر و پولی کردن تونل‌ها، اتوبان‌ها و... اولویت بالاتری نسبت به تهدید جدی تهران یعنی آلودگی هوا دارند.

در بررسی موردی مصوبات شورا در چهار ماه گذشته، ۱۹ مصوبه مربوط به معرفی افراد و شخصیت‌ها در سمت‌ها و جایگاه‌های مختلف، ۱۷ مصوبه مربوط به تعیین‌تکلیف پلاک‌های ثبتی، هشت مصوبه جوابیه‌ها و اصلاحیه‌ها، ۶ مصوبه نیز مربوط به تغییر نام معابر و بوستان‌ها و ایستگاه مترو و... و الباقی هم اندک مصوباتی در حوزه تعیین نرخ عوارض و بهای خدمات شهری و تخصیص اوراق به‌منظور اجرای طرح‌های حمل‌ونقل عمومی است که این آخری یعنی تخصیص اوراق را می‌توان اقدامی البته در سطح مصوبه‌ای که هنوز اجرایی نشده است در حوزه گسترش حمل‌ونقل عمومی دانست.

 انتظاراتی که برآورده نشد

دوچرخه‌سواری، متروسواری و حالا موتوربرقی‌سواری شاید در مقام یک شوآف رسانه‌ای امری پسندیده باشد و استقبال عمومی را هم به دنبال داشته باشد، اما در زمینه جلب رضایت عمومی همانقدر بی‌فایده و تبلیغاتی است که وعده‌های نجفی و افشانی برای توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی و حذف تکدی‌گری از شهر تبلیغاتی و بی‌فایده بود.

التهاب شهروندان و تزریق اخبار ضدونقیض به جامعه در حوزه‌های مختلف اعم از گران‌شدن قیمت حمل‌ونقل عمومی و پولی شدن معابر و تونل‌ها و... در کنار عدم‌توان ترخیص نردبان‌های آتش‌نشانی پایتخت توسط شهرداری که از جهت سیاسی با دولت هماهنگ و همسو است و در جلسات هیات دولت هم حاضر می‌شود، به‌عنوان عایدی یک‌سال و اندی مسئولیت شورای پنجمی‌ها برای شهروندان تهرانی است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شورای شهر تهران مصوبات شورای شهر پیروز حناچی شهردار تهران شورای اصلاح طلب شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با تخلفات صورت گرفته برای افزایش کرایه‌های تاکسی، گفت: افزایش کرایه‌های تاکسی بیش از ۴۵ درصد تخلف است.

به گزارش تسنیم، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان دویست و سی امین جلسه شورای شهر تهران در رابطه با تخلفات صورت گرفته برای افزایش کرایه‌های تاکسی گفت: این موضوع نیز به ما منتقل شده است و شهروندان تخلفاتی را در این بخش به ما ارجاع داده‌اند و ما نیز این موارد را در کمیسیونی که وجود دارد بررسی کردیم.

وی افزود: تخلفاتی در برخی خطوط تاکسیرانی اعلام شده که متاسفانه تعدادی از رانندگان تاکسی اقدام به افزایش کرایه‌ها بیش از مصوبه شورا کرده‌اند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مبنای افزایش کرایه‌های تاکسی در سال ۱۴۰۳ مصوبه شورای شهر تهران است به طوریکه بر اساس آن کرایه‌های تاکسی در سال جاری ۴۵ درصد افزایش پیدا کرده است. البته شاید در برخی از خطوط برای رند شدن کرایه‌ها حدود چند ده ریال این رقم افزایش پیدا کند، اما همانطور که گفته شد کرایه‌های تاکسی بر اساس مصوبه شورا باید انجام شود.

تشکری هاشمی ادامه داد: این نکته قابل توجه است که نه تنها برای تاکسی‌ها بلکه برای سایر مصوبات شورا از جمله تعرفه اماکن ورزشی باید مصوبه شورا مورد توجه قرار بگیرد و در واقع تعرفه‌ها در بخش‌های مختلف زیر نرخ تورم مصوب شده است و افزایش هر تعرفه خلاف مصوبه شوراست و باید با آن برخورد کند.

وی همچنین در رابطه با شماره‌گذاری تاکسی‌های برقی تصریح کرد: این مسئله وظیفه موسسه استاندارد، محیط زیست و راهنمایی و رانندگی است و باید مورد توجه قرار بگیرد. البته تا آنجایی که پیگیری شده است هنوز این تاکسی‌ها پلاک‌گذاری نشده‌اند. ضمن اینکه مشکل جدی برای پلاک‌گذاری آن‌ها وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز از شورای ترافیک این تاکسی‌ها پلاک‌گذاری خواهند شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به وعده‌های داده شده از سوی شهرداری برای حمل و نقل عمومی گفت: آقای زاکانی در طی این دوره از مدیریت شهری و بویژه یک سال گذشته وعده‌هایی مبنی بر ورود ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی، ون، ۲ هزار دستگاه اتوبوس برقی و ۱۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی داده‌اند که امیدواریم که این وعده‌ها عملیاتی و اجرا شوند.

تشکری هاشمی گفت: به هر صورت هر دوره مدیریت شهری به پایان خواهد رسید و زمان این مدیریت شهری نیز حدود یک سال و اندی دیگر به پایان می‌رسد و باید ما از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم و قطعا پس از پایان این دوره شهروندان تهرانی ما را قضاوت خواهند کرد.

دیگر خبرها

  • افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
  • تخلف در افزایش کرایه‌ برخی تاکسی‌ ها در پایتخت
  • کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول قرار دارد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان در آلودگی هوای تهران
  • سهم خودروهای پلاک شهرستان از آلودگی هوای تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کیفیت هوای تهران در سومین روز اردیبهشت
  • انتقال صنایع آلاینده کوچکترین اقدام کنترل آلودگی هوای اصفهان است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق