Web Analytics Made Easy - Statcounter

 حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس، در جلسه علنی امروز (یکشنبه، 30 دی) پارلمان، در نطق میان‌ دستور خود در سخنانی، گفت: در ایام تدبیر مجلس برای مهم‌ترین سند مالی کشور در سال 98 قرار داریم و همکاران ما در کمیسیون تلفیق بودجه در حال بررسی لایحه دولت هستند، امسال در تلفیق و بعد از آن در صحن مجلس، با چند سوال اساسی مواجه هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوع معیشت مردم، اولین مورد قابل توجه در بودجه سال 98 است؛ بودجه برش یک ساله از برنامه توسعه کشور است؛ لذا دولت و نمایندگان باید پاسخ دهند که چگونه بخش مربوط به سال 98 از اهدافی که در برنامه توسعه برای 5 سال پیش‌بینی شده، محقق می‌شود؟

 نماینده مردم مشهد در مجلس افزود: ماهیت قانون بودجه، قانون توسعه‌ای است، گاهی به اشتباه تصور می‌کنیم که قانون بودجه اهداف توسعه‌ای  ندارد، در حالیکه قانون بودجه برنامه عملیاتی توسعه کشور است، لذا در قانون و برنامه بودجه، نباید نگران معیشت کشور باشیم، اما به دلیل شرایط ویژه‌ای که امروز بر اقتصاد کشور ما حاکم است، باید از باب ضرورت دغدغه اصلی در تدوین بودجه 98، معیشت مردم باشد.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده تصریح کرد: در صورتی که مردم نگران معیشت خود باشند، نمی‌توان گام‌های توسعه را برداشت، مردمی که نگران قوت خود هستند، کارگزاران خوبی برای کشور نخواهند بود؛ بنابراین در بودجه سال 98، اولویت نخست را باید برای بهبود وضع معیشتی مردم قرار دهیم.

وی با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور در این زمینه اتفاق نظر دارند که اختلاف اساسی بین مجلس و دولت برای تنظیم بودجه وجود دارد، اظهار داشت: دولت و به‌ویژه، شخص آقای رئیس‌جمهور معتقد است که بخش قابل‌توجهی از بودجه و درآمد حاصل از فروش نفت در مبدأ زنجیره توزیع به کالاهای اساسی اختصاص داده شود و مردم می‌بایت به آنچه که باید، برسند.

 نماینده مردم مشهد در مجلس  اضافه کرد: در حال حاضر دولت 14 میلیارد دلار با قیمت دولتی هزینه می‌کند تا روغن، برنج، گوشت و مرغ به مردم ارزان برسد، اما نتیجه آن چیست؟ به همین جهت، بنده با مسئولان دولتی صحبت‌هایی داشته‌ام و شرایط طوری است که ما هزینه را به عنوان هزینه قطعی متحمل شده‌ایم، 14 میلیارد دلار از منابع ارزی کمیاب خود را هم هزینه کردیم، اما مردم کالاهای اساسی را به ارزان دریافت نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام حسین‌زاده با بیان اینکه نمایندگان باید به این سؤال اساسی در جریان تصویب بودجه 98 پاسخ دهند که چه برنامه‌ای برای بهبود وضع معیشتی مردم دارند، گفت: متأسفانه دولت از این مسئله مهم عبور کرده و به این سؤال پاسخ نداده است، در صورتی که ما هم از خود رفع مسئولیت کنیم، اشتباه دولت تکرار می‌شود، در حالی که ما مسئول معیشت و آسایش مردم و بهره‌ور کردن منابع در اختیار خود هستیم، زیرا 14 میلیارد دلار را به صورت بهینه می‌توان استفاده کرد، ما نباید این مبلغ را در ابتدای زنجیره توزیع هزینه کنیم.

وی اضافه کرد: معیشت مردم وابسته به این است که نسبت به 14 میلیارد دلار عاقلانه تصمیم بگیریم. مادامی که مابه‌التفاوت 14 میلیارد دلار را ابتدای زنجیره توزیع پرداخت کنیم، اختیار خود و معیشت مردم را به عوامل زنجیره سپرده‌ایم که این افراد را وارد‌کننده، بنکدار، عمده فروش و توزیع‌کننده شامل می‌شود و بر روی هیچ‌کدام از این حلقه‌ها هم نظارتی وجود ندارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اقتصاد کشور بودجه قانون مشهد نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، داود منظور رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت امروز چهارشنبه (هشتم فروردین ۱۴۰۳ ) با حضور خبرنگاران گفت: در مرحله رسیدگی بودجه در مجلس اختلاف نظر هایی داشتیم ولی آنچه مصوب و ابلاغ شد متنی مورد توافق دولت و مجلس است.

وی‌افزود : امروز آقای فرزین در ارتباط با تامین ارز انجام شده، گزارش خوبی دادند. بر اساس گزارش ایشان میزان تخصیص ارزی که در سال گذشته انجام گرفته رشد قابل توجهی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد و اتفاقا یکی از بیشترین تخصیص های ارز نسبت به خودرو و قطعات خودرو است.

در حال تکمیل

کد خبر 6063573

دیگر خبرها

  • ظرفیت ته لنجی برای بهبود معیشت مردم استفاده شود
  • مروری بر مهمترین تحولات سیاسی «آذر ماه» سال گذشته
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • وحدت و همدلی سبب پیشرفت مازندران می شود
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • میزان تخصیص ارز در سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است
  • رییسی وزارت نفت را مکلف به ارائه برنامه خود جهت تحقق شعار کرد
  • دولت با افزایش بار مالیاتی بودجه مجلس مخالف کرد؟
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با پافشاری مجلس محقق شد