Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال برگزاری نشست خبری جمعی از اعضای هیات مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و ایراد اتهاماتی علیه رئیس اتحادیه و جمعی از اعضا محمود آموزگار رئیس اتحادیه به همراه هومان حسن پور خزانه دار و مرتضی فخری زاده دبیر اتحادیه صبح امروز در نشستی خبری که نزدیک به سه ساعت به طول انجامید پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این نشست خبری آموزگار با اشاره به اینکه تصمیم داشته به دلیل حفظ آرامش و انسجام صنفی در این موضوعات وارد نشده و در این مقطع پاسخگویی نکند تاکید کرد: برخی موارد مطرح شده در هفته گذشته مصادیق مجرمانه دارد و ما ناچار از این هستیم که برای اینکه در انتخابات مان تشکیک وارد نشود پاسخ دهیم.

وی در ادامه عنوان کرد: تمام سعی ما این است که انتخابات پیش روی اتحادیه انتخابات آبرومندی باشد اما در مواردی دوستان کار را از حد گذرانده و نشان می دهند که می خواهند چوب لای چرخ این انتخابات بگذارند، ادعاهای غلطی را مطرح می کنند که درس و قاعده سال اول دانشکده حقوق است و مشخص نیست با چه هدفی مطرح می شود و اینکه نامه ای را به اسم اتحادیه و بدون اطلاع مدیران اتحادیه به نشان تمامی اعضای عضو ارسال می کنند که حاوی متن انصرافی آنهاست با هدف زیر سوال بردن انتخابات انجام شده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه در پاسخ به سوالی درباره شبهه کم سابقه بودن فعالیت او در این حوزه گفت: در سال ۱۳۵۷ من با دوستانم که نشر اختران را در بازارچه کتاب خیابان انقلاب داشتند به عنوان ویراستار فعالیت می کردم پیش از آن و در دوران دانشجویی در خیابان های رو به روی دانشگاه به همراه چند نفر از دوستان مان یک کتابفروشی اجاره و کار می کردیم تا اینکه فعالیت من در سازمان گسترش و نوسازی و وزارت صنایع سنگین وقت آغاز شد و مسئول رسیدگی به دعاوی خارجی این دو نهاد شدم. در ادامه در سال ۷۰ با توصیه رئیس جمهور وقت مسئول رسیدگی به پرونده حقوقی درباره شرکت هیوندای شدم. کتابفروشی آمه که امروز در آن حضور داریم را سال ۷۰ از ورثه مرحوم یمینی شریف اجاره کردیم و به کار کتابفروشی مشغول شدیم در آن زمان من به این صرافت افتادم که تهران نیاز به یک کتابفروشی دارد که بتواند کتابهای خارجی با زبان اصلی ارائه کند. البته پیش از این در تهران چنین کتابفروشی هایی بود اما به دلیل نوسانات ارزی دهه ۶۰ تعطیل شدند.

وی ادامه داد: با همین ایده در سال ۱۳۷۱ در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کردم و پس از آن توانستم نمایندگی یکی از تولیدکنندگان آثار پزشکی را بگیرم و کتابش را در ایران عرضه کنم.در آن دوره به دلیل یارانه های موجود برای فروش کتاب ها ما سعی کردیم مشتریان ویژه خودمان را داشته باشیم و در نهایت بعد از ۴ سال این فعالیت به نوعی متوقف و به حوزه فروش مجلات تخصصی در دانشگاه ها وارد شد.

آموزگار در ادامه به ماجرای تاسیس انجمن فرهنگی ناشران بین الملل ایرانیان در سال ۸۱ اشاره کرد و گفت: انجمن حاصل توقف فعالیت نمایشگاهی وزارت علوم و بهداشت در ابتدای دهه ۸۰ بود که سعی کرد جایگزینی را برای آن فعالیت با توجه به تخصص و حرفه اش ایجاد کند. بنده و آقایان ربانی، عمران لو و رضایی در این انجمن مسئولیت داشتیم و سعی کردیم محیط کار بسیار سالمی را فراهم کنیم. کتابفروشی و انتشارات آمه نیز سال ۱۳۸۵ جواز کسب خود را دریافت کرد و عضو اتحادیه شد و در عین حال هیات مدیره وقت اتحادیه در آن زمان اصرار داشت که تجربیات ما در زمینه فروش کتاب های خارجی به اطلاع اعضا برسد.

رئیس اتحادیه ناشران در ادامه به ماجرای حضورش در انتخابات اتحادیه ناشران در سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: در آن سال بعد از آقای جواهری بنده با یک رای دومین نفر منتخب اتحادیه شدم، در همین کتابفروشی آمه جلسه ای برای انتخاب رئیس اتحادیه برگزار شد دوستان پیشنهاد کردند شما رئیس باش اما بنده به دلیل اینکه شاید آن موقع اشراف کاملی به همه اعضا نداشتم نپذیرفتم و قرار بر انتخاب آقای قدیانی شد البته در آن دوره به دلیل انصراف آقای کیائیان انتخابات به مرحله دوم کشیده شد و با وجود آنکه دوستان ناشر و کتابفروش جلوی دانشگاه تهران اصرار به رای دادن به لیستی شش نفره بودند من و جمعی از دوستان پیش قدم شدیم و اختلافات موجود میان آنها و آقای یحیی دهقانی مدیر انتشارات مبتکران و عضو فعلی هیات مدیره اتحادیه را حل کردیم و ایشان هم در آن دوره به هیات مدیره وارد شدند.

آموزگار در ادامه با اشاره به نشست خبری هفته گذشته و ایراد این اتهام در این نشست علیه خودش مبنی بر اینکه تامین کننده منافع واردکنندگان کتاب در صنف است، گفت: من در آن مصاحبه ای که به آن استناد شده حرف های دیگری هم زده ام که اگر همه آنها کنار هم قرار بگیرند متوجه می شوند من خودم را نماینده صنف می دانم. در آن مصاحبه گفته ام که باید فکری کرد تا هزینه کتابفروشان کاهش پیدا کند. گفته ام باید موضوع کاربری فرهنگی اماکن که در شورای شهر سوم تصویب شد دارای آیین نامه عملیاتی شود.

وی همچنین خاطره ای از دیدارش با رئیس جمهور وقت در آن دوره را مورد بازگویی قرار داد و گفت: در آن دیدار که حین برگزاری نمایشگاه کتاب اتفاق افتاد با ۵۰ نفر از ناشران به همراه وزیر ارشاد و رئیس سازمان مالیاتی سه ساعت با رئیس جمهور جلسه داشتیم و در نهایت آقای رئیس جمهور به رئیس سازمان امور مالیاتی گفتند شما حریف اینها نخواهید شد و به نوعی مساله معافیت مالی کتابفروشان مورد تایید قرار گرفت و البته پیگیری به دولت بعد موکول شد. من همان دوره هم با رئیس وقت اتحادیه آقای قدیانی رابطه بسیار خوبی داشتم، پایمردی و همراهی ایشان باعث شد که اتفاقات بسیاری برای اتحادیه بیفتد و ثمرات مثبتی داشت و ای کاش ایشان قبول می کردند که باز هم در اتحادیه بمانند.

در ادامه این نشست خبری موضوع توزیع یارانه ها در بخش بین المللی نمایشگاه مطرح شد و آموزگار با اشاره به اینکه ای کاش نمایشگاه کتاب از ابتدا مساله یارانه را در خود نمی دید عنوان کرد: من از ماجرای توزیع یارانه ها در بخش بین الملل در نمایشگاه بیست و هشتم اطلاعی نداشتم و شاهدم بر این مدعا شخص سیدعباس صالحی معاون وقت فعلی و وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در آن دوره در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تصمیمات درخشانی در زمینه توزیع یارانه ها گرفته شد. مثلا یارانه ۴ میلیارد تومانی نمایشگاه بیست و هفتم که در قالب بن کارت به صورت رایگان توزیع می شد حذف و به غیر از یارانه اهل قلم به مبلغ ۷۲۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرد و قرار شد مابقی یارانه ها به صورت مشارکتی تامین شود که طبق آن سهم وزارت ارشاد ۴۵ درصد و سهم سایر نهادها ۵۵ درصد تعیین شد و قرار شد از محل این یارانه های باقی مانده در طرح های فصلی خرید کتاب و اعطای وام به کتابفروشی ها هزینه شود. ماجرای بخش بین الملل و آنچه که روایت شده است در جلسه ای با حضور مشاور اجرایی وقت معاونت فرهنگی که در محل مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد به اطلاع من رسید.

آموزگار ادامه داد: قرار بر این بوده که آن سال دانشگاه آزاد مبلغ ۱۰ میلیارد تومان، وزارت بهداشت مبلغ ۲ میلیارد تومان، وزارت علوم مبلغ ۲ میلیارد تومان تامین کنند و به همراه تخفیف فروشندگان و مبلغی که ارشاد به عنوان یارانه تخصیص می دهد در نهایت ۱۶ میلیارد تومان صرف تامین کتاب از منابع خارجی برای دانشگاه های تحت پوشش این سه وزارتخانه شود اما پس از پایان ماجرا در عمل این اتفاق نیفتاد، کل مبلغ مبادله شده ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که به احتساب یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تخفیفی که ناشران دادند صرف خرید کتاب هایی به ارزش ۶.۵ میلیارد تومان شد. ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان را وزارت علوم و بهداشت تامین کردند و یک میلیارد تومان را هم دانشگاه آزاد و وزارت ارشاد نیز دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص داد. تاکیدم بر این است که من از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشتم و پس از نمایشگاه از آن مطلع شدم اگر کسی حرفی خلاف این مساله دارد باید سندی مبنی بر آن ارائه دهد.

در ادامه نشست خبری هومان حسن پور خزانه دار اتحادیه نیز در سخنانی با اظهار تاسف از آنچه که مسائل درون اتحادیه و صنف به چنین شکلی در حال بیان در افکار عمومی است، گفت: در نشست بیان شده که اتحادیه در دو سال ابتدایی دوره فعلی اش هیچ مشکلی نداشت چرا که ما اکثریت را داشته ایم و هر کاری خواسته ایم کرده ایم.صورت جلسات موجود است نگاه کنید کدام یک از مصوبات آن دو سال ابتدایی، چهار نفره است و ما نظر اقلیت را مورد توجه قرار نداده ایم. یک مصوبه چهار نفره داشتیم اما عمرش به ۱۲ ساعت هم نکشید و خودمان آن را باطل کردیم تا اکثریت مطلق نظرش پابرجا بماند.

وی در ادامه عنوان کرد: عضو هیات مدیره اتحادیه دارای سمت های حقوقی نیز هستند مثلا رئیس، نایب رئیس، بازرس یا خزانه دار می شوند. آنها به واسطه این سمت وظایف حقوقی دارند و باید در مقابل آن پاسخگو باشند. از سال دوم اتحادیه در دوره فعلی شکاف هایی در هیات مدیره رخ می داد به خاطر آنکه مسئولیت هایی در حال وارد شدن به اتحادیه بود که افراد صاحب امضا و مسئولیت دار در اتحادیه در آن دخیل نبودند و تلاش هایی شکل می گرفت که به صورت سازماندهی شده از آن حذف شوند.

در ادامه نشست مساله تشکیل شورای پیشکسوتان در اتحادیه مطرح شد و محمود آموزگار درباره تشکیل آن اینگونه پاسخ داد: جمعی از دوستان ناشر به همراه مشاوران اتحادیه پس از مشاهده اختلافات درون هیات مدیره با نامه نگاری از ما دعوت می کنند که یک جریانی به منظور کدخدامنشی و حل اختلافات در اتحادیه تحت عنوان شورای پیشکسوتان شکل بگیرد، قرار بر این می شود که اکثریت ۸ نماینده و ما به عنوان اقلیت ۶ نماینده و دو نفر نیز به عنوان مرزی الطرفین شورا را تشکیل بدهیم و در یک بازه ده روزه به اختلافات رسیدگی کند، قرار بر این می شود که هر عضو هیات مدیره تنها یک مساله به صورت مکتوب برای بررسی در شورا ارائه کند، این مساله مکتوب شده برای طرح در شورا باید به تایید آقایان دهقانی، توکل، فیاضی می رسید و در صورتی که آنها تاییدش نمی کردند باید ۱۱ نفر از اعضای ۱۶ نفره شورا آن را برای طرح در جلسه تایید می کردند.طبق صورت جلسه ای که تمامی اعضای هیات مدیره آن را تایید کردند قرار بر این شد که تصمیمات شورا مورد تایید هیات مدیره قرار بگیرد. اما تنها سه نفر از ۷ نفر عضو هیات مدیره حاضر می شوند مشکلات خود را به صورت مکتوب به شورا ارائه دهند که این سه مورد یکی به اساسنامه اتحادیه برمی گشت یکی درباره کارگروه های سازمانی و دیگری مساله نمایشگاه کتاب.

آموزگار ادامه داد: مساله و اختلاف اصلی به رای شورای پیشکسوتان به نمایشگاه کتاب برمی گشت ماجرا از این قرار بود که امور اجرایی نمایشگاه به اتحادیه تهران و تعاونی ناشران ایران (آشنا) سپرده شده بود، تصمیم بر این بود که تعداد نمایندگان هر یک از این دو تشکل برای ایجاد شورای اجرایی نمایشگاه مساوی باشد. من در نشستی که به این موضوع اختصاص داشت پیشنهاد کردم شورای اجرایی پنج نفره شود و من به همراه خزانه دار و یک نماینده دیگر از طرف اتحادیه در آن عضو شویم اما آقایان دوست داشتند این تعداد به هفت نفر افزایش یابد که چنین نیز شد. در رای گیری که به این منظور برای انتخاب نمایندگان اتحادیه شکل گرفت بنده، آقای دهقانی و آقای حسینی نیک انتخاب شدیم. اما من اعلام کردم به دلیل اینکه این فعالیت جنبه اجرایی دارد باید خزانه دار اتحادیه در این گروه حضور داشته باشد در نتیجه این انتخاب را ملغی و به اصطلاح دوستان وتو کردم. این مساله البته مورد پذیرش دوستان اکثریت در اتحادیه قرار نگرفت در نهایت بنده به همراه نمایندگان اتحادیه آشنا در جلسه ای بدون حضور دیگر افراد انتخاب شده در اتحادیه نفر هفتم برای عضویت در شورای اجرایی نمایشگاه را انتخاب کردیم که رای مان آقای داودی پور بود، و معاون اجرایی نمایشگاه نیز آقای مهدی اسماعیلی راد انتخاب شد و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز برای آنها حکم صادر کرد. بعد از این اتفاق بود که آقایان با حضور ۴ نفره شان در اتحادیه جلسه تشکیل دادند و به آقای صالحی معاون فرهنگی وقت نامه زدند که این حکم شما مورد پذیرش هیات مدیره نیست و اتحادیه را از نمایشگاه کتاب خارج می کنیم. در حالی که اساسا در هیات مدیره های هفت نفره جلسه با کمتر از ۵ عضو رسمیت نمی یابد.

آموزگار ادامه داد: شورای پیشکسوتان اعلام کرد که لیستی ۱۰ نفره برای انتخاب عضو هفتم و شورای اجرایی تشکیل شود و از این لیست، نفر هفتم انتخاب شود اما دوستان این مسئله را نپذیرفتند و به این انتخاب تن ندادند. خاطرم هست که همه مدیران وزارت ارشاد را برای انتخاب این نفر به اتحادیه فرستادند و در نهایت با پیشنهاد آقای دهقانی، بنده پذیرفتم که آقای توکل صدیقی به عنوان معاون اجرایی انتخاب شود. آقای اسماعیلی‌راد به عنوان مدیر اجرایی انتخاب شود و مسئولان کمیته‌ها نیز توسط اتحادیه انتخاب شوند.

در بخش دیگری از این نشست خبری به موضوع ارائه نامه‌ای جعلی به معاون فرهنگی از سوی رئیس اتحادیه اشاره شد که آموزگار در مورد آن، این‌گونه پاسخ داد: در مورد انتخاب نماینده اتحادیه در شورای سیاستگذاری نمایشگاه امسال، نظر ما این بود که این مسئله حق هیئت مدیره بعدی اتحادیه است و اگر آقای وزیر ارشاد برای کسی حکمی بزند، این حکم یک ماه بعد و پس از انتخابات ما، عوض نمی‌شود. توصیه ما این بود که این مسئله موکول شود به هیئت مدیره بعدی و اگر خیلی برای این انتخاب اصراری وجود دارد، نماینده سال گذشته به صورت موقت به شورای سیاستگذاری فرستاده شود. در جلسه‌ای که برای این منظور برگزار کردیم، اعضای هیئت مدیره اتحادیه به اختلاف برخوردند و بنده هم از جلسه خارج شدم و در صورتجلسه نیز ذکر شد که این مسئله از دستور کار اتحادیه خارج شد. پس از آن من عازم نمایشگاه کتاب فرانکفورت بودم و تصورم این بود که در غیاب من، نایب رئیس اتحادیه نامه‌ای به وزارت ارشاد می‌نویسد، نماینده‌ای معرفی می‌کند که قانوناً اجازه آن را داشت اما این اتفاق نمی‌افتد و جالب‌تر اینکه بعد از زمانی که من به ایران بازگشتم، معاون فرهنگی وزیر به من خبر از دریافت نامه‌ای می‌دهد که در آن نماینده اتحادیه به شورا معرفی شده است. درحالی‌که نه من و نه نایب رئیس اتحادیه، از صدور چنین نامه‌ای خبر نداشتیم.

آموزگار افزود: در همین زمینه بود که آقای بازرس اتحادیه شروع به مکاتبه می‌کند و البته بنده هم با اطلاع از این مسئله، در بیستم آبان ماه طی نامه‌ای به وزارت ارشاد، آقای دهقانی را به عنوان نماینده اتحادیه معرفی می‌کنم. آقای بازرس در نامه به اتاق اصناف می‌گوید که ما از معرفی نماینده اتحادیه امساک می‌کنیم، درحالی‌که اطلاع نداشتند پیش از آن نامه معرفی را به ارشاد ارسال کرده‌ایم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت بازرس اتحادیه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ایشان افراد مجعولی را با اسامی همچون مخبر آشتیانی، مهدوی و ... در فضای مجازی و گروهی که تحت مدیریت خود است، وارد می‌کند تا به رئیس اتحادیه و اعضای آن هتاکی کنند در حالی که بررسی‌های ما نشان می‌دهد که چنین افرادی اساساً وجود ندارد و جالب اینکه پس از جلسه اعتراضی که بدین منظور در اتاق اصناف برگزار کردیم، ایشان به جای انکار این مسئله گفتند همانطور که فلانی از شما طرفداری می‌کند، این افراد هم منتقد شما هستند که خاطرم هست در همان جلسه، برخی از اعضای هیئت مدیره آقای دهقانی از این جواب ناراحت شدند و گفتند این کار شما، بازی کردن با آبروی هیئت مدیره اتحادیه است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: دوستان انصرافی از هیئت مدیره امیدوار بودند که بتوانند بار دیگر برای حضور در هیئت مدیره رأی بیاورند اما وقتی متوجه شدند که گروهی در صنف به صورت متمرکز و در یک سال و نیم گذشته با صرف ۱۵۰۰ ساعت جلسه برای آینده صنف نشر برنامه‌ریزی کرده‌اند و تصمیم دارند وضع بد موجود را خاتمه دهند، متوجه شدند که قافله را باخته‌اند.

آموزگار در بخش پایانی نشست نیز درباره اتهامات وارد شده به حسن کیائیان مدیر نشر چشمه خاطرنشان کرد: من بسیار متأسفم که علیه شخصیتی مانند آقای کیائیان چنین اتهاماتی زده شده است. من با قاطعیت می‌گویم که در دوره جاری اتحادیه، بحث برخورد سلبی امنیتی و اطلاعاتی برای تائید صلاحیت کاندیداها برداشته شد و تصمیم نهادهای نظارتی این بود که چنین نگاهی به ما نداشته باشند. برخی از مشکلات را هم که کاندیداهای ما درباره حضورشان در مراجع انتظامی داشتند حل کردیم و امیدواریم که انتخابات خوبی را در روز هفتم بهمن ماه برگزار کنیم.

کد خبر 4518464 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران محمود آموزگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال ۱۴۰۳ در جمع خبرنگاران گفت: امسال دو جلسه بسیار خوبِ هم اندیشی با آقای رئیس‌جمهور داشتیم. یک جلسه مدیران رسانه‌ها حضور داشتند و یک جلسه با اصحاب هنر بود که در هر دو جلسه همه بزرگان حضور داشتند و مباحث بسبار خوبی مطرح شد و رئیس‌جمهور دستورات روشنی را برای حل مشکلات اصحاب هنر و رسانه صادر کردند.

وی افزود: دیشب برای پیوست‌های فرهنگی شعار سال جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد داشتیم. 

وزیر ارشاد گفت: همچنین ما از روز اول فروردین نمایشگاه قرآن را داریم که استقبال مردمی از این نمایشگاه فراتر از انتظار بوده است. 

اسماعیلی ادامه داد: کتاب‌های اندیشمندان غیرمسلمان در خصوص ائمه اطهار با حضور نویسنده لبنانی این کتاب‌ها رونمایی شد. انشاالله در ۱۰۰ جلد کتب مربوط به این اندیشمندان که در خصوص زندگی آل‌الله است با حضور اندیشمندان غیرایرانی مسلمان رونمایی خواهد شد.

وزیر فرهنگ با اشاره به برگزاری جشن دیروز به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در استادیوم آزادی تأکید کرد: امروز رئیس جمهور در جلسه دولت از جشن امام حسنی ها تقدیر کرد، برنامه بسیار خوبی بود از کسانی که زحمت کشیدند و این مراسم شورانگیز و پر از نشاط دینی را با حضور خانواده ها در ورزشگاه آزادی برگزار کردند، تشکر می کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • گزارشی از آخرین شب برگزاری بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم/ حضور وزیر ارشاد در برنامه ویژه عتبه عباسی
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از برآوردهای ما بود
  • استقبال از نمایشگاه قرآن بیش از حد انتظار بود
  • استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از انتظار است
  • وزیر ارشاد: استقبال از نمایشگاه قرآن فراتر از انتظار است
  • تحولات اوکراین|زلنسکی دبیر شورای امنیت را هم برکنار کرد
  • «سند ملی هنرهای تجسمی» در ۱۴۰۳ به سرانجام می‌رسد/ حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن
  • استعفای مدیرعامل بزرگترین سازنده هواپیما در جهان
  • محمد کریمی رئیس هیات مدیره گروه شرکت‌های “ایرانیان پوشش” شد
  • از هدیه گرفتن فرزند داور «محفل» از دستان وزیر ارشاد تا تاکید وزیر به پوشش ایرانی - اسلامی