Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@13:34:34 GMT

افزایش علاقه مردم ایران به خرید کتاب‌های صوتی

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۶۹۷۵

افزایش علاقه مردم ایران به خرید کتاب‌های صوتی

مدیر اپلیکیشن طاقچه با اشاره به ظرفیت‌های جدیدی که کتاب‌های گویا در بازار ایران ایجاد کرده است، از افزایش علاقه مردم ایران به خرید این دست از آثار خبر داد. ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، مراسم رونمایی از صدمین کتاب صوتی انتشارات سوره مهر با حضورعبدالحمید قره داغی، مدیرعامل انتشارات سوره مهر، علی کاشفی پور مدیر حوزه هنری دیجیتال، محمد صدوقی مدیر اپلیکیشن طاقچه، امین نادری مدیر سوره مهر الکترونیک، میرطاهر مظلومی گوینده و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

قره داغی در این مراسم با اشاره به آمار کتاب‌های گویای تولید شده در انتشارات سوره مهر گفت: در سال 95 حدود 10 محصول صوتی در سوره مهر تولید شد، اما این میزان در دو سال گذشته به 100 عنوان افزایش یافته است؛ البته ما در کنار کمیت آثار به کیفیت هم توجه کردیم. برگزیده شدن سوره مهر الکترونیک در برخی جشنواره‌ها نشان ‌دهنده کیفیت آثار است. برنامه‌ریزی سوره مهر الکترونیک به گونه‌ای بود که توانستند آثارشان را به آثاری قابل عرضه تبدیل کنند؛ با توجه به این امر امیدوارم بتوانیم با کمک و همیاری دوستان سوره مهر الکترونیک، تعداد این آثار را افزایش دهیم.

وی افزود: در شرایطی هستیم که تولید فیزیکی کتاب با مشکلاتی مواجه است؛ به همین دلیل توجه هر چه بیشتر به بسترهای جدید همچون کتاب صوتی، الکترونیک و ... ضروری است و ما هم تلاش می‌کنیم در این زمینه پیشگام باشیم.

امین نادری، مدیر سوره مهر الکترونیک، نیز در ادامه برنامه با اشاره به استراتژی‌های سوره مهر از جمله دسترسی آسان مخاطب به کتاب، قیمت ارزان و گستره جهانی کتاب‌ها اظهار داشت: وقتی به استراتژی‌های سوره مهر فکر می‌کنم، گزینه‌ای جز کتاب گویا باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه از سال 93 تولید کتاب صوتی در این انتشارات پایه‌ریزی شد، بیان کرد: در ابتدا از پنج عنوان کتاب و ظرفیت شاعران و گویندگان انتشارات سوره مهر استفاده کردیم و بعد از آن با کمک رادیو نمایش، تعداد عناوین را افزایش دادیم و همزمان کسب و کار نشر در ایران و جهان را به صورت دقیق بررسی کردیم.

نادری با اشاره به تغییراتی که در ذائقه مخاطب کتاب ایجاد شده است، گفت: میزان استفاده از دستگاه‌های هوشمند محتوا و زیرساخت‌های اینترنتی کشور نشان می‌دهد مردم محتوای مورد نیاز را از جای دیگری می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ما به عنوان ناشر محتوامحور شناخته شده‌ایم،گفت: این هدف را در تولید کتاب‌های صوتی دنبال کردیم تا محتوای مناسبی برای تغییرات در زیر ساخت اینترنتی ایجاد شده به خانواده‌ها بدهیم. در این سال‌ها سعی کردیم در تولید کتاب‌های الکترونیک به خودمان تکیه کنیم.

تولید کتاب گویا از آثار مزین به تقریظ مقام معظم رهبریبیش از 150 عنوان کتاب بریل و 6 هزار کتاب گویا برای نابینایان تهیه شد

نادری با بیان اینکه این کتاب‌ها می‌توانند تعداد مخاطب‌های قابل قبولی پیدا کنند، گفت: نخواستیم با بخش خصوصی در این حوزه رقابت کنیم و سعی کردیم محتوایمان را در سوره مهر در اختیار تولیدکنندگان کتاب الکترونیک بگذاریم و با این شیوه از آنها حمایت کنیم. سوره مهر از ابتدا به دنبال رشد بسته‌های کتاب‌های صوتی بود و در این راه از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای استفاده کرد.

وی بیان کرد: قبل از تولید کتاب‌های صوتی کار پژوهشی در این زمینه انجام دادیم و پس از آن مدل‌ها را به محصول تبدیل و محصولات را در بازار عرضه کردیم. حداقل 25 عنوان کتاب صوتی در اپلی‌کیشن نوار و 25 کتاب صوتی در آوا نامه در دست تولید داریم.

علی کاشفی‌پور، مدیر حوزه هنری دیجیتال، نیز در این مراسم با بیان اینکه سوره مهر در سال‌های گذشته یک مدل موفق در زمینه انتشار کتاب است و نگاهی نوآورانه به عرصه کتاب دارد، گفت: سوره مهر الکترونیک یکی از نمونه‌های موفق نوآوری در سازمان‌های دولتی و کسب و کار بود. در آن سال‌ها مفاهیمی مانند کتاب صوتی، کتاب الکترونیک شوخی بود اما دوستان سوره مهر الکترونیک به این مفاهیم به طور جدی پرداختند.

محمد صدوقی، مدیر اپلیکیشن طاقچه، در این مراسم با اشاره به میزان فروش کتاب‌های صوتی بیان کرد: میزان فروش کتاب‌های صوتی از سال 96 تا کنون نزدیک به سه برابر افزایش یافته است که این نشان می‌دهد که شیب علاقه مردم به سمت کتاب‌های صوتی بیشتر از کتاب‌های الکترونیک است؛ این در حالی است که در کشور ما تعداد کمتری از آثار خوب در قالب کتاب صوتی تولید شده‌اند. 

وی با اشاره به مهمترین مسائل در تولید کتاب صوتی افزود: مهمترین مسئله در زمینه تولید کتاب‌های صوتی بحث تبلیغ این کتاب‌هاست. علاوه بر این باید تولیداتمان را در زمینه کتاب‌های صوتی افزایش دهیم. در حال حاضر با یک روش کتاب‌های صوتی تولید می‌شود؛ در حالی که تولید این نوع کتاب در جهان روش‌های متعددی دارد.

در ادامه این مراسم صادق زنگنه، مدیر گروه فرهنگ رادیو نمایش، با اشاره به بازخورد‌های خوبی که از پخش کتاب‌های صوتی در این رادیو وجود داشت، گفت: قبل از اینکه کتاب‌های صوتی را در رادیو نمایش پخش کنیم، چند نمونه آن را گوش کردم. فکر نمی‌کردم پخش کتاب‌های صوتی در رادیو نمایش تا این حد بازخورد خوبی داشته باشد. در طول یک سال و نیم گذشته 25 هزار بازخورد در زمینه پخش کتاب‌های صوتی داشتیم.

وی با اشاره به روش‌های مختلف تولید کتاب صوتی در دنیا و استانداردترین روش آن اظهار داشت: استاندارد‌ترین روش تولید کتاب‌های صوتی همین روشی است که سوره مهر الکترونیک برای تولید کتاب‌هایش استفاده می‌کند. در حال حاضر حدود 73 عنوان کتاب صوتی سوره مهر الکترونیک را در رادیو نمایش تولید کرده‌ایم و امیدوارم تعداد آن به 100 کتاب صوتی تولید شده در این انتشارات افزایش یابد.

همچنین میرطاهر مظلومی، گوینده و بازیگر، نیز در ادامه این نشست با اشاره به اینکه در مراکز دانش‌بنیان حتی یک اتاق هم به حوزه فرهنگ اختصاص نمی‌دهند، گفت: وقتی به میزان سرانه مطالعه در کشور نگاه می‌کنیم، به اهمیت تولید و پخش کتاب‌های صوتی پی می‌بریم. تولیدکننده کتاب صوتی باید به طور کامل گوینده را بشناسد؛ به همین دلیل شاید بودجه‌ای که برای تولید آن تعریف کردند، پایین باشد و باید بودجه ویژه‌ای به تولید کتاب صوتی اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه گوینده باید هنگام خواندن کتاب، حالش خوب باشد تا نتیجه خوبی به دست بیاید، بیان کرد: ضبط کتاب «آبنبات هل دار» 30 روز طول کشید. من در زمانی که حالم بد بود کار ضبط را انجام نمی‌دادم، چون آقای صدقی کتاب را خوب نوشته بود.

مظلومی با بیان اینکه کتاب صوتی برای نابینایان ایجاد شد، گفت: داستان مردان جنگی به کتاب صوتی تبدیل شده است اما هرچقدر نویسندگان ما درباره همت‌ها و باکری‌ها بنویسند باز هم کم است و نمی‌توانند اصل قصه را بگویند.

فاطمه محمدی، مدیر اپلیکیشن کتاب نوین گویا، نیز در ادامه با اشاره به اینکه در سال 85 که کار خود را در زمینه تولید کتاب‌های صوتی آغاز کردم، فکر نمی‌کردم مردم از آن استقبال کنند، تصریح کرد: پلت‌فرم‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد، سبب شد کتاب‌های گویا به راحتی در دسترس مردم قرار بگیرد. متاسفانه اتفاقی که در این حوزه افتاده این است که سازمان صدا و سیما در این حوزه ورود کرده است؛ در حالی که اساساً برای این کار هیچ سازو کاری ندارد. برای مثال سایت ایران صدا بدون داشتن هیچ قراردادی از ناشر و پرداخت هیچ حق و حقوقی کتابها را به صورت رایگان ارائه می‌دهد که این هم جفا در حق ناشر و مولف است و هم به فعالان بخش خصوصی ضربه می‌زند که باید جلوی این کار گرفته شود.

محمد محمدپور، مدیر اپلیکیشن دانی هم با اشاره به اینکه در نمایشگاه کتاب امسال بیش از 350 هزار عنوان کتاب چاپی تولید و عرضه شده است، گفت: در حال حاضر در بهترین حالت سهم کتاب‌های الکترونیک پنج دصد است که از این میزان، حدود 30 درصد آن کتاب‌های صوتی است که آمار ناچیزی است.

وی افزود: اگرچه در دو سه سال گذشته میزان تولید کتاب‌های صوتی رشد داشته، اما میان مردم هنوز به صورت کامل جانیفتاده است و بر همین اساس در این حوزه بازاری شکل نگرفته است.

این فعال حوزه کتاب‌های صوتی گفت: یکی از دلایلی که در ایران هنوز بازار کتاب صوتی ایجاد نشده، نبود همگرایی و همکاری میان فعالان این عرصه است و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند برای آسیب‌شناسی جلسه‌ای نداشتند و هرکس تنها به فکر توسعه خودش بوده و برای توسعه بازار فکری نکرده است.

محمدپور گفت: با یک تحول در حوزه فضای مجازی روبرو هستیم، اما فعالیت‌هایمان با این تحولات سنخیتی ندارد. در حوزه تولید محتوا در سال گذشته پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی نصیب اپراتورها و دولت شده است؛ این در حالی است که فعالان واقعی این عرصه عایدی چندانی از این رقم بزرگ نداشته‌اند.

چهره‌قانی هم در این مراسم گفت: متأسفانه استارتاپ‌هایی که در حوزه کتاب صوتی و الکترونیک فعالیت می‌کنند، هنوز در مرحله آغازین فعالیت و کپی‌برداری از متدهای خارجی هستند و هنوز زود است که عنوان شود در این حوزه حرکت نوین و شگفتی روی داده است. در حال حاضر در بیش از چهار هزار کتابخانه عمومی کشور و کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مدارس کتاب‌های صوتی و الکترونیک هیچ جایی ندارند؛ در حالی که باید در این مکان‌ها در کنار کتاب‌های چاپی، کتاب‌های صوتی و الکترونیک هم در دسترس مراجعه کننده باشد. در بحث تولید محتوا هم ما دچار مشکل هستیم و این قضیه هم به نداشتن کارخانه تولید کتاب صوتی بازمی‌گردد.

چهره‌قانی در پایان گفت: یکی از عرصه‌های دیپلماسی فرهنگی زبان و خط است و مطمئناً کتاب صوتی و الکترونیک می‌تواند در زمینه دیپلماسی فرهنگی راهگشا باشد. همچنین فعالان این حوزه باید با ناشران کشورهای فارسی‌زبان تعامل و همکاری را شروع و تولیداتشان را در این بازارها عرضه کنند.

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT12 واژه های کاربردی مرتبط سوره مهر ادبیات کودک و نوجوان ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سوره مهر ادبیات کودک و نوجوان ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات سوره مهر ادبیات کودک و نوجوان ادبیات دفاع مقدس ادبیات انقلاب اسلامی کتاب و ادبیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۶۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات دور دوم ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود

وزیر کشور با اعلام این خبر که انتخابات دور دوم ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، گفت: برنامه‌ ما این است که در ۸ حوزه انتخابات به صورت تمام الکترونیک انجام شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی وزیر کشور امروز _چهارشنبه هشتم فروردین_ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انتخابات دور دوم در ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و برنامه وزارت کشور این است که در ۸ حوزه انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شود و در حوزه‌هایی که تک نماینده است، انتخابات به شکل غیر الکترونیک خواهد بود.

این خبر در حال تکمیل است…

کد خبر 739627

دیگر خبرها

  • ۱۸فروردین؛ آخرین مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک
  • از خرید پرسپولیس استقبال نمی‌کنیم!
  • مهلت استفاده از اعتبار مرحله دوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک تا ۱۸فروردین
  • خبرهای وزیر کشور درباره افزایش جرایم رانندگی، انتخابات الکترونیک و ...
  • مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیک تا چندم فروردین است؟
  • دور دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • انتخابات دور دوم ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود
  • ابراز علاقه شدید مردم ترکمنستان به این ستاره تیم ملی ایران
  • بهترین نسخه برای پیشرفت ایران مشارکت مردم در تولید و اقتصاد است
  • مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک چه زمانی آغاز می‌شود؟