Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:38:19 GMT

مصرف 35 درصد آب زیرزمینی کشور در 3 استان

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۷۰۲۱

مصرف 35 درصد آب زیرزمینی کشور در 3 استان

تهران- ایرنا- پژوهشگر حوزه منابع آب با بیان این که براساس مطالعات صورت گرفته استان‌ های فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی با سهم 35 درصدی، بیشترین میزان مصرف آب زیرزمینی کشور را دارند، وضعیت آب زیرزمینی در این استان‌ها را نگران ‌کننده دانست و رسیدگی به وضعیت این استان ها را توصیه کرد.

محمدرضا گلدانساز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: آب زیرزمینی یک منبع بسیار ارزشمند در کشور است و سهم قابل توجهی در تامین مصارف شرب، کشاورزی و صنعت دارد، به طوری که حدود 60 درصد از مصارف شرب و صنعت و حدود 50 درصد از مصارف کشاورزی از آب زیرزمینی تامین می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو شبکه کانون ‌های تفکر ایران افزود: هر چه مقدار مصرف یک منطقه از آب زیرزمینی بیشتر باشد به این معنا است که اقتصاد و اجتماع بزرگ تری در حال بهره ‌برداری از آن هستند، لذا اهمیت آب زیرزمینی در آن منطقه بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: طی بررسی های صورت گرفته مشخص شد در سال آبی 96-95 بیشترین میزان مصرف آب زیرزمینی در بخش‌ های کشاورزی، شرب و صنعت به ‌ترتیب در استان ‌های فارس، کرمان و خراسان‌ رضوی است و این سه استان 35 درصد از کل مصارف آب زیرزمینی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.
گلدانساز گفت: در کشاورزی، استان فارس رتبه اول مصرف آب زیرزمینی را دارد، این استان با مصرف 7 هزار میلیون متر مکعب معادل ۷ میلیارد متر مکعب، تقریبا 15 درصد از مصارف کشاورزی کل کشور را به خود اختصاص داده است، استان‌ های کرمان، خراسان‌ رضوی و اصفهان رتبه‌ های بعدی را در مصرف کشاورزی دارند.
وی افزود: در مجموع سه استان فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی 37 درصد از مصارف آب زیرزمینی کل کشور برای کشاورزی را در اختیار دارند، کل مصرف آب زیرزمینی در کشور برای بخش کشاورزی در سال آبی 96-95 حدود 47 هزار و 600 میلیون متر مکعب است.
این کارشناس حوزه آب ادامه داد: در بخش شرب، بیشترین میزان مصرف مربوط به استان تهران است. این استان با مصرف 975 میلیون متر مکعب، نزدیک به 18درصد از مصرف شرب کل کشور از آب زیرزمینی را به خود اختصاص داده است، بعد از استان تهران، استان‌ های خراسان ‌رضوی، فارس، مازندران و کرمان بیشترین مصرف شرب را از آب زیرزمینی دارند.
وی گفت: در بخش شرب نیز استان‌ های خراسان رضوی، فارس و کرمان، در فهرست مصرف ‌کنندگان اصلی آب زیرزمینی کشور هستند، این 3 استان حدود 25 درصد از کل مصرف آب زیرزمینی برای شرب را به خود اختصاص داده ‌اند، کل مصرف آب زیرزمینی در سال آبی 96-95 در بخش شرب، 5500 میلیون متر مکعب بوده است.
وی افزود: بیشترین مصرف آب زیرزمینی در بخش صنعت مربوط به استان خراسان ‌رضوی است، از 1300 میلیون متر مکعب مصرف صنعت کل کشور از آب زیرزمینی، 238 میلیون متر مکعب (18 درصد کل مصرف صنعت) در استان خراسان‌ رضوی مصرف می ‌شود.
گلدانساز ادامه داد: بعد از استان خراسان ‌رضوی، استان‌ های فارس، تهران و مازندران بیشترین مصرف صنعت را دارند و مجموع مصارف آنها تقریبا برابر مصرف خراسان ‌رضوی است، استان کرمان نیز جزء 10 استان اول در مصرف آب زیرزمینی در بخش صنعت است.
این کارشناس حوزه آب تاکید کرد: موارد مطرح شده وقتی اهمیت بیشتری می‌ یابند که وضعیت منابع آب زیرزمینی استان ‌های یاد شده نیز در کنار این آمار قرار گیرند.
«استان‌ های فارس، کرمان و خراسان ‌رضوی دارای بیشترین تعداد دشت‌ های ممنوعه در کشور هستند، میانگین افت سالانه در برخی از دشت‌ های این استان ‌ها بیش از یک متر در سال است، همچنین این استان‌ ها رکورددار کسری مخزن آب زیر زمینی هستند».
گلدانساز افزود: استان ‌های خراسان رضوی با یک میلیارد و 85 میلیون متر مکعب، کرمان با 813 میلیون مترمکعب و فارس با 551 میلیون مترمکعب در صدر استان ‌های دارای بیشترین میزان کسری مخزن آبخوان‌ های زیرزمینی قرار گرفته ‌اند، از این رو با توجه به جمعیت و اقتصاد وابسته به آبخوان‌ های استان‌ های بزرگ کشور، لازم است تا این استان‌ ها از اولویت بالایی برای رسیدگی برخوردار باشند.
علمی 9014**2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي محيط زيست آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۷۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است

سخنگوی صنعت آب با اشاره به بارش‌های مناسب هفته‌های گذشته، میزان پرشدگی سدهای کشور تا ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ را ۶۱ درصد اعلام کرد و گفت: بارش‌ها نباید این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و همچنان به مدیریت مصرف در سراسر کشور نیازمندیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به بارش‌های خوب اواخر سال گذشته و روزهای ابتدایی سال جدید اظهار داشت: هر چند طی هفته‌های گذشته شاهد نزولات جوی به صورت برف و باران در برخی نقاط کشور از جمله تهران بودیم، اما همچنان میزان پرشدگی برخی از سدهای کشور پایین بوده و آب مورد نیاز مصارف به طور کامل تأمین نشده است.

* کاهش 11 درصدی ورودی آب به سدهای کشور

قاسم‌زاده با تشریح آخرین وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا 28 فروردین 1403 گفت: ورودی‌ سدهای کشور در حال حاضر 23.61 میلیارد مترمکعب است که همچنان نسبت به سال آبی گذشته با کاهش 11 درصدی روبرو است. 

وی موجودی مخازن سدهای کشور را در تاریخ 28 فروردین 1403 با 61 درصد پرشدگی، معادل 30 میلیارد و 410 میلیون مترمکعب خواند و بیان داشت: در سال گذشته نیز در تاریخ مشابه، همین میزان آب در مخازن سدهای کشور وجود داشته است. 

* 80درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است

سخنگوی صنعت آب کشور، درصد پرشدگی سدهای تأمین کننده آب شرب پایتخت را 20 درصد خواند و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا 28 فروردین با کاهش 11 درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

وی گفت: مجموع 13 سد مهم حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز حدود 73 درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال آبی گذشته 3 درصد افزایش داشته است.

* کاهش 15درصدی بارش‌های ایران نسبت به سالهای نرمال

قاسم‌زاده خاطرنشان کرد: براساس شبکه باران‌سنجی مبنای وزارت نیرو، بارندگی کشور نسبت به میانگین دوره‌ مشابه درازمدت 15 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش بارش کشور نسبت به شرایط نرمال، نباید بارش‌های اخیر این تصور را ایجاد کند که نیاز آبی کشور برطرف شده و مدیریت مصرف ضرورتی ندارد بلکه هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند.

انتها پیام/

دیگر خبرها

  • واگذاری ۳۷ هزار و ۵۲۸ مورد انشعاب برق در خراسان رضوی
  • درخشش شطرنج‌ بازان خراسانی در مسابقات قهرمانی رده‌ های سنی کشور
  • بیش از ۱۲ میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند
  • کشف محموله ۵۶۶ کیلوگرمی مواد مخدر صنعتی در مرز دوغارون
  • این کشور اروپایی بالاترین نرخ تورم را ثبت کرد
  • مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • ۹۰ درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی خواهان مجوز اقامت هستند
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است