Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@10:44:31 GMT

سیستان وبلوچستان قطب پرورش شتر در کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۷۱۵۵

سیستان وبلوچستان قطب پرورش شتر در کشور

به گزارش خبرگزاری برنا ، خشک‌سالی‌های چند سال اخیر در سیستان و بلوچستان موجب شده تا بسیاری از باغات و زمین‌های کشاورزی این استان خشک‌شده و حتی دیگر دامداری که درگذشته نه‌چندان دور یکی از مشاغل مهم در تمامی شهرستان‌های سیستان و بلوچستان بود نیز تقریباً یا به‌صورت کامل نابودشده و یا بسیار کاهش‌یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان هم‌زمان با آغاز خشک‌سالی‌ها در سیستان و بلوچستان پای حیوانی جان‌سخت به این استان باز شد، شتر که از گذشته دور در آب‌وهوای خشن و بیابانی جنوب سیستان و بلوچستان توانسته بود جای پای خود را محکم کرده و به‌عنوان حیوانی باارزش به جایگاه خوبی در میان مردم دست پیداکرده و از مراسمات جشن و عروسی تا مسابقات و بازی‌های محلی حضوری چشمگیر پیداکرده بود توانست در خشک‌سالی طولانی این استان نیز دوام بیاورد و روزبه‌روز بر تعدادش افزوده شود.

استفاده‌های مثبتی که مردم استان از این حیوان باارزش می‌کردند موجب شد تا روزبه‌روز بر تعداد گله های موجود افزوده شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر بیش از نیمی از شترهای موجود در کشور در این استان بوده و سیستان و بلوچستان به مهد پرورش این حیوان باارزش تبدیل‌شده است.

نیاز کم به آب و غذا، باربری و استقامت زیاد در برابر آب‌وهوای خشن در کنار تولید گوشت، شیر، پشم و پوست شتر موجب شده تا شاهد حضور این حیوان در جای‌جای استان باشیم به‌گونه‌ای که امروزه در هر شهر و دیار می‌توان تعدادی شتر را یافت که در بیابان به چرا مشغول هستند.

از شیر شتر تا تامین گوشت قرمز کشور

حسین سرابندی چندی پیش با تاکید بر اینکه پرورش شتر در جنوب سیستان و بلوچستان موجب اشتغال زائی برای مردم منطقه می شود، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت بالای سیستان و بلوچستان در پرورش شتر و خشکسالی های چند دهه اخیر در این منطقه و همچنین وجود نیمی از شترهای کشور در این استان مرزی لزوم توجه ویژه به برنامه پرورش شتر به خصوص پرورش شتر شیری را در دستور کار قرار دادیم و در همین راستا نیز توانستیم از ابتدای سال جاری  تاکنون ۱۴ واحد سنتی پرورش شتر شیری با ظرفیت ۲ هزار و ۸۰۰ نفر شتر در استان راه اندازی کنیم که می تواند تامین کننده نیاز منطقه باشد.

وی افزود: به‌طورکلی شیر و گوشت شتر دارای فواید بسیاری است با ایجاد ظرفیت های جدید و افزایش تولید شیر و گوشت شتر به روش های پیشرفته و ورود به عرصه های نیمه صنعتی موجب شده تا شرایط لازم برای ایجاد واحدهای کاملا صنعتی برای  شیردوش و شیر سرد کن انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه باید اقدامات برای واردات شتر های پرشیر انجام شود، بیان کرد: در حال حاضر زمینه برای واردات شترهای پر شیر انجام گرفته و همچنین زمینه فرآوری و بسته بندی شیر و گوشت شتر بیش از پیش فراهم شود تا بتوانیم یکی از تولیدکنندگان اصلی شیر و گوشت شتر در کشور باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر جمعیتی بیش از ۷۵ هزارنفر شتر در سیستان و بلوچستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان مهد پرورش شتر در کشور است به‌گونه‌ای که در حال حاضر نیمی از کل جمعیت این حیوان در این استان جای گرفته اند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر چیزی در حدود ۵۳ واحد پرورش شتر شیری کوچک روستایی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که با ظرفیت ۹۰۰ نفر شتر برای بسیاری از مردم ایجاد اشتغال کرده اند همچنین در سیستان و بلوچستان ۵ واحد پرواربندی صنعتی شتر در کنار۱۳واحد پرواربندی کوچک روستایی با ظرفیت هزار ۱۰۰ نفر شتر مشغول به کار بوده و اقدام به پرورش شتر می کنند.

ایرانشهر در جایگاه اول پرورش شتر در استان

مجید فیاضی با تاکید بر اینکه گوشت و شیر شترهای بومی استان مورد توجه زیادی هستند، اظهار کرد: متاسفانه هیچ نظارتی بر روی شترهای قاچاق شده وجود ندارد اما حیوانات بومی استان کاملا از نظر بهداشتی تایید شده هستند و با توجه به آب‌وهوای خاص سیستان و بلوچستان کیفیت گوشت و شیرآنها نیز بالاست.

وی افزود: به‌طورکلی در بسیاری از شهرستان های استان می توانیم پرورش شتر را ببینیم اما در ایرانشهر به دلیل آب‌وهوای مطبوع و همچنین وجود علوفه فراوان، پرورش شتر بیش از دیگر مناطق مورد توجه قرار گرفته که این خود موجب ایجاد اشتغال برای ساکنین منطقه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی ایرانشهر با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 750 نفر در سطح این شهرستان به کار پرورش شتر مشغول هستند، بیان کرد: پرورش شتر در فضای مشخص و به دور از عبور و مرور لوازم نقلیه هیچ گونه مشکلی ندارد اما رها سازی این حیوانات در بیابان ها موجب بروز خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و بروز تصادفات خونین در منطقه می شود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ایران حیوان زمین سیستان و بلوچستان گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۷۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رگبار پراکنده باران درنیمه شمالی سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان ، بنابر اعلام هواشناسی فردا و شنبه در شمال، غرب و نوار شرقی استان وزش باد شدید و گردوخاک پیش بینی شده است.

سواحل غبارآلود، تا بعدازظهر فردا روی دریا وزش باد و دریا مواج خواهد بود.

از فردادر شمال و نوار شرقی کاهش دما انتظار می رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رگبار پراکنده باران درنیمه شمالی سیستان وبلوچستان
  • تمهیدات ترافیکی پلیس راهور سیستان وبلوچستان در شب‌های قدر
  • ۱۲ هزار و ۲۰۳ نفر در مراکز اقامتی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پذیرش شدند
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • آمادگی تمامی ظرفیت‌های سیستان وبلوچستان برای پذیرایی از میهمانان نوروزی
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • پای کار بودن دستگاه‌های خدمات رسان سیستان وبلوچستان تا پایان نوروز
  • افتتاح مدرسه در منطقه سیل زده سند حمزه دشتیاری سیستان وبلوچستان
  • ورود بیش از ۲۱۳ هزار مسافر نوروزی به سیستان وبلوچستان