Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@13:46:35 GMT

طراحی سوخته؛ پشت پرده اعتراضات كارگری هفت‌تپه

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۸۱۰۷

طراحی سوخته؛ پشت پرده اعتراضات كارگری هفت‌تپه

به گزارش ایکنا از خوزستان‏، مستند طراحی سوخته، با موضوع اعترافات دو نفر بازداشتی اعتراضات كارگری هفت‌تپه، از شبكه‌های صدا و سيما به روی آنتن رفت كه ابعاد جديدی از موضوع را به نمايش گذاشت.

در ماه‌های گذشته شاهد اعتراضاتی در شوش و هفت‌تپه بوديم كه از سوی رسانه‌های بيگانه، بسيار مورد حمايت قرار گرفت و داستان شكنجه اسماعيل بخشی و اظهارات سپيده قليان، به تيتر نخست اين رسانه‌ها تبديل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستند طراحی سوخته كه شب گذشته از شبكه‌های تلويزيونی پخش شد، پشت پرده ماجرای اسماعيل بخشی و سپيده قليان را به نمايش گذاشت.

در اين مستند اسماعیل بخشی، در اعترافات خود گفت: «از طریق فردی به نام علی‌نژادی با یک فرد دیگری به نام علیرضا عسگری كه ساکن سوئد است، آشنا شدم که در دهه هشتاد در تشکیل سندیکای کارگری در تهران و هفت‌تپه نقش مهمی داشت. او در جلساتی به من یاد داد که چگونه اعتصابات کارگری را شکل دهم و آن را هدایت كنم. در مورد تشکل‌یابی هم به من آموزش می‌داد و مدام تاکید می‌کرد که باید سازمان کارگری مخفی را شکل دهم. برای آموزش بیشتر هم من را با افراد دیگری آشنا كرد و جلسات را در تهران و شمال تشكيل می‌داديم.

در ادامه به گروهی به نام گروه «گام» وصل شدم که این گروه نقش واسطه بین کارگران هفت تپه و کارگران اعتراضی شرکت فولاد خوزستان و سایر اعتراضات کارگری را داشت و قصد داشتند تا این اعتراضات را یکپارچه و سراسری كنند. این گروه در ادامه شعار نان، کار آزادی اداره شورايی را مطرح کردند تا آن را زمینه‌ای برای براندازی از طریق اعتراضات کارگری قرار دهیم.

سپس با گروهی که اعضای یک نشریه بودند در تهران آشنا شدم و قرار شد تمام فیلم و عکس‌ها را در اختیار این گروه که مخالف نظام بودند قرار دهم تا آنها در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای انتشار دهند که من هم این کار را انجام دادم.»

در جريان اعتراضات كارگری، فرد ديگری به نام سپيده قليان نيز بازداشت شد كه رسانه‌های بيگانه جنجال بسياری در مورد او درست كردند. اين فرد نيز در مستند طراحی سوخته اعترافاتی را به شرح زير به زبان آورد:

«به جریان حزب مارکسیست کمونیستی وابسته هستم و در سه روز حضورم در متن اعتراضات کارگری هفت‌تپه، عکس‌ها و فیلم‌های زیادی را تهیه و از طریق تلگرام در اختیار دوستان‌ام در کانال تلگرامی آمدنیوز که یک کانال برانداز هست قرار دادم. این مستندات را برای استفاده در شبکه توانا که یک شبکه معاند است نیز ارسال می‌کردم که فردی بنام علیرضا اعظمی، ساکن کشور هلند آن را دریافت کرده و در سایت و شبکه توانا منتشر می‌کرد.»

اعتراضات كارگری شركت كشت و صنعت هفت‌تپه، ناشی از سوء مديريت و واگذاری نادرست شركت به بخش خصوصی بود و اعتراض كارگران نيز به‌حق بود؛ با اين وجود رسانه‌های بيگانه با تمركز بر اعتراضات صنفی و به انحراف كشيدن آن، سعی در ايجاد آشوب با هدف شوم خود داشتند و در حالی كه مسايل شركت با ورود مسئولان به موضوع، در مسير حل شدن بود، اين رسانه‌ها و كانال‌های تلگرامی با بازنشر برخی ويدئو‌ها و حمايت از رابطان خود، سعی كردند فضا را آشفته كنند.

همچنين بر اساس مستند منتشر شده، فرشته محمدی که ساکن کشور بلژیک است یکی دیگر از افرادی است که در گروه گام وظیفه داشته است که هدایت اسماعیل بخشی در جریان اعتراضات کارگری هفت تپه را انجام دهد و اعتراف کرده است که طوفان توئیتری اعتراضات هفت تپه را به عهده داشته است.

علی نجاتی نيز دیگر فردی که در این رابطه دستگیر شده بود اعتراف می‌کند که به همراه اسماعیل بخشی و رضا شهابی با افرادی به‌نام سعیدی و باقری در کانادا ارتباط داشته‌ایم و آنها از طریق ما اعتراضات کارگری هفت تپه را هدایت می‌کردند.

اسماعيل بخشی 25 روز پس از آزادی ادعا می‌كند كه در زمان بازداشت، مورد شكنجه قرار گرفته است و اين موضوع به سرعت به تيتر نخست رسانه‌های بيگانه، قرار مي‌گيرد. دور جديد عمليات روانی آغاز می‌شود و در شرايطي كه شرايط شركت رو به بهود است و حقوق كارگران نيز واريز شده است، بار ديگر رسانه‌های بيگانه تلاش مي‌كنند كه با مظلوم‌نمايی، از اسماعيل بخشی حمايت كنند و افكار عمومی را نسبت به وزارت اطلاعات و نيروی انتظامی، مخدوش كنند.

مسئولان كشور نيز دستور رسيدگی به اين ادعا را صادر كردند و كميسيون امنيت ملی مجلس شورای اسلامی پس از جلسه با وزير اطلاعات، اعلام نظر كرد و هرگونه شكنجه و آزار و اذيت اسماعيل بخشی تكذيب شد. پس از مجلس نيز دولت به صراحت از كذب بودن اين ادعا خبر داد و محمود واعظی اعلام كرد: آنچه كه اسماعيل بخشی ادعا كرده بود، به هيچ وجه صحت ندارد.

قوه قضاييه نيز هياتی را برای بررسی موضوع تشكيل داده بود و نتيجه بررسی هيات را اعلام كرد. دادستان كل كشور ضمن تكذيب اين ادعا، اعلام كرد كه اين فرد جرايمی را نيز مرتكب شده و برای پوشش دادن به اين جرايم، ادعای كذب شكنجه را مطرح كرده است.

اسماعيل بخشی پس از آن در نشستی با فراكسيون اميد مجلس، عنوان می‌كند كه در دوران بازداشت، در كنار زندانيان داعشی نگهداری شده و اين موضوع را مصداق شكنجه عنوان می‌كند. اين در حالی است كه بخشی در فرم نظرسنجی در هنگام آزاد شدن با وثيقه از زندان می‌نويسد كه پيش از آن تحت تاثير حرف‌هايی بودم كه عليه اين نهاد زده می‌شد، قرار داشتم، ولی در مدت بازداشت جز برادریس و احترام نديدم.

به نظر می‌رسد آمريكايی‌ها پس از پروژه شكست‌خورده تابستان داغ، در تلاش هستند كه از هر فرصتی سوءاستفاده كرده و اهداف شوم خود در مسير به اصطلاح براندازی را پيگيری كنند. حال بايد ديد با روشن شدن پشت پرده ماجرای كارگران بازداشتی، چه برخوردی با آنها خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا خوزستان سیاست و اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان

مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی علیه لایحه قانونی "ماموران خارجی" در نزدیکی ساختمان پارلمان در مرکز تفلیس به راه انداختند که در جریان آن نیروهای ویژه امنیتی ۱۱ تن از مخالفان را به دلیل مقاومت در برابر پلیس بازداشت کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، مخالفان در گرجستان بار دیگر تظاهراتی را علیه قانون عوامل خارجی در تفلیس برگزار کردند. عصر روز سه شنبه صدها نفر از مخالفان دولت در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان تجمع کردند تا مخالفت خود با تصویب لایحه قانونی "ماموران خارجی" را به نمایش بگذارند. 

به گزارش خبرنگاران حاضر، معترضان در  محوطه روبروی ساختمان پارلمان تجمع کرده، پرچم گرجستان و اتحادیه اروپا را در دست داشته و علیه این قانون شعار می‌دادند. نیروهای پلیس نیز تلاش می‌کردند تا نظم و امنیت را برقرار کنند. بعد از ساعتی، نیروهای ویژه امنیتی وزارت کشور گرجستان در محوطه جلوی پارلمان در مرکز تفلیس ظاهر شدند و یک ماشین آب پاش هم به خیابان آورده شد.

پورتال رسمی وزارت امور داخلی گرجستان شب گذشته گزارش داد که نیروهای امنیتی مجبور  شدند 11 نفر را در جریان تظاهرات علیه قانون عوامل خارجی بازداشت کنند. به گفته مقامات انتظامی، معترضان فعالانه مقاومت کرده و به سمت پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کردند. به گفته این وزارتخانه، برای متفرق کردن جمعیت، تصمیم گرفته شد از گاز اشک آور و ماشین آب پاش استفاده شود.

در نتیجه مقابله شرکت کنندگان در اعتراضات، یکی از افسران نیروی انتظامی مجروح و به بیمارستان منتقل شد. علاوه بر این، معترضان به یک خودروی پلیس نیز خسارت وارد کردند.

وزارت امور داخلی گرجستان بار دیگر از برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در تجمعهای اعتراض آمیز خواست تا در چارچوب قانون اساسی، اعتراضات خود را اعلام کرده و برای برگزاری آن مجوز بگیرند. 

یک روز قبل از آن نیز نیروهای پلیس تفلیس 14 معترض به قانون ماموران خارجی را بازداشت کرد. طبق اطلاعات وزارت امور داخلی، متخلفان در مقابل ماموران نیروی انتظامی مقاومت کرده و به آنها توهین کرده بودند. از معترضان خواسته شده بود از پلیس اطاعت کنند و در غیر این صورت از زور استفاده خواهد شد.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهور گرجستان از  اقدام معترضان در تفلیس حمایت کرده و پلیس را متهم به دستگیری افرادی کرد که از دورنمای اروپایی این کشور دفاع می کنند. به گفته او، مردم باید آزادانه نظر خود را درباره قوانین کشور بیان کنند. 

در اول ماه آوریل، حزب حاکم گرجستان اعلام کرد که قصد دارد بار دیگر لایحه مربوط به "عوامل خارجی" را به پارلمان معرفی کند که در مارس سال 2023 به دلیل اعتراضات گسترده از دستورکار پارلمان خارج شده بود. روز دوشنبه، در جریان بحث درباره این قانون در پارلمان، نمایندگان گرجستان هم با یکدیگر درگیر شدند.

چالش‌های عضویت گرجستان در اتحادیه اروپاپشت صحنه تغییرات در گرجستان چیست؟تظاهرات هزاران نفر در گرجستان علیه دولت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
  • افشاگری جلیل محبی از پشت پرده بازگشت گشت ارشاد به خیابان
  • در اعتراضات ۱۴۰۱ همه با «گشت ارشاد» مخالف بودند | چرا دوباره ون‌ها برگشتند؟
  • تصاویری بی‌سابقه از اعتراضات شدید آمریکایی‌ها علیه بایدن
  • بازی مجدد اتحادیه اروپا با مهره سوخته تحریم‌ها علیه ایران
  • تعمیر لامپ‌های سوخته: یک ترفند کاربردی و ساده (فیلم)
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • (تصاویر) از اهتزاز پرچم حزب‌الله تا آتش زدن پرچم آمریکا در قلب ایالات متحده
  • مقابله پلیس با اعتراضات مخالفان دولتی در گرجستان
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟