Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در این جلسه اعضای کمیته بررسی اعمال ماده ۲۳۴ مبنی بر نحوه پذیرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: حبیب‌الله دهمرده به عنوان رئیس کمیته بررسی اعمال ماده ۲۳۴ نحوه پذیرش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد و جبار کوچکی‌نژاد، زاهدی و بیرانوندی هم به عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین در ادامه این جلسه، بررسی طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها در دستور کار اعضای کمیسیون قرار گرفت.

ابطحی خاطرنشان کرد: بر این اساس دانشجویان مستثنی از طرح نحوه تشکیل اجتماعات و برگزاری راهپیمایی‌ها شدند و تجمع آنان بر اساس قوانین داخلی دانشگاه‌هایشان صورت می‌گیرد.

کد خبر 4518639 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: پذیرش دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی کمیسیون آموزش و تحقیقات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۸۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران چیست؟

پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون‌های سراسری و دوره‌های بدون آزمون (پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی)، در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین‌المللی در داخل ایران است. 

به گزارش ایسنا؛ اتباع غیر ایرانی متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران باید علاوه بر شرایط عمومی و اختصاصی در کنکور باید یک سری ضوابط و ملزمات دیگر برای تحصیل داشته باشند.

فقط «اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران» و دارای «اقامت قانونی»، مجاز به ثبت نام و یا شرکت در آزمون سراسری، دانشگاه آزاد اسلامی و بدون آزمون مؤسسات آموزش عالی بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می شود.

همه متقاضیان تحصیل دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در رشته ها، مقاطع و دوره های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط مصوب دانشجویان بین المللی (غیرایرانی) هستند.

حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقاطع کارشناسی پیوسته برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چهارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره های دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، ۵ سال و در صورت افزایش سنوات، تمدید نیم سال تحصیلی به مدت دو نیم سال طبق تصمیم گیری کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور خواهد بود.

متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نمی باشند و در صورت قبولی در کد رشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می شود و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.

متقاضیان تحصیل غیرایرانی پذیرفته شده در مناطق غیرمجاز، می توانند براساس کسب حدنصاب نمره علمی، در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته های تحصیلی آزمون سراسری، ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه های محل پذیرش اولیه که جزو مناطق غیرمجاز محسوب می شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته شده غیرایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش آموزش کشور هستند. 

متقاضیان در هر یک از رشته های تحصیلی می بایست واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب می کردند، در غیر این صورت قبولی آنان لغو شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می آید.

راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تأیید و تشخیص «اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی»، از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می آید.

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته های خاص و غیرمجاز مندرج در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد. متقاضیان غیرایرانی همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی مؤسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.

همه متقاضیان تحصیل پذیرفته شده آزمون سراسری دوره روزانه (در تمامی رشته ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی) موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیأت امنای دانشگاههای تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره نوبت دوم (شبانه) و در گروه پزشکی براساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون های سراسری و دوره های بدون آزمون (پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی)، در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین المللی در داخل ایران است. 

تمامی مدارک دیپلم صادره از سوی مدارس جمهوری اسلامی ایران متقاضیان تحصیل باید مورد تأیید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. متقاضیان غیرایرانی پذیرفته شده در مرحله اول ثبت نام در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، ملزم به ارائه یکی از مدارک اقامتی معتبر  گذرنامه دارای حداقل شش ماه مجوز اقامت، دفترچه پناهندگی سیاسی صادره از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، کارت هویت ویژه اتباع غیرایرانی دارای اعتبار در همان سال براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و آخرین کارت آمایش معتبر براساس اعلام اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور هستند.

پذیرش و ثبت نام اولیه متقاضیان تحصیل فرزندان طلاب مرکز جامعه المصطفی(ص) العالمیه براساس گذرنامه و اقامت صادره آن مرکز بلامانع بوده و ثبت نام قطعی و ادامه تحصیل آنان منوط به اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی و اقامت قانونی است.

متقاضیان غیرایرانی در هر مقطع تحصیلی فقط یکبار مجاز به تحصیل بوده و تکرار مقطع تحصیلی در  روزانه، شبانه، پیام نور، فراگیر پیام نور، جامع علمی- کاربردی، بدون آزمون و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مؤسسات آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و چنانچه درحین تحصیل متقاضیان تحصیل ورودی آزمون های سراسری محرز شود که دانشجو دارای یک مدرک کاردانی، کارشناسی، کارشناسیارشد و یا دکتری بوده و با گواهی مدرک مقطع تحصیلی قبلی مجدداً با شرکت در آزمون مربوطه در مقطع تحصیلی تکراری پذیرفته شده است، از تحصیل ایشان ممانعت به عمل آمده و اخراج می شود. دانشگاه محل تحصیل در این خصوص ملزم به اخذ تعهد از دانشجو در مرحله پذیرش و ثبت نام اولیه است.

تحصیل متقاضیان در مؤسسات آموزش عالی و یا مراکز جامعه المصطفی(ص) و مرکزآموزش عالی اهلبیت(ع) به صورت همزمان ممنوع است. دانشجویان غیر ایرانی به دلیل تابعیت غیر ایرانی مشمول قانون نظام وظیفه نمی باشند.

دانشجویان غیرایرانی شهریه پرداز که از طریق کنکور سراسری وارد دانشگاه می شوند، پس از اخذ تابعیت ایرانی مشمول آموزش رایگان (معاف از پرداخت شهریه) می باشند. سهمیه قبولی این افراد براساس محل اخذ دیپلم/پیش دانشگاهی در زمان ورود به دانشگاه، خواهد بود.

این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانشآموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و گذراندن تعهدات آموزش رایگان، متناسب با طول دوره بهره مندی از آموزش رایگان به عنوان دانش آموخته ایرانی، خواهند بود.

در صورتی که دانشجویان مذکور، تمایل به استمرار آموزش بصورت شهریه پرداز داشته باشند، معاف از تعهدات آموزش رایگان می باشند. تعهدات نیروی انسانی این افراد، مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه، است.

دانشجویان غیرایرانی بورسیه، که بدون شرکت در آزمون سراسری با توجه به برخورداری از امتیاز بورسیه در دانشگاه پذیرفته شده اند، پس از تغییر تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان می باشند. این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی وفق ضوابط مربوطه و ملزم به ایفای تعهدات آموزش رایگان متناسب با طول دوره بهره مندی از بورسیه، خواهند بود.

دانشجویان غیرایرانی که به صورت آزاد، بدون شرکت در کنکور سراسری و با پرداخت شهریه، توسط دانشگاهها به عنوان دانشجوی پردیس خودگردان پذیرفته شدهاند، پس از اخذ تابعیت ایرانی، ملزم به اتمام تحصیلات با پرداخت شهریه همانند دانشجویان پردیس خودگردان می باشند.

این دانشجویان پس از فراغت از تحصیل، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی منطبق با ضوابط مربوطه خواهند بود و مشمول تعهد آموزش رایگان نمی باشند.

دانش آموختگانی که پس از فراغت از تحصیل و قبل از دریافت مدارک و دانشنامه، تغییر تابعیت می دهند، ملزم به طی تعهدات طرح نیروی انسانی مشابه دانش آموختگان ایرانی برمبنای ضوابط مربوطه خواهند بود و با توجه به اینکه دانشجویان بندهای ۱ و ۳ فوق تمامی طول دوره تحصیل را شهریه پرداخته اند، مشمول تعهدات آموزش رایگان نمی باشند و ً صرفا دانشجویان بند ۲ فوق الذکر (بورسیه) متناسب با طول دوره تحصیل مشمول تعهد آموزش رایگان می باشند.

مقررات و ضوابط مربوط به دانشجویان غیرایرانی گروه غیرپزشکی که درحین تحصیل تابعیت ایرانی را احراز می نمایند، به شرح زیر است:

در خصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دانشنامه خود را از محل تحصیل دریافت و پس از آن تابعیت ایرانی را اخذ نمودهاند، امکان صدور دانشنامه المثنی با مشخصات تابعیت ایرانی آنها وجود نداشته و تنها مراتب تغییر تابعیت در پرونده تحصیلی این دانشآموختگان درج می شود.

درخصوص دانش آموختگان غیرایرانی که دوره تحصیل خود را با هویت گذرنامه غیرایرانی به اتمام رسانده و قبل از آن که مدرک دانشگاهی خود را اخذ نمایند به تابعیت ایران درآمده، صدور مدرک تحصیلی با مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها بلامانع بوده و با توجه به اخذ تابعیت ایرانی پس از اتمام تحصیل مشمول آموزش رایگان نیز نخواهند بود.

درخصوص دانش آموختگانی که دوره تحصیل خود را با مدارک هویتی گذرنامه غیرایرانی شروع نموده و در طول دوره تحصیل و پیش از اتمام تحصیل خود تابعیت ایرانی اخذ نموده اند، مدرک تحصیلی براساس مشخصات هویتی و تابعیت ایرانی آنها صادر خواهد شد و از زمان اخذ تابعیت ایرانی همانند سایر دانش آموختگان ایرانی، مشمول قوانین و مقررات آموزش رایگان خواهند بود.

دانشجویان غیرایرانی که در دوره تحصیلی تابعیت ایرانی را احراز می نمایند، مشمول تمامی قوانین و مقررات آموزشی و دانشجویی همانند دانشجویان ایرانی بوده و نحوه پرداخت شهریه تحصیل آنان اینگونه است، دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره روزانه و پذیرش بورسیه، مشابه دانشجویان ایرانی بصورت آموزش رایگان از تاریخ اخذ شناسنامه ادامه تحصیل می دهند.

دانشجویان ورودی آزمون سراسری دوره شبانه طبق شهریه مصوب دوره پذیرفته شده، ادامه تحصیل می دهند. دانشجویان پذیرش آزاد (غیربورسیه) طبق شهریه مصوب هیأت امناء دانشگاه هنگام پذیرش اولیه، ادامه تحصیل می دهند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نشست شورای مسکن دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد
  • دکتر طهرانچی: ساخت مسکن در ۹۵۷ هکتار از زمین‌های دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد
  • مصوبات جلسه علنی سه شنبه مجلس
  • دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران از پاسخ تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی حمایت کرد
  • دانشجویان دانشگاه آزاد از دیدار صمیمی با رهبر انقلاب می‌گویند
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه های ایران چیست؟
  • ورود دانشجویان هنجارشکن به این دانشگاه ممنوع شد | اساتید باید به کشف حجاب‌کننده‌ها در کلاس تذکر دهند
  • اعلام شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران
  • شرایط تحصیل اتباع خارجی در دانشگاه‌های ایران چیست؟
  • اشتغال ۲ هزار دانشجو در دانشکده تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اهواز / فارغ‌التحصیلان در مدارس سما جذب می‌شوند