Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@16:06:37 GMT

توضیحات حفاظت محیط زیست استان به یک گزارش

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۴۹۷۲۶

توضیحات حفاظت محیط زیست استان به یک گزارش

در این جوابیه آمده است:
بسمه تعالی
در خصوص انتشار مطلبی تحت عنوان اصرار محیط زیست سیستان وبلوچستان بر پاک بودن هوای آلوده زاهدان در سایت خبرگزاری ایرنا مورخ 29 دیماه 1397 روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به درج توضیحاتی به شرح ذیل نمود:
ایستگاه های سنجش آلودگی هوای شهرستان های زاهدان، زابل و چابهار آمار دقیقی از میزان ذرات معلق و میانگین شاخص کیفیت هوا در حوزه شهری جهت مطابقت با استانداردهای کیفیت هوا در اختیار کارشناسان اداره کل قرار می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پاسخ به شبهه ایجاد شده لازم به ذکر است که بدانید ایستگاه های مذکور دارای دستگاه هایی مخصوص داخل شهر می باشد(ایستگاه شهر زاهدان در محل اداره کل مستقر است) و وجود موانع شهری من جمله ساختمان ها و درختان از سرعت باد می کاهند و این امری عادی است که میزان سرعت باد و غلظت ذرات موجود در هوا در داخل شهر با فضای باز همانند فرودگاه زاهدان که منجر به لغو پرواز ها می گردد، متفاوت باشد.
از طرفی سرعت وزش باد الزاما موجب بالا رفتن میزان غلظت گرد و غبار در هوا نمی شود.
عددی که دستگاه ها بعنوان شاخص در اختیار کارشناسان قرار می دهد مربوط به 24 ساعت گذشته بوده و لحظه ای نیست و از ساعت 11 صبح امروز تا 11 صبح روز بعد را به صورت میانگین نشان می دهد.
طوفان در زاهدان از پنج شنبه غروب شروع به وزیدن کرد پس طبیعی است که شاخص ارائه شده در روز پنجشنبه گذشته که تا ساعت 11 صبح را شامل میشده شاخصی قابل قبول باشد و نه ناسالم.
متعاقب آن روز جمعه طبق روال کاری روزهای تعطیل شاخصی اعلام نگردید و شاخص اعلام شده در روز شنبه 29 دیماه مربوط به 11 صبح جمعه تا 11 صبح روز شنبه بود که هوا در حد قابل قبول بود و طوفان از عصر شنبه مجدد شدت گرفت.
با همه این ها جدول رابطه اعداد شاخص و وضعیت هوا را جهت آگاهی هم استانی هایی که پیگیر این امر هستند در ذیل به استحضار می رسانیم.
عدد شاخص وضعیت هوا
50 – 0 پاک
100 – 51 قابل قبول
150 – 100 ناسالم برای گروههای حساس
200 – 150 ناسالم
300 – 200 بسیار ناسالم
بالای 300 خطرناک

در پایان خاطر نشان می سازد این اداره کل هیچگونه (به گفته خبرنگار مطلب صدر الاشاره) 'وارونه سازی شاخص های کیفیت هوا به عنوان متولی حفاظت محیط زیست' نداشته چرا که مسبب این تغییرات اقلیمی و آلودگی های هوا نبوده و نیست و تمامی مجموعه این اداره کل از این اثرات خشکسالی های پی در پی استان همانند سایر مردم ناراحت بوده و در همین هوا و شرایط جوی زندگی می کنند.(که البته اقدامات و پیگیریهای لازم در خصوص این امر انجام شده و خواهد شد که توضیح آن در این مقال نمی گنجد)
شایسته است کلیه رسانه ها به عنوان بازوان دستگاههای اجرایی همچون سازمان حفاظت محیط زیست به جای تهمت و ایجاد بدبینی بین اقشار مردم نسبت به دستگاه های دولتی در آگاه سازی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مباحث مختلف همانند پل ارتباطی مردم با نهادهای دولتی بوده و پس از تکمیل و استعلام اخبار و اطمینان از صحت و سقم آن اقدام به انتشار خبر نمایند.
این اداره کل نیز آمادگی ارائه اطلاعات درست و به روز را به اصحاب رسانه داشته که در این راستا تمامی این عزیزان می توانند از طریق سایت aqms.doe.ir آخرین میزان فاکتورهای هوا را مشاهده نمایند و از دلسوزان واقعی این قشر قدردانی می نماید.


** توضیحاتی بر توضیحات روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با چند سئوال

توضیحات ارائه شده از سوی روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان سبب ایجاد چند سئوال می شود که خبرگزاری جمهوری اسلامی در راستای وظیفه ذاتی خود یعنی اطلاع رسانی و آگاهی سازی افکار عمومی خود را موظف به طرح این سئوالات برای شفاف سازی هر چه بیشتر موضوع می داند.
براساس این توضیحات گفته شده است به دلیل قرار گرفتن ایستگاه پایش کیفی هوای زاهدان در محل اداره کل حفاظت محیط زیست و وجود موانع شهری تفاوت در میزان غلظت ذرات معلق در هوای داخل شهر با فرودگاه زاهدان امری عادی است. با این وصف این سئوال پیش می آید که چرا در جانمایی ایستگاه پایش کیفی هوا به وجود موانع مختلف که سبب خطا در اندازه گیری می شود توجه نشده و اگر قرار است دستگاه های سنجش غبار محیط زیست در جایی امن و ایستگاه های سنجش غبار هواشناسی در محیط هایی در معرض گرد و غبار قرار گیرد آیا نتیجه چیزی جز سرگردانی و روبرو شدن مردم با آمارهای متفاوت نخواهد بود؟ این درحالی است که میزان آلودگی هوای زاهدان بر اثر شدت وزش باد در آخر هفته گذشته برای تمامی مردم ساکن در محدوده شهری کاملا مشهود بود اما اینکه دستگاه سنجش غبار محیط زیست در این مدت در معرض این گرد و غبار قرار نگرفته نکته سئوال برانگیز دیگری است.
از طرفی روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست در این توضیحات بدون اشاره به شاخص کیفی هوای روز جمعه نوشته است که طبق روال کاری شاخصی در روز جمعه اعلام نمی شود، اما سامانه پایش کیفی هوای کشور که متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است و آدرس آن در پایان همین توضیحات آمده، شاخص روز جمعه هوای زاهدان را تنها 92 واحد و در محدوده هوای قابل قبول یا همان سالم اعلام کرده است.
در ادامه توضیحات محیط زیست آمده که این دستگاه «میانگین» شاخص غلظت ذرات معلق در هوا را از ساعت 11 صبح هر روز تا 11 صبح روز بعد محاسبه می کند بنابراین غیر ممکن است این میانگین در سه روز متوالی که زاهدان در بحران ریزگردها بوده است، ناسالم نبوده باشد به ویژه در روزهای جمعه و شنبه که ریزگردها در بازه زمانی اندازه گیری این سازمان شهر را فراگرفته بودند.
تفاوت دیگری که طبق این توضیحات حفاظت محیط زیست با آمار اعلام شده از سوی اداره کل هواشناسی به چشم می خورد تاکید محیط زیست بر «میانگین» غلظت ذرات معلق در هوا است در حالی که ظاهرا این شاخص توسط هواشناسی به صورت «بیشینه» غلظت این ذرات اعلام می شود. هر چند باز هم بدون در نظر گرفتن این تفاوت وقتی در روز جمعه بیشترین میزان غلظت ذرات غبار در هوای زاهدان به 14 برابر حد مجاز رسیده است چگونه امکان دارد این میزان آلودگی تا ساعت 11 صبح شنبه (روز هوای پاک) علیرغم کاهش دید افقی مشهود در این شهر به 71 میکروگرم بر متر مکعب برسد و در محدود هوای قابل قبول قرار گیرد؟
علاوه بر این روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در این توضیحات هیچ اشاره ای به دو روز توفانی زاهدان در 25 و 26 بهمن سال 1396 نکرده که میزان آلودگی هوای زاهدان به 90 برابر حد مجاز رسیده بود اما این نهاد کیفیت هوای زاهدان را در هر دو روز سالم اعلام کرده بود.
در این توضیحات آمده است «محیط زیست مسبب تغییرات اقلیمی و آلودگی های هوا نبوده و نیست و تمامی مجموعه این اداره کل از این اثرات خشکسالی های پی در پی همانند مردم استان ناراحت بوده و در همین شرایط زندگی می کنند». بنابراین می توان نتیجه گرفت در طول این سالها که مردم از اثرات خشکسالی به تنگ آمده اند و تبعات آن مانند ریزگردها هنوز هم ادامه دارد اقدامی اساسی برای تثبیت ریزگردها و حل این معضل از سوی این اداره کل انجام نشده است که اکنون مردم این استان بتوانند اثرات آن را در زندگی مشاهده کنند. این در حالی است که با وجود ناراحت بودن مجموعه اداره کل محیط زیست استان از آلودگی هوا و دیگر تبعات خشکسالی، دستگاه سنجش کیفیت هوای این اداره کل شرایط لازم برای اندازه گیری درست این شاخص مهم و حیاتی را ندارد و موانعی مانند ساختمان ها و درختان مانع اندازه گیری درست کیفیت هوا می شوند. شاید به همین دلیل است که تاکنون اقدامی اساسی در حل معضل ریزگردها در این استان انجام نشده است.
روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست درحالی در این توضیحات خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی را متهم به تهمت و بدبینی و استفاده از آمار نادرست کرده است که گزارش «اصرار محیط زیست سیستان و بلوچستان بر پاک بودن هوای آلوده زاهدان» کاملا به استناد شاخص کیفی هوای موجود در کانال تلگرامی این اداره کل و همچنین سامانه پایش کیفی هوای کشور تهیه شده است. به هر حال پاسخگویی به مطالب و گزارش های مندرج در رسانه از جمله حقوق افراد و دستگاه های اجرایی است اما شایسته نیست در این توضیحات خطاب به رسانه ها که از ارکان اصلی دموکراسی محسوب می شوند از ادبیات دستوری و تهدید استفاده شود.
9908 **9923 **6081
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها ادبیات حفاظت محیط زیست خشکسالی سازمان حفاظت محیط زیست گرد و غبار جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۴۹۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت

ایسنا/آذربایجان غربی رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالدران گفت: با توجه به افزایش سطح بارش های زمستانه در حوزه شهرستان چالدران و با مشارکت و همراهی جوامع محلی حجم آب تالاب های چالدران نسبت به سال آبی پارسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حجت آذریار در گفت و گو با ایسنا افزود: در حال حاضر میزان سطح آب تالاب های این شهرستان به بیش از ۲۵۰ هزار مترمکعب رسیده است و این امر نتیجه مشارکت مردم در حفظ و احیاء این میراث های طبیعی است. 

وی بیان کرد: بر اساس تعاملات بعمل آمده با کشاورزان حاشیه تالاب های چالدران علاوه بر حق‌آبه تالاب ها، آب مازاد بخش کشاورزی نیز به این تالاب هدایت می‌شود و انتقال این آبها در فصل خارج از کشت، با تلاش مامورین یگان حفاظت محیط زیست چالدران و همکاری و تعامل جوامع محلی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حفاظت از محیط زیست یک تکلیف است
  • پهنه آبی تالاب‌های چالدران افزایش یافت
  • دیدار نوروزی مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با مدیرکل دیوان محاسبات استان
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه
  • هشدارمحیط زیست گیلان/ از روشن کردن آتش در مناطق جنگلی خود داری کنید
  • دستگیری شکارچی غیرمجاز در منطقه شکارممنوع ریوند سبزوار
  • بازدیداز پناهگاه حیات وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان
  • طرح‌های محیط زیستی چقدر وام گرفته اند؟