Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-29@12:45:40 GMT

کشف سمِ شفابخش در بزاق خفاش‌های خون‌آشام

تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۱۸۱۴

کشف سمِ شفابخش در بزاق خفاش‌های خون‌آشام

یک تیم بین‌المللی از متخصصان به سرپرستی دانشگاه "کویینزلند" در استرالیا دریافته‌اند که سمِ موجود در بزاق خفاش‌های خون‌آشام حاوی گروهی جدید از پپتید‌های تنظیم کننده فشار خون است که نوع جهش یافته پپتید مرتبط با ژن کلسیتونین (CGRP) به شمار می‌آید.

بر خلاف پپتید‌های موجود در بدن انسان، پپتید‌های خفاش‌ها به طرزی غیرعادی از نظر شیوه عملکرد، انتخابی بوده و این امر آن‌ها را بسیار موثرتر از CGRP‌ها می‌کند، چرا که عوارض جانبی کمتری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



محققان هم‌چنین دریافتند زهر خفاش‌های خون‌آشام حاوی دو سم ضد انعقادی با نام‌های دراکولین و دسمودوس فعال‌کننده پلاسمین بزاقی (DSPA) است. دراکولین از انعقاد خون در طول تغذیه خفاش جلوگیری کرده و دسمودوس با از بین بردن هر گونه لخته خون در طول تغذیه خفاش به تداوم جریان خون کمک می‌کند.

این موضوع می‌تواند به پزشکان در درمان طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با فشار خون بالا در عروق خونی کوچک کمک کند یا قادر به بهبود جریان خون در بافت‌های آسیب دیده یا پیوند شده از قبیل: پیوند پوست باشد.

متخصصان بر این باورند که این کشف یکی دیگر از نمونه‌هایی است که به ما دلایل اهمیت حفظ طبیعت و محیط زیست را ثابت می‌کند.

در حالی که گروه تحقیقاتی یادشده مزایای این گونه خفاش‌ها برای سلامت و قابلیت آن‌ها در درمان بسیاری از بیماری‌ها را اثبات کرده است، در حال حاضر در مسیر تحقیقاتی خود با گروه‌های قاچاق مواد مخدر مکزیک دچار مشکلاتی شده است. چرا که هر سه گونه خفاش خون‌آشام یعنی خفاش خون‌آشام معمولی، خفاش خون آشام مودار و خفاش خون‌آشام بال‌سفید، بومی مکزیک بوده و در کشور‌های آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند.

از آن جایی که گروه‌های مواد مخدر در این مناطق بسیار خطرناک بوده و آن‌ها را تحت کنترل خود دارند، محققان اعلام کرده‌اند نمی‌توانند به راحتی به این مناطق رفته و به خفاش‌ها برای آزمایشات خود دسترسی داشته باشند.

بنابر گزارش اسپوتنیک، کاستاریکا اعلام کرده می‌تواند یک سایت تحقیقاتی برای این گروه از دانشمندان و پزشکان در نظر گرفته و آماده کند، اما تا گرفتن مجوز این تحقیقات برای نجات جان انسان‌ها و بهبود سلامت آن‌ها ممکن است مدتی زمان ببرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: علم و دانش خفاش فشار خون فشار خون بالا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۱۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمت رسانی گروه جهادی در روستای کاشیدار آزادشهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ این گروه‌های جهادی به صورت رایگان و برای رضای خدا در کار‌های عمرانی، ساخت و ساز و محرومیت زدایی روستا‌ها فعالیت می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خدمات نوروزی گروه های جهادی در استان سمنان
  • این جراح کوچک خون‌آشام را بشناسید
  • امکان ندارد گروه ایران را حدس بزنید!
  • کیفیت هوای مشهد برای گروه‌های حساس ناسالم است
  • سفری به چشمه‌های شفابخش آبگرم محلات
  • کیفیت هوای مشهد ناسالم است
  • خدمت رسانی گروه جهادی در روستای کاشیدار آزادشهر
  • این چهره یک خون آشام واقعی است
  • این چهره یک خون آشام واقعی است (+عکس)
  • بازسازی چهره یک زن خون‌آشام که با آجری در دهانش دفن شده بود