Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-03-19@06:36:05 GMT

چهل سال چهل کتاب به روایت کودکان انقلاب

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۲۶۵۰

چهل سال چهل کتاب به روایت کودکان انقلاب

به گزارش ایسکانیوز، این برنامه با هدف شناخت بیشتر شهروندان با کتاب های منتشر شده در 40 سال گذشته با مضمون و محتوای انقلابی برگزار و هر روز یک کتاب توسط کودکان معرفی و به صورت کلیپ در فضای مجازی منتشر می شود.

تاکنون ۱۰ کتاب به صورت کلیپ آماده شده و تا پایان ۲۲ بهمن مجموعا ۴۰ عنوان کتاب معرفی و در انتها به صورت یک محصول فرهنگی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی عرضه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پندهای شیرین به نویسندگی محمدعامری، خاطرات روزهای خوب به نویسندگی محمد علی سپهر افغان، دهکده کوچک به نویسندگی محمد رضا شمس و آن سوی آفتاب به نویسندگی علی اکبر جعفری از جمله کتاب هایی است که با گویندگی کودکان عضو کتابخانه های منطقه فریما کلانتری، نرگس جمی، زهرا شاهرخی و نگار مقدم در فضای مجازی انتشار یافته است.

علاقمندان می توانند در صفحه اینستاگرام فرهنگسرای خاتم(ص) به نشانی : https://www.instagram.com/khatam_farhangsara/

و کانال رسمی فرهنگسرای خاتم(ص) در سروش به نشانی: https://sapp.ir/f.khatam18 و ایتا به نشانی: https://eitaa.com/f_khatam18 کلیپ های چهل سال-چهل انقلاب را مشاهده کنند.

انتهای پیام/

20 / 20 کودکان انقلاب چهل سال-چهل کتاب چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کودکان انقلاب چهل سال چهل کتاب چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۲۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افسانه بابل؛ ریشه های اسطوره‌ای تنوع زبانی

افسانه بابل و جدایی زبان‌ها که اغلب به عنوان روایت برج بابل از آن یاد می‌شود، داستانی جاودانه است که هزاران سال است که فرهنگ‌های سراسر جهان را مجذوب خود کرده است. این روایت افسانه‌ای که ریشه در اساطیر باستانی بین النهرین و بعد‌ها در کتاب مقدس پیدایش جاودانه شد، بینش عمیقی در مورد وضعیت انسان، تلاش برای قدرت و منشاء تنوع زبانی ارائه می‌دهد. اجازه دهید سفری را آغاز کنیم تا ریشه‌های اساطیری، اهمیت نمادین و میراث ماندگار افسانه بابلی را کشف کنیم.

خاستگاه افسانه: اساطیر بین النهرین و روایت کتاب مقدس

افسانه بابل و برج بابل منشأ خود را در اساطیر باستانی بین النهرین، به ویژه در اسطوره زیگورات انمرکار و ارباب آراتا، که در متون سومری و اکدی که قدمت آن‌ها به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد، ثبت شده است. در این داستان‌های باستانی، خدای انکی گفتار بشریت را مخدوش می‌کند تا تلاش آن‌ها برای ساختن سازه‌ای بلند که به آسمان می‌رسد را خنثی کند.

روایت کتاب مقدس از برج بابل، که در کتاب پیدایش یافت می‌شود، گزارشی موازی از این افسانه را ارائه می‌کند، البته با تفاسیر الهیات متمایز. بر اساس داستان کتاب مقدس، بشریت، با هدف و زبان متحد، تلاش می‌کند تا شهری و برجی بسازد که بالای آن در بهشت به عنوان نمادی از جاه‌طلبی جمعی آن‌ها باشد. با این حال، خدا مداخله می‌کند و گفتار آن‌ها را مخدوش می‌کند و آن‌ها را در سرتاسر زمین پراکنده می‌کند و در نتیجه زبان‌های گوناگون و پراکندگی تمدن‌ها از بین می‌رود.

نمادگرایی و تمثیل: مضامین غرور، مجازات الهی، و ضعف انسان

در هسته خود، افسانه بابل و جدایی زبان‌ها مضامین عمیقی از غرور، مجازات الهی و محدودیت‌های جاه طلبی انسان را در بر می‌گیرد. ساخت برج بابل نماد تلاش متهورانه بشریت برای صعود به قلمرو الهی است و نظم طبیعی را به چالش می‌کشد و استقلال و برتری خود را بر آسمان‌ها نشان می‌دهد.

علاوه بر این، افسانه بابل منعکس‌کننده نگرانی‌های فرهنگی گسترده‌تری است که در مورد خطرات جاه طلبی کنترل نشده، شکنندگی تمدن، و اجتناب ناپذیر بودن تنوع فرهنگی و زبانی وجود دارد. پراکندگی مردم و تکثیر زبان‌ها یادآور ماهیت زودگذر دستاورد‌های بشری و الگو‌های چرخه‌ای ظهور و سقوط است که خط سیر تمدن‌ها را مشخص می‌کند.

زمینه تاریخی و باستان‌شناسی: برج بابل به عنوان یک نقطه عطف فرهنگی

در حالی که افسانه بابل و برج بابل آغشته به نماد‌های اساطیری و مذهبی است، شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که ممکن است از شاهکار‌های واقعی معماری و رویداد‌های تاریخی در بین النهرین باستان الهام گرفته شده باشد. زیگورات‌ها، برج‌های پلکانی به یاد ماندنی که توسط تمدن‌های بین النهرینی مانند سومری‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها ساخته شده‌اند، احتمالاً به عنوان جلوه‌های ملموس آرزو‌های بشر برای رسیدن به آسمان‌ها و ارتباط با خدایان بوده‌اند.

معروف‌ترین این زیگورات‌ها Etemenanki یا “خانه سکوی آسمان و زمین” است که به عقیده برخی از محققان، الهام بخش برج کتاب مقدس بابل است. Etemenanki واقع در شهر باستانی بابل، به خدای مردوک تقدیم شد و به عنوان نقطه کانونی برای مراسم مذهبی و نماد‌های کیهانی عمل کرد. در حالی که Etemenanki ممکن است به ارتفاعات رفیع توصیف شده در روایت‌های اساطیری نرسیده باشد، وجود آن نشان‌دهنده نبوغ معماری و آرزو‌های معنوی تمدن‌های باستانی بین النهرین است.

میراث و تفسیر: برج بابل در ادبیات، هنر و فرهنگ

افسانه بابل و برج بابل اثری محو نشدنی در ادبیات، هنر و فرهنگ جهان بر جای گذاشته است و الهام‌بخش تفسیر‌ها، اقتباس‌ها و تجسم‌های بی‌شماری در طول قرن‌ها و تمدن‌ها است. داستان برج بابل از دست‌نوشته‌های تذهیب‌شده قرون وسطایی و نقاشی‌های رنسانس گرفته تا ادبیات و فیلم مدرن، همچنان در میان مخاطبان سراسر جهان طنین‌انداز می‌شود و از مرز‌های فرهنگی و مذهبی فراتر می‌رود.

در ادبیات، نویسندگانی مانند خورخه لوئیس بورخس، ایتالو کالوینو و سلمان رشدی از مضامین و موتیف‌های افسانه برج بابل استفاده کرده‌اند تا پرسش‌های وجودی، نظریه زبان‌شناختی و پیچیدگی‌های ارتباطات انسانی را بررسی کنند. در هنر، نقاشانی مانند پیتر بروگل بزرگ و گوستاو دوره برج بابل را به عنوان نمادی از حماقت انسان و مداخله الهی به تصویر کشیده‌اند و شدت دراماتیک روایت کتاب مقدس را به تصویر می‌کشند.

علاوه بر این، برج بابل الهام‌بخش تأملات فلسفی در مورد ماهیت زبان، هویت و تنوع فرهنگی است، و محققان را بر آن داشته تا در مورد مفاهیم کثرت زبانی برای درک انسانی و انسجام اجتماعی فکر کنند. در دنیایی که به طور فزاینده‌ای به هم پیوسته است، افسانه بابل به عنوان یادآوری تکان‌دهنده از قدرت پایدار اسطوره برای روشن کردن شرایط انسان و برانگیختن تفکر در مورد مکان ما در کیهان است.

نتیجه: پذیرش رمز و راز اسطوره و افسانه

افسانه بابل و برج بابل به عنوان شاهدی بر قدرت ماندگار اسطوره و افسانه در شکل دادن به تخیل، فرهنگ و جهان بینی انسان است. این داستان جاودانه که ریشه در اساطیر بین النهرین باستان دارد و در روایت کتاب مقدس جاودانه شده است، بینش عمیقی در مورد وضعیت انسان، غرور جاه طلبی و پیامد‌های مداخله الهی ارائه می‌دهد.

همانطور که لایه‌های نمادگرایی و تمثیل نهفته در افسانه را باز می‌کنیم، مضامین جهانی و نقوش کهن الگویی را به یاد می‌آوریم که همچنان با مخاطبان در فرهنگ‌ها و تمدن‌ها طنین انداز می‌شوند. برج بابل چه به عنوان یک داستان هشداردهنده، یک تمثیل مذهبی یا یک اثر تاریخی تعبیر شود، برج بابل یک نقطه عطف فرهنگی است که ما را به تفکر در اسرار زبان، تمدن و نیرو‌های معمایی که سرنوشت جمعی ما را شکل می‌دهند دعوت می‌کند.

منبع: یک پزشک

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • روایت آیت الله خامنه‌ای از چگونگی آشنایی‌شان با حاج احمد آقا
  • افسانه بابل؛ ریشه های اسطوره‌ای تنوع زبانی
  • ده روند برتر تکنولوژی در صنایع فولاد (روایت اول: هوشمندسازی فولاد)
  • زندگی با آیه‌های نورانی | کلیپ‌های ویژه طرح مسطورا برای نوجوانان
  • معرفی آثار منتخب رویداد فیلمنامه‌نویسی «کودکان غزه»
  • آثار منتخب رویداد فیلمنامه‌نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند
  • اعلام اسامی آثار رویداد فیلم‌نامه نویسی «کودکان غزه»
  • آثار منتخب رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند
  • معرفی آثار منتخب رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه»
  • آثار منتخب رویداد فیلمنامه نویسی «کودکان غزه» معرفی شدند