Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری پرس تی وی در آمریکا به بهانه واهی «شاهد کلیدی» بازداشت و زندانی شد؛ قانون قدیمی آمریکایی که به پلیس این کشور اجازه می دهد فردی را بدون هیچ اتهام و گناهی زندانی کند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «مرضیه هاشمی» خبرنگار و مجری سیاه پوست و مسلمان شبکه پرس‌ تی‌وی، در واشنگتن بازداشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که برای دیدار خانواده اش به آمریکا رفته بود توسط پلیس آمریکا بدون هیچ توضیحی دستگیر شده؛ حجابش را برداشتند و به دست و پایش مانند جنایتکاران غل و زنجیر زدند!

از حال و روز مرضیه هاشمی که توانسته با خانواده‌اش تلفنی صحبت کند این بر می آید که به وی گوشت خوک برای خوارک روزانه‌اش داده‌اند که او به عنوان یک مسلمان نپذیرفته که از این غذا استفاده کند و درخواست کرده که نان خالی به او بدهند که از این کار امتناع شده است. همچنین به او اجازه نداده‌اند که حجابش را حفظ کند و وی برای این منظور از تی شرتی که به او داده‌ بودند برای حفظ حجابش استفاده کرده و یک لباس آستین کوتاه به او داده‌اند که در زندان به تن کرده است.

همه این موارد در حالی است که افکارعمومی یک سئوال محوری درباره زندانی کردن مرضیه هاشمی داشت و آن این بود که واقعا به چه اتهامی با این وضعیت که مانند یک جانی را دستگیر کرده‌اند با این خبرنگار برخورد شده است.

وقتی خبرنگار پرس تی وی بدون هیچ اتهامی دستگیر شده است

در همین رابطه، رسانه‌های خارجی مطرح کرده‌اند که مجری پرس تی وی بدون هیچ اتهامی و تنها به عنوان واهی «شاهد کلیدی» بازداشت شده است!

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دادگاهی در آمریکا روز جمعه تایید کرد که مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری مسلمان شبکه پرس تی‌وی ایران، در واشنگتن در بازداشت به سر برده و اتهامی علیه او مطرح نشده است.بر اساس اسناد این دادگاه، هاشمی صرفا به عنوان شاهد کلیدی یک پرونده نامشخص بازداشت شده است.

مرضیه هاشمی، خبرنگار شبکه پرس تی‌وی ایران تاکنون دو بار به همراه وکیل خود تحت عنوان شاهد در یک دادگاه واشنگتن حاضر شده است. همچنین گزارش شده خانم هاشمی در ارتباط با یک تحقیقات قضایی که عنوانش فاش نشده به دادگاه برده شده و اتهامی علیه خود او طرح نشده است.

خبرگزاری رویترز نیز روز جمعه (۱۸ ژانویه) در خبری کوتاه نوشت بنابر درخواست وزارت دادگستری آمریکا قاضی «بریل هاول» بخشی از علت رسمی بازداشت خانم هاشمی را علنی کرده است که در آن آمده او به عنوان شاهد در جریان تحقیقات قضایی که عنوانش فاش نشده به دادگاهی در پایتخت برده شده است.

شاهد کلیدی چیست؟

بر اساس یک قانون قدیمی در آمریکا، دولت فدرال آمریکا می‌تواند افراد را بدون اتهام و صرفا به عنوان شاهد کلیدی یک پرونده، بازداشت کنند.

در همین راستا، «ریکاردو باسکواس» استاد برجسته حقوق دانشگاه میامی گفت:« دولت آمریکا زمانی از این روش استفاده می‌کند که قصد دارد کسی را بازداشت کند، اما دلیل قابل قبولی برای این کار ندارد.»

با این اوصاف در قوانین آمریکا که ادعای دموکراسی و آزادی‌خواهی دارد نقطه جالب توجهی وجود دارد که افراد غیر متهم و مجرم نیز از سیاست‌بازی های سران این کشور مصون نیستند و به هرجهت آمریکایی‌ها با قوانین خود کاری می کنند که افراد بی گناه نیز بازداشت شوند و برخورد غیر انسانی با آنها انجام شود.

نظر خبرنگاران بین المللی درباره زندانی کردن مرضیه هاشمی

در همین رابطه، خبرنگار حوزه دادگستری شبکه فاکس‌نیوز در واشنگتن با انتشار یک رشته توییت گفته خانم هاشمی با وکیل خود در دادگاه حاضر شده و«اتهامی متوجه خود او نیست».

«جک گیبسون»، خبرنگار فاکس‌نیوز نوشته: «انتظار می‌رود خانم هاشمی به محض به پایان رسیدن شهادتش در برابر قاضی که مرتبط با پرونده نقض قوانین آمریکاست، فورا آزاد شود.»

در یک سال گذشته چند شبکه روسیه چون آر‌تی و اسپوتنیک و چند شبکه چین چوت سی‌سی‌تی‌وی و حتی شبکه الجزیره قطر هم از سوی وزارت دادگستری آمریکا اخطار دریافت کرده‌اند که باید رسما فعالیت خود در خاک آمریکا را تحت عنوان "عامل یک دولت بیگانه" به ثبت برسانند.

این قانون که حدود ۸۰ سال قدمت دارد در پی آگاه کردن مردم ایالات متحده نسبت به اخبار و انتشاراتی است که تولیدکنندگان آنها مستقیما با دولت‌های خارجی مرتبطند و برای آنها کار می‌کنند.

خبرنگاران بسیاری از کشورها از جمله در آمریکا با محدودیت های زیادی برای دریافت، انتشار خبر مواجه هستند. اغلب فعالیت خبرنگارانی که با سیاست های کاخ سفید همخوانی ندارد، ویزای محدودی است که از یک منطقه نمی توانند خارج بشوند و اگر اقدام به خروج از این محدوده بکنند توسط پلیس آمریکا مجرم شناخته شده و با آنها برخورد می شود و اغلب اخراج می شوند. آمریکایی‌ها به خوبی نشان داده‌اند که به هیچ وجه دموکراسی پذیر در این حوزه ها نیستند.

تا به امروز هیچ یک از رئیس جمهورهای آمریکایی تن به مصاحبه با یک رسانه ضد سیاست های این کشور نداده است و اغلب رسانه‌های همسو با سیاست های غرب اجازه و امکان گفتگو با مسئولان آمریکایی را دارند. این محدودیت‌های خبری و ضد‌آزادی بیان درحالی است که حالا با برخورد سخت و مستقیم پلیسی با روزنامه نگاران نیز روبرو هستیم. جالب اینجاست که در این موارد هم دست آمریکایی‌ها خالی است که از قوانین جنجال برانگیزی که هیچ تعهدی پیش سر آنان نیست برای سرکوب خبرنگاران استفاده می کنند. 

بی بی سی هم گزارش داد: «سوزان ناسل» یکی از اعضای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (آی‌اف‌جی) در بیانیه این انجمن ادبی نوشته: «فقدان اطلاعات و شفاف‌سازی درباره علت بازداشت خانم هاشمی باعث شده این گمانه‌زنی‌ها قوت پیدا کند که آیا او در ارتباط با مستندی که جدیدا درباره جنبش "جان سیاهان مهم است" تهیه کرده بود بازداشت شده و یا بازداشت او یک اقدام تلافی‌جویانه در برابر زندانی کردن شهروندان آمریکایی در ایران است.»

وی می افزاید: «علت هر کدام از این دو مورد که باشد نقض آشکار ارزش‌های دموکراسی است. شگفت‌آور خواهد بود که ببینیم آمریکا هم همان رویه‌ای را پیش گرفته که چین و ایران از آن استفاده می‌کنند؛ یعنی بازداشت شهروندان بدون اتهامات جدی و آشکار و با نیت اعمال فشار یا بالا بردن قدرت چانه‌زنی. اگر علت بازداشت خانم هاشمی چیزی به غیر از این موارد است باید خیلی زود شفاف‌سازی شود و در غیر این صورت او باید فورا آزاد شود.»

آمریکایی‌ها نشان داده‌اند که در حوزه جنگ نرم با افول قابل توجهی روبرو هستند که حتی تاب تحمل حرف مخالف را تا حد بسیار کوچکش را ندارد. غرب با توجه به موج مخالف امپریالیسم خبری از سوی شبکه هایی مانند پرس تی وی سعی کردند که این رسانه‌ها  را محدود کنند اما حالا که نتوانسته اند کاری در این زمینه از پیش ببرند، به اقدامات سخت و برخورهای مستقتیم مانند بازداشت و زندانی کردن «مرضیه هاشمی» روی آورده اند. 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۳۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۵ زندانی جرائم غیر عمد در کهگیلویه وبویراحمد آزاد شدند

به گزارش خبرنگار مهر، منصور بیژنی ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: در سال گذشته، ۱۷۸ نفر زندانی محکوم مالی و جرایم غیرعمد از زندان آزاد شده‌اند.

وی بیان داشت: از این تعداد ۱۶۷ نفر مرد و ۱۱ نفر خانم بودند که جمع بدهی این افراد ۱۶۰ میلیارد تومان بود.

بیژنی با بیان اینکه کمک به آزادی یک فرد کمک به آینده فرزندان و حفظ بقای خانواده زندانی است، گفت: برای اصلاح مجرمان در زندان اقدامات گسترده‌ای انجام می‌شود تا زمینه بازگشت سعادتمندانه این افراد به جامعه فراهم شود.

وی افزود: باید افکار عمومی را به این سمت هدایت کنیم که تعدادی از زندانیان به صورت عمدی مرتکب جرم نشده‌اند، بلکه به واسطه نداشتن تمکن مالی وارد زندان شده‌اند که این افراد در استان کم نیستند.

بیژنی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جاری، اول ماه رمضان، ۲۰ میلیارد ریال به ستاد دیه کمک کردند.

کد خبر 6078975

دیگر خبرها

  • شبکه آمریکایی: انتظار آمریکا از پاسخ اسرائیل، حمله‌ای محدود در خارج از ایران است
  • محکومیت یک میلیارد ریالی جریمه عرضه خارج از شبکه کود شیمیایی در نهاوند
  • اسارت ۳ هزار نفر از اهالی غزه از آغاز جنگ
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • ۸۰۵ زندانی جرائم غیر عمد در کهگیلویه وبویراحمد آزاد شدند
  • ۲۸۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام تزریق شد
  • آمریکا از طریق سوئیس در حال میانجیگری میان تهران و تل آویو
  • آمریکا در هیچ عملیاتی علیه ایران شرکت نخواهد کرد
  • آشنایی با کابوس صهیونیست‌ها
  • ادعای ان‌بی‌سی نیوز: آمریکا برای حمله‌ای بزرگ در اسرائیل آماده می‌شود