Web Analytics Made Easy - Statcounter

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان با اشاره به اعلام نامزدی گلبدن حکمتیار و عبدالله عبدالله برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: ورود حکمتیار به عنوان رهبر حزب اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان به عرصه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را باید یک امر طبیعی در ساختار سیاسی این کشور دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید توجه داشته باشیم که به دلیل وجود مشکلات میدانی و سیاسی، نیروی کارآمد در صحنه سیاست افغانستان بسیار کمیاب است و اصالتاً مشکلاتی که در این کشور بوده مانع توسعه سیاسی و تربیت نیروهای متخصص شده است. طبیعی است با وجود این وضعیت، جریان‌ها و احزاب سیاسی با محوریت چهره‌های مشهور در عرصه سیاسی شناخته می‌شوند و این یکی از خاصیت‌های سیاست در افغانستان به شمار می‌رود.

وی افزود: واقعیت این است که احزاب و جناح‌های سیاسی در افغانستان بر اساس کارنامه عملکرد مورد سنجش و قضاوت قرار نمی‌گیرند بلکه به دلیل وجود ساختار قومیتی – قبیله‌ای در این کشور تمام جریان‌ها و احزاب سیاسی در افغانستان به واسطه نام و سابقه فعالیت اشخاص یا رهبران منتسب به آنها مورد سنجش و شناخت قرار می‌گیرند. این بدان معناست که مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی آراء خود را به صندوق یک چهره خاص می‌ریزند و اساساً برنامه‌ و شعارهای نامزدهای ریاست جمهوری برای مردم اهمیت خاصی ندارد. لذا هر کدام از نامزدهایی که برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان وارد عرصه شده‌اند، بدون تردید از سوی جریان‌های مردمی خاص خود حمایت خواهند شد. به عنوان مثال عبدالله عبدالله در این دوره از انتخابات به نمایندگی از حزب انجمن اسلامی افغانستان که شامل جنبش ملی و حزب وحدت افغانستان می‌شود وارد میدان شده و بدون تردید تمام قومیت‌های حامی این جریان به او رای خواهند داد.

این تحلیلگر مسائل جنوب آسیا با بیان اینکه تمام نامزدهای این دوره در پست‌های مدیریتی افغانستان مشغول به فعالیت بوده‌اند، گفت: اکثر کسانی که برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرده‌اند با عنوان‌های مختلف (اعم از مشاور، وزیر یا معاون) در سطوح گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی افغانستان مشغول به کار بوده‌اند اما کارنامه آنها کاملاً مشخص نیست که چگونه در این مدت توانسته‌اند به کشور خود خدمت کنند. در این میان عده‌ای به نامزد شدن حکمتیار در انتخابات این دوره اشاره کردند و به نظرم این موضوع یکی از مهمترین رخدادهای سیاسی در صحنه افغانستان به حساب می‌آید. چراکه گلبدن حکمتیار اخیراً از موضع اپوزیسیون بیرون آمده و این به نظرم یکی از مهمترین وقایع سیاسی در افغانستان به شمار می‌رود.

وی افزود: حکمتیار اخیراً حمله‌های بسیار شدیدی علیه دولت وحدت ملی افغانستان و شخص اشرف غنی صورت داده و این نشان از تحرک‌های پویای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد. به عنوان نمونه دیده شدن «ژنرال عبدالرشید دوستم» در کنار عبدالله عبدالله نمونه‌ دیگری از جناح‌بندی قومیتی و سیاسی در افغانستان است و البته در این میان فراز و نشیب‌های بسیاری زیادی توسط احزاب و شخصیت طی خواهد شد. نکته مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رقابت سیاسی میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان نشان‌دهنده عمق پویایی جامعه سیاسی این کشور است. ملت افغانستان سال‌ها هزینه داده‌اند تا متوجه شدند باید به سمت مشارکت سیاسی عمومی گام بردارند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: همین که دیده می‌شود ۱۲ شخصیت سیاسی برای حضور در انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند نشان از ترقی و پیشرفت نسبی سیاسی در افغانستان دارد. مردم افغانستان بعد از گذشته دو دهه، امروزه بسیار راحت حرف از انتخابات می‌زنند در صورتی که در زمان حکومت طالبان چنین چیزی وجود نداشت؛ به نظرم در شرایط فعلی، طالبان باید وارد گفت‌وگوهای جدی و سازنده شود و باید این موضوع را بدانیم که آمریکایی‌ها برای خارج شدن از افغانستان به این کشور تجاوز نکردند و از این منظر باید مکانیسم جدید برای مساله صلح یکپارچه در افغانستان طراحی و اجرا شود.          

منبع: ایلنا

کلیدواژه: افغانستان طالبان عبدالله عبدالله دولت وحدت ملی افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۳۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شد که نمی‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر جنگ هراسی بر اقتصاد ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است که در حال مبارزه با تحریم، جنگ و تهدیدات مختلف است و چنانچه قرار بر این بود که فضای جنگ هراسی بر آن تاثیر بگذارد، قطعاً اقتصاد ایران باید تا امروز متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت.

وی افزود: شاید آنچه که به عنوان جنگ هراسی مطرح می‌شود، در مقاطعی در گذشته تاثیراتی به همراه داشته، اما امروز دیگر تاثیراتی که مورد انتظار دشمن است را مشاهده نمی‌کنیم چراکه ایران به کشوری پیشرفته با اقتصادی مقاوم تبدیل شده‌ است.

این نماینده مجلس با اشاره به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، تاکید کرد: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شدند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

سنگدوینی با تاکید بر لزوم ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور درباره بی تاثیری جنگ هراسی بر اقتصاد گفت: ما مسئولان نظام باید به مردم اطمینان دهیم که نباید دیگر نسبت به فضای جنگ هراسی و تاثیرات آن بر تکانه‌های اقتصادی نگرانی داشته باشند؛ نتیجه این رفع نگرانی‌ها بی شک ثبات و آرامش اقتصادی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • بررسی تحولات افغانستان در دیدار کاظمی قمی و حکمتیار
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است
  • پیش بینی ریاست یک چهره جدید بر مجلس آینده /پایان ریاست قالیباف نزدیک است؟
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • ویکتور اوربان: با شرایط خاصی جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۵ تمام می‌شود
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • پنج دغدغه بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری