Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@08:55:06 GMT

چرا صادرات سنگ آهن کاهش یافت؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۵۴۵۰

چرا صادرات سنگ آهن کاهش یافت؟

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: عمده‌ترین مشکل در حوزه صادرات سنگ‌آهن در بحث مبادلات مالی و موظف کردن صادرکنندگان به برگرداندن ارزهای حاصل از صادرات به نرخ نیمایی است. این موضوع رغبت صادرات را کاهش می‌دهد.

مهرداد اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صادرات سنگ‌ آهن و کنسانتره کاهش یافته است. در حوزه صادرات مشکلات زیادی وجود دارد اما ایراد اصلی در بحث مبادلات مالی و دلار نیمایی است که صادرکننده را موظف به برگرداندن ارزهای صادراتی به نرخ نیمایی کرده‌اند که منجر شده در بسیاری از صنایع به ویژه در صنعت آهن شامل سنگ آهن دانه‌بندی، گندله‌سازی و کنسانتره‌سازی توجیه اقتصادی برای صادرکننده از بین برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: محاسبات روی کاغذ انجام می‌شود اما هزینه‌ها، قیمت تمام شده، هزینه‌های کشتی و غیره باعث شده است که صادرات صرفه اقتصادی نداشته باشد ضمن اینکه بسیاری از هزینه‌ها نیز  به عنوان هزینه‌های بالاتر تایید نمی‌شوند. به طور مثال هزینه ترانسفر که زمانی عددی بسیار کوچک بود اما اکنون هفت تا هشت درصد، هزینه ترانسفر مالی وجود دارد که جزو هزینه‌های بالا هم مورد تایید قرار نمی‌گیرد. بنابراین حتی در بسیاری از موارد حتی اگر محموله‌ها به قیمت جهانی هم صادر شوند، صادرکننده متحمل ضرر بسیار خواهد شد لذا صادرات انجام نمی‌شود و کاهشی بوده است.

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: علاوه بر بحث‌های مالی، بحث حمل‌ونقل دریایی و اخذ کشتی بسیار سخت شده است. در حال حاضر بسیاری از کشتی‌ها حاضر نیستند در این مسیرها آمده و خدمات‌دهی داشته باشند. از طرف دیگر در داخل نیز دولت دائماً روی بخش معدن فشار وارد می‌کند. بنابراین شرایط به حدی سخت شده است که چندان دورنمای راحتی در تولید، کسب و کار و فروش دیده نمی‌شود؛ لذا خیلی‌ها ترجیح دادند که با مقداری شرایط پایین‌تر کار انجام دهند. تیراژ کار را پایین بیاورند یا ظرفیت‌ها را کاهش دهند؛ ضمن اینکه مسائل سیاسی و خارجی نیز مزید بر علت شده است.

اکبریان اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ و معتبر به عنوان شرکت‌های مطمئن، از همکاری کناره‌گیری کرده‌اند. اکنون تنها شرکت‌های کوچک با سابقه‌های کار کمتر و ارائه گارانتی‌های کمتر و محدودتر هستند که با ایران فعالیت داشته و در شرایط تحریم‌ها آزادی بیشتری برای کار با ایران دارند. این موضوع علاوه بر اینکه از یک سو مثبت است؛ چراکه حداقل رابطه‌ها هرچند محدود قطع نشده اما از طرف دیگر نمی‌توان قراردادهای محکمی همچون گذشته داشت. همه این مسائل باعث شده که تولیدکننده و صادرکننده رغبتی برای صادرات نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بازار داخلی به عنوان گزینه‌ای است که صنایع آهنی را سرپا نگه داشته است، اما به شدت بابت آن نگران هستیم؛ چراکه فولاد شرایط مناسبی نداشته است. فولاد اگر نتواند مارکتینگ خود را داشته باشد و بازارهای هدف را از دست بدهد، مسلما طرف‌های تجاری کمتر سمت خرید محصولاتی همچون سنگ آهن، کنسانتره و گندله خواهند آمد. این موضوع فشار مضاعفی را بر دوش معدنی‌ها وارد خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سنگ آهن صادرات سنگ آهن کنسانتره گندله سنگ آهن معدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۵۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد

آرش نبی زاده در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو قزل آلا در عمده فروشی تهران ۱۵۵ هزار تومان تا ۱۵۶ هزار تومان و سالمون ۱۶۵ هزار تومان است.

به گفته او، بنابر آمار سال گذشته ۱۳۰ میلیون قطعه تخم چشم زده وارد شد که امسال ۱۵ میلیون قطعه کاهش داشته است که براین اساس تولید ۸ تا ۱۰ هزار تن کمتر خواهد بود.

نبی زاده ادامه داد: سال گذشته ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزارتن قزل آلا تولید شد که امسال پیش بینی می‌شود تولید به ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزارتن برسد که کاهش تولید بازار قزل آلا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی درباره آخرین وضعیت صادرات قزل آلا افزود: طبق روال همه ساله صادرات در ماه های ابتدایی سال رونقی ندارد و از برج ۴ و ۵، صادرات آغاز می شود.

او با بیان اینکه امکان تامین تخم چشم زده و بی نیازی از واردات وجود دارد، گفت: گرچه امکان تامین نیاز کشور در داخل وجود دارد، اما پایین بودن کیفیت تخم چشم زده داخلی موجب شده تا تولیدکنندگان رغبتی به خرید نداشته باشند، درحالیکه با ارتقای کیفیت تقاضا برای خرید تخم‌چشم زده داخلی افزایش می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • نیاز ۱۵۷ میلیارد تومانی اعتبار برای ۳۷ پروژه نیمه‌کاره حوزه بهداشت
  • روند روبه رشد صادرات خراسان شمالی
  • اینفوگرافیک هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳
  • حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه تولید طلا در پی حراج شمش در مرکز مبادله
  • خوزستانی‌ها از چه کولر گازی‌هایی استفاده نکنند
  • تلفن ثابت سازمانی
  • تولید قزل آلا به ۱۱۰ هزارتن می‌رسد
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • همراهی نفت و طلا در روند نزولی
  • اقدامات دولت برای کمک به تجارت