Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@06:52:53 GMT

افزایش ۹ درصدی اعتبارات آموزش‌های مهارتی برای ۹۸

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۶۲۰۰

افزایش ۹ درصدی اعتبارات آموزش‌های مهارتی برای ۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی بودجه آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی پرداخت. بر اساس این گزارش آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای به عنوان یکی از سه حوزه اصلی آموزش نیروی انسانی (آموزش عمومی، آموزش فنی‌وحرفه‌ای، آموزش عالی) در کشور وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر را عهده‌دار است که سیاست‌های کلی نظام از قبیل سیاست‌های کلی اشتغال (بند «۲») بر آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار و توأم کردن آموزش و مهارت تأکید دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌کند که در قانون برنامه ششم توسعه در مواد (۴، ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۶ و ۶۹) احکامی در ارتباط با آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای مقرر شده و ارتقای شاخص‌های کمّی‌وکیفی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از جمله مقررات این احکام است.

بر اساس مطالعات انجام شده از سوی این مرکز، ضرورت توجه به آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای موجب تصویب و ابلاغ قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی شده است که باید در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبارات لازم از سرجمع اعتبارات فصل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای برای تشکیل شورای عالی آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در نظر گرفته شود.

گزارش حاضر تصریح می‌کند که اعتبارات متفرقه که گستردگی آن نقطه ضعفی در نظام بودجه‌ریزی است، در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با یک شیب ملایم وارد اعتبارات دستگاه‌ها شده که امر مثبتی است، اما هنوز به ‌صورت کامل محقق نشده است.

همچنین اعتبارات متفرقه دستگاه‌های اصلی ارائه‌کننده آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای فقط در پنج عنوان تعیین شده‌اند که چهار موضوع آن مربوط به سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای است و سه مورد آن درآمدهای اختصاصی سازمان و یک بند آن از جنس مصارف است. بخش دیگر از پنج عنوان اعتبارات متفرقه نیز مربوط به دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و موضوع ساماندهی مدرسین حق‌التدریس دانشگاه است.

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ اعتبار هزینه‌ای امور آموزش و پژوهش ۷۲۷.۴۷۴ میلیارد ریال تعیین شده که نسبت به قانون مصوب ۱۳۹۷ رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد. فصل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای با اعتبار ۶۱.۹۷۹ میلیارد ریال نیز ۱۹ درصد رشد داشته است.
 

اعتبارات هزینه‌ای برنامه‌های ذیل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال ۹۷ نسبت به لایحه بودجه ۹۸

براساس این گزارش، اعتبارات سازمان آموزش فنی و حرفه ای در مجموع از ۱۲ درصد رشد نسبت به بودجه ۹۷ برخوردار است. علاوه بر این بودجه بخش برنامه آموزش غیررسمی و مهارتی ۹ درصد، برنامه آموزش های شغلی ۶ درصد و برنامه های مشاوره شغلی و رهیگیری اشتغال ۲۴ درصد رشد دارد. اما در مقابل اعتبارات برنامه تدوین استاندارد مهارت و همچنین اعتبارات برنامه سنجش مهارت ۱۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین یکی از موضوعات مهم در لایحه بودجه ۱۳۹۸ که در قانون ۱۳۹۷ نیز دیده می‌شود رشد ۱۰۷ درصدی اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی هم‌زمان با کاهش ۱۲.۵ درصدی اعتبارات کاردانی مهارتی است که نشان از یک تغییر رویکرد در برنامه آموزش تکنسینی (کاردانی فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی) دارد. در حالی که مأموریت اصلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به استناد قوانین و پیشینه دانشگاه باید متمرکز بر تربیت تکنسین باشد که به اشتباه اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی افزایش داشته است. شایان ذکر است اعتبار برنامه کارشناسی مهارتی ذیل دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ۱۵۱ درصد رشد داشته که مؤید این تغییر دیدگاه است. لذا لازم است بخش عمده اعتبارات برنامه کارشناسی مهارتی به برنامه کاردانی مهارتی انتقال یابد.

کد خبر 4518953 محمد جندقی

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش فنی و حرفه ای آموزش مهارتی آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب و هزینه ۵۷ درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   فرماندار شوط در جلسه کمیته برنامه ریزی این شهرستان گفت:  میزان اعتبار تخصیص یافته شهرستان شوط  برای ۵۴ پروژه مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل ۳۴ درصد رشد دارد.

 بابازاده با بیان اینکه تا به حال بیش از ۷۵۰ میلیارد ریال ان جذب و هزینه شده است افزود:  تکمیل فضا‌های ورزشی توسعه فضا‌های آموزشی، ایجاد راه‌های ارتباطی آسفالته روستایی، آبرسانی به پنج روستا، توسعه شبکه آب شهری و اجرای طرح هادی در روستا‌ها از جمله طرح‌هایی هستند که با این اعتبار به اجرا در آمدند.

دیگر خبرها

  • حقوق بازنشستگان با چه فرمولی افزایش یافت ؟
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم
  • اولین کنفرانس ملی مهارت ایران برگزار می‌شود
  • جذب و توزیع هدفمند اعتبارات، مبنای عمل سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان باشد
  • جذب و هزینه ۵۷ درصد از اعتبارات کمیته برنامه ریزی در شوط
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ امسال 27 هزار کادر درمان و 70 هزار معلم جذب خواهد شد
  • نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت آغاز شد/ تکلیف جذب کادر درمان مشخص شد
  • افزایش ۵۱ درصدی بودجه منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳