Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@22:11:07 GMT

سودهای جدید بانکی چگونه محاسبه می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۶۲۳۳

با بخشنامه جدید بانک مرکزی، پرداخت سود سپرده‌های کوتاه‌مدت، از امروز (اول بهمن)، از روزشمار به ماه‌شمار تغییر و پول‌هایی که کمتر از یکماه هم در بانک بمانند، بر مبنای کمترین مانده سود می‌گیرد.


به گزارش شریان نیوز،با بخشنامه جدید بانک مرکزی، پرداخت سود سپرده‌های بانکی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، اگر سپرده‌گذاری، پیش از موعد یکماه از سپرده خود برداشت کند، بانک‌ها مکلف به پرداخت سود به او نیستند؛ بنابراین شرط ارایه سود از سوی نظام بانکی به سپرده‌های کوتاه‌مدت، ماندگاری حداقل یکماهه در شعب بانکی است.

بر اساس بخشنامه‌ای که شورای پول و اعتبار، اول دیماه تدوین و به نظام بانکی ابلاغ کرده بود، معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری عادی از روزشمار به ماه‌شمار تغییر یافته و بنابراین اگر یک سپرده یک ماه تمام را در شعب بانکی باقی بماند، می‌تواند سود دریافت کند که این نرخ هم البته ده درصد است.

پیش از این مصوبه شورای پول و اعتبار، شعب بانکی در صورت واریز و برداشت از حساب‌های کوتاه‌مدت، سود روزشمار را در پایان هر ماه واریز می‌کردند، اما اکنون این گونه نیست و شرایط تغییر کرده است.

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: از امروز بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تغییر شیوه پرداخت سود به سپرده‌های کوتاه مدت، از روزشمار به ماه‌شمار اجرایی می‌شود که بر اساس آن، اگر یک مشتری سپرده خود را تا پیش از موعد یکماهه از بانک برداشت کند، سود آن به نحوی محاسبه خواهد شد که میانگین کمترین میزان مبلغ مانده در حساب طی روز‌های یک ماه را محاسبه و به آن سود تعلق می‌دهند.

بانک‌ها نرخ سود سپرده را با مردم چطور حساب می‌کنند؟

سود سپرده‌های بانکی به صورت روزشمار و با نرخ سود علی‌الحساب طبق فرمول (مدت به روز) × (نرخ) × (مبلغ سپرده‌گذاری) تقسیم بر ۳۶۵ = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت روز شمار محاسبه می‌شود. آنگونه که کارمندان شعب بانکی می‌گویند، سود روزشمار ۱۵ درصد یعنی کمترین مانده روزانه شما جمع شده و در پایان سی روز محاسبه می‌شود. سپس عدد به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب و مجموع آن تقسیم بر ۳۶۵ که معرف ۳۶۵ روز سال است.

به عنوان مثال اگر ده میلیون تومان به شکل ثابت در بانک با نرخ ۱۵ درصد نگه داشته شود، سود آن این گونه به دست می‌آید که عدد یک میلیون در ۳۰ برای ماه‌های ۳۰ روزه و ۳۱ برای ماه‌های ۳۱ روزه ضرب شده و عدد ۳۰۰ میلیون تومان به دست آمده در ۱۵ درصد ضرب می‌شود. حال عدد ۴۵ میلیون تومان به دست آمده بر ۳۶۵ تقسیم می‌شود که این سود یک ماه مبلغ سپرده‌گذاری است.

حال آنگونه که فرمول بانک مرکزی می‌گوید، بانک‌ها اجازه ندارند این سود را برای سپرده‌هایی محاسبه کنند که کمتر از یک ماه در بانک مانده باشند؛ یعنی در فرمول محاسبه سود که قبلا وجود داشته، تغییر ایجاد شده و در تبدیل به فرمول جدید، «نرخ سود ضربدر تعداد روز‌های ماه ضربدر کمترین مانده طی ماه» خواهد شد.

منبع: مهر

برچسب هابخشنامهبانک مرکزی

منبع: شریان

کلیدواژه: بخشنامه بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۶۲۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد مهدی احمدی مدیر کنسرسیوم بانک‌های خریدار پرسپولیس در برنامه مجله فوتبال شبکه خبر گفت: ۸۵ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به ۶ بانک واگذار شد و تا ۲ سال این فرآیند را بانک شهر مدیریت خواهد کرد. باشگاه پرسپولیس نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است.  
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • فیلم|بررسی شرایط واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به کنسرسیوم بانکی
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • سقف تراکنش‌ها در شبکه بانکی تغییر یافت
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد