Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه سعودی در گزارشی ادعا کرد از نقشه راه همکاری و توافق میان کردها و نظام سوریه که توسط روسیه تدوین شده است پرده برداشته است. ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ساعاتی پس از گزارش روزنامه الشرق الاوسط، خبرگزاری هاوانا وابسته به pyd به این خبر واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هوانا در گزارش خود به نقل از منابع اختصاصی در pyd به عنوان محوری‌ترین و مهم‌ترین حزب سیاسی کردهایی که ائتلاف موسوم به «سوریه دموکراتیک» (قسد) بسته 10ماده‌ای پیشنهادی قسد در مذاکره با نظام را منتشر ساخت. این در حالی است که اطلاعات اندکی در مورد مذاکره قسد و دمشق منتشر شده است.

با توجه به انتشار اخبار پراکنده در این مورد در رسانه‌های مختلف، خبرگزاری تسنیم در گزارشی به تشریح سیر مذاکرات میان قسد و دمشق پرداخته است.

1. چند دور مذاکرات

در گزارش الشرق الاوسط به نقل از یکی از فرماندهان ypg (شاخه نظامی pyd) آمده است: «سیبان حمو فرمانده کل ypg در جریان دو سفر محرمانه خود به دمشق و مسکو در اواخر سال گذشته میلادی، یک نقشه راه برای همکاری با نظام سوریه پیشنهاد داد. در این نقشه راه، روسیه به عنوان کشور ضامن حسن اجرای توافق میان ypg و نظام به رسمیت شناخته شده است.»

روزنامه نزدیک به دربار آل سعود مدعی است بعد از دستور ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، سیبان حمو به عنوان فرمانده کل نظامی مهم‌ترین گروه مسلح همپیمان آمریکا به پادگان حمیمیم (مرکز فرماندهی نظامیان روس در سوریه) می‌رود و با فرماندهان روس و تعدادی از سران دولت سوریه دیدار و رایزنی می‌کند. مهم‌ترین شخصیت‌های سوری حاضر در این نشست، علی المملوک رئیس سازمان امنیت ملی، علی ایوب وزیر دفاع و محمد محلا رئیس واحد اطلاعات عملیات ارتش سوریه بودند.

در روز 29 دسامبر در دور دوم مذاکرات نیز سیبان حمو در رأس یک هیئت عالی به مسکو سفر می‌کند تا در دیدار با سرگئی شویگو وزیر دفاع، والری گراسیمف رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و سرگئی رودسکوی رئیس اتاق عملیات سوریه در مسکو (ستاد مشترک نیروهای مسلح روسیه) پیرامون بسته پیشنهادی خود رایزنی کند.

این در حالی است که همزمان با مذاکرات حمو، دو هیئت عالیرتبه از طرف کردها نیز طی یک ماه اخیر به دمشق رفتند تا به صورت رو در رو با مقامات عالی نظام سوریه رایزنی کنند. ابتدا یک هیئت به ریاست «ریاض درار» رئیس شاخه سیاسی قسد به دمشق رفت و در مذاکره با علی المملوک، علی ایوب و محمد خالد الرحمون بر سر دستیابی به یک راه حل مشترک برای آینده مناطق تحت سیطره قسد رایزنی کردند. به گفته منابع آگاه، مذاکرات ریاض درار و دمشق به خوبی پیشرفت کرد و او برای ارائه گزارش به شمال شرق سوریه بازگشت؛ اما در «حسکه» با این پیشنهادها مخالفت شد! گفته می‌شد مهم‌ترین مخالف سیر مذاکرات، «الهام احمد» بوده که در کنار ریاض درار ریاست شورای عالی اجرایی قسد را برعهده دارد.

سفر هیاتی از کردهای سوریه به ترکیهواکنش ترکیه به توییت ترامپ در مورد کردها

پس از مخالفت‌های داخلی در قسد با توافق‌های اولیه دمشق، «ریدور خلیل» از فرماندهان ارشد قسد در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که کردها هیچ چاره‌ای جز توافق با نظام ندارند و به این ترتیب سعی کرد مخالفت خود را با الهام احمد نشان دهد. او البته در این مصاحبه خواستار افزایش نقش‌آفرینی فرانسه در قلمرو قسد شد و عنوان کرد که پاریس می‌تواند جانشین مناسبی برای نیروهای واشنگتن در شمال شرق سوریه باشد.

در دور دوم مذاکرات مستقیم میان کردها و دمشق که این بار با حضور نمایندگانی از روسیه و اقلیم کردستان عراق در دمشق صورت گرفت، ریاست هیئت مذاکره کننده کردها را «جیهان احمد» سخنگوی قسد بر عهده داشت. جزئیات زیادی از این دور از مذاکرات دمشق منتشر نشده و به نظر می‌رسد به نوعی در حاشیه سفر سیبان حمو به مسکو بوده است. به گفته منابع آگاه، در این مذاکرات «سینهاک دیبو» و «شوان الخابوری» نیز حضور داشته‌اند. تنها مطلبی که از این مذاکرات درز کرده است، بحث کردها در مورد ضرورت دفاع ارتش سوریه از مرزهای این کشور در برابر تجاوزات ترکیه بوده و ادعا کردند که در این مورد دمشق نباید دفاع از مرزهای سوریه را به حضور در قلمرو قسد مشروط کند!

با بی‌نتیجه ماندن دور دوم مذاکرات دمشق و قسد و سفر سیبان حمو به مسکو، «رشاد بنعاف» نماینده ویژه قسد در مسکو خواستار پادرمیانی و وساطت روسیه برای حل مشکل میان قسد و دمشق شد. بنعاف با بیان این‌که روسیه می‌تواند در حل اختلافات وساطت کرده و به عنوان طرف سوم ماجرا با رویکردی سازنده به سمت حل مشکل حرکت کند ادامه داد: «اکنون نمایندگان کردها نه در ژنو حضور دارند و نه در آستانه. ما در کمیسیون تدوین قانون اساسی نیز سهمی نداریم. تمام مذاکرات و کانال‌های ارتباطی با دمشق نیز به حالت تعلیق درآمده است. این‌جاست که روسیه می‌تواند به این پرونده ورود کرده و میان ما و دمشق پادرمیانی کند.»

2. بسته‌ پیشنهادی احتمالی روسیه

الشرق الاوسط در گزارش خود مدعی شد حمو به مقامات مسکو یک بسته پیشنهادی یازده ماده‌ای ارائه داده که 6 ماده آن متضمن شروط دمشق بوده و 5 ماده آن نیز به مطالبات کردها اختصاص دارد. شواهد نشان می‌دهد روسیه نیز این بسته پیشنهادی را به عنوان پیش‌نویس اولیه برای مذاکرات و رایزنی پذیرفته است.

بنا بر این گزارش، 6 بندی که متضمن شروط نظام سوریه بوده عبارتند از:

سوریه کشوری یکپارچه و دارای دولت مرکزی به پایتختی دمشق بوده و رئیس منتخب آن یعنی بشار اسد به علت پیروزی در انتخابات سال 2014 رئیس جمهور سرتاسر سوریه محسوب می‌شود.

تنها پرچم کشور سوریه، همین پرچم رسمی نظام دمشق است که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است.

تنها یک ارتش سرتاسری وابسته به دولت باید در کشور حضور داشته باشد.

ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) نیز با 70 تا 80 هزار نیروی مسلح آموزش دیده در قالبی که بعدا در مذاکرات مشخص خواهد شد، به ارتش سوریه ملحق می‌شود.

ثروت‌ها و منابع طبیعی سوریه به همه ملت سوریه اختصاص دارد.

سیاست‌های عمومی کشور که در قانون اساسی مشخص شده‌اند مانند سیاست خارجی کشور منحصرا در اختیار دولت مرکزی (دمشق) است.

از طرف دیگر، 5 بند حامل مطالبات کردها به شرح زیر است:

لغو قانون حالت اضطراری، اصلاح قانون اساسی و مشارکت کردها و قومیت‌های مختلف سوری در اصلاح و تدوین قانون اساسی، قانون جزای مدنی، قانون احزاب و تشکیل دادگستری مستقل

پذیرش خودمختاری در شمال شرق سوریه و لغو تمام رویکردها و قانون‌های تبعیض‌آمیز علیه کردها

اعطای تابعیت سوری به تمام کردها و وانهادن آمار 1962 که کردها به آن اعتراض دارند.

اعتراف نظام سوریه به حقوق برابر کردها و همه اقوام ملت سوریه شامل کردها، آشوری‌ها، ترکمان‌ها، اعراب و...

بودجه و عدم تبعیض در تخصیص منابع مالی در استان‌های مختلف کشور

3. واکنش غیررسمی قسد به انتشار این سند

ساعتی بعد از انتشار گزارش روزنامه الشرق الاوسط، خبرگزاری هاوانا ارگان غیررسمی pyd در گزارشی، از بسته پیشنهادی 10 ماده‌ای قسد برای مذاکره با دمشق رونمایی کرد.

10  ماده ذکر شده در این سند عبارتند از:

حفظ تمامیت ارضی سوریه

نظام حاکم بر سوریه باید یک جمهوری دموکراتیک فدراتیو بوده که فدراسیون‌ها (جمهوری‌های خودمختار) بخشی از این نظام به شمار می‌روند.

حضور نمایندگان جمهوری‌های خودمختار باید در پارلمان مرکزی دمشق

به رسمیت شناختن پرچم‌های جمهوری‌های خودمختار در کنار پرچم ملی سوریه

عدم تعارض سیاست داخلی و خارجی جمهوری‌های فدراتیو با منافع ملی سوریه و قانون اساسی

نیروهای شبه نظامی قسد جزئی از ارتش سوریه بوده و مسئولیت حمایت از مرزها را برعهده بگیرند.

نیروهای امنیتی داخلی در جمهوری‌های خودمختار باید تابع شوراهای محلی بوده و البته تعارضی با قانون اساسی حکومت سوریه نداشته باشند.

اجرای حق آموزش زبان مادری و مبنا قرار گرفتن زبان مادری در آموزش و پرورش جمهوری‌های خودمختار؛ ضمن این‌که زبان عربی زبان رسمی سرتاسر سوریه است.

رسمیت یافتن زبان مادری در جمهوری‌های خودمختار در کنار زبان رسمی کشور سوریه

توزیع عادلانه ثروت‌های سوریه در سرتاسر کشور

لازم به ذکر است که هم‌اکنون نزدیک به یک‌سوم مساحت سوریه در سیطره ائتلاف سوریه دموکراتیک (قسد) به محوریت حزب کردی pyd می‌باشد. این منطقه از نظر منابع طبیعی از اهمیت مضاعفی برخوردار بوده و بیش از 80 درصد نفت و نیمی از گاز سرتاسر سوریه در قلمرو قسد قرار دارد. به این‌ها باید سه سد بزرگ و کشاورزی شرق سوریه را اضافه کرد که منبع تأمین بخش مهمی از خوراک سوریه است.

انتهای پیام/

R36361/P/S8,90/CT7 واژه های کاربردی مرتبط کردهای سوریه اخبار "سوریه"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کردهای سوریه اخبار سوریه کردهای سوریه اخبار سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۶۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم

قطر روابط خوبی با اخوان المسلمین در منطقه دارد. جنبش حماس نیز که در دهه ۸۰ میلادی تشکیل شد با تفکر اخوان المسلمین بود و تعجبی ندارد که مقامات دوحه اکنون میزبان دفتر سیاسی این گروه فلسطینی هستند. با این حال، رژیم صهیونیستی با حمله به قطر به دنبال ملتهب کردن شرایط پیرامون مذاکرات است. تل آویو مدعی است دوحه فشار لازم به حماس برای پذیرش شروط تل آویو را به کار نمی‌گیرد و آمریکا باید این کشور را تنبیه کند!

به گزارش الجزیره، شیخ محمد بن عبدالرحمان بن جاسم ال ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر امروز (چهارشنبه) اعلام کرد دوحه در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح میان حماس و اسراییل بازنگری می‌کند. 

وی در این باره گفت: ما به این نتیجه رسیده ایم که در نقش میانجیگری خود در این مذاکرات بازنگری کنیم، زیرا برخی طرف‌ها از این مسئله برای منافع محدود سیاسی خود بهره می‌گیرند. 

این مقام ارشد قطری خاطر نشان کرد: درحالی که دوحه همچنان متعهد به میانجیگری براساس مسائل بشردوستانه است، اما سوء استفاده و آسیب‌هایی درباره نقش قطر در این میان صورت گرفته است. ما شاهد آن هستیم که برخی طرف‌ها بیانیه‌های مخربی را علیه ما صادر کرده اند.

قطر ماه هاست که نقش میانجیگر را در مذاکرات صلح میان حماس و رژیم صهیونیستی برای رسیدن به یک آتش بس دائمی و تبادل اسرا ایفا کرده است. با این حال، اسراییل و متحدان غربی اش به ویژه مقامات آمریکایی اظهار نظر‌های تندی را علیه این کشور به دلیل عدم اعمال فشار بر حماس وارد می‌کنند. 

سفارت قطر در آمریکا روز گذشته اظهارات استنی هوور، قانونگذار آمریکایی را که خواستار بازبینی در روابط میان واشنگتن و دوحه شده بود را محکوم کرد. این قانونگذار مدعی شده بود در صورتی که قطر اقدام به اعمال فشار به حماس برای پذیرش شروط اسراییل نکند، ایالات متحده باید در روابط خود با این کشور تجدید نظر کند. وی مقامات قطری را طرفدار حماس معرفی کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • بازگشت «بسته پیشنهادی» با عابدزاده و «پرویز خان»/ ساعت تغییر کرد
  • «پرویز خان» سوژه امشب «بسته پیشنهادی» شد
  • مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطا شود، به شدت پاسخ می‌دهیم
  • پیام معاون رئیسی به اسرائیل: اگر مرتکب خطا شوید، به شدت پاسخ خواهیم داد
  • قطر: در نقش خود به عنوان میانجی در مذاکرات صلح بازنگری می‌کنیم
  • برگزاری نخستین نشست کمیته قضایی ایران، عراق و سوریه
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • مذاکره باشگاه تراکتور با بردیف برای هدایت دوباره تیم تبریزی
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • رونمایی از طرح پیشنهادی آمریکا به اسرائیل برای تلافی حمله ایران