Web Analytics Made Easy - Statcounter

با مخالفت بانک مرکزی مبنی بر واردات بدون انتقال ارز و ترخیص خودروهایی که ثبت سفارش آنها تا تاریخ ۱۶ دیماه انجام شده بود، هیات وزیران این مصوبه را اصلاح و تاریخ را از دی به مرداد، تغییر داد.

هیات وزیران در مصوبه‌ای جدید، اصلاحاتی را بر روی بخشنامه قبلی خود در حوزه ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده، انجام داد که به این ترتیب، مبنای زمانی ترخیص خودروها از ۱۶ دیماه به ۱۶ مردادماه تغییر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مصوبه قبلی هیات وزیران، در تبصره بند یک آمده بود: خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه(۱۶ دیماه) دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تامین ارز گردیده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می باشند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

اما اکنون در مصوبه جدید اصلاح شده دولتآمده است:

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۰/۲۳ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدنو تجارت، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامیایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه بامفاسد اقتصادی و به استناد اصل یکصدو سی و هشتم قانون جمهوری اسلامی ایرانتصویب کرد:

در بند (۱) تصویب نامه شماره ۱۳۷۱۶۱ . ت ۵۶۰۲۳ هـ مورخ ۱۳۹۷.۱۰.۱۶ عبارت «تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه» به عبارت «۱۳۹۷.۵.۱۶» اصلاح می‌شود.

 ۲۵ دیماه با انتشار خبری، از مخالفت رئیس کل بانک مرکزی با مصوبه خودرویی دولت برای ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده خبر داده شد و اعلام شده بود که وی، اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.

 در واقع، استدلال بانک مرکزی این بود کهواردات بدون انتقال ارز موجب می شود منشا تامین ارز جهت واردات خودرومشخص نباشد و این در حالی است که طی ماههای گذشته تمام تلاش مصروف این شده بود که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را بدست بگیرد. اما مصوبه اخیر هیات وزیران که اجازه می دهد خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه تازه ای برای بی نظمی در بازار ارز خواهد بود.

 هیات وزیران در مصوبه ای که ۱۶ دی ماهبرای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات داشت، در بند یک آن، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را داده بود.

در بند یک این مصوبه آمده بود: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری بدون رعایت سال ساخت که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع می باشد. همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرواعم از بانکی و غیربانکی لغو می شود.

موضع تازه عبدالناصر همتی در مخالفت با واردات خودروهای مذکور بدون انتقال ارز در حالی است که طی روزهای گذشته همگان انتظار داشتند وزارت صنعت هرچه زودتر با ابلاغ آیین نامه موضوع بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپو شده در گمرکات را فراهم کند.

 

مهر

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000BqC برچسب ها: ارز ، بانک مرکزی ، خودرو ، گمرک ، نرخ ارز ، واردات خودرو ، عبدالناصر همتی

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: ارز بانک مرکزی خودرو گمرک نرخ ارز واردات خودرو عبدالناصر همتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۷۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد و احیای ۳۱ هزار شغل در یزد

به گزارش خبرآنلاین از یزد، غلامعلی دهشیری در تبیین عملکرد ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۵۰۸ درخواست به دبیرخانه ستاد ارسال شد که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: از مجموع درخواست‌های رسیده ۲۱۰ درخواست با دریافت مصوبه و ۶۴ درخواست با مکاتبه دبیرخانه حل شده است.

رئیس کل دادگستری استان یزد با بیان اینکه ۴۵ درخواست از سال ۱۴۰۲ در دبیرخانه ستاد در جریان رسیدگی است، تصریح کرد: همچنین ۱۲ درخواست به علت رسیدگی در مراجع قضایی و ۱۳۰ درخواست غیرمرتبط با عدم پیگیری از دستور کار ستاد خارج شده است.

دهشیری گفت: در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۳۷ جلسه اصلی ستاد، ۴۲ بازدید توسط اعضای اصلی یا اعضای کمیته مقدماتی و جلسات مستمر کمیته مقدماتی برگزار شد که ماحصل آن صدور ۲۳۰ مصوبه جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی بود.وی ادامه داد: از مجموع مصوبات ستاد، ۱۳۵ مصوبه که ۶۴ درصد از مصوبات را تشکیل می‌دهد اجرا، ۳۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۴ مصوبه اجرا نشده است.رئیس کل دادگستری استان یزد افزود: مصوبات اجرا نشده مرتبط با برخی بانک‌های خصوصی، سازمان مدیریت امور اراضی و ... است که قطعا دلایل خود را دارند، اما قطعا دلایل عدم اجرا توسط دبیرخانه ستاد بررسی و شناسایی می‌شود.

دهشیری با بیان این‌که درخواست ۱۵ شرکت در ستاد با نظر اکثریت آراء مورد قبول قرار نگرفته است یادآور شد: از مجموع درخواست رسیده به دبیرخانه ستاد ۷۵ درخواست مربوط به شرکت‌های کاشی و سرامیک، ۵۹ درخواست مربوط به شرکت‌های معدنی، ۴۳ درخواست مربوط به شرکت‌های حوزه ساختمان، ۴۶ درخواست مربوط به شرکت‌های فولادی، ۳۶ در خواست مربوط به شرکت‌های کشاورزی و دامپروری، ۴۱ درخواست مربوط به شرکت‌های موادغذایی و لبنی و ... است.دهشیری افزود: از این میان ۱۴۰ درخواست مرتبط به سازمان صمت، ۱۱۰ درخواست مرتبط با بانک‌ها، ۸۰ درخواست مرتبط با گمرک، ۴۶ درخواست مرتبط با شرکت شهرک‌های صنعتی، ۳۸ درخواست مرتبط با آب منطقه‌ای و ۳۴ درخواست مرتبط با راه و شهرسازی و ... بوده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896259

دیگر خبرها

  • ارائه مجوزهای ترخیص کالا از طریق سامانه یکپارچه
  • پرداخت حقوق فروردین‌ماه بازنشستگان کشوری براساس مصوبه هیات دولت
  • ۷۲ درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند
  • ایجاد و احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • واردات نامرئی خودرو
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • گمرک استان کرمانشاه به دنبال تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است
  • احیای ۳۱ هزار شغل در یزد
  • رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است