Web Analytics Made Easy - Statcounter

با فروش بلیت‌های جشنواره ملی فیلم فجر، در حالی باز سیاه برای این بلیت‌ها شکل گرفته که این رویداد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن میزبان کسری از یک درصد مردم ایران خواهد بود؛ اما آیا اساساً باید جشنواره فیلم فجر میزبان طیف وسیع‌تری از مردم باشد یا باید به استانداردهای مرسوم جشنواره‌های فیلم بازگردد و نمایش‌هایی کمتر از انگشتان یک دست برای هر فیلم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش «تابناک»؛ قریب به صدهزار بلیت سی و ‌هفتمین جشنواره فیلم فجر در کمتر از ده دقیقه ابتدایی روز یکشنبه سی ام بهمن ماه به فروش رفت و در ادامه نیز تاکید شد ممکن است ظرفیت فروش بلیت حضوری در صف سینماها که یکی از سنت‌های عجیب جشنواره فیلم فجر است نیز از طریق سامانه ارائه شود و صف‌های تماشاگران جشنواره به کل برچیده شود. در نگاه اول فروش صدهزار بلیت به منزله مشارکت بالای مردم در مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور تعبیر می‌شود اما با قدری مداقله می‌توان پی برد که چنین نیست.

قریب به صد هزار بلیت جشنواره در سری‌های یازده تایی به فروش رفته است. اگر همه مردم از حق خرید چهار سری بلیت استفاده کرده باشند، در برآورد بدبیانه جمعیتی کمتر از 2500 نفر از مردم عادی به تماشای فیلم‌ها در سالن‌های سینما می‌نشینند! اما اگر برآوردی خوشبینانه داشته باشیم و تصور کنیم با هریک از صدهزار بلیت فروخته شده، یک نفر به جشنواره می‌آید و هیچ شخصی از دو بلیت جشنواره استفاده نکند، در بهترین برآورد، همان 100 هزار نفر معادل 12.3 دهم از یک درصد جمعیت ایران تماشاگر جشنواره خواهند بود.

در واقع مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشورمان میزبان قریب به یک دهم درصد جمعت ایران است و این برای جشنواره ملی فجر که همواره توسط برخی به عنوان نماد جشن انقلاب معرفی می‌شود، قابل تامل است. البته شاید اشتباه از همین تعریف بیاید؛ چرا که اگر با جشن روبرو باشیم، باید نمایش فیلم‌های جشنواره برای یک نوبت در تمامی سالن‌های سینما باشد و همه سالن‌های سینما و طیف به مراتب وسیع‌تری از مردم بتوانند فیلم‌ها را تماشا کنند اما چنین نیست و با وجود به کار بردن لفظ جشن برای این جشنواره، تعداد مخاطبان جشنواره (در صورت حضور صدهزار تماشاگر در ازای صدهزار بلیت) در خوشبینانه ترین حالت، در حد تعداد تماشاگران نمایش بینوایان است!

یکی از دلایل شکل گیری بازار سیاه نیز همین موضوع است که با جشنواره ملی فیلم فجر به عنوان یک رویداد تخصصی با وجه عمومی برخورد می‌شود و با فروش صدهزار بلیت قرار است به همه مردم امکان تماشای فیلم‌ها داده شود اما با توجه به آنکه این ظرفیتِ محدود پاسخگوی عموم نیست، خواسته یا ناخواسته بازار سیاه شکل می‌گیرد و بلیت جشنواره به چند برابر قیمت اصلی خرید و فروش می‌شود.

از سویی دیگر اگر قرار باشد جشنواره به شکل استاندارد و شبیه دیگر جشنواره‌ها برگزار شود، باید تعداد نمایش‌های آن کمتر از انگشتان یک دست باشد. در اکثر جشنواره‌های معتبر، حداکثر تعداد نمایش هر فیلم سه نوبت است و اساساً فیلمسازان اجازه نمایش بیش از سه نوبت را نمی‌دهند اما در جشنواره فیلم فجر اوضاع فرق می‌کند و با احتساب سینمای هنرمندان و سینمای رسانه‌ها، فیلم‌ها مجموعاً دست کم 20 نوبت به نمایش درمی‌آیند و این آمار به جز نمایش فیلم‌ها در شهرستان‌ها است.

در واقع جشنواره فیلم فجر نه به شکل «جشن» و با مشارکت طیف وسیعی از مردم برگزار می‌شود و نه به شکل «جشنواره» در قالب سه اکران برای هر فیلم برگزار می‌شود و با اجرای یک مدل شترمرغی مواجه هستیم که هم می‌خواهد «جشنواره» باشد و هم می‌خواهد «جشن» باشد. این وضعیت قاعدتاً نمی‌تواند تداوم یابد و مسئولان دوره‌های بعدی جشنواره که انتظار می‌رود دارای تخصص و شجاعت کافی باشند، باید تصمیم بگیرند قصد برگزاری جشن با تماشاگر میلونی برای مجموع اکران‌ها را دارند یا قصدشان برگزاری جشنواره با سه اکران است؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر بینوایان بلیت برنامه جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۷۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد به همت مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری و با مشارکت شرکت سنگ آهن بافق از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

پس از بازبینی آثار تولید شده از استان‌های مختلف کشور، تعداد ۱۴ گروه نمایشی توانستند برای حضور در پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد امتیاز لازم را کسب کنند.

نمایش‌های راه یافته به این دوره جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد عبارتند از:- نمایش لیلا به نویسندگی محمد پورجعفری و کارگردانی فاطمه جعفری از فارسان- نمایش به افق محل به نویسندگی و کارگردانی داود رمضان زاده از میناب - نمایش ۱۹۴۸ به نویسندگی و کارگردانی یاسر خالقی از لنده - نمایش کیف پول به نویسندگی احسان عارف و کارگردانی مهدی گودینی از کنگاور- نمایش ایران به نویسندگی احسان فلاحیان و کارگردانی شایان فلاحیان از کرج- نمایش خسوف عشق به نویسندگی سید محمد علی موسوی و کارگردانی ام البنین حیدری از کاشان - نمایش راز به نویسندگی و کارگردانی نرگس اسماعیلی از قم- نمایش زنان مقاوم به نویسندگی احسان فلاحیان و کارگردانی مرضیه ذاکری از کرج- نمایش مرد شامی به نویسندگی و کارگردانی علی اصغر ایمانزاده از قم- نمایش آن سه نفر به نویسندگی پژمان شاهوردی و کارگردانی علی صمصامی از بافق- نمایش ۴۴۴ به نویسندگی و کارگردانی نرجس آخوندی از مشهد- نمایش گیلدا به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی مرضیه نفر سفید دشتی از بروجن- نمایش پیراهن مشکی به نویسندگی سید جواد رحیم زاده و کارگردانی رضا خروجیان از ارومیه- نمایش کجای زندگی هستیم به نویسندگی و کارگردانی سید کاظم عباس زاده از بافق.

پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش وحدت و همدلی با برگزاری جشنواره اقوام در بندرترکمن
  • این خبرها را از دست ندهید
  • معرفی برگزیدگان «نمایش» و «سرود» جشنواره روستایی رضوی
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • فروش بیش از یک میلیارد تومان در فاصله ۲ روز تا شروع اکران
  • پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • حذف واسطه‌های فروش بلیت هواپیما؟