Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه انگلیسی گزارش داده اتحادیه اروپا در تلاش برای توافق بر سر یک رویکرد دو وجهی در قبال ایران است که اعمال تحریم و حمایت از برجام را شامل می‌شود. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، یک روزنامه انگلیسی گزارش داده سه کشور قدرتمند اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) به دنبال متحد کردن اتحادیه اروپا برای حمایت از یک «رویکرد دو وجهی» در قبال ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



روزنامه «فایننشال‌تایمز» نوشته رویکرد دو وجهی اتحادیه اروپا، ضمن تهدید تهران به اعمال تحریم‌های بیشتر به دنبال حفظ «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) است.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند تروئیکای اروپا به دنبال توافق بر سر موضعی مشترک، قبل از برگزاری نشستی ضدایرانی هستند که دولت آمریکا قرار است روز‌های ۱۳ و ۱۴ فوریه در «ورشو»، پایتخت لهستان برگزار کند.

کشور‌های اروپایی که بعد از خروج آمریکا از برجام وعده حفظ این توافق با حفظ منافع اقتصادی ایران را می‌دادند در ماه‌های گذشته آزمایش‌های موشکی و طرح اتهامات اثبات‌نشده علیه ایران را بهانه‌ای برای شانه خالی کردن از تعهداتشان قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی چند روز پیش گزارش داد کشور‌های اروپایی اخیراً به سمت مواضع «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا متمایل شده اند. دیپلمات‌های اروپایی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند در جلسه‌ای که ۸ ژانویه (۱۸ دی) در تهران میان نمایندگان چند کشور اروپایی با مقام‌های ایران برگزار شده، طرف اروپایی ادعا‌ها درباره قصد ایران برای ترور برخی نفرات در خاک کشور‌های اروپایی را تکرار کرده و موجب عصبانیت مقام‌های ایرانی شده است.

جمهوری اسلامی ایران ادعا‌های کشور‌های اروپایی درباره تلاش برای ترور برخی نفرات در خاک کشور‌های اروپایی را تکذیب کرده است. اولین بار، فرانسه این ادعا را در حمایت از کنفرانس گروهک تروریستی منافقین در پاریس مطرح کرد. بعد از آن، دانمارک و هلند ادعا‌های مشابهی مطرح کرده‌اند. رژیم صهیونیستی علناً به نقش خود در هدایت ادعا‌های کشور‌های اروپایی علیه ایران در این زمینه‌ها اعتراف کرده است.

روزنامه فایننشال‌تایمز نوشته برخی از وزرای کشور‌های اروپایی نشست ضدایرانی آمریکا در لهستان را تلاشی از سوی واشنگتن برای سوق دادن اروپا به سمت اتخاذ مواضع افراطی‌تر علیه ایران می‌بینند. اما بروکسل از سوی دیگر به دنبال حفظ توافق هسته‌ای ایران، علی‌رغم ادعا‌ها در زمینه قصد ایران برای ترور برخی نفرات در خاک کشور‌های اروپایی است.

علی رغم تکذیب ایران، اتحادیه اروپا ماه جاری به همین بهانه اولین دور تحریم‌ها علیه ایران را بعد از اجرایی شدن برجام اعمال کرد. خبرگزاری رویترز گزارش داده اتحادیه اروپا قصد دارد به زودی تحریم‌های جدیدی علیه نفرات دخیل در توسعه برنامه موشکی ایران اعمال کند. مطابق گزارش رویترز، «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دنبال آن است اقدامات ضدایرانی به گونه‌ای پیش نروند که به خروج ایران از برجام منجر شود.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در گفتگو با فایننشال‌تایمز تصریح کرد: «بایستی بپذیریم که توافق هسته‌ای مهم است و دستاوردی عظیم بوده است. مشابهاً لازم است تأکید کنیم که دلایلی واقعی برای نگرانی از اقدامات ایران وجود دارند و لازم است بر این کشور فشار اعمال کنیم.»

دیپلمات‌ها گفته‌اند تحریم‌های احتمالی علیه ایران، منع مسافرت و مصادره دارایی‌ها برای افراد دخیل در توسعه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را شامل خواهد شد. اما مشکلات فنی و اختلاف‌ها بر سر ترکیب چماق‌ها و هویج‌ها در قبال ایران احتمالاً باعث خواهد شد وزارت خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در جلسه روز دوشنبه نتوانند به بیانیه‌ای مشترک برسند.

یکی از موانع، راه‌اندازی کانالی برای تسهیل مبادلات مالی با ایران، موسوم به «وسیله هدف ویژه» (SPV) است که از مدت‌ها پیش قرار است آغاز به کار کند، اما هنوز اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته است. موگرینی خواستار آن است که هر گونه تحریم علیه ایران، بعد از اعلام راه‌اندازی این کانال اعلام شود. این ساختار قرار است در فرانسه ثبت شود، اداره آن را آلمان عهده‌دار می‌شود و انگلیس هم قرار است یکی از سهامداران آن باشد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند لازم است قبل از نشست لهستان به موضعی مشترک در قبال ایران دست پیدا کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فایننشال تایمز اتحادیه اروپا تحریم برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه

مقامات اتحادیه اروپا در حال آماده سازی تحریم‌ها برای بیش از ده شرکت از روسیه، ترکیه، امارات، چین و هنگ کنگ به دلیل مشارکت آنها در عرضه کالا‌های تحریم شده اروپایی به روسیه هستند.

تحریم‌ها در مورد فروش سیستم‌های ناوبری موشک ها، آنتن‌ها و همچنین قطعاتی است که در رایانه‌های نظامی استفاده می‌شود.

پیشتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته بود که کشور‌های اتحادیه اروپا به اتفاق آرا از تقویت تحریم‌ها علیه روسیه حمایت می‌کنند.

چندی قبل، روزنامه انگلیسی دیلی میل در مطلبی نوشت تحریم‌ها علیه روسیه نه تنها مانع از رشد اقتصاد این کشور نشده است بلکه مستقیما اقتصاد اروپا را هدف گرفته و به آن آسیب زده است.

به نوشته این روزنامه تحریم‌های غرب نتوانسته روسیه را از ادامه جنگ در اوکراین باز دارد و آسیب بیشتری به انگلیس و اروپا وارد کرده تا مسکو.

تلاش‌های غرب برای تضعیف حملات کرملین از طریق مسدود کردن وجوه و دارایی‌های آن، کنار گذاشتن بانک‌های روسی از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی و توقف تجارت، تنها مسکو را به بهبود روابط با سایر شرکای بین‌المللی از جمله چین و ایران واداشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • انتقاد نماینده بلژیکی از رویکرد اتحادیه اروپا در قبل نسل کشی غزه
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • اروپا درصدد اعمال تحریم علیه ۱۰ شرکت مرتبط با روسیه
  • تهیه فهرستی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صنایع پهپادی و موشکی ایران
  • توافق اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • توافق اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران
  • تشدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران
  • توافق اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم های بیشتر علیه ایران