چرا نقد ادبی در ایران چندان علمی نیست؟
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۸۴۲۹
هرچند در سالهای اخیر اقبال به «نقد ادبی» در میان محافل دانشگاهی و ادبی زیاد شده است، اما به نظر میرسد که گاه نقد ادبی با تحلیل و معرفی کتاب اشتباه گرفته میشود. ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶ فرهنگی ادبیات و نشر نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نقد ادبی در سالهای گذشته اقبال مناسبی در میان محافل دانشگاهی و ادبی داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسین پاینده، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله پژوهشگرانی است که در سالهای گذشته تلاش کرده تا با مطالعه و تحقیق در نظریههای ادبی و بررسی آثار ایرانی بر این قاعده، روش نقد صحیح ادبی را به علاقهمندان آموزش دهد. کتاب «نظریه و نقد ادبی»، جدیدترین اثر او در این حوزه است که در جلد نخست خود به نقدهای فرمالیسم، روانکاوی، ساختارگرایی، روایتشناسی، نقد اسطورهای- کهنالگویی، تاریخگرایی نوین و نقد لاکانی پرداخته است.
این اثر که به تازگی از سوی انتشارات سمت روانه بازار کتاب شده، تلاش دارد تا در وهله نخست چهارچوب «تحلیل»، «مرور و معرفی» و «نقد» را معرفی و مشخص کند و در ادامه، ضمن ارائه اصول نقد با نگاههای متفاوت، نمونهای از بررسی آثار براساس نظریههای نقد ارائه میکند؛ روشی که او پیشتر در «گشودن رمان» نیز ارائه کرده و مورد اقبال علاقهمندان به خوانش عمیقتر از آثار ادبی قرار گرفته است.
نقد ادبی ذوقی و سلیقهای نیست/ برخی بیتوجه به کیفیت رمان ایرانی، از راهنیافتن به ادبیات جهان مینالندنقد ادبیات انقلاب؛ قربانی نگاههای سیاسی/ به ادبیات به ما هو ادبیات احترام بگذاریمدر بخشی از این کتاب در معرفی «نقد ادبی» و وجه تمایز آن با «تحلیل» و «مرور و معرفی» آمده است: از منظری عام میتوان گفت که نقد ادبی عبارت است از تبیین و تقریر معانی متکثر متون با استفاده از مفاهیم و روششناسیهای برآمده از نظریههای نقادانه. در این تعریف سه کلیدواژه وجود دارند که لازم است اندکی بر آنها تأمل کنیم: «متن»، «مفهوم» و «روششناسی». نخست درباره متون باید گفت که منظور از متن، ابژه نقد است که میتواند نوشتهای مکتوب و جز آن باشد. در گذشته، مراد از متن صرفاً آثار نوشته شده و منتشر شده ادبی بود و لذا شعر، نمایشنامه مکتوب، داستان کوتاه و رمان از مهمترین انواع متون ادبی تلقی میشدند. اما امروزه متن به مفهومی به مراتب شاملشوندهتر از گذشته به کار میرود، چندان که فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی، تصویر، تابلوی نقاشی، آگهی تجاری و امثال آن را نیز شامل میشود. بدین ترتیب باید گفت دایره شمول نقد ادبی بسیار بیش از گذشته بسط یافته است.
دو دیگر اینکه نقد کنشی نظاممند است و صبغهای منعندی یا برآمده از پسندها یا سنجههای فردی ندارد. لذا وقتی صحبت از نقد ادبی میکنیم، لزوماً به کاربرد مفاهیم و روششناسیهایی اشاره میکنیم که ریشه در نظریههای نقادانه دارند. منتقد ادبی بر پایه نظریههای نقادانه به بررسی متون ادبی میپردازد، حال آنکه نویسنده مقاله «مرور و معرفی» میتواند تا حدود زیادی بر اساس پسندها یا ذوق زیباییشناسانه فردیاش درباره آثار ادبی و هنری جدید اظهار نظر کند. ...
انتشارات سمت «نظریه و نقد ادبی» را در دو جلد و در شمارگان دو هزار نسخه منتشر کرده است.
انتهای پیام/
R1013197/P/S4,35/CT4 واژه های کاربردی مرتبط نقد ادبی کتاب و ادبیاتمنبع: تسنیم
کلیدواژه: نقد ادبی کتاب و ادبیات نقد ادبی کتاب و ادبیات
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتاب «اوستا علی» در ترازوی نقد اهالی فرهنگ خراسان جنوبی
به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی و سالروز شکست نظامی آمریکا در صحرای طبس به همت نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی و حوزه هنری استان برنامه خوانش و نقد و بررسی کتاب «اوستا علی» صبح سه شنبه برگزار شد.
فاطمه یعقوبی مسئول واحد آفرینشهای ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی، در این جلسه اظهار کرد: «اوستا علی» کتاب خاطرات آزاده سرافراز محمد علی پردل است که سال ۱۳۹۹ توسط حوزه هنری به چاپ رسیده است.
وی بیان کرد: این کتاب حاوی خاطرات دوران کودکی و نوجوانی؛ دوران فعالیتهای انقلابی، دوران دفاع مقدس، اسارت و بعد از اسارت آقای پردل است که به قلم توانای آقای مجید زنگویی به رشته تحریر درآمده است.
مسئول واحد آفرینشهای ادبی و دفتر مطالعات ادبیات پایداری حوزه هنری خراسان جنوبی گفت" اگر بخواهیم به این کتاب به چشم تاریخ شفاهی نگاه کنیم اتفاقات و حوادث تاریخی بسیار خوبی در دل این کتاب روایت شده است که میتواند مورد استفاده افراد علاقمند به مباحث پژوهشی تاریخ معاصر قرار گیرد.
یعقوبی گفت: یکی از رسالتهای تاریخ شفاهی بومی سازی کتاب است تا وقتی کسی کتاب را مطالعه میکند بفهمد این روایتها و اتفاقات در چه منطقهای رخ داده است که در کتاب «اوستا علی» در فصل اول کتاب از دل ادبیات عامیانه و واژههای فولکلور به خوبی میتوانیم دریابیم که راوی متعلق به جنوب خراسان است.
گفتنی است در این مراسم تعدادی از حضار بخشهایی از کتاب را قرائت کردند.
کد خبر 6086420