Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@17:25:17 GMT

صاف کردن حریم درجه یک نقش جهان اصفهان با خاک!

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۸۶۴۴

صاف کردن حریم درجه یک نقش جهان اصفهان با خاک!

در حالی که در روزهای اخیر، احداث خیابانی 14 متری در حریم درجه یک میدان نقش جهان حاشیه ساز شده، این سوال پیش می‌آید که به لحاظ فنی، طرح احداث چنین خیابانی در بافت تاریخی چه توجیهی دارد.

در چند هفته گذشته، احداث یک خیابان در چند قدمی میدان نقش جهان و درست در پشت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله خبرساز شده است؛ خیابانی که خود مخالفان آن معتقد هستند احداث آن از سال 1391 آغاز شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خیابان که در حریم درجه یک میدان نقش جهان و درست از میان بافت تاریخی و ارزشمند کنار میدان عبور می‌کند، بنابر اطلاعیه شهرداری اصفهان از سال 1385 طرح شده و در نهایت در سال 1394، یعنی بعد از 9 سال کشمکش، در کمیسیون ماده 5 تایید شده بود.

کمیسیون ماده 5، کارگروهی استانی، ذیل دفتر فنی استانداری است که طرح‌های تفصیلی و شهری را تا زمانی که دارای "مغایرت اساسی" نباشند بررسی و تصویب می‌کند. کمیسیونی که متشکل از استاندار، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیر کل میراث فرهنگی، و همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و رئیس شورای اسلامی شهر مربوطه بدون حق رای است.



در متن صورتجلسه کمیسیون ماده 5، مورخ 24 خردادماه 1394 ، یعنی چند روز پیش از پیاد راه شدن میدان نقش جهان گفته شده "گذر آقا نور الله نجفی در راستای حذف حرکت سواره از عرصه میدان امام و به منظور احیا و باز زنده سازی بافت فرسوده و ناکارآمد شرق میدان و ارتقای کیفیت محیطی این محدوده با عرض حداکثر 14 متر و با توضیحات نماینده شهرداری و میراث فرهنگی به تصویب رسید".

در همین رابطه ثمین اسدی، شهرساز به ایسنا می‌گوید دوران جراحی بافت و احداث خیابان در بافت تاریخی گذشته است، حال خیابان‌های احداثی همچون رویکرد "رضاخانی چلیپایی" یا همچون تلاش‌های دهه‌های اخیر مدیران کلانشهرها ارگانیک‌تر باشد.

این شهرساز معتقد است احداث گذر آقانور الله نجفی خلاف سیاست‌های پیاده راه سازی میدان نقش جهان است و به بیان دیگر احداث یک محور سواره، در فاصله چند متری پیاده راه نقش جهان، موجب می‌شود پیاده راه سازی میدان تنها جنبه بصری و پوپولیستی پیدا کند.

احداث گذر آقانور الله یعنی؛ گرچه این میدان به ظاهر از سواره خالی است اما آلودگی‌ها و آسیب‌های سواره همچنان بر آن سایه می‌اندازد، به خصوص که این خیابان درست از چند قدمی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله می‌گذرد.

از طرفی ورودی گذر آقا نور الله در خیابان حافظ که منتهی به آستانه میدان نقش جهان است، فاصله‌ای چند متری با ورودی میدان نقش جهان دارد و بخشی از خیابان حافظ که امروز پیاده راه شده است را دوباره به سواره تبدیل می‌کند. این در حالی است که کارشناسان خلاف این اقدام را خواستار بوده و تلاش دارند در افق کوتاه مدت، بخش بیشتری از خیابان حافظ پیاده راه شود.

همه این مسائل زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم هم‌اکنون گذر یخچال، در همان منطقه در حال تخلیه سواره از خیابان حافظ است و تنها با قدری بهسازی می‌تواند نیاز ترافیکی میدان را همراه با دیگر راهکارهای ترافیکی، پاسخ دهد، بنابرین احداث این خیابان «در وضع موجود» باید علتی غیر از پیاده راه سازی میدان نقش جهان داشته باشد.

در صورتجلسه کمیسیون ماده 5 که به امضای نماینده رسول زرگرپور- استاندار اسبق، مرتضی سقائیان‌نژاد- شهردار اصولگرای وقت و دیگر اعضا از جمله نماینده میراث فرهنگی، نماینده حفاظت محیط زیست، رییس اصولگرای شورای اسلامی سابق و نماینده آموزش و پرورش رسیده، موضوع قابل توجهی وجود دارد.



"با توجه به حریم مجموعه جهانی میدان امام (ره)، با نظر معاونت میراث فرهنگی کشور، در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شود". این متنی است که مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان استان اصفهان، ضمن امضای این صورتجلسه، زیر امضای خود نوشته است.

کتابت چنین جمله‌ای در ذیل صورتجلسه کمیسیون ماده 5 استان پیام مهمی به همراه دارد و این احتمال را به ذهن متبادر می‌کند که مدیرکل میراث فرهنگی با وجود مخالفت با این پروژه، به دلیل فشارهای غیرشفاف از جانب قدرت‌های در سایه، توان مخالفت با این طرح را ندارد.

درخواست مدیرکل میراث فرهنگی به این شکل و با وجود امضای این صورتجلسه، موضوعیت نداشته و جنبه قانونی ندارد. مخالفین باید با امتناع از امضای صورت جلسه، درخواست طرح در شورای عالی داده باشد. البته احداث چنین خیابانی با توجه به حساسیت موضوع و قرارگیری در حریم یک اثر جهانی، باید در شورای عالی به تصویب رسیده و کمیسیون ماده 5، به عنوان یک کارگروه استانی، توان گذراندن چنین مصوباتی ندارد.

مطابق با قانون، مصوبات کمیسیون ماده 5 می‌تواند حداقل یک ماه بعد از تاریخ جلسه، ابلاغ شود. رسول زرگرپور که البته تخطی از این قانون را برای پروژه‌ای دیگر واقع در خیابان چهارباغ بالا، متعلق به خیریه همدانیان و حوزه علمیه اصفهان در کارنامه دارد، (بخوانید) این مصوبه را در تاریخ 24 تیرماه 1394، یعنی درست یک ماه بعد ابلاغ کرده است.

بنابرین به نظر می‌آید، گذر آقا نور الله نجفی که از سال 1385 (یک دهه پیش از پیاده راه شدن میدان نقش جهان) قرار بوده با عرض زیاد 36 متری در این بافت تاریخی و با تخریب ده‌ها خانه تاریخی احداث شود، نه برای میدان نقش جهان و نه برای «الزامات ترافیکی وضع موجود» طرح شده است.

برایند این موضوعات و بازدیدهای میدانی این احتمال را تقویت کرده که این خیابان برای بهبود دسترسی و افزایش ارزش زمین‌ها و پروژهای کلان و بزرگ‌مقیاسی طرح شده است که بر حسب اتفاق، درست برِ گذر آقا نورالله قرار می‌گیرند. پروژه‌هایی که متولیان آنها احتمالا برش و نفوذ زیادی در سطح استان داشته و کسی یارای مقابله با خواست آنها را نداشته باشد.

کسانی که تلاش دارند برای منافع مادی و خارج از اختیارات قانونی به فعالیت‌های اقتصادی پرداخته و از نفوذ خود، حتی به قیمت تخریب تاریخ و هویت ایرانی، برای منافع خود استفاده کنند. باید جستجو کرد در اطراف این گذر، چه پروژه‌ها و کاربری‌هایی وجود دارد که مقیاسی فرای زمینه خود دارند و پرسید آیا این پروژه‌ها مطالعات توضیحی و توجیهی شفافی دارند؟


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جاده منطقه اصفهان میدان نقش جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۸۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از ورود سامانه بارش‌زا جدید بهاری طی هفته آینده در استان خبر داد و گفت:بیشینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق به ویژه نواحی شرقی و شمالی استان سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت.

لیلا امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان اظهار کرد: بررسی خروجی مدل‌های هواشناسی بیانگر فعالیت سامانه ناپایدار طی امروز بر روی استان است که به تدریج خارج خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس تا اواسط هفته آینده جوی پایدار بر روی استان حاکم خواهد بود، از این‌رو نحوه فعالیت سامانه امروز به صورت ابرناکی، گاهی مه آلود، وزش تندباد لحظه‌ای، بارش باران، رگبار بهار و احتمال رعدوبرق و در مناطق مستعد احتمال تگرگ و تنش دمایی است.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ادامه داد: اوج فعالیت سامانه تا بعدازظهر و در مناطق شمال و شرق و تا حدودی جنوب استان است، مخاطرات این سامانه همراه با آبگرفتگی معابر، جاری شدن سیلاب‌های محلی و طغیان رودخانه فصلی به ویژه در نواحی شمال و شرق استان است.

وی درباره صدور هشدار سطح نارنجی با ورود سامانه همرفتی، بارش، باد و رعدوبرق از بعدازظهر روز دوشنبه تا پایان وقت امروز در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه با رگبار، رعدوبرق، تگرگ، وزش تندباد و طوفان لحظه‌ای، کاهش نسبی دما همراه خواهد بود.

امینی با اشاره به فعالیت سامانه مذکور در تمام مناطق استان به ویژه اردستان، انارک، بادرود، چوپانان، خوروبیابانک، دهاقان، فلاورجان، شهرضا، لنجان (زرین‌شهر)، نائین، نطنز، ورزنه و اصفهان، گفت: جاری شدن روان آب و اختلال در تردد، لغزندگی در گردنه‌های کوهستانی و جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، تنش دمایی در سالن دامداری، مرغداری و گلخانه‌ها، باغات و مزارع، احتمال سقوط از ارتفاع، اشیا و سقوط درختان کهن از مخاطرات این سامانه است.

وی اظهار کرد: تحکیم انواع سازه‌ها، نداشتن صعود به ارتفاعات، کوهنوردی و گردشگری، نداشتن توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، محافظت از محصولات کشاورزی، هر نوع اقدام احتیاطی دیگر با توجه به فصل بارش، اقدامات لازم توسط مسئولان جهت لایروبی و پاکسازی کانال‌ها و مدیریت راه‌ها، مدیریت کوچ عشایر و صنعت کشاورزی توصیه می‌شود.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره هشدار سطح زرد با ورود سامانه همرفتی، بارش، باد و رعدوبرق از بعدازظهر روز دوشنبه تا پایان امروز در استان، افزود: تمام مناطق استان به ویژه اصفهان، اردستان، آران و بیدگل، انارک، بادرود، بویین میاندشت، سمیرم، زواره، فرودگاه اصفهان، فریدونشهر، فولاد مبارکه، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، مبارکه، مهاباد، مورچه خورت، شاهین‌شهر و میمه، نائین، نطنز، نجف‌آباد، نطنز، ورزنه تحت تأثیر این سامانه است.

وی با بیان اینکه بیشترین بارندگی استان در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه کویری خوروبیابانک و شهر زواره با ۲۷ میلی‌متر ثبت شده است، تصریح کرد: طی این مدت شهرستان‌های دهاقان با ۲۲ میلی‌متر، بادرود و خوانسار با ۲۱ میلی‌متر، اردستان و گلپایگان با ۲۰ میلی‌متر، چادگان با ۱۸ میلی‌متر، کاشان و مهاباد با ۱۴ میلی‌متر، نطنز با ۱۳ میلی‌متر و فریدونشهر با ۱۱ میلی‌متر به ترتیب بیشترین بارندگی را ثبت کردند.

امینی با اشاره به وقوع چند مورد سیل در راه‌های اصلی خوروبیابانک، زواره، خوانسار، نائین، اردستان و مناطق شرقی و شمالی استان طی بارندگی‌های اخیر، گفت: با خروج تدریجی این سامانه از استان دمای هوا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بیشینه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق به ویژه نواحی شرقی و شمالی استان سه تا پنج درجه کاهش خواهد داشت، اظهار کرد: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۲۰ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

سرپرست اداره پیش‌بینی و مخاطرات جوی اداره کل هواشناسی استان اصفهان از ورود سامانه بارش‌زا جدید بهاری طی هفته آینده در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: کاشان با دمای ۲۰ درجه سانتی‌گراد و خوانسار با دمای چهار درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 747569

دیگر خبرها

  • بارندگی منجر به کندی حرکت در برخی مسیرهای اصلی مشهد شده است
  • احداث زیرگذر حصه شمالی در ۱۴۰۳
  • اصفهان، اقلیم معناست
  • کاهش دمای هوا در استان
  • سامانه بارش‌زا بهاری در راه اصفهان / هوا ۳ تا ۵ درجه سردتر می‌شود
  • احداث یک مجموعه ورزشی در محله امامزاده یحیی تا دهه فجر/ بازدید اهالی رسانه از بلدیه
  • (ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!
  • فردا قطعی برق در پلدشت
  • فردا برق مناطقی ازشهر پلدشت قطع می شود.
  • افزایش محدوده خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی شهرداری بیرجند