Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@07:09:23 GMT

«غرور» در مقابل پروردگار، کفران است

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۹۰۱۸

«غرور» در مقابل پروردگار، کفران است

به گزارش ایکنا از همدان، غرور و کبر یکی از رذیلت‌های اخلاقی انسان است که در قرآن کریم و هم‌چنین در روایات معصومین مورد مذمت قرار گرفته است.
در قرآن کریم، در سوره انفطار به غرور و کبر انسان در مقابل پروردگار عظیم اشاره شده است که این مسئله به‌صورت پرسش مطرح شده و در اصل این پرسش یک تلنگر است که خداوند می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ای انسان، چه باعث شد که به خدای کریم بزرگوار خود مغرور گشتی (و نافرمانی او کردی)».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين آيه انسان را مورد عتاب قرار داده، منظور از اين انسان، افرادى هستند كه منكر روز جزايند، چراکه به دنبال اين آيات فرموده «كَلَّا بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ چنین نیست (که شما کافران پنداشتید که معاد و قیامتی نیست) بلکه شما (از جهل) روز جزا را تکذیب می‌کنید.» (انفطار/ آیه 9)
مشخص است كه تكذيب يوم الدين، كفر و مستلزم انكار تشريع دين است، و اين انكار هم مستلزم انكار ربوبيت خداى تعالى است و اگر چنين شخصى را انسان خواند، براى اين بود كه حجت و يا شبيه حجتى باشد براى اينكه بفهماند نعمت‌هايى كه در آيات بعد مى‌شمارد تمامی‌اش براى تك تك انسان‌ها نيست، بلكه مجموع آنها ثابت است براى تمام انسان‌ها.
در اين آيه مى‌بينيم كه غرور را معلق به دو صفت «ربوبيت» و «كرم» خدا كرده و اين بدان منظور بوده كه بفهماند علت عتاب و توبيخ چه بود، و حاصلش اين است كه تمرد مربوب و سرگرمى و فرو رفتن سراپايش در معصيت ربى كه مدبر امر او است و نعمت‌هاى ظاهرى و باطنی‌اش سراپاى وجود او را فرا گرفته، كفرانى است كه هيچ فطرت سليمى در زشتى آن شک ندارد.
کفرانی که بدون دغدغه مرتكبش را مستحق عقاب مى‌داند، مخصوصا در موردى كه رب منعم، كريم هم باشد، يعنى اگر نعمتى مى‌دهد و عطايى مى‌كند هيچ قسم سودى را براى خود منظور ندارد و علاوه بر اين در احسانى كه مى‌كند بدی‌ها، نادانی‌ها و نافرمانی‌هاى مربوب را در نظر نمى‌گيرد و از همه اغماض مى‌كند، كه كفران چنين ربى باز هم زشت‌تر و توجه عتاب و مذمت شديدتر و روشن‌تر است.
پس اينكه فرمود يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم استفهامى است توبيخى كه انسان را به صورت سؤال در برابر كفرانى مخصوص يعنى بدون عذر و بهانه مذمت مى‌كند و آن كفران مخصوص، كفران نعمت‌هاى ربى است كريم.
انسان در برابر اين سؤال جوابى ندارد و نمى‌تواند بگويد پروردگار كرم تو مرا مغرور كرد، چون پروردگارش قبلا به زبان انبيايش به او پيام داده بود كه «لئن شكرتم لازيدنكم و لئن كفرتم ان عذابى لشديد»(ابراهیم/آیه7).
برگرفته از تفسیر نمونه
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان کفران نعمت غرور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند

به گزارش قدس خراسان، محمد علی نعمت‌نژاد اظهار کرد: هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در استان واجد شرایط هوشمندسازی هستند که تاکنون ۸۸۲ فقره از این تعداد به کنتور هوشمند مجهز شده و ۷۶۳ حلقه چاه صنایع هنوز به کنتور هوشمند مجهز نشده اند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۵۳ درصد چاه‌های آب بخش صنعت در استان شامل ۸۸۲ حلقه چاه به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: طبق مصوبه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مقرر شده چاه های آب تمام صنایع استان خراسان رضوی تا پایان مهرماه امسال به کنتور هوشمند تجهیز شوند.

نعمت نژاد ادامه داد: طبق این مصوبه، صنایع متخلف با قطع برق روبرو خواهند شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: ۹۶ درصد چاه‌های کشاورزی در استان خراسان رضوی نیز برای جلوگیری از برداشت بی‌رویه و غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی، به کنتور هوشمند مجهز شده است.

وی اضافه کرد: فرو نشست زمین از تبعات برداشت غیر اصولی آب از منابع زیرزمینی است و طبق برآوردهای انجام شده، نرخ فرو نشست زمین در بخش مرکزی دشت مشهد بین ۱۵ تا ۱۷ سانتی‌متر در سال است، درحالیکه که ۵۰ درصد جمعیت استان در همین بخش ساکن هستند.

نعمت نژاد گفت: عمده فشار برنامه‌های کنترل و مدیریت مصرف آب و تعادل آبخوان بر روی بخش کشاورزی است، بخش‌های شرب و صنعت نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • شکرگزاری در کلاس ریاضی
  • آدمکشی در هیجان جوانی!
  • فال انبیا فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • انتقاد عربستانی‌ها از غرور سرمربی الهلال
  • شکاف بین دولتمردان صهیونیست‌زده با افکار عمومی در غرب غیرقابل‌انکار است
  • غرور تیلور اجازه نمی‌دهد خداحافظی کند | کامران قاسمپور از پس این کشتی‌گیر بر می آید
  • اعترافات قاتلی که جنایت را انکار می‌کرد | پشت پرده کشف جسد در بشکه چه بود؟
  • انکار عجیب یک قتل / قاتل می‌گوید مقتول زنده است
  • انکار عجیب یک قتل | قاتل می‌گوید مقتول زنده است