Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-19@21:59:36 GMT

درآمد پزشکان باید شفاف و از آن مالیات اخذ شود

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۹۳۸۱

درآمد پزشکان باید شفاف و از آن مالیات اخذ شود

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، کمیسیون تلفیق مجلس در بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور دو مصوبه مهم برای جلوگیری از فرار مالیاتی پزشکان تصویب کرد؛ یک مصوبه الزام پزشکان برای نصب کارت خوان در مطب و مصوبه دوم، پرداخت ۱۰ درصد از دستمزد آنها به عنوان مالیات به صورت علی الحساب توسط مراکز درمانی است.

این دو مصوبه منجر به آغاز لابی جامعه پزشکان شد و تلاش هایی وجود دارد تا این دو مصوبه حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته اعضای کمیسیون تلفیق گفته اند که کمیسیون پای این دو مصوبه خواهد ایستاد و اجازه حذف آنها را نمی دهد؛ بخصوص اینکه حذف این دو مصوبه به دو سوم آرای اعضای کمیسیون نیاز دارد حال آنکه چنین تعداد آرایی برای حذف در کمیسیون وجود ندارد.  

در همین ارتباط، هادی حق شناس کارشناس اقتصادی با بیان اینکه یکی از مشکلات اقتصاد ایران حجم بالای فرار مالیاتی است، اظهار داشت: درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ۱۲۶ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که نسبت به تولید ناخالص داخلی کمتر از ۵ درصد است.

وی افزود: این در حالی است که در ترکیه و کشورهای همجوار حدود ۳ برابر تولید ناخالص داخلی، مالیات اخذ می شود و این نسبت در کشورهای اروپایی بیش از ۳۰ درصد است.

حق شناس تصریح کرد: در کشور ما ۴۰ درصد فرار مالیاتی و ۲۰ درصد معافیت و مشوق مالیاتی داریم و تنها از ۴۰ درصد ظرفیت جامعه مالیات اخذ می شود که آن هم بیشتر کارکنان  و حقوق بگیران هستند.

وی با بیان اینکه نوع تجارت در ایران به فرار مالیاتی دامن زده است، ادامه داد: از جمله کسانی که به راحتی مالیات پرداخت نمی کنند و یا مالیات علی الراس پرداخت می کنند پزشکان هستند.

این کارشناس اقتصادی افزود: این در حالی است که پزشکان جزء اقشار پردرامد جامعه بوده و عدم پرداخت مالیات از سوی آنها، هیچ توجیهی ندارد. 

وی گفت: گاها یک پزشک عمومی از پزشک متخصص درآمد بیشتری دارد اما این درآمدها جایی ثبت نمی شود؛ از این رو الزام به نصب دستگاه کارتخوان در مطب به نفع سیستم مالیاتی کشور است.

حق شناس اظهار داشت: تا به امروز بخشی از درآمدهای کشور از محل فروش نفت و فروش باقی دارایی های دولت بوده است که این منبع درآمد دیر یا زود به اتمام می رسد.

وی یادآور شد: سال آینده پیش بینی شده که ۵۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه فروخته شود این مساله به معنای  استقراض و پیش خور کردن مالیات های نسل آینده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر تا دیروز نفت می فروختیم که متعلق به نسل آینده است، فروش اسناد خزانه یعنی مصرف مالیات های آینده که نمی تواند دوام داشته باشد مگر اینکه اقتصاد ایران مالیات های واقعی را وصول کند که این مساله مستلزم اخذ مالیات از افراد پردرآمد از جمله پزشکان و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

حق شناس به لابی هایی که طی چند روز گذشته برای لغو مصوبه مجلس صورت گرفته است اشاره کرد و گفت: ذی نفعان هر موضوعی زمانی که احساس کنند در مسیر خود با مانع مواجه شوند اقدام به لابی می کنند.

وی افزود: اما اقتصاد ایران دیگر چنین تابی ندارد که فقط با پول نفت و فروش دارایی ها اداره شود؛ رفتن به سمت اخذ مالیات دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک الزام اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: مالیات پزشکان مالیات پزشکان فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود

در برنامه بالاتر موضوع معافیت مالیاتی ناشران مورد بررسی قرار گرفت و نظرات موافق و مخالف بررسی شد. آقای مستوفی، سرپرست مرکز بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی و آقای علی نقی، عضو کارگروه مالیات اتحادیه ناشران به سوالاتی پاسخ دادند.

مستوفی گفت: در سال ۱۴۰۱ که اظهارنامه‌های مالیاتی دریافت شد، بالغ بر ۸ هزار و ۹۰۰ مودی در حوزه نشر فعالیت خود را اعلام کردند که این افراد بالغ بر ۵۲ هزار میلیارد تومان درآمد یا فروش ابرازی ناشی از فعالیت‌های خود در سامانه سازمان امور مالیاتی ابراز کردند. در اظهارنامه‌های مالیاتی ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در این حوزه کاری ابراز شده است. از این میزان آن چیزی که توسط ما مورد تایید قرار گرفته بالغ بر ۸.۸ هزار میلیارد تومان آن مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و تفاوت این میزان یا بررسی نشده یا مورد تایید این سازمان قرار نگرفته است. مالیات ابرازی این ناشران ۳۹ میلیارد تومان بوده و آن چیزی که صادر شده عددی معادل ۳۰۰ میلیون تومان مالیاتی بوده که تشخیص داده شده است.

او افزود: در برنامه بودجه ۱۴۰۳ که معافیت‌های مالیاتی برای افراد حقیقی و حقوقی محدود شده، اما باز هم حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند. اما قانون یک شرط می‌گذارد و آن هم رعایت ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیت‌های مستقیم است. اما نظر من این است که ما باید معافیت‌ها را هدفمند کنیم و تاثیر معافیتی را که اعمال می‌کنیم ببینیم. پیشنهاد ما در همه حوزه‌ها این است که شرایط اقتصادی را به طور یکسان برای همه فراهم کنیم و فعالین اقتصادی تصمیم بگیرند که در کدام حوزه فعالیت کنند و سودآوری خود را در حوزه فرهنگ ببرند.

مستوفی ادامه داد: وزارت فرهنگ به عنوان متولی این بخش باید برای معافیت‌های مالیاتی نشر، حوزه خرج تعیین کند و به عنوان مثال بگوید مالیات‌های حوزه کتاب، صرفا در راستای افزایش بار فرهنگی حوزه کتاب سرمایه گذاری کند که در حال حاضر چنین نیست.

علی نقی گفت: تنها بخشی از فعالیت‌های مربوط به حوزه نشر، تجاری محسوب می‌شود و یک جنبه فرهنگی هم دارد. کتاب پایه فرهنگ است و حمایت از ناشر و کتابفروش در سیاست‌های اصلی دولت‌ها است. سیاست قانون گذار این بوده که برای ترویج فرهنگ از کتاب فروشان حمایت کند تا با گسترش کار ناشر، فرهنگ توسعه پیدا کند. به همین دلیل قیاس کتاب با کالا‌های تجاری دیگر درست نیست. کمتر ناشری وجود دارد که شامل معافیت‌های شود و به بهانه‌های مختلف این مالیات گرفته می‌شود.

او افزود: درامد‌های مالیاتی از حوزه نشر، برای سازمان امور مالیاتی بسیار ناچیز است، اما این مبلغ ناچیز برای کتاب فروش و ناشر که به سختی فعالیت می‌کنند، قابل توجه است. در حال حاضر معافیت مالی که برای ناشران و کتابفروشان در نظر گرفته شده، عادلانه‌ترین حالت ممکن است. چرا که هر ناشر بر اساس فعالیت خودش از مالیات معاف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • برگشت ۶ هزار و ۷۰۰ ریال مالیات به مودیان تولیدکننده زنجانی
  • مصارف مالیات برای مردم تبیین شود/لزوم مبارزه با فرار مالیاتی
  • جلیل محبی: دولت رئیسی برای فرار از مسئولیت گشت ارشاد، آن را به گردن دولت خاتمی انداخت
  • کمیسیون پزشکی حج تمتع ۱۴۰۳ در گلستان تشکیل شد
  • معافیت‌های مالیاتی باید هدفمند شود
  • درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از وصول معوقات و فرارهای مالیاتی
  • تیک‌تاک فقط ۲۴ ساعت برای شفاف‌سازی مهلت دارد!
  • مجلس هیچ مصوبه ای برای اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • فرار مالیاتی با پوزهای نمایشی
  • فرار مالیاتی پزشکان با پوزهای نمایشی