Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@12:43:21 GMT

اجرای ۴ پروژه آبخیزداری در تالاب انزلی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۹۳۹۰

اجرای ۴ پروژه آبخیزداری در تالاب انزلی

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، آبخیزداری را از زیرساخت‌های مهم منابع طبیعی و کشاورزی دانست و گفت: مدیریت بهره برداری هماهنگ، یکپارچه و قانون‌مند از منابع طبیعی در یک حوزه آبخیز مد نظر آبخیزداری قرار دارد.

محسن یوسف پور با بیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری علاوه بر کاهش خسارات ناشی از فرسایش خاک و انباشت رسوبات و جلوگیری از هدررفت منابع آبی در رونق اقتصاد بومی و ملی که امروزه از آن به عنوان توسعه پایدار یاد می‌شود موثر است، افزود: در آبخیزداری سعی می‌شود از آب‌های سرگردان، هرزآب‌ها و سیل که فرسایش خاک و خسارات مالی و جانی فراوانی را برای آبخیزنشینان به دنبال دارد، در راستای حفاظت از منابع طبیعی و زندگی انسان‌ها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به عنایت ویژه مقام معظم رهبری نسبت به مقوله آبخیزداری و اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این امر در سال جاری،  تصریح کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۹ حوضه آبخیز گیلان با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان طی امسال در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه حوزه آبخیز تالاب انزلی دارای مساحتی معادل ۳۵۰ هزار هکتار است، گفت: جلوگیری از انباشت رسوبات در بستر تالاب، انهار، مسیل و آب بندان ها، کنترل سیلاب‌های ویرانگر و جلوگیری از فرسایش خاک در سرشاخه‌ها اهمیت اجرای پروژه‌های آبخیزداری در این حوضه را دوچندان می‌کند.

وی از اجرای چهار پروژه آبخیزداری در حوضه آبخیز تالاب طی سال جاری خبر داد و گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی این پروژه‌ها در شهرستان‌های رضوانشهر، ماسال، فومن و شفت در حوضه‌های آبخیز چافرود، مرغک، ماسوله رودخان و پسیخان پیش بینی شده است.

یوسف پور افزود: قطعا با اجرایی شدن پروژه‌های مذکور که شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیکی و مدیریتی است، بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به تولید رسوب و سیل در تالاب انزلی برطرف می‌شود.

وی چافرود، مرغک، خالکایی، پلنگ رودخان، تنیان رود، ماسوله رودخان، قلعه رودخان، گشت رودخان، پسیخان و پیربازار را از جمله رودخانه‌های ورودی به حوزه آبخیز تالاب انزلی دانست و تصریح کرد: این رودخانه‌ها از حیث سیلخیزی، فرسایش خاک و تولید رسوب اولویت برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری هستند.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه در ایام الله دهه فجر چهار پروژه آبخیزداری در شهرستان‌های رودسر، رضوانشهر و تالش قابلیت افتتاح پیدا خواهند کرد، تصریح کرد: اعتبار هزینه شده برای این چهار پروژه بالغ بر ۱۲ هزار میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی است.

انتهای پیام/آ

تالاب انزلی در پروژه آبخیزداری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب انزلی آبخیزداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب انزلی باید هر چه زودتر لایروبی شود

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی، رئیس کل دادگستری گیلان امروز در نشست حل مشکلات و چالش‌های تالاب انزلی اختلافات مالکیت افراد ساکن در حاشیه این تالاب را از معضلاتی دانست که سالیان متمادی مشکلاتی برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

او گفت: مسئولان باید با جرأت و شجاعت به این مسئله ورود کنند و راهکار‌های لازم در جهت حل آن را ارائه دهند.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: مسائل زیست محیطی شهرستان انزلی از جمله دفع ناصحیح پسماند در اطراف تالاب مشکلات عدیده‌ای را فراهم کرده است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی همچنین تصریح کرد: رسوبات تالاب و همچنین گیاه مهاجم سنبل آبی از دیگر معضلات کنونی تالاب است که باید راهکار‌های مناسب و کارشناسی در راستای حل آن صورت گیرد.

او با بیان اینکه لازم است دستورات انقلابی، قاطع و جسورانه در راستای لایروبی تالاب هر چه زودتر صادر شود، گفت: مشکلات شهرستان انزلی را باید اولویت بندی کرد و از تمام ظرفیت شهرستان در جهت لایروبی تالاب بهره برد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان با تأکید بر اینکه موضوعات زیست محیطی با محوریت تالاب انزلی باید دستور کار دائم شورای اداری شهرستان باشد، افزود: حفظ محیط زیست اعم از جنگل، ساحل، تالاب و ... همواره از تأکیدات رهبر معظم انقلاب است و دستگاه قضایی نیز در این مورد پشتیبان دستگاه‌های اجرایی بوده و از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • کشف و توقیف بیش از ۲ هزار کیلوگرم چوب قاچاق در ارزوئیه
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه
  • نشست بین المللی شورای حکام مدیریت جامع حوزه‌های آبخیزداری
  • تالاب انزلی باید هر چه زودتر لایروبی شود
  • نهالکاری مشارکتی با همکاری شهروند طبیعت دوست در شهرستان اشتهارد اجرا شد
  • ضرورت مشارکت مردمی برای اجرای آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار