Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید کیانی ـ مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده سنتور ـ در سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، پژوهشی در رابطه با بدیهه سرایی ارائه خواهد داد.

به گزارش ایسنا، کیانی با اعلام این خبر گفت: «برنامه‌ای که امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نیز در زمینه بدیهه سرایی در موسیقی ایرانی است.»

کیانی درباره اهمیت این بخش از موسیقی ایرانی افزود: «بدیهه سرایی اصولا وقتی در یک دستگاه و ردیف تعریف می‌شود به یک شکل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مایه آن دستگاه باشد ، نوع دیگری خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این هنرمند با اشاره به اهمیت جزئیات و تفاوت‌های بدیهه سرایی گفت: «برای نشان دادن این تفاوت‌ها نیاز به اجرا است تا حین توضیحات با مثال‌هایی که زده می‌شود مطلب برای مخاطب به صورت ملموس مشخص شود.»

از نظر این نوازنده سنتور چگونگی بدیهه سرایی یکی از شاخص‌های مهم موسیقی ما ایرانی‌هاست که لازم بود در جشنواره موسیقی فجر شرح داده شود.

کیانی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌هایش در زمان اجرا افزود: «در ادامه نیز از مشکلاتی خواهم گفت که بدیهه‌سرایی ایرانی امروز با آن دست به گریبان است. در واقع به آسیب شناسی این موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهی برای پیشرفت این سبک از موسیقی کشور پیدا کرد.»

نویسنده کتاب «هفت دستگاه» بر این باور است که آهنگسازی برای ارکسترهایی که دارای ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی هستند چندان موفق نبوده: «آهنگسازی در گروه‌هایی که سازها به صورت ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی مانند پیانو با سنتور، کمانچه با ویولن و... هستند معمولا نتیجه درخشانی ندارد اما وقتی تنها سازهای ایرانی در یک ارکستر هستند، تجربه نشان داده که کارهای خوبی ارائه می‌شود. »

او البته تاکید کرد که امروزه موسیقی‌های تلفیقی خوبی هم با کشورهای دیگر داشته‌ایم و این بدین معنا نیست که به هیچ وجه کارهای خوبی در این زمینه ارائه نشده است.

طبق اعلام روابط عمومی سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، به زودی جزئیات بیشتری از اجراهای سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جشنواره موسيقي فجر سی وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مجيد كياني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شبهای قدر

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد اظهار کرد: مراسم شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان با محوریت صحن پیامبر اعظم (ص) ساعت ۲۰ در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار می‌شود.

مراسم احیای اولین شب قدر

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی افزود: مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان و نخستین شب قدر جمعه ۱۰ فروردین ماه با قرائت آیات قرآن توسط کبیر قلندرزاده قاری حرم مطهر رضوی آغاز می‌شود و این با قرائت دعای جوشن کبیر توسط مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) علی برادران و مهدی سروری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: سخنرانی آیت‌الله سید احمد علم الهدی، نماینده محترم ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد و مرثیه سرایی امیر عارف از دیگر برنامه‌های شب قدر نوزدهم است.

مراسم احیای شب ۲۱ و ۲۳ رمضان الکریم

به گفته شریعتی نژاد، در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان ضمن قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاسم مقدمی، دعای جوشن‌کبیر و مرثیه‌سرایی توسط حاج محمود کریمی قرائت خواهد شد و در ادامه ضمن بهره‌مندی زائران و مجاوران از بیانات حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، مراسم قرآن به سَر نیز اجرا می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی ترتیل‌خوانی سوره‌های روم، دخان و عنکبوت را از بخش‌های آغازین مراسم شب ۲۳ ماه رمضان ذکر کرد و افزود: جواد پناهی، رضا گلشاهی و جواد سلیمانی از قاریان این مراسم هستند.

وی اعلام کرد: دعای روح بخش جوشن کبیر با نوای سید مصطفی الموسوی قرائت می‌شود و مرثیه‌سرایی و عزاداری از دیگر برنامه‌هایی است که توسط مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حاج احمد واعظی اجرا می‌شود.

شریعتی نژاد افزود: سخنرانی و مراسم قرآن به سَر شب ۲۳ ماه مبارک رمضان را حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود عالی و جعفر ملائکه بر عهده دارند.

کد خبر 6063754

دیگر خبرها

  • چرا مخملباف، مجید انتظامی را روبروی بنیاد مستضعفان تنها گذاشت
  • «آنیتا، گمشده در اخبار» در یک جشنواره خارجی اکران می‌شود
  • جزئیات ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شبهای قدر
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • کدام خواننده رکورددار اجرای کنسرت در سال ۱۴۰۲ بود؟
  • کاپیتان به صورت آنلاین اکران شد
  • آخرین روز جشنواره بزرگ بیدمشک در ارومیه
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است