Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:37:20 GMT

کتاب به پایتختی دیگر فکر می‌کند

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۹۵۲۰

کتاب به پایتختی دیگر فکر می‌کند

کمتر از سه ماه دیگر، جشن پایانی پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران برگزار می‌شود؛ آن زمان مشخص می‌شود این عنوان به چه شهری می‌رسد.

به گزارش ایسنا، از نخستین دوره تا پایان دوره چهارم در سال ۱۳۹۶ قریب ۴۰۰ شهر ایران در رقابت انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران شرکت کردند. انتظار می‌رود در این دوره نیز دست کم ۲۰۰ شهر از مناطق مختلف کشور در این رویداد ِ سراسری ترویج کتابخوانی مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش در گفت‌وگو با  فعالان و مسئولان کتابخوانی و مروری بر فعالیت‌های‌ شهرهای یزد، دزفول و مهاباد، از نامزدهای کسب عنوان پایتخت کتاب و شهر  کاشان، چهارمین پایتخت کتاب ایران، وضعیت کتابخوانی در شهرهای ایران بررسی شده است. این برنامه‌ها به همت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

آشغال بده کتاب بگیر!

کاشان، زمستان امسال فصل پایانی پایتختی  یک‌ساله کتاب را سپری می‌کند؛ اما مسئولان و مردم این شهر با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی پایتخت کتاب ایران تصمیم دارند فارغ از  این عنوان، فعالیت‌های‌شان در ترویج کتابخوانی را دنبال کنند و فعالیت‌های متعدد اجتماعی، زیست‌محیطی، فرهنگی و هنری را با محوریت کتاب در فضاهای مختلف شهری و آموزشی و فرهنگی پی بگیرند. یکی از اقدام‌های ابتکاری ِخلاقانه و پیوند محیط زیست با کتاب اجرای طرح ِ «پسماند بازیافتی بده بن کتاب بگیر» بود. بر اساس این ایده که با کمک شهرداری و فعالان زیست‌محیطی در شهر ِ کاشان اجرا شده است؛ شهروندانی که پسماندهای خشک عمدتا کاغذ باطله، کتاب‌های مندرس و دیگر اقلام کاغذی را به مراکز دریافت پسماند بدهند بن کتاب دریافت می‌کنند و به گفته سعید ابریشمی‌راد، شهردار کاشان با هماهنگی‌های انجام‌شده با مراکز آموزشی اعم از دبیرستان‌ها و مدارس به ازای هر دو کیلو کاغذ باطله و کتاب مندرس تا سقف دوهزار تومان بن کتاب در اختیار افراد قرار می‌گیرد. این طرح با اقبال ِ خوب شهروندان ِ کاشانی خاصه نوجوان‌های چهارمین پایتخت کتاب ایران همراه شده است. فعالان فرهنگی این شهر اعم از مسئولان شهری و فرهنگی و مردم و تشکل‌های مردم‌نهاد و اقامتگاه‌های گردشگری و هتل‌ها و... با ۴۰ برنامه و فعالیت کتابخوانی در حوزه‌های گوناگون اسفندماه سال گذشته موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب شدند. عمده برنامه‌ها کوتاه‌مدت انجام شده است، همچنین فعالیت‌های میان‌مدت و بلندمدت در زمینه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی  و گردشگری با محوریت کتابخوانی در دست اجراست.  از دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌های  ترویج کتابخوانی در این شهر به برگزاری «جشنواره کتاب کودک و نوجوان» به همت هتل‌ها و مراکز خدمات اقامتی گردشگری در شهر ِ تاریخی کاشان می‌توان اشاره کرد. این جشنواره با محوریت «آب» و بحران‌ها و چالش‌های ناشی از خشکسالی به محوریت کتاب رقم خورد و کتاب‌های برگزیده یک دهه گذشته با موضوع آب در گروه‌های سنی کودک و نوجوان داوری و آثار برگزیده انتخاب و معرفی شدند. همچنین از طرح‌ها و ایده‌های نوشتاری و تصویری نوجوان‌ها با موضوع بحران آب حمایت شد؛ آبان‌ماه گذشته مراسم پایانی «جشنواره کتاب کودک و نوجوان» برگزار شد و نوجوان‌های برگزیده این جشنواره معرفی شدند. قرار است تا نمایشگاه کتاب سال آینده آثار خلق شده توسط نویسندگان و تصویرگرهای نوجوان با موضوع آب در  پنج مجلد چاپ و عرضه شود.

گذرهای فرهنگ و هنر در بافت‌های تاریخی کاشان

علاوه بر اجرای ده‌ها برنامه متعدد کتاب‌خوانی، رونمایی کتاب، تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی و ... برای جلب مشارکت‌های مردمی در عرصه کتابخوانی، با توجه به جاذبه‌های تاریخی شهر کاشان به همت فعالان فرهنگی بخش خصوصی و نهادهای شهری و فرهنگی، گذر فرهنگ در این شهر نیز راه‌اندازی شده است و بخش هنرهای سنتی و دستی و همچنین زیرساخت‌های فعالیت‌های فرهنگی اعم از کافه‌کتاب، سالن نمایش و ... در این فضاها ایجاد شده است. هدف از اراه‌اندازی این گذرها، بهره‌گیری از ظرفیت مکان‌های تاریخی - میراثی، اوقافی و... برای گسترش مکان‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی - هنری است تا برای راه‌اندازی بازارهای فرهنگ و هنر، همچنین دیگر فضاهای اجتماعی – فرهنگی اعم از کافه، پلاتو تئاتر، کتابفروشی و... مورد بهره‌برداری قرار گیرد. برای نخستین‌بار در چهارمین پایتخت کتاب ایران سه گذر فرهنگی آب‌انبار خان، گذر باب ولی و گذر درب باغ طراحی شده است که بخش وسیعی از بافت تاریخی کاشان را دربر می‌گیرند. در این طرح کتاب‌فروشی، گالری، سالن‌های کوچک نمایش فیلم، تماشاخانه‌های خصوصی، پلاتوهای تئاتر، کارگاه، فروشگاه‌های لوازم هنری، آموزشگاه‌های هنری، کارگاه و فروشگاه طراحی مد و لباس ایرانی،  موزه‌های خصوصی مربوط به فرهنگ و هنر، کافه موزه‌های فرهنگی و هنری، فعالیت‌های نوپای فرهنگی و هنری و... از جمله  کسب و کارهای مورد حمایت است.

تلفیق کتابخوانی و فعالیت‌های اجتماعی در یزد

یزد در دوره پیشن با اختلافی اندک رقابت کسب عنوان پایتختی را به کاشان باخت، اما یزدی‌ها ناامید نشدند و پیگیرتر از قبل فعالیت‌ها و برنامه‌های‌شان را برای گسترش و ترویج فعالیت‌های فرهنگی با محوریت کتاب پی گرفتند و مصممم هستند پنجمین پایتخت کتاب ایران باشند. در این شهر با محوریت کتاب، فعالیت‌های اجتماعی متعددی صورت گرفت؛ از جمله طرح «سفیران دانایی» با هدف افزایش همدلی و کاهش تضادهای فرهنگی ناشی از حضور مهاجران خارجی و کارگران غیربومی که برگزاری جلسه‌های مشترک همخوانی کتاب است. همچنین در ادامه این فعالیت‌ها طرح «فرشته کتابخوان» برنامه‌ریزی و اجرا شده است. طرح «فرشته کتابخوان» با هدف ایجاد انگیزه و تقویت فرهنگ مطالعه و پژوهش در دانش‌آموزان، تقویت راه‌های اندیشیدن و تفکر خلاق، تقویت مهارت زبان‌آموزی، درک مطلب و بالارفتن قدرت نگارش، توجه به نقش الگویی معلمان دوره ابتدایی و به‌روز کردن اطلاعات آنان و توسعه فرهنگ پژوهش در بین دانش‌آموزان انجام شده است. طرح و برنامه دیگر  «موسیقی کتاب» است  که یک گروه موسیقی بر اساس شعرهای کتاب که در دوره اول، کتاب «فرشته‌ای از آسمون» انتخاب شده است، کل کتاب را که داستانی منظوم است به شکل آواز و موسیقی اجرا کرد. نحوه استفاده مخاطب‌ها به این شکل است که کودکان و نوجوانان در محل ورودی سالن یک جلد از کتاب مورد نظر را خریداری کرده و خواننده گروه موسیقی در حین اجرای برنامه، به خوانش کتاب به صورت شعر و موسیقی می‌پردازد. در همین زمینه  همچنین می‌توان به این طرح‌ها اشاره کرد: «کاروان دانایی» (گردهمایی‌های بچه‌های درگیر آسیب‌های اجتماعی با محوریت کتاب)، «لیگ هُپ هُپ کتاب»  (تلفیقی  از بازی محلی و کتابخوانی)، کتابخوانی دسته‌جمعی (همکاری مشترک کارکنارن شهرداری یزد و اداره میراث فرهنگی که گردهمایی‌های کتابخوانی در مکان‌های تاریخی یزد برگزار می‌شود)، «پازل دانایی» (ایده‌ای برای جلب مشارکت واحدهای صنفی و فروشگاهی زنجیره‌ای)، «یزد؛ شهر جهانی، هزار باشگاه دانایی» (راه‌اندازی هزار باشگاه کتابخوانی در استان یزد با مشارکت بیش از ۱۲هزار کودک و نوجوان)، ایده «یک داستان تازه، یک استکان چای تازه» (بر اساس این طرح کارکنان ادارات استان هر روز از ساعت هشت صبح گرد هم می‌آیند و به مدت ۱۵ دقیقه به مطالعه کتاب می‌پردازند) و برنامه «اتوبوس کتاب» (از طرح‌های پایتخت کتاب در یزد؛ این اتوبوس به‌صورت کتابفروشی سیار در محلات و مناطق مختلف شهر فعالیت می‌کند.)

پیوند درخت‌ها و کتاب‌ها در مهاباد

مهاباد شهر غربی ایران در استان آذربایجان غربی و دزفول در استان خوزستان هم دو شهر دیگر  از ۲۰ شهر نامزد کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در دوره پیشین بودند و  تلاش دارند با استمرار فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی، پایتخت کتاب ایران شوند. قادر مرادی، مسئول فرهنک و ارشاد اسلامی شهرستان  مهاباد در روایت ِ فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در این شهرستان از بیش از ۴۵ برنامه متعدد یاد می‌کند. در مهاباد، طرح «بخوان و ببخش» اجرا می‌شود، آدم‌های اهداکننده کتاب یا متقاضی کتاب اهدایی همدیگر را در مجامع فرهنگی شهر پیدا می‌کنند و در روزهای خاصی از هفته قراری مقرر می‌کنند و از کتاب‌هایی که خوانده‌اند می‌گویند و به دیگران هدیه می‌کنند و  کتاب دیگری  را هدیه می‌گیرند. این ایده با اقبال ِ خوب اهالی مهاباد مواجه شده است؛ ایده‌ای که از دل فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد بیرون آمده و الان در شهر گسترده است. اهدای کتاب به مناطق روستایی دورافتاده و کم‌تر برخوردار از دیگر فعالیت‌های این اجتماع ِ دوستدار کتاب است. بیش از ۵۰ باشگاه کتابخوانی در این شهر فعال است و قریب ۷۰۰ نوجوان در این باشگاه‌های کتابخوانی گرم خواندن و آموختن و ترویج کتابخوانی هستند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری بخش غیردولتی و خیران پا پیش گذاشتند و مدارس روستایی را به کتابخانه‌ مجهز کردند و الان بیش از ده‌ها مدرسه روستایی در مناطق مختلف روستایی این شهرستان صاحب کتابخانه شده‌اند؛ از آن جمله روستاهای لج، داشخانه و قیقاش که در دوره‌های پیشین ِ جشنواره روستاهای دوستدار کتاب نیز حضور خوب و پرشوری در این رقابت داشتند. انجمن سبزاندیشان مهاباد جمعیتی با محوریت صیانت از طبیعت این منطقه زیبای ایران هم  به پویش کتابخوانی در شهرستان مهاباد پیوسته است و در تعاملی موثر با جمیعت‌های دوستدار کتاب در این شهر، هم به کار ِ کتابخوانی و ترویج آن و هم صیانت از محیط زیست مشغول است. برگزای همایش‌های متعدد ادبی، شعرخوانی و داستان‌خوانی، حمایت از فعالیت انجمن‌های ادبی و هنری در شهرستان، همچنین رونمایی از ۳۵ عنوان کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی مهابادی‌هاست. مجموعه این اقدام‌ها و پویش‌ها آشکارا به تحرک فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان ایران کمک کرده است؛ موضوعی که قادر مرادی عنوان می‌کند. 

دزفولی‌های چراغ خاموش با برنامه‌های متنوع 

دزفولی‌ها هم بی‌کار ننشسته‌اند، برای‌شان مهم است به نمایندگی از استان ِ خوزستان و همه اهالی جنوب پایتخت کتاب ایران شوند و پس از بوشهر که نخستین پایتخت کتاب ایران در جنوب بود، آن‌ها دومین شهر باشند که این عنوان را کسب می‌کنند. نادر سعادتی‌فر،  مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول، بیش‌ از نهادهای دولتی و شهری  برای کسب عنوان پایتختی کتاب چشم امیدش به اهالی دزفول خاصه جوان‌های آن است. این شهر نیز قریب ۴۰ برنامه و فعالیت کتابخوانی را از آغاز سال طرح‌ریزی و اجرا کرده و مستندات آن نیز برای شرکت در پنجمین دوره جشنواره پایتخت کتاب ایران به دبیرخانه مرکزی ارسال شده است. تنوع برنامه‌ها و گستره متعدد فعالیت‌ها از عمده ویژگی‌های برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و کتابخوانی درفولی‌هاست. برگزاری جلسه‌های متعدد ادبی و هنری، شب‌های شعر و  داستان، نشست‌های حافظخوانی و شاهنامه‌خوانی و رونمایی از کتاب و همچنین نمایشگاه‌های کتاب بخشی از برنامه‌های دوستداران کتاب در دزفول است. همچنین در این شهر  ۶۰ باشگاه کتابخوانی به‌طور جدی فعالیت می‌کند و بخش عمده‌ای از ایده‌های ابتکاری کتابخوانی هم از دل همین باشگاه‌ها بیرون می‌آید. مقام مسئول این شهر برای این‌که فعلا در مرحله رقابت دست‌شان رو نشود و ایده‌های‌شان لو نرود ترجیح می‌دهد درباره آن‌ها حرف نزند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پایتخت کتاب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنچمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تشریح جزئیات برگزاری این رویداد گفت: ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، جلسه اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با مدیران سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور علی رمضانی، قائم مقام و سخنگو؛ سعید مجیدی، مدیر کمیته فعالیت‌های فرهنگی و حسین تیموری؛ مدیر کمیته اجرایی و پشتیبانی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ علیرضا نادعلی شهرستانکی عضو و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و همچنین نمایندگان نمایندگان دستگاه‌های مختلف مشارکت کننده در برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد؛ علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در این نشست اظهار کرد: این رویداد از نوزدهم تا بیست‌ونهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تمهید ویژه‌ای که در حوزه ساخت و بهره‌برداری مصلای امام خمینی (ره) صورت گرفته، برگزار می‌شود که بخش‌هایی از پیشرفت این مجموعه در ایام برگزاری نماز عید فطر قابل مشاهده بود.

وی افزود: ساعت کاری این دوره از نمایشگاه همانند سال‌های گذشته از ۱۰ تا ۲۰ است و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه به مدت یک ساعت تمدید می‌شود؛ روزهای برگزاری این دوره از نمایشگاه همزمان با دهه کرامت و ایام جشن و سرور در فضای کلی کشور همراه است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه بیان کرد: میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کشور هند است؛ جمهوری اسلامی ایران مذاکرات مربوط به میهمان ویژه را از دو تا سه سال قبل انجام می‌دهد و بر همین اساس با کشور هند از سال ۱۴۰۱ برای حضور در دوره سی‌وپنجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت‌وگو شده بود؛ ایران هم در نمایشگاه کتاب آتی دهلی نو میهمان ویژه این کشور خواهد بود و کشورهای مختلفی برای حضور در بخش ناشران خارجی و بین‌المللی ثبت‌نام کردند.

رمضانی در ادامه درباره میزان استقبال ناشران از این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: ثبت‌نام ناشران در حوزه داخلی و خارجی از اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شده بود، همچنین عملیات اجرایی نمایشگاه آغاز شده و نقشه جانمایی ناشران در مرحله نهایی‌سازی است و ناشران سراسر کشور استقبال بسیار خوبی برای حضور در نمایشگاه دارند و باید بیش از سال‌های گذشته برای حضور ناشران ظرفیت اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه شبستان مصلای امام خمینی (ره) به‌عنوان بخش ناشران عمومی با بیشترین تقاضا رو به رو است و با افزایش تقاضای حدود ۷۰۰۰ متری برای غرفه مواجه هستیم، افزود: تلاش می‌کنیم با اصلاح نقشه این مطالبه را پاسخ دهیم؛ از سویی فعالیت‌های فرهنگی در این دوره از نمایشگاه پیگیری مفصل‌تری خواهد شد تا دستگاه‌های مختلف در ایام نمایشگاه به بازدیدکنندگان خدمات فرهنگی ارائه دهند.

پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنچمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه پیرنگ جدی نمایشگاه امسال موضوع فلسطین و غزه خواهد بود، عنوان کرد: گروه‌های فلسطینی و گروه‌های داخلی فعال در حوزه فلسطین با مردم در مورد مسائل فلسطین و مقاومت صحبت و از این ظرفیت تبیینی استفاده می‌کنند.

رمضانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک فعالیت و همگرایی جمعی دانست و گفت: این نمایشگاه الگوی مدیریت مشارکت در بین رویدادهای کشور است که برای برگزاری آن قریب به ۷۰ دستگاه دخیل هستند. بخش مجازی این دوره از نمایشگاه همچنان فعال است و مردم از سراسر کشور می‌توانند از نمایشگاه استفاده کنند.

وی با اشاره به شعار «بخوانیم و بسازیم» افزود: ساختن آینده و امید در شعار نمایشگاه در نظر گرفته شده و پایه آن آگاهی و خواندن است؛ این شعار تا پایان سال در تمام مجموعه فعالیت‌های کتابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده می‌شود، همانگونه که از شعار سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با عنوان «آینده خواندنی است» نیز در طول سال استفاده شد.

قائم مقام و سخنگوی سی‌وپنچمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با بیان اینکه پیمانکاران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مستقر هستند، گفت: مجموعه‌های مدیریت بحران، اورژانس، آتش نشانی، کمیته ایمنی و سلامت و… با بازدید زود هنگام از نمایشگاه می‌توانند تدارکات لازم را در نظر بگیرند؛ بیمه نمایشگاه و بیمه کلی در مورد افراد مانند سال گذشته انجام خواهد شد.

رمضانی درخصوص حضور رسانه‌ها برای پوشش اخبار سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توضیح داد و گفت: حجم بالایی از رسانه‌ها تقاضای حضور در این دوره از نمایشگاه را داشتند؛ رسانه‌های خارجی نیز در این دوره از طریق نمایشگاه و معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر هستند و با توجه به اجتماع بسیار قابل توجه حضور مردم در نمایشگاه مجموعه پیشنهاد می‌شود فرمانداری و استانداری موضوع استقرار صندوق‌های رأی را در دستور کار قرار دهند.

وی در پایان نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را یک نمایشگاه خانوادگی عنوان کرد و گفت: این ویژگی برای نمایشگاه کتاب یک مزیت است و در دو سال گذشته تلاش شد در این حوزه فعالیت‌هایی داشته باشیم؛ همچنین در بخش کودک و نوجوان با بیشترین حجم مراجعه بازدیدکنندگان رو به رو خواهد بود که مجموع این ویژگی‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک مزیت است؛ برگزاری ۳۵ دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در بین نمایشگاه‌های دنیا ممتاز است و جزو چند نمایشگاه پر پیشینه و مستمری است که برگزار می‌شود.

شهر آفتاب مساحت مورد نیاز نمایشگاه کتاب را ندارد

علی‌رضا نادعلی نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست اظهار کرد: به خاطر میزان مساحتی که نمایشگاه کتاب تهران نیاز داشت، مجبور هستیم این دوره را نیز در مصلی برگزار کنیم و مجموعه شهرآفتاب آن میزان مساحت را که مورد نیاز نمایشگاه کتاب بود، نتوانست تأمین کند.

وی با درخواست از همه نهادهای همکار در برپایی نمایشگاه برای هماهنگی‌های حداکثری با همدیگر، افزود: موضوع نمایشگاه یک موضوع ملی است به همین دلیل کمیته‌های نهادهای همکار و مشارکت کننده در نمایشگاه کتاب هرچه زودتر تشکیل بشود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: همه دستگاه‌ها نقایص و آسیب‌های کارهای خودشان را بررسی کنند تا نسبت به رفع آن اقدام شود؛ همگی ما باید تردد روان و راحتی مردم را در اولویت برنامه‌ها بگذاریم و از همه نهادها و دستگاه‌های همکار تقاضا دارم تا از مصلای امام خمینی (ره) بازدید حضوری داشته باشند تا جلسه بعدی برای تقسیم کار برگزار شود.

در ادامه این جلسه، حاضران درباره تعیین زمان مشخص برای ورود و خروج کتاب‌ها، دوری از فعالیت‌های یکنواخت و روی آوردن به فعالیت‌های خلاقیت محور، هماهنگی محتوای تبلیغات داخل نمایشگاه، هماهنگی برای کنترل حجم عبور و مرور در ایام برگزاری نمایشگاه، نظارت بر غرفه‌های بهداشتی و غذایی نمایشگاه، تاکید بر بیمه بازدیدکنندگان و مجریان برگزاری نمایشگاه، آمادگی سازمان زیباسازی شهر تهران برای اکران تبلیغات محیطی نمایشگاه، هماهنگی شرکت‌های خدمات حمل و نقل عمومی برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان، تقویت مشارکت استادان و دانشجویان برای حضور در نمایشگاه، ارائه خدمات کمی و کیفی از سوی سازمان تاکسیرانی به بازدیدکنندگان نمایشگاه، خدمات‌رسانی بهتر به مردم در نمایشگاه با تقویت خطوط منتهی به مصلی، خدمات‌رسانی بهتر از سوی شرکت واحد به معلولان و جانبازان، آمادگی شرکت ملی پست برای ارائه خدمات به بازدیدکنندگان حضوری و مجازی، الزام غرفه داران به نصب خاموش کننده در محل غرفه، پررنگ شدن فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه با توجه به مناسبت‌های پیش رو و شعار نمایشگاه، برگزاری برنامه‌های مشترک بین ایران و هند با توجه به زبان و فرهنگ مشترک، تدارک برنامه‌های متنوع در حوزه کودک و نوجوان و… بحث و گفت و گو کردند.

به گزارش ایمنا، سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.


کد خبر 746866

دیگر خبرها

  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • اجرای طرح کوله پشتی کتاب در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  •  اجرای طرح «کوله پشتی کتاب» در چهارمحال و بختیاری
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • جزئیات برگزاری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران اعلام شد
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • نشست هماهنگی نمایشگاه بین المللی کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد
  • نمایشگاه کتاب تهران محل رونق اقتصادی نشر است
  • نشست هماهنگی نمایشگاه کتاب با همکاری مدیریت شهری تهران برگزار شد