تجهیز 1000 اتاق اسباببازی در مدارس کشور کلید خورد
تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۵۹۶۵۰
به گزارش ایکنا؛ به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ کانون استان تهران میزبان کارشناسان و مدیران پروژه اتاق بازی و اسباببازی مدارس 10 استان کشور بود. در این بازدید امکانی فراهم آمد تا این مهمانان با ۹۰ نوع اسباببازی تولیدی که مهارتهای اجتماعی – ارتباطی، زبانآموزی، تفکر و هوش ریاضی، خلاقیت و پرورش تخیل، حل مسئله و استدلال و.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش روز 26 آبان سال 1397 و در جریان برگزاری آئین گشایش چهارمین جشنواره ملی اسباببازی در تهران از اجرای این طرح و تجهیز 10هزار مدرسه تا پایان سال تحصیلی جاری با مشارکت کانون خبر داده بود و پس از آن مسئولان و کارشناسان این وزارتخانه و کانون با برگزاری نشستهای کاری و تخصصی زمینههای اجرای این طرح را به صورت عملی فراهم آوردند.
در این میان محسن حموله، مدیرکل سرگرمیهای سازنده و بازیهای رایانهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مسئول مرکز فرهنگی هنری شماره ۲۵ کانون استان تهران میزبانان برنامهای بودند که در حاشیه نشست دو روزه این کارشناسان با هدف آشنایی با اتاقهای بازی و اسباببازی و به دعوت معاونت ابتدایی آموزش و پرورش برگزار شد.
حموله در توضیح این رخداد گفت: طرح تجهیز 10هزار مدرسه به اتاق بازی و اسباببازی، اتفاقی بود که در آئین گشایش چهارمین جشنواره اسباببازی عنوان شد اما در نخستین گام قرار شد تا 10 استان تهران، کرمان، کردستان، قزوین، مازندران، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، همدان، سیستان و بلوچستان و فارس هریک با تجهیز 100 مدرسه اجرا کننده طرح باشند. قرار است هم بازیهای حرکتی مهارتی و هم اسباببازیهای آموزشی در این طرح مد نظر قرار بگیرند.
وی ادامه داد: با آغاز این طرح استفاده از تجربیات کانون نیز مد نظر قرار گرفت و بخشی از همکاری کانون، آموزش به معلمان شرکت کننده در طرح خواهد بود که مربیان هر استان این وظیفه را بر عهده خواهند داشت و با موفقیت در گام نخست تجهیز 10هزار مدرسه آغاز میشود.
حموله درباره حضور این کارشناسان در یکی از مراکز کانون استان تهران عنوان کرد: از آنجا که اسباببازیها هولوگرام خود را از شورای نظارت بر اسباببازی دریافت میکنند و این اسباببازیهای استاندارد، امکان حضور در مدارس را دارند، قرار شد تا ضمن نمایش ۹۰ عنوان از این اسباببازیها، این مهمانان با برخی از فعالیتهای کانون در این حوزه نیز آشنا شوند. از آنجا که مرکز ۲۵ فضایی را برای بازی اعضا فراهم آورده بود، نمایشگاه در این مرکز تعبیه شد. قرار است پس از این بازدیدها و توجیههای اولیه، نخستین اتاقهای بازی و اسباببازی از دهه فجر فعالیت خود را شروع کنند.
در ادامه این برنامه که با حضور دانشآموزان و بهرهمندی آنها از امکان بازیهای فکری آموزشی و مهارتی همراه بود، معاونت ابتدایی، مسئول پروژه و نماینده دفتر تکنولوژی آموزشی استانهای یادشده در کنار مدیران کل کانون آن استان با اهداف هر بازی آشنا شدند و در کنار دانشآموزان به بازی پرداختند.
پس از این بازدید در نشستی دوستانه گامهای اولیه و اهداف این پروژه برای این مهمانان تشریح شد.
مدیرکل دفتر پیشدبستانی وزارت آموزش و پرورش که با این گروه همراه بود، بیان کرد: نکته قابل تأمل در این طرح فرمولی و تجهیزی نبودن اتاقهای بازی است. ممکن است شما در استان خودتان تعریفی متفاوت از اتاق بازی داشته باشید، به همین دلیل است که معتقدیم این اتاقها را میشود به صورت ترکیبی تعریف کرد. چرا که اگر تعریفی اختصاصی و دستوری برای اتاقها درنظر بگیریم این طرح به تفاوتهای فردی احترام نگذاشته است. نیاز دانشآموزان در بافت و جغرافیا متفاوت است. ما با دانشآموزان مضطرب روبروییم. با دانشآموزانی روبروییم که ممکن است نیازهای متفاوتتری داشته باشد. به همین دلیل است که این طرح نیازمند نگاه کارشناسانه است.
رخساره فضلی در ادامه گفت: آنچه مد نظر است انجام بازیهای فیزیکی و فکری توامان است. به همین دلیل است که مجریان طرح بایستی انعطاف و هدفمندی را فراموش نکنند.
وی ادامه داد: همانطور که میدانیم این اتاقها مناسب مقاطع پیش دبستان و دبستاناند. اما کاربردی جداگانه دارند. پیش دبستانی خود متکی بر بازی است و اگر ما بچهها را پشت میز و نیمکت مینشانیم اشتباه است. اما برای اجرایی کردن این اتاقها برای مقطع دبستان نیاز به سناریو و تدوین برنامه و راهکار داریم. در این راستا ابتدا معلمان بایستی حمایت شوند. و پس از آموزشهای اولیه امکان استقلال برایشان فراهم بیاید تا با نیازسنجی به تدوین برنامه دست بزنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی در ادامه این نشست، گامهای نخستین طرح و شیوه اجرایی کردن آنها را تشریح کرد.
مقصود رزمآرایشرق، نگاه به موضوع بازی را دارای تنوع و تکثر دانست و بخشی از سخنان خود را معطوف به هدف فعلی طرح یعنی یادگیری در بستر بازی کرد.
این کارشناس در بخشی از صحبتهای خود به اهداف این پروژه اشاره کرد و از مسئولان و ناظران این طرح در هر استان خواست در گامهای عملی طرح به شیوهنامه مراجعه کنند و فلسفه وجودی این طرح را دنبال کنند.
وی ادامه داد: اجراکنندگان فعلی این طرح، مدارس داوطلباند. چرا که مهمترین پیشنیاز این طرح داشتن فضای کافی است. اما خرید و تجهیز این اتاقها به دو صورت میتواند انجام شود. نخست اینکه هر مدرسه پس از نیازسنجی فهرستی را در اختیار آموزش و پرورش استان قرار دهد. در دومین راهکار، خود مدارس میتوانند به خریداری این تجهیزات بپردازند و بودجه آن را دریافت کنند.
وی همراهی دیگر نهادها را در این طرح لازم دانست و افزود: گاهی هم به تشخیص مدرسه میتوان از فضای دیگر مراکزی همچون کانون در این طرح بهره برد.
در انتهای این برنامه مهرانگیز اخوی، مسئول مرکز فرهنگی هنری ۲۵ کانون استان تهران از تجربه اخیر خود درباره بهرهگیری از تاثیرهای اسباببازی در ترویج خواندن توضیحهایی را ارائه کرد و گفت: حدود چهار ماه است که این مرکز کارگاهی را برای انجام بازیهای فکری تعریف و اجرایی کردهایم و تأثیرهای این طرح برای ما مشهود بوده است و در جذب مخاطب و عضو موفق بودهایم. به طور محسوس تغییر انگیزههای کتابخوانی را در اعضا دیدهایم. تقویت قدرت حل مسئله، تقویت اعتماد به نفس، تقویت مهارتهای حرکتی، تقویت مهارت کلامی و توسعه قدرت تخیل موضوعهاییاند که با بازی امکان پذیر میشود و ما در این چند ماه آن را تجربه کردیم. پس از آن کودکان را به سوی کتاب سوق دادهایم. با این حال تصور میکنم حتی اگر ما هدف اولیه بازی یعنی شادی و خوشحالی را نیز دنبال کنیم به سلامت روان بچهها کمک کردهایم.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موزهای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباببازی، دروازه شور خلاقانه
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، موزه اسباببازی تهران با دنیایی از ادوات بازی به دنبال ترمیم یک خلأ تربیتی است که میلیاردها اعتبار دستگاههای عریض و طویل قادر به حل و فصل آن نبودهاند. خلاقیت همراه با مشارکتی شادمانه.
در امتداد خیابان نوفل لوشاتو اگر چند سفارتخانه را رد کنید و خود را به کوچه لولاگر برسانید، در یکی از آن خانههای تاریخی با در و پنجرههای چوبی دنیایی از اسباببازی در انتظار شماست. اینجا نه سرزمین آلیس است و نه داستان اسباببازیها که تنها در مجاز لذت آن را تجربه کرده باشید. اسباببازیهایی از دههها و سدهها قبل از جای جای دنیا انتظار شما را میکشد تا کودک درونتان را دوباره برای معصومیت، خلاقیت، بازیگوشی، مهربانی و اندیشه ناب دعوت کنید.
موزه اسباببازی تهران در چند بخش نمایشگاهی دائمی از ادوات بازی است که برخی از آنها، چون گنجینهای پس ذهن کودکان دیروز و بزرگسالان امروز باقی مانده است. این موزه نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز یادآور تمامی شیرینیهای کودکی است. از ژولیده تا عروسک تدی، از بچههای توپل تا باربی، از عینکهای سه بعدی تا هواپیماها و ماشینها، آتاری، آدم آهنی و دنیای لگوهای چوبی و پلاستیکی. راهنمای موزه در مورد تاریخ هر یک از این اسباببازیها میگوید و اینکه برخی به تصادف و برخی بر اساس سرگذشت افراد و آدمها شکل گرفته و به عنوان عروسک وارد بازار شده است.
در پس سرگذشت برخی تلخیهایی نهفته و برخی نیز خلاقیتهای بزرگترها برای خلق شادی را به دنبال دارد. موزه از دالانی بازدیدکنندۀ شگفتزده را به سرزمین عجایبی که از آلیس به یاد داریم هدایت میکند و در ادامه راهرویی از عروسکهای سیرک، دلقکها، آکروبات بازها و ژیمناستهای کوچک و رنگارنگ مشاهده میشود.
انتهای راهرو عروسکهای بومی محلی در انتظاراند. سوتکها، نخودیها، تکم، نردبان یعقوب، عروسک برکت و صدها شگفتی که هر یک با لبخندی تو را به شادی و بازی دعوت میکنند.
این موزه جایی برای تنفس در مقابل سختیها است
مدیر موزه در وضعیتی که کار فرهنگی صرفه اقتصادی ندارد معتقد است در همین فشارهای اقتصادی باید تلاش کنیم حال همدیگر را بهتر کنیم. به ویژه برای کودکان باید فضایی برای شادی و تنفس ایجاد کرد. به شخصه به دنبال این بودم که حداقل یک فضایی ایجاد شود برای کودکان و خانوادهها که چند ساعت لبخند بزنند.
آزاده بیات با اشاره به اینکه این موزه صرفاً به دنبال نمایش اشیا نیست، ادامه داد: ما به دنبال تعامل با بچهها و آموزش و ساخت عروسک و آشنا کردن آنها با بازیهای مختلف فردی و جمعی هستیم.
وی افزود: در گذشته کودکان اسباببازی خود را خود میساختند و تولید صنعتی اسباببازی نداشتیم و اسباببازی با دست کودک یا والدین وی ساخته میشد. تکرار این تجربه پیوندی به جریان زنده زندگی است.
مدیر موزه اسباببازی با اشاره به فعالیت خود در حوزه آموزش کودکان اضافه کرد: نتیجه تجربیات من این بود که در خصوص فضاهای بازی و معرفی اسباببازی با کمبود مواجهایم به همین دلیل موزه را به عنوان بستری برای زنده شدن بازیها طراحی و اجرا کردم.
بخشی از تاریخ شفاهی از زبان عروسکها
به گفته بیات در این موزه برنامههای پژوهشی نیز دنبال میشود و اینکه بتوان از طریق اسباببازیها و عروسکها بخشی از تاریخ شفاهی را معرفی کرد. پیش از این نیز پژوهشهای متعددی صورت گرفته که از خروجی آن مدد میگیریم.
فعال حوزه کودک تأکید کرد: این تصور که اسباببازیها همه خارجی هستند، درست نیست و در همین موزه بخشی مجزا به اسباببازیهای بومی ما اختصاص یافته و حتی کودکان میتوانند در فرصت بازدید با برخی از آنها بازی کنند.
وی متذکر شد: این فرایند در معرفی عروسکها و اسباببازیها میتواند منجر به تولید و معرفی عروسکهای بومی به بازار شده و خانوادهها را با بخشی از فرهنگ و هویت ما پیوند بزند.
بیات به تجربههای قابل توجه بازدید کودکان اشاره کرد و گفت: در وضعیتی که کودکان گرفتار بازی با گوشی شدهاند، تلاش داریم با تجربه و تعامل این روند اشتباه شکسته شود. بارها شده است که والدین اذعان کردهاند کودکشان در خانه به دلیل بازی با گوشی حتی به اسباببازیهای خود دست نمیزند، اما در موزه برایش جذابیت داشته و به دست گرفته است.
مدیر موزه اسباببازی متذکر شد: این تجربه و تعامل با اسباببازیهای مفهومی و آموزنده هم برای والدین و هم کودکان مفید است چراکه به تجربه ثابت شده نمیتوان صرفاً با دستور و امر و نهی کودک را با بازی آشتی داد.
وی در خصوص برنامههای این موزه جهت تعامل با مدارس و مهدهای کودک نیز تصریح کرد: علاوه بر بازدیدهای گروهی مهدها و مدارس ما تورهای مختلف برای گروه سنی مختلف داریم. به عنوان مثال کودکان با فرایند کشف و جستجو وارد موزه میشوند. در نهایت نیز برای اشیا موزه قصه میسازند.
بیات خواستار ارتباط گیری با کتابهای درسی شد و گفت: ما میتوانیم اشیا مختلفی که در کتابهای درسی مانند علوم آمده را به دانش آموزان معرفی کنیم و بچهها میتوانند به عینه در موزه تماشا کرده و در واقع در قالب یک بازدید تجربی جذابیت آموزشی بینظیری را تجربه کنند.
مدیر موزه اسباببازی متذکر شد: پیوند آنچه در مدرسه سپری میشود و اشیا موزه یکی از اهداف ما است تا بتوانیم موزه را به عنوان مجموعهای زنده و تعاملی به کودکان معرفی کنیم.
اسباببازیها خود یکی از گنجینههای شور و شعف و یادگیری هستند. هر کدام از ما این شیرینی را در گوشهای از ذهن و خاطرات خود داریم و چه بسا که از بازیها بسیار آموختیم. این روزها که صنعت و تکنولوژی کودکان ما را از این دنیا ربودهاست، چه نیکو که شهد شیرین دنیایی سراسر آرامش و مهر را به آنها بچشانیم.
انتهای پیام/