Web Analytics Made Easy - Statcounter

با قطع روابط دیپلماتیک عربستان و قطر، به نوعی این کشور دچار محاصره اقتصادی شد. در آن زمان همگان فکر می‌کردند، ایران می‌تواند با صادرات کالا‌های خود به کشور قطر، سهم بسزایی در بازار قطر به دست آورد. گذشت زمان نشان داد، ایران نتوانست آن گونه که باید سهم خود از بازار قطر در شرایط محاصره اقتصادی این کشور به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسش این است که چه دلایلی باعث شد تا کالا‌های ایرانی نتوانند بازار‌های قطر را به تسخیر خود درآورند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در پنجم ژوئن2017 مصادف با 15 خرداد 1396 عربستان سعودی و کشورهای همسو با آن یعنی مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. بعد از این ماجرا کشورهای دیگری نیز از این اقدام عربستان پشتیبانی و روابط خود را با قطر قطع کردند.

این کشورها عبارت بودند از: لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن. دولت اردن نیز اعلام کرد، سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد. با قطع روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد. این موضوع یعنی اینکه کشور قطر از سوی این کشورها محاصره اقتصادی شد.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت. حالا بازار قطر در اختیار این کشورها بود و می توانستند با افزایش صادرات کالاهای خود به قطر، سهمشان از بازار این کشور را افزایش دهند.

آمارهای مربوط به صادرات ایران به کشورهای مختلف که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه و منتشر می شود، می تواند پاسخ این پرسش را بدهد. در سال 1395 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 44 میلیارد دلار بوده است. در این سال که هنوز قطر توسط عربستان و کشورهای همسو با آن تحریم اقتصادی نشده بود، میزان صادرات ایران به کشور قطر 103 میلیون دلار بوده و کشور قطر سی و دومین کشور مقصد کالاهای صادر شده ایرانی بوده است.

سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1395، 0.23 درصد بوده است. در سال 1396 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 46.9 میلیارد دلار بوده است. در این سال ایران به کشور قطر 248 میلیون دلار کالا صادر کرده و کشور قطر بدین لحاظ در جایگاه بیست و سوم قرار گرفته است.

سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1396، 0.52 درصد بوده است. در نه ماهه سال 1397 نیز میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 33.3 میلیارد دلار بوده و کشور قطر بیست و دومین کشور مقصد کالاهای صادر شده ایران بوده است. در نه ماهه سال جاری ایران به میزان 184 میلیون دلار کالا به کشور قطر صادر کرده است. سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در نه ماهه سال 1397، 0.55 درصد بوده است.

همان گونه که دیده می شود، ایران در مدتی که قطر با محاصره اقتصادی رو به رو بوده است، هرگز نتوانسته آن گونه که باید، سهم قابل توجهی از بازار قطر به دست آورد.

عدنان موسی پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در مورد دلایل عدم موفقیت ایران در به دست آوردن سهم قابل توجه از بازار قطر بعد از محاصره اقتصادی این کشور، به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من برای پاسخ به این پرسش شما ابتدا نیاز دارم تا به گذشته بازگردم و به صادراتمان به عراق ـ هنگامی که رژیم بعث و صدام سقوط کردند ـ اشاره کنم. در آن زمان، صادرات ما به عراق سطح بسیار بالایی داشت و بیشتر کالاهای عراق را ایران تأمین می کرد و در آن زمان در بازار عراق نه از ترکیه، نه از کویت و نه از سایر کشورها خبری بود، ولی بعد از مدت کوتاهی و به دلیل عدم تدبیر مسئولان متأسفانه ما به سمتی پیش رفتیم که این بازار رفته رفته از دست صادرکنندگان ایرانی خارج شد و در حال حاضر سهم بسیار اندکی از این بازار در اختیار ماست. هم اکنون با این مقدمه می توانیم به موضوع قطر ورود پیدا کنیم.

دلیل اینکه ما نمی توانیم به قطر کالا صادر کنیم، در وهله اول این است که کیفیت کالاهای ما استانداردهای لازم را ندارد. قطر برای واردات کالا، استانداردی با نام ASTM دارد که یک استاندارد بین المللی و آمریکایی است. هر کالایی که بخواهد وارد قطر بشود باید با این استاندارد همخوانی داشته باشد. متاسفانه بیشتر کالاهای ما این استاندارد بین المللی را برای صادرات به قطر ندارند.

دومین دلیل این است که ما صادرات بیش از اندازه ای به قطر داشتیم. به عنوان نمونه هنگامی که بعد از محاصره اقتصادی قطر اعلام شد که این کشور به لبنیات نیاز دارد، تولیدکنندگان لبنیات ما صادرات بی حد و اندازه ای را به این کشور داشتند. در نتیجه شیر یک لیتری یکی از برندهای مشهور لبنی داخل کشور که در آنجا 4.5 ریال (واحد پول قطر) به فروش می رفت هم اکنون قیمتش به یک ریال رسیده است و مشتری هم ندارد.

سومین دلیل به موضوع بسته بندی کالاهای ما بازمی گردد. برای روشن شدن این موضوع باید عرض کنم که هم اکنون در بازار قطر شش فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف در جعبه های زیبایی قرار گرفته که مجموع وزن آن ها 150 گرم است و از هلند وارد می شوند. قیمت این بسته فلفل دلمه ای 70 ریال (واحد پول قطر) است که به پول ما حدوداً ده هزار تومان می شود. حالا در کنار این فلفل دلمه ای های هلندی، فلفل دلمه ای های ایرانی قرار دارد که از ایران با کارتن های موز صادر شده و سایز آنها مختلف است و در هایپرمارکت های قطر به قیمت 3 ریال عرضه می شود. چهارمین دلیل نیز این است که صادرکنندگان ما با مشکل بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به کشور مواجه هستند.

هم اکنون دولت صادرکنندگان را مجبور می کند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند، خب وقتی بانک های ما تحریم هستند چگونه این ارز را به کشور بازگردانند؟ در اینجا صادرکنندگان مجبورند به کارت های بازرگانی یک بار مصرف و صوری روی بیاورند که دیگر نیاز نباشد این دلار را به چرخه بانکی برگرداند. می توان گفت بیشتر از آنکه تحریم های خارجی صادرکنندگان را آزار دهد، این تحریم های داخلی است که صادرکنندگان را اذیت می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در رابطه با اینکه این اتاق چه پیشنهادهایی برای افزایش سهم ایران از بازار قطر دارد، گفت: مهمترین پیشنهاد این است که بر کالاهایی که قرار است به قطر صادر شود، نظارت باشد. اتاق بازرگانی ایران و قطر پیشنهاد داده که گواهی مبدأ کالاهایی که قرار است به قطر صادر شود، توسط این اتاق مُهر شود. این امر موجب می شود تا با توجه به اینکه اتاق، بازار قطر را به خوبی می شناسد بگوید، کالایی که قرار است صادر شود، آیا کیفیت و استانداردهای لازم برای ورود به بازار قطر را دارد یا خیر؟ یا اینکه آیا کالایی که قرار است صادر بشود مورد نیاز قطر است یا خیر؟ همچنین وقتی این اتفاق می افتد، آن گاه ما می توانیم به صادرکننده مشورت بدهیم که چگونه ارز خود را در شرایط تحریم به کشور وارد کند. پیشنهاد دوم این است که تدوین استراتژی صادرات به کشور قطر توسط اتاق بازرگانی ایران و قطر انجام بشود.

در پایان موسی پور با اشاره به سهم ناچیز ایران از بازار قطر گفت: هم اکنون ترکیه بازار این کشور را با کالاهای خود تسخیر کرده است و کشورهای هند، پاکستان و عمان نیز سهم قابل توجهی از بازار قطر را در اختیار دارند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایران و قطر صادرات گمرک کالا های ترکیه صادرکنندگان واردات سهم بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با اشاره به افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته هشدار داد وضع تحریم جدید علیه ایران نه تنها بازار نفت، بلکه روابط آمریکا و چین را نیز بی‌ثبات کند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در شش سال گذشته رسیده و فروش سالانه نفت این کشور به 35 میلیارد دلار رسیده است.

اطلاعات شرکت داده ورتکسا نشان می دهد تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی به طور متوسط ​​1.56 میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که بالاترین رقم از سه ماهه سوم سال 2018 است.

موفقیت ایران در صادرات نفت خام خود نشان دهنده مشکلاتی است که ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای محدود کردن ایران در بازار نفت با آن مواجه هستند.

فرناندو فریرا، رئیس خدمات ریسک ژئوپلیتیک در گروه انرژی راپیدان در ایالات متحده گفت: «ایرانی‌ها هنر دور زدن تحریم‌ها را به دست آورده‌اند. اگر دولت بایدن واقعاً بخواهد حرکت موثری داشته باشد، باید تمرکز را به چین معطوف کند.»

آرمن عزیزیان، تحلیلگر ارشد و متخصص تحریم ها در ورتکسا، گفت که ایالات متحده اخیراً شروع به هدف قرار دادن نفتکش های مظنون به حمل نفت خام ایران کرده است و در ماه فوریه دو نفتکش و در آوریل 13 فروند دیگر را تحریم کرده است.

او گفت، اما تأثیر این اقدام بر صادرات نفت ایران تاکنون «حداقلی» بوده است. ایرانی ها در یافتن روزنه ها بسیار خوب هستند.

عزیزیان گفت: اندازه ناوگان مورد استفاده ایران برای انتقال نفت در سال گذشته با یک پنجم افزایش به 253 کشتی رسیده است و تعداد سوپرتانکرهای حامل نفت ایران که تا 2 میلیون بشکه ظرفیت دارند از سال 2021 دو برابر شده است.

به گفته کپلر، که نفتکش‌ها را در سراسر جهان ردیابی می‌کند، تقریباً تمام نفت فروخته شده ایران در سال جاری به چین رفته است و وضع تحریم های جدید علیه ایران می‌تواند نه تنها بازار نفت، بلکه روابط آمریکا و چین را نیز بی‌ثبات کند.

چین برای حدود یک دهم واردات نفت خود به ایران متکی است، اما نفت ایران را نه از طریق شرکت های نفت و گاز دولتی خود، بلکه از طریق پالایشگاه های خصوصی کوچکتر دریافت می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • انگلیس، روسیه را به دور زدن تحریم‌های غرب متهم کرد
  • چالش‌های سیاست خارجی در ۱۴۰۳؛ ایران با کدام پرونده‌های مهم روبروست؟
  • افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین رقم در ۶ سال گذشته
  • هر ماه ۱۰ تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود/ صادرات ۲۰۰ تن زعفران به ۶۷ کشور
  • هر ماه چند تن زعفران به خارج قاچاق می‌شود؟
  • دلار تلگرامی بر قیمت کالاهای وارداتی تاثیر ندارد
  • صادرات تالک از افغانستان به ترکیه