Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک منتقد سینما با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر به لحاظ ماهیت دچار مشکل شده است، گفت: این جشنواره بین جشن بودن و جشنواره بودن سرگردان و معلق است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «کیوان کثیریان» امروز (دوشنبه اول بهمن )در نشست علمی «جشنواره فیلم فجر، فرصت ها و چالش ها » که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، گفت: کاری که جشنواره فیلم فجر کرد این بود که به گونه ای سینما را برای کشور نگه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهانه این جشنواره هم جشن های انقلاب بود. این جشنواره به گونه ای سینما را به انقلاب متصل کرد. جشنواره فیلم فجر باعث شد که سینما از دایره فرهنگ این مملکت حذف نشود. در ادامه سیاست های جشنواره باعث شد ماهیتا تغییر کند.

 

این منتقد و کارشناس سینما اظهار داشت: تا یک زمانی شرط اکران فیلم ها حضور در جشنواره فیلم فجر بود. جشنواره فیلم فجر به لحاظ ماهیت مشخص نیست که جشن است یا جشنواره. هزاران جشنواره در دنیا به شکل رقابتی برگزار می شوند. جایزه هایی مثل استاد وجود دارد که بهترین ها را در سینما مشخص می کنند. در جشنواره هایی مثل برلین و کن هم یک تیم متمرکز داوری وجود دارد. جشنواره فیلم فجر هم می خواهد جشن باشد و هم سینماگران مختلف را پوشش دهد و با حدود شش داور متمرکز در چند رشته جایزه می دهد.

 

وی با بیان اینکه تعداد جوایز زیاد جشنواره فیلم فجر را به جشن تبدیل کرده است، عنوان کرد: خیلی جوایز به خاطر مصالحی داده می شود. خیلی از افراد به خاطر مصالحی در جشنواره فیلم فجر انتخاب می شوند. در دوره ای از جشنواره فیلم فجر فیلم های هامون و مهاجر وجود داشتند و بهترین فیلم مهاجر شد چون جشنواره فیلم فجر می خواهد آدرس دهد که سینما و فیلم مطلوب ما چیست. جشنواره فیلم فجر قرار بود آدرس دهد و نظر دست اندرکاران سینما را به سینماگران اعلام کند. در نهایت جشنواره فیلم فجر در شرایط کنونی به لحاظ ماهیت دچار مشکل است.

 

این کارشناس و منتقد سینما با اشاره به اینکه همه جشنواره فیلم فجر را دوست داریم، بیان کرد: جشنواره فیلم فجر قرار بود تولیدات یک سال سینمای ایران را یک جا در معرض دید قرار دهد و در کنارش جوایزی داده شود و شور و حالی در زمان جشن های انقلاب ایجاد کند. جشنواره فیلم فجر در نهایت بین اینکه جشن است یا جشنواره حرفه ای سرگردان بوده و هست. این جشنواره در دهه 60 کمی هدفمند بود، در آن دوره مدیران سینما می دانستند که از این جشنواره چه می خواهند و این جشنواره قرار است چه تاثیری بر سینما بگذارد. در حال حاضر معلوم نیست که جشنواره فیلم فجر با چه هدفی برگزار می شود و اگر حذف شود چه اتفاقی در سینمای ایران رخ می دهد، به عبارت دیگر هدف گذاری جشنواره فیلم فجر گم شده است.

 

کثیریان خاطرنشان کرد: در جهان جشنواره های زیادی نیستند که مانند جشنواره فجر سی و اندی عمر داشته باشند. بر این اساس این جشنواره یک سرمایه ملی محسوب می شود. جدای از رویداد فرهنگی جشنواره فیلم فجر یک هم اندیشی و همنشینی سی و هفت هشت ساله است و این بسیار مهم است. جشنواره فیلم فجر می خواست چهره بسازد و ستاره های سینمای جدید را درست کند کما اینکه موفق شد و کسانی مثل ملاقلی پور و حاتمی کیا مطرح شدند.

پایان پیام/31

منبع: شبستان

کلیدواژه: خبرگزاری شبستان حضرت زهرا س آسیب های اجتماعی هرمزگان انقلاب اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد تشییع اردبیل استان بوشهر کیوان کثیریان پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۵۹۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت زنده‌یاد کیومرث پوراحمد در خانه سینما

عکاس: پانته‌آ نیکزاد

دیگر خبرها

  • مدیر عامل مؤسسه راینو: جهش تولید با مشارکت مردم، از درون جشنواره‌ های مردمی شکل می‌گیرد/ لزوم فعالیت گسترده در مسیر تبدیل تولیدات مردمی به کسب و کارهای محتوایی 
  • زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شد
  • خلبان ها در سینما
  • هنرمندی که یک کودک درون جسورداشت/«قصه‌های مجید» میراث پوراحمد است
  • بزرگداشت زنده‌یاد کیومرث پوراحمد در خانه سینما
  • نشست هم‌اندیشی رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی برگزار شد
  • تلویزیون و سازمان‌های سینمایی آثار برتر رویداد استارت‌آپی فیلمنامه نویسی را تولید کنند
  • پوران درخشنده و پرویش نظریه در میان داوران جشنواره ملی فیلم اقوام
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • کمک ۳۱۶ هزار دلاری اهالی سینما برای غزه