Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-19@00:18:37 GMT

گلایه از کمبود بودجه در دانشگاه بیرجند

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۰۰۸۰

گلایه از کمبود بودجه در دانشگاه بیرجند

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، احمد خامسان، امروز یکم بهمن، در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارکرد: دانشگاه بیرجند ادامه مسیر سیاست راهبردی حاکمان منطقه شرق کشور در راستای توسعه و امنیت پایدار این منطقه بوده است.
وی افزود: این سیاست با تشکیل مدرسه شوکتیه آغاز شد و با تاسیس دانشگاه بیرجند با شناساسی دقیق چالش‌های منطقه ادامه پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به تحول چشمگیر این دانشگاه، ادامه داد: فعالیت آموزشی و علمی این دانشگاه از مهرماه سال 56 با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی شیمی، فیزیک و ریاضی آغاز شد.
خامسان افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر یافت و مراحل رشد و شکوفایی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد و در سال 68 به مجتمع دانشگاهی تبدیل شد و به لحاظ موقیعت شایسته علمی در اسفندماه 71 به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت.
وی با بیان اینکه در 20 سال گذشته این دانشگاه 419 طرح پژوهشی داخلی و خارجی را انجام داده است، افزود: جمعیت دانشجویی این دانشگاه از سال 56 تاکنون 249 درصد افزایش داشته است و در حال حاضر 12 هزار و 348 دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به رشد 90 درصدی تعداد استاد تمام این دانشگاه نسبت به سال 56 ، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند در حال حاضر با 345 عضو هیئت علمی به کار خود ادامه می دهد و 175 ابداع و اختراع توسط اساتید این دانشگاه ثبت شده است.
خامسان بیان کرد: ارائه 15704 مقاله پژوهشی، انعقاد 80 مورد تفاهم نامه در یک دهه گذشته و انعقاد 30 مورد تفاهم نامه با دانشگاه‌های خارجی در پنج سال گذشته از دیگر دستاوردهای دانشگاه بیرجند بوده است.
رییس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه در این مدت، 10751 مقاله همایش و 2360 مقاله ISI در این دانشگاه ثبت شده است، تصریح کرد: در راستای گسترش ارتباطات علمی و بین‌المللی در سه سال اخیر دانشگاه بیرجند با ۲۱ دانشگاه مطرح خارجی تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است.
خامسان با اشاره به انجام بیش از 20 مورد پروژه و پایان نامه مشترک با دانشگاه‌های مطرح خارجی، افزود: دانشگاه بیرجند دارای حدود ۱۲ هزار دانشجو در 352 کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است که از رشد بالایی نسبت به سال‌های گذشته برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه پژوهش است، اظهار کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) این دانشگاه حدود ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند و 645 دانشجوی دکتری در ۵۲ کد رشته مشغول به تحصیل و تحقیق هستند.
رییس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: دانشگاه بیرجند با 350 نفر عضو هیئت علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی خراسان جنوبی بوده و کارمندان این دانشگاه با تعداد 354 نفر خدمات اداری،کمک آموزشی، پشتیبانی و رفاهی را در بخش‌های مختلف انجام می‌دهند.
خامسان ادامه داد: دانشگاه بیرجند دارای ۱۱ دانشکده در سه پردیس شوکت آباد، امیرآباد و پردیس شهداء است که به ترتیب تأسیس عبارت از دانشکده علوم، دانشکده کشاورزی، دانشکده مهندسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم ریاضی و آمار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست،دانشکده برق و کامپیوتر و دانشکده فنی فردوس هستند.
وی بیان کرد: این دانشگاه به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به اینکه جذب دانشجویان خارجی از اولویت‌ها و اهداف دانشگاه بیرجند است، تصریح کرد: دانشگاه بیرجند براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام‌های رتبه بندی جهان است در زمره ۱۱۰۲ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه‌های داخلی در رتبه ۱۶ قرار دارد.
رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با مأموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش‌های ملی قرار گرفته است.
خامسان یادآور شد: دانشگاه بیرجند طی ۵ سال آینده در نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها بین چارک اول و در افق ۱۴۰۴ در دهک دوم دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (دولتی) و دومین دانشگاه بین‌المللی شرق کشور قرار خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: دانشگاه بیرجند کارکنان خوب و صدیقی دارد که از سال ۷۷ تاکنون با یک رشد منفی کارکنان در دانشگاه نسبت به اعضای هیئت علمی مواجه هستیم و نسبت کارمند به هیات علمی زیر یک است در حالی که استاندارد در کشور یک به یک است.
رییس دانشگاه بیرجند با اشاره به ایبنکه تعداد کد رشته‌های دانشگاه در سال ۵۶، سه کد رشته بوده که اکنون به۳۵۲ کد رشته افزایش یافته است، تصریح کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب تاکنون فضای آموزشی از رشد شش درصدی و فضاهای کمک آموزشی و رفاهی از رشد ۱۲ درصدی برخوردار بوده است.
خامسان با اشاره به ظرفیت بالقوه نیروهای تحصیل کرده در استان، افزود: دانشگاه بیرجند در بحث المپیاد علمی امسال توانسته یک رتبه زیر 3 و دو رتبه زیر 10 کسب کند.
وی با اشاره به رشد قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقات علمی، فرهنگی و هنری، تصریح کرد: در سال ۹۲، ۱۷۸ دانشجو در این مسابقات شرکت کردند که این رقم در سال ۹۶ رشد نزدیک هفت برابری با ۷۶۲ دانشجوی شرکت کننده داشته است.
خامسان با تاکید بر اهمیت بودجه دانشگاه، افزود: اگر اعتبارات خوبی نداسته باشیم نخواهیم توانست این مجموعه عظیم را به خوبی مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه دانشگاه بیرجند جزء دانشگاه های گروه (ج) مرزی قرار دارد ، اظهار کرد: برای دانشگاه بیرجند قابل قبول نیست که دانشگاه سیستان و بلوچستان و زابل بیشتر از این دانشگاه اعتبار بگیرند.
رییس دانشگاه بیرجند بیان کرد: متاسفانه تفاوت زیادی بین دانشگاه‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است و اعتبارات بیشتری به سیستان و بلوچستان اختصاص داده می‌شود.
خامسان ادامه داد: در استان به ازای هر دانشجو با پگیری‌های بسیار ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود در حالی که این رقم نسبت به دانشگاه باهنر کرمان کمتر است که در سطح کلان باید به دانشجویان استان کمک شود.
وی تصریح کرد: آموزش عالی اکنون یک محیط رقابتی شده است و هر دانشگاهی که اعتبار بیشتر داشته باشد، امکانات بیشتر و رفاه بیشتر و در نتیجه جذب دانشجوی بیشتری خواهد داشت.
رییس دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: سه درصد طرح توازن از اعتبار دانشگاه‌ها کم می‌شود که متاسفانه تاکنون یک ریال از سمت طرح توازن و اعتبارات استانی به آموزش عالی استان کمک نشده است.
خامسان بیان کرد: با عدم حمایت مسئولان، نخواهیم توانست آموزش عالی استان را که تنها رکن توسعه استان است، پیشرفت و توسعه دهیم.
وی یادآور شد: سهم مهاجرت در کل کشور براساس سرشماری سال ۹۵ ، 5.3 بوده حال آنکه در خراسان جنوبی، ۸.۴ بوده است و با حمایت آموزش عالی می‌توان در راستای تثبیت جمعیت و کاهش مهاجرت تلاش کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: شاخص اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در خراسان جنوبی سال گذشته افزایش چشمگیری نسبت به سالیان قبل‌تر داشته است.


دکتر مهیار محمدی فرد افزود: بر اساس گزارش اعلام شده از سوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در سال ۱۴۰۲ با شاخص (PMP) ۱۶.۸۷ در مقوله اهدای عضو، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.


سال ۱۴۰۱، شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی ۱۱.۳۰ اعلام شده بود.


وی گفت: سال ۱۴۰۲ با هماهنگی‌های انجام شده و اخذ رضایت از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی خراسان جنوبی، مقدمات اهدای اعضای ۱۴ بیمار مرگ مغزی فراهم شد.


سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: از آغاز سال ۱۴۰۳ نیز دو مورد اهدای عضو از بیماران خراسان جنوبی انجام شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی بالاتر از میانگین کشوری
  • سرپرست دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبائی منصوب شد
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • با برنامه ریزی دنبال کار جدیدی در دانشگاه خواهم بود
  • پای صنعت باید در دانشگاه باز شود
  • به دنبال حرکت جدیدی در دانشگاه گیلان هستم
  • دانشگاه تهران مجری ۳ طرح حقوقی دستگاه‌های اجرایی شد
  • تکمیل پروژه‌های اولویت‌دار تعمیراتی دانشگاه در ۳۰ ماه
  • دریافت مجوز دو رشته جدید علوم توانبخشی و پیراپزشکیِ در مشهد