Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@16:45:20 GMT

حرکت حوزه‌های علمیه به سمت برنامه‌های پژوهشی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۰۸۶۶

حرکت حوزه‌های علمیه به سمت برنامه‌های پژوهشی

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید حسین میرمعزی ظهر دوشنبه در نشست خبری که در سالن کنفرانس انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) و تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران از برگزاری «بیستمین همایش کتاب سال حوزه» و «دومین جشنواره مقالات علمی حوزه» خبر داد و اظهار کرد: معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه به دنبال اجرای سیاست‌های علمی- پژوهشی در بدنه حوزه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سیاست‌های پژوهشی حوزه در امر پژوهش، بیان کرد: بحث توسعه، ارتقاء و تعمیق پژوهش‌های اسلامی در راستای نیازها و مسائل و مشکلات نظام اسلامی و نیازهای علمی حوزه از جمله سیاست‌های این بخش از حوزه است که محوری‌ترین امری که در این راستا باید محقق شود تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری در میان حوزویان است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اضافه کرد: مهارت‌های پژوهشی در بین حوزیان باید بیش از پیش ارتقاء پیدا کند و از نظر محتوایی نیز گسترش فرهنگ دینی که از رسالت اصلی حوزویان است مورد توجه قرار بگیرد.

وی از اجرای برنامه‌های متعدد در حوزه‌های علمیه خبر داد و گفت: برخی از برنامه‌های علمی حوزه در زمینه آموزش باید محقق شود که نتایج و آثار آن در حوزه پژوهش قابل دستیابی است.

حجت الاسلام میرمعزی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین بحث‌های حوزه به نظام پژوهش اختصاص دارد، بیان کرد: این بحث در حوزه‌های علمیه مطرح است به همین دلیل امکان عملیاتی شدن نظام آموزش پژوهش محور را در معاونت آموزش حوزه‌های علمیه فراهم شده است.

وی با اشاره به گسترده‌ترین برنامه‌هایی را که در معاونت آموزش همواره مورد پیگیری قرار می‌گیرد، گفت: تقریر مقالات علمی و پژوهشی از جمله این موارد است که در همین راستا بیش از ۵ هزار استاد خواهر و برادر در سطوح مختلف در سراسر کشور به تدریس اهتمام دارند که برایشان برنامه ریزی‌شده تا مهارت‌های پژوهشی خود را ارتقاء داده و تولیدات پژوهشی داشته باشند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه همچنین از برگزاری ۳۰۰  جلسه درس خارج فقه در کشور خبر داد و تصریح کرد: تعداد بسیاری از فضلای حوزه در این درس‌ها شرکت می‌کنند که خروجی این جلسات، در قالب کتاب و مقاله منتشر می‌شود.

حجت الاسلام میرمعزی اضافه کرد: بحث دیگری با عنوان فقه معاصر در دست اقدام است که از نیمه‌های سال گذشته به صورت جدی آغاز شده است.

رئیس شورای علمی کتاب سال حوزه به تدوین برنامه جامع پژوهشی برای طلاب اشاره و خاطرنشان کرد: تمرین مهارت در سطوح یک، دو، سه و چهار حوزه تدارک دیده شده است که در سطوح مختلف برنامه‌هایی به صورت منظم و منطقی برای حوزویان ارائه شده و این برنامه‌ها در بخش‌هایی از حوزه به صورت آزمایشی در حال انجام است که در صورت موفقیت در سطح کشور نیز به اجرا می‌رسد.

کد خبر 4519663

منبع: مهر

کلیدواژه: حوزه علمیه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۰۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان بیش از ۲ هزار خانوار در مدارس خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: تا دیروز ۱۴ هزار و ۶۹۱ مهمان فرهنگی معادل ۲ هزار و ۶۲۳ خانوار در ۱۳ پایگاه اسکان نوروزی استان اسکان موقت یافتند.

کرباسچی با اشاره به آماده سازی ۸۶۰ کلاس درس برای اسکان مهمانان فرهنگی در۳ بخش ویژه، الف و ب؛ افزود: ۳۰۴ نفر از کارکنان آموزشی و اداری به عنوان عوامل اجرایی در نوروز، کار خدمت رسانی به مهمانان را بر عهده دارند.

وی گفت: علاوه بر مدارس، مراکز رفاهی آموزش و پرورش استان نیز به اسکان موقت مهمانان فرهنگی اختصاص یافته است.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی افزود: بیشتر مهمانان استان مسافرینی از استان‌های کرمان، فارس، تهران، اصفهان، لرستان و یزد هستند.

دیگر خبرها

  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • اسکان بیش از ۲ هزار خانوار در مدارس خراسان جنوبی
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • شناسایی و پیگیری روش‌های تقویت مالی در حوزه علم و فناوری
  • ۲۰۰ طرح تحقیقاتی حوزه علوم شناختی به نتیجه رسید
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی
  • بیش از ۱۰۰ مرکز قرآنی وابسته به انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در قم فعال است
  • حوزه علمیه نجف؛ حوزه تکثر، استقلال و آزادی / سروش محلاتی