Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست که یازدهم آذر با ۱۹ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و سپس به کمیسیون کشاورزی پارلمان ارجاع شده بود، طبق پیش‌بینی تسنیم، با مخالفت این کمیسیون مواجه شد. ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۲ اجتماعی محیط زیست نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست که یازدهم آذر با 19 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و سپس به کمیسیون کشاورزی پارلمان ارجاع شده بود، طبق پیش‌بینی تسنیم، با مخالفت این کمیسیون مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمیسیونی به ریاست احمدعلی کیخا که طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، دو سال از فعالیت وی را به عنوان معاون محیط زیست طبیعی این سازمان در بر می‌گیرد.

نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی با اعلام خبر مخالفت کمیسیون کشاورزی با طرح مذکور به رسانه‌ها گفت: در جلسه کمیسیون کشاورزی موضوع تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان محیط زیست طرح شده و پس از رأی گیری رد شد. در این نشست، نمایندگان از پاسخ‌های رئیس و معاون سازمان محیط زیست قانع شدند.

گفتنی است، چندی پیش، در واکنش به انتقادات اعضای کمیسیون کشاورزی نسبت به شکارفروشی در قرق‌های خصوصی، کیخا که در زمان معاونت خود در سازمان حفاظت محیط زیست طرح قرق‌های اختصاصی را راه‌اندازی کرد، به همراه چند تن از نمایندگان مجلس، طی سفری چند روزه عازم قرق‌های خصوصی استان یزد شدند. سفری که ماحصل آن گزارش‌‌ها فیلم‌هایی مبنی بر رضایت اعضای کمیسیون کشاورزی از طرح راه‌اندازی قرق‌ها بود که در صفحات مجازی سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شد.

بیشتر بخوانید:
کمیسیون کشاورزی مجلس" طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست را به کجا خواهد برد؟
دعوت از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به قرق‌های خصوصی یزد

متن طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست که یازدهم آذر با 19 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده و ساعاتی پیش با مخالفت کمیسیون کشاورزی مواجه شد به شرح زیر است:

عنوان تحقیق و تفحص: 

عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه در موارد ذیل الذکر از سال 1392 (استقرار دولت یازدهم تاکنون)

شرح:‌ 

1- عملکرد معاونت محیط زیست انسانی در طرح‌های زیست‌محیطی

2- بررسی عملکرد سازمان در خصوص تعیین حقابه تالاب‌ها و صیانت از تالاب‌های کشور

3- عملکرد سازمان در خصوص واردات و کاشت محصولات تراریخته

4- واگذاری مسئولیت کنوانسیون تنوع زیستی به وزارت جهاد کشاورزی به رغم وظایف عرفی و قانونی سازمان

5- انتصابات و به کارگیری افراد و بررسی صلاحیت آنها در چارچوب قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های ذیربط

6- ارزیابی عملکرد معاونت سازمان در رابطه با قوانین و مقررات موضوعه

7- بررسی نحوه نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل استان‌ها براساس اختیارات موضوعه به استان‌ها

8- عملکرد سازمان در خصوص حدود مجوز طرح‌های اشتغال‌زا برابر وعده‌های مطروحه از سوی مقامات عالی‌رتبه کشور

9- ارزیابی اقدام و عمل سازمان در خصوص مدیریت پسماند و زباله در استان‌های شمالی و کلان‌شهرها

10- عملکرد سازمان در خصوص کاهش آلودگی‌های هوای کلان‌شهرها و سایر مناطق آسیب‌پذیر

11- ارزیابی اقدام و عمل سازمان در خصوص تثبیت خاک، شناسایی منشأ ریزگردها و رفع این معضل 

12- نحوه فعالیت و عملکرد سازمان در خصوص برنامه‌های مدیریت حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید حیات وحش

13- ارزیابی عملکرد سازمان در خصوص احکام تکلیفی در برنامه ششم و دیگر قوانین کلیدی ذیربط

سؤال اصلی تحقیق و تفحص:

بررسی انطباق یا عدم انطباق عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست کشور با قوانین و مقررات موضوعه

سؤال فرعی تحقیق و تفحص:

1- بررسی عملکرد معاونت‌های سازمان در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه

2- عملکرد سازمان در خصوص طرح‌های اشتغال‌زا، پسماند، ریزگردها و تالاب‌ها

3- ارزیابی کارکرد سازمان در مورد کاهش آلودگی هوا

4- نحوه عملکرد مدیران استانی سازمان

5- به کارگیری و انتصاب مدیران در مقیاس قوانین و مقررات موضوعه

انتهای پیام/

R7856/P/S2,23/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر یوزپلنگ به پیراهن تیم ملی فوتبال بازمی‌گردد

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سازمان حفاظت محیط ‌زیست در دولت سیزدهم اقداماتی برای جلب توجه بیشتر مردم به محیط زیست و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مسوولان و گروه‌های پرمخاطب انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری نمایشگاه عکس جشنواره فلامینگو در پارک پردیسان در  ۱۵ اسفند سال قبل اشاره کرد. در این نمایشگاه نیز از ظرفیت فرمانداران برای اعتلای فرهنگ محیط زیست استفاده شد، به طوری که از میان فرمانداران کشور  علی اصغر میرزایی - فرماندار شهرستان بهشهر - به عنوان سفیر محیط زیست انتخاب شد.

از دیگر اقدامات این سازمان برای اشاعه فرهنگ محیط زیست، بهره‌گیری از ظرفیت‌های جامعه ورزشی به ویژه اعضای کانون مربیان برتر فوتبال بوده است علاوه بر آن تصویر گونه «عقاب طلایی» روی کارت مربیان فوتبال سراسر کشور در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود در رسیدن به اهداف و دغدغه های حوزه محیط زیست درج شد. از آخرین اقدامات سازمان در این زمینه امضای تفاهنامه با فدراسیون فوتبال بوده است.

نورالله مرادی در گفت و گو با ایسنا، درباره جزئیات تفاهمنامه بین فدراسیون فوتبال و سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: تفاهمنامه مذکور از اردیبهشت ماه  تحت عنوان کمیته همکاری مشترک فدراسیون فوتبال و سازمان محیط زیست شکل اجرا می‌شود و مقر کمیته نیز در سازمان حفاظت محیط زیست است همچنین کمیته قرار است برنامه‌ریزی، پیگیری و نظارت بر فعالیت‌های مشترک و مفاد تفاهمنامه را بر عهده بگیرد.

وی ادامه گفت: هر ماه یک بار جلسه برگزار خواهد شد که افزایش تعاملات در جهت گسترش سواد و اخلاق محیط زیستی در همه ارکان ورزش فوتبال، ایجاد رویکردهای محیط زیستی در فعالیت‌های مرتبط با فوتبال، زمینه‌سازی برای ارتقای آگاهی‌های محیط زیستی و افزایش سطح مشارکت‌پذیری ورزشکاران، مربیان و هواداران فوتبال از جمله اهداف کلی تفاهمنامه محسوب می‌شود. 

مرادی اضافه کرد: یکی از اهداف این تفاهنامه استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی ورزشکاران در حوزه محیط زیست است و همکاری آموزشی و فرهنگی در زمینه محیط زیست با استفاده از ظرفیت دو دستگاه از دیگر اهداف کلی تفاهمنامه بین فدراسیون فوتبال و سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: همکاری در زمینه آموزش و ارتقای دانش محیط زیستی جامعه ورزشی و چهره‌های ماندگار فوتبال، همکاری علمی در تهیه و تولید محتواها و بسته‌های آموزشی محیط زیستی متناسب، اجرای برنامه‌های آموزشی و مشارکتی با همکاری و تعامل با جامعه فوتبال کشور، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی ویژه کادر فنی مربیان و ورزشکاران، فراهم آوردن زمینه حضور و بازدید جامعه فوتبال از موزه‌های تنوع زیستی و مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و برگزاری پویش‌های نمادین از جمله تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس این تفاهمنامه است.

وی اضافه کرد: تداوم حمایت از گونه ارزشمند یوزپلنگ آسیایی به عنوان نماد تیم‌های ملی فوتبال کشور در میادین ملی و بین المللی در دستور قرار گرفته است، به‌گونه‌ای که باردیگر تصویر یوز روی پیراهن تیم ملی نقش خواهد بست علاوه بر آن حمایت از تولید و تکثیر بسته‌های آموزشی و فرهنگی محیط زیست، حضور فعال جامعه فوتبال در پویش‌های محیط زیستی مثل مهار آتش سوزی، پاکسازی طبیعت، مصرف بهینه آب و انرژی، حمایت از تنوع زیستی، تشکیل کمیته محیط زیست در فدراسیون فوتبال، حمایت از طرح‌ها و کمیته‌های محیط زیستی در حوزه فعالیت‌های ورزشی فدراسیون، ارائه دستاوردها و گزارش‌ها و اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه فرهنگ فوتبال سازگار با محیط زیست به فدراسیون جهانی فوتبال و سایر مراجع بین المللی مرتبط از اقدامات  اجرایی فدراسیون فوتبال خواهد بود.

مرادی در پایان اظهار کرد: برخی از فضاهای ورزشی زیر نظر فدراسیون فوتبال قرار است در جهت ارایه پیام‌ های تبلیغات محیط زیستی  و بهره‌مندی از چهره های ورزشی فدراسیون برای توسعه فرهنگ محیط زیست تحت عنوان سفیران سبز مورد استفاده قرار گیرند همچنین تصمیم قصد داریم از ظرفیت سایر فدراسیون‌های ورزشی مانند تیراندازی و کاراته در جهت گسترش سواد و اخلاق محیط زیستی و اعتلای فرهنگ محیط زیست استفاده کنیم.

دیگر خبرها

  • طفره کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تفحص حقوق‌های نجومی
  • طرح تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی همچنان در بلاتکلیفی
  • تذکر درباره عدم تعیین تکلیف تفحص از حقوق‌های نجومی
  • درخواست نماینده تهران برای رسیدگی به گزارش «تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی»
  • تغییر جدید در پیراهن تیم ملی فوتبال ایران
  • گزارش تحقیق و تفحص از حقوق‌های نجومی در مجلس رسیدگی شود
  • تصویر یوزپلنگ به پیراهن تیم ملی فوتبال بازمی‌گردد
  • نامه رییس سازمان محیط زیست به وزیر راه درباره بودجه فنس کشی جاده مرگ یوز
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و محیط زیست
  • گسترش همکاری سازمان‌های انرژی اتمی و حفاظت محیط زیست