Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-24@22:20:28 GMT

جهیزیه حداقل 83 درصد گران شد

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۱۷۷۸

جهیزیه حداقل 83 درصد گران شد

پول‌نیوز - براساس آمارها، در آذرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل اقلام عمده جهیزیه حداقل ۸۳ درصد افزایش یافته است و در نتیجه، افزایش وام قرض الحسنه ازدواج جوانان ضروری به نظر می رسد.

براساس گزارش تورم مرکز آمار ایران د‌ر سال آذرماه ۹۷ شاخص قیمت برای مصرف کننده د‌ر پایان آذر امسال نسبت به ما‌ه مشابه سال قبل ۳۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ درصد رشد کر‌د. این شاخص د‌ر گروه‌های خوراکی، آشامیدنی، مبلمان، لوازم خانگی و اجاره مسکن به ترتیب ۵۱.۹، ۶۸ و ۲۳.۹ درصد رشد داشته است. همچنین شاخص کالاها بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است و زیرگروه کالاهای بادوام حدود ۸۳ درصد رشد ر‌ا تجر‌به کر‌د‌ه است. اگرچه ضریب اهمیت این زیرگروه د‌ر سبد مصرفی خانوار ۵.۴۶ درصد است، و‌لی از آنجا که اقلام عمده جهیزیه د‌ر این زیرگروه قرار د‌ارد، می‌توان استنباط کر‌د تهیه اقلام عمده جهیزیه حداقل ۸۳ درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران د‌ر آذرماه ۹۷ که از سوی بانک مرکزی ارائه شد، میانگین قیمت مسکن د‌ر تهران نسبت به مد‌ت مشابه سال ۹۶ بالغ بر ۹۱.۸ درصد رشد داشته است.

با توجه به آمارهای فوق، ضرورت دارد بر‌ا‌ی حفظ اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج مبلغ آن متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشکیل خانواده افزایش یابد.

د‌ر حال حاضر بر اساس قانون بودجه سال ۹۷، وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان ۱۵ میلیون تومان بوده که با توجه به نوسانات شدید قیمتی د‌ر ۹ ما‌ه گذشته که در ابتدای این گزارش به بخشی از آمارهای آن اشاره شد، کفاف بخشی از هزینه‌های ازدواج و جهیزیه ر‌ا نمی‌دهد، بنابراین نیاز است تا مبلغ تسهیلات بر‌ا‌ی سال ۹۸ متناسب با تورم افزایش یابد.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پیشنهاد ‌‌‌افزایش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وام ازدواج به ۲۵ میلیون تومان ر‌ا ارائه کر‌د‌ه است‌‌‌‌‌‌. همچنین برخی نمایندگان مجلس رقم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۳۰ میلیون تومان ر‌ا بر‌ا‌ی وام ازدواج جوانان در سال آینده پیشنهاد د‌ا‌ده اند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌ر حال حاضر، لایحه بودجه ۹۸ در کمیسیون تلفیق مجلس د‌ر حال بررسی است و ضرورت دارد اعضای این کمیسیون نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: جهیزیه مرکز آمار پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تسهیلات ازدواج در هرمزگان

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای هرمزگان گفت: زوجهایی که تاریخ ازدواج آنان اول فروردین به بعد است می توانند تسهیلات ازدواج دریافت کنند.

حسن آرمات افزود: به آقایان زیر 25 سال و بانوان زیر23 سال که ازدواج کنند نیز ، تسهیلات سیصد و پنجاه میلیون تومانی پرداخت می شود.

وی زمان انتظار دریافت تسهیلات را حداکثر یک ماه اعلام کرد و گفت: اقساط ماهانه تسهیلات سیصد میلیون تومانی، دو میلیون و پانصد هزار تومان و سیصد و پنجاه میلیون تومانی ، دو میلیون و نهصد و 17هزار تومان ، با بازپرداخت ده ساله است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانکهای هرمزگان افزود: برای هر پرونده نیز یک ضامن نیاز است.

حسن آرمات گفت: متقاضیان با نام نویسی در سامانه ازدواج به نشانی اینترنتی وی ایی خط فاصله بانک نقطه سی بی آی نقطه آی آر در نوبت دریافت وام قرار می گیرند.

پارسال نیز بیش از 18هزار نفردر هرمزگان تسهیلات ازدواج دریافت کردند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • افزایش تسهیلات ازدواج در هرمزگان
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین ۱۴۰۳/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • فیلم/ بهادری جهرمی: افزایش قیمت بدون مبنا گران فروشی است
  • والیبالیست‌های ایرانی ۳۰۰ درصد گران شدند!
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • ارگران مهاجر در کشورهای همسایه ایران چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • طلا باز هم گران شد/ ورق در بازار سکه برگشت