Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@13:19:45 GMT

منشا عشق به حضرت زهرا(س) در باور ایرانیان

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۲۴۴۷

منشا عشق به حضرت زهرا(س) در باور ایرانیان

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران شب گذشته، 30 دی‌ماه، در افتتاحیه پنجمین سوگواری «نگین شکسته» که به‌مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) برگزار شد، اظهار کرد: ابوعبدالله رودکی، پدر شعر فارسی و آدم الشعراست. وی پایه‌گذار آن چیزی است که بعدها در شعر بزرگان جلوه پیدا کرد و منشأ ادبیات ما که یکی از افتخارات ایرانیان در سراسر دوره تمدنی است، شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در تاریخ گفته شده که رودکی نابینا بوده و بعدها این موضوع مورد تردید قرار گرفت. احتمال اینکه ایشان را نابینا کرده باشند، زیاد است زیرا اوصاف رودکی از طبیعت از نظر سبک‌شناسی نمی‌تواند تجربه کسی باشد که ارتباط مستقیم با طبیعت نداشته است. پس از پیدا شدن جمجمه رودکی در مزارش، تحقیقات نابینا کردن وی را تأیید کرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های نابینا شدن رودکی، اظهار ارادت وی به آستان اهل بیت(ع) است. دیوان و مجموعه اشعار رودکی از بین رفته اما در همین اندک آثار به جای مانده، اظهار ارادت وی به اهل بیت(ع) مشهود است.
مسجدجامعی با بیان یکی از مصرع‌های شعر رودکی تحت عنوان «اندر جهان مگرو جز به فاطمی» بیان کرد: ابیات دیگر ایشان در وصف حضرت علی(ع) نیز این وجه را پررنگ می‌کند. بنیان زبان، ادب و شعر فارسی با نام مبارک حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) پیوند خورده است.
وی افزود: در اشعار رودکی هرچه پیشتر می‌آییم این علاقه بیشتر می‌شود، البته بعضی از علایق محلی نیز در اشعار او تأثیر گذاشته و مانند هر چیزی دیگری بر فرهنگ و علاقه محلی تاثیرگذار است ولی این نام‌های مبارک پیوسته تکرار می‌شود و رشد می‌کند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: جایگاه حضرت زهرا(س) در ادب فارسی از ادبیات رسمی فراتر رفته و وارد ادبیات غیر رسمی می‌شود؛ به عنوان مثال ضرب المثلی تحت عنوان «حق زهرا بردن و دین پیامبر داشتن» مصداق بارز همین موضوع است.
مسجدجامعی تصریح کرد: روند اظهار محبت به حضرت، وضعیتی مشابه روند اظهار ارادت در شعر فارسی را داراست. بنده در خصوص فاطمیه اول و دوم و منشا شکل‌گیری آن بررسی انجام داده ام؛ براساس آن مشخص شد که در عزاداری ایرانیان فاطمیه اول و عزاداری سه روز، یعنی روز شهادت، روز قبل و بعد آن را شامل شده است.
وی ادامه داد: امروز به دلیل علاقه زیاد به این حضرت، سه روز شهادت به 10 روز تغییر پیدا کرده و فاطمیه تبدیل به فاطمیه دوم می‌شود و در کنار این مراسم و مناسبت‌های دیگری شکل می‌گیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: با وجود عمر کوتاه حضرت و با توجه به سنت زمانه چندان امکان روایت از زنان وجود نداشت و یک جریان تاریخی حکومتی مسلط تلاش می‌کرد تا آنچه درباره حضرت وجود دارد، شنیده نشود یا در کنارش سعی می‌کرد با گفتار دیگری این معنا را کمرنگ کند تا آنچه درباره حضرت است، پوشیده بماند. همچنین تمام تلاش‌‍‌ها برای نگاه و اعتراض حضرت وجود داشت ولی حجم آثار، تحلیل‌ها و تفسیرهای مرتبط با حضرت زهرا(س) گسترش یافته است.
مسجدجامعی بیان کرد: در کتاب‌های مکتوب تاریخی، مجموعه زندگی حضرت از دو صفحه کمتر است اما شما مشاهده می‌کنید که همین میزان اندک چقدر بسط و گسترش یافته است که نشان دهنده عشق پنهان مردم به این حضرت است.
وی افزود: یک بار نزد آیت‌الله فاضل لنکرانی بودیم و بحثی در رابطه با پژوهش‌ها و آثار پیرامون حضرت صورت گرفت و ایشان به نکته‌ای اشاره کرد که به عقیده من این تلاش همراه با این نکته معنادار خواهد شد. ایشان گفت کار آنان خوب است ولی در مکان هایی باید در خیابان عزارداری و علم عزاداری بر پا کنیم. تحقیقات و نوشته‌ها در جای خود ولی این کاری است که باید امروز به آن بپردازیم و بنده گفتم که اگر جنبه ادبی و هنری به خود بگیرد، جذاب خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: این تلاش دوستان در این محل که امسال پنجمین سال آن است که خوشبختانه در ولادت حضرت نیز کارهای دیگری را نیز سازمان می‌دهند و سعی می‌کنند از تمامی هنرمندان، نویسندگان و علما در این زمینه بهره‌ ببرند، عملی ارزشمند است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی معارف حضرت زهرا س قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۲۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید

به گزارش همشهری آنلاین، دو روز پیش بود که مادر ترانه علیدوستی، از بیماری این بازیگر زن سینما خبر داد و طرفداران او نگران شدند. در همین راستا نیز، سینما اعتماد با اشاره به نوع بیماری ترانه علیدوستی نوشت که؛ «حدود 6 ماه پس از آزادی خود از زندان دچار بیماری به نام سندرم (Drug Rash with Eosinophilia and Systemic Symptoms) با نام اختصاری (DRESS) شده است که یک نوع واکنش شدید ناشی از حساسیت به مصرف برخی داروها است.» با این حال پس از انتشار خبر بیماری علیدوستی تصاویری جعلی و فیک از ملاقات پدرش و بازیگران با او در فضای مجازی منتشر شد در حالی که این تصاویر مربوط به ملاقات هنرمندان از الناز شاکردوست است.

بیشتر بخوانید: نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس اولین تصویر از ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان | چهره نگران حمید علیدوستی بر بالین دخترش | عکس ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی ترانه علیدوستی کد خبر 846579 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران امین حیایی بیماری - بیمارستان چهره‌های مشهور الناز شاكردوست (بازیگر) ترانه علیدوستی

دیگر خبرها

  • کمک چهار میلیارد ریالی خیرین سلامت به بیمارستان حضرت زهرا (س) فریمان
  • شبه قمر زمین از ماه کنده شد
  • باور می کنید، این یک حشره باشد؟! (عکس)
  • منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • تصاویر ترانه علیدوستی در بیمارستان را باور نکنید
  • ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص
  • آسفالت نامناسب خیابان شهید رودکی در ارومیه
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص مبتلا شده است