Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، «یاچک چاپوتوویچ» وزیر خارجه لهستان این هفته در مصاحبه با یک پایگاه محلی به تشریح دلایل برگزاری نشست موسوم به «آینده خاورمیانه» در ورشو پرداخته و با متهم کردن ایران به ایجاد «بی‌ثباتی» در غرب آسیا، گفته است که امیدوار است این کنفرانس به «بن‌بست» پیش آمده میان اروپا و آمریکا در مورد ایران پایان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دو هفته پیش اعلام کرد روزهای ۲۳ و ۲۴ بهمن شهر «ورشو» لهستان میزبان نشستی است که هدف اصلی آن پیشبرد سیاست فشار به ایران است. با این وجود، به ادعا چاپوتوویچ، هدف این نشست «ایجاد صلح و امنیت در خاورمیانه» است.

در ادامه بخش‌های مرتبط با ایران از این مصاحبه طولانی با پایگاه «آر. پی» لهستان، آمده است:

 

آیا کنفرانس ورشو به دنبال منزوی کردن ایران است؟

این کنفرانس اهداف متفاوتی دارد: بحث در مورد وضعیت خاورمیانه و آغاز روند ایجاد صلح‌ و امنیت در این منطقه. ایران کشوری مهم در این منطقه است و تاریخی فوق‌العاده و فرهنگی غنی دارد. با این حال، جامعه بین‌الملل مدعی است که ایران امروز تهدیدی جدی است. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای با تهران خارج شدند. در نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا، کشورهای مختلف از جمله دانمارک نمونه‌هایی از مداخلات ایران و تلاش برای انجام حملاتی را گزارش کرده‌اند. ما نماینده ایران را [به نشست ورشو] دعوت نکردیم، چراکه که این امر از روند عادی گفت‌وگوها جلوگیری می‌کند. ایرانی‌ها از ادبیاتی استفاده می‌کنند که به سختی قابل پذیرش است. آن‌ها اخیرا با این لحن به لهستان اشاره کرده‌اند.

 

آیا تلاشی برای انجام حمله در لهستان هم انجام شده است؟

نه، ما چنین نشانه‌هایی در لهستان نداشته‌ایم، اما اقدامات ایران به بروز بی‌ثباتی در کل خاورمیانه، در سوریه و یمن، منجر شده است. امروز این ارزیابی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپاست. اختلاف در مورد نحوه مقابله با آن است. ما می‌خواهیم روند مشخصی را آغاز کنیم تا کارگروه‌هایی برای پرداختن به موضوعاتی مانند مبارزه با تروریسم، وضعیت پناهجویان، کمک‌های بشردوستانه و مبارزه با تهدیدات سایبری، ایجاد شود. این‌ها مسائلی بسیار پیچیده هستند، بنابراین انتظار ندارم که در نشست ورشو در مورد یک راهبرد توافق شود. بلکه خودمان را به جمع‌بندی من و وزیر خارجه پامپئو محدود می‌کنم.

 

اما با این وضع ممکن است لهستان خود را به درگیری میان ایران و عربستان سعودی، اختلاف شیعه و سنی که مستقیما با ما ارتباطی ندارد، بکشد. آیا این خطرناک نیست؟

ما نمی‌توانیم خودمان را کنار بکشیم و به مسائل مهم بین‌المللی پشت کنیم و فقط مسائل مناطق همجوار خود را در نظر بگیریم. علاوه بر این، ما همین حالا هم در ائتلاف ضدداعش، در عراق و در افغانستان حضور داریم. این انتظاری است که متحدانمان از ما دارند. اگر می‌خواهیم دیگران از ما دفاع کنند، باید با دیگر همبستگی نشان دهیم. ما با برگزاری این کنفرانس، به انتظارات جامعه بین‌الملل از خود پاسخ می‌دهیم.

 

ما با اتحادیه رودررو نمی‌شویم. ما عضوی از این اتحادیه هستیم و با این دیدگاه که این توافق نقشی مثبت ایفا می‌کند، موافق هستیم. اولین شخصی که من به او در مورد کنفرانس [ورشو] اطلاع دادم، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود. در عین حال، ما در نشست‌های شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا عنوان کرده‌ایم که اتحادیه اروپا نمی‌تواند در مسائل مربوط به خاورمیانه در برابر ایالات متحده بایستد و وانمود کند که این توافق (برجام) همچنان بدون خدشه ادامه دارد، آن هم با وجود این واقعیت که مهمترین طرف این توافق از آن خارج شده است. این کنفرانس می‌تواند فرصتی برای این اتحادیه باشد تا از این بن‌بست خارج شود. 

 

آیا اگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست ورشو شرکت نکنند، این به معنی تفرقه در اروپا و بازسازی مفهوم اروپای «کهن و نوین» که «دونالد رامسفلد» هنگام حمله به عراق مطرح کرد، نیست؟

ما تمام کشورهای اروپایی را دعوت کرده‌ایم، هرچند که می‌دانیم خاورمیانه اولویت همه آن‌ها نیست... مهم‌تر از هرچیز، مشارکت کشورهای خاورمیانه است.

 

آیا «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به ورشو می‌آید؟ آیا اقدامات ایران بدون همکاری روسیه صورت می‌گیرد؟

روسیه اخیرا اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت نمی‌کند، آن هم بدون آنکه از برنامه این نشست مطلع باشد. این نشان می‌دهد که این کنفرانس مورد علاقه روسیه نیست. باعث تاسف است، چراکه روسیه نقش مهمی در خاورمیانه ایفا می‌کند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۳۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  با انتقاد شدید از رفتار اسرائیل در جنگ غزه گفت غزه مثل سطح ماه شده است و هیچ امکاناتی برای زندگی ندارد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز،‌  "جوزپ بورل" گفت کمک‌هایی که به غزه می‌رسد برای مقابله با «وضعیت فاجعه‌بار انسانی» بسیار اندک و ناکافی است.

بورل همچنین درباره درخواست اسرائیل از فلسطینیان در جنوب نوار غزه برای حرکت به سمت شمال ابراز شک و تردید کرد و گفت: غیرممکن است کسی در آنجا زندگی کند. آب و برق و فاضلاب ندارد. نه خانه ای وجود دارد و نه هیچ چیزی ... "مثل سطح ماه است."

وی افزود: اگر آنها می خواستند غزه را به مکانی تبدیل کنند که هیچ انسانی نتواند در آن زندگی کند، به هدف خود در شمال منطقه غزه رسیدند.

اتحادیه اروپا و بررسی افزایش تحریم ایران

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش تحریم ها علیه ایران است.

 "جوزپ بورل" روز سه شنبه گفت در واکنش به حمله اخیر ایران به اسرائیل گفت اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای گسترش دامنه تحریم های خود علیه تهران است. 

بورل این اظهارات را پس از ویدئو کنفرانس اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای بحث در مورد پیامدهای حمله پهپادی - موشکی ایران به اسرائیل مطرح کرد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به سخنان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد گفت پس از حمله موشکی - پهپادی ایران، خاورمیانه «در لبه پرتگاه» قرار دارد.

وی در جمع خبرنگاران افزود: امروز وزرا مواضع قاطعانه ای اتخاذ کردند و از همه بازیگران تاثیرگذار منطقه خواستند از پرتگاه دوری کنند تا سقوط نکنند.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داد اگر هر تحولی در بحران کنونی، اتفاق تشدید کننده تنش داشته باشد خاورمیانه در وضعیت «جنگی کامل» قرار خواهد گرفت.

بورل با بیان اینکه برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در واکنش به حمله ایران به اسرائیل، خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران شدند،  ادامه داد دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا کار بر روی این پیشنهاد را آغاز خواهد کرد.

عالی ترین مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیشنهادهایی ارائه کردند ... تا اقدامات محدودکننده علیه ایران گسترش یابد.

بورل گفت این پیشنهاد، ساختار فعلی تحریم‌ها علیه ایران را گسترش می‌دهد تا شامل موشک‌ها و احتمالاً محموله‌های ارسال شده برای عوامل تهران در خاورمیانه نیز شود. به گفته او ساختار فعلی تحریم های اتحادیه اروپا، با هدف محدود کردن رسیدن پهپادهای ایرانی به روسیه است.

آلمان، فرانسه و چندین کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا علنی از این پیشنهاد حمایت کردند.

بورل اظهار داشت که او خود نیز از این پیشنهاد حمایت می کند و دیپلمات ها در روزهای آینده روی آن کار خواهند کرد تا وزیران بتوانند در نشست دوشنبه آینده در لوکزامبورگ دوباره درباره آن گفتگو کنند.

وی گفت برخی اعضای اتحادیه اروپا نیز احتمال اعمال تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران را مطرح کرده اند.

اما بورل موضع اتحادیه اروپا را تکرار کرد که نیروی قدس نیروی برون مرزی سپاه را نمی توان به عنوان سازمان تروریستی توصیف کرد مگر اینکه یک سازمان ملی در اتحادیه اروپا مشخص کند این نیرو در فعالیت‌های «تروریستی» دخالت داشته است.

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا از وجود چنین موردی اطلاعی ندارد، گفت: از بخش دیپلماسی اتحادیه می‌خواهم دوباره این موضوع را بررسی کند.

بورل گفت که همه وزرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا حمله ایران را به شدت محکوم  و بر تعهد خود به امنیت اسرائیل تاکید کردند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • پایان سفر فشرده امیرعبداللهیان به نیویورک؛ ارسال هشدارهای متعدد از خاک آمریکا به اسرائیل
  • جنایات شهرک‌نشینان صدای متحدان اسرائیل را هم درآورد
  • هشدار روسیه به غرب درباره مصادره اموال مسکو
  • وزارت خارجه سوریه وتوی آمریکا را محکوم کرد
  • وضع تحریم‌های جدید پهپادی ایران توسط اتحادیه اروپا
  • ایران پاسخ اتهامات آمریکا اتحادیه اروپا و گروه 7 پس از تنبیه اسرائیل را داد/ سخنگوی وزارت خارجه: تا زمانی که اراده‌ای برای توقف جنایات رژیم اسرائیل و نقض فاحش مقررات بین‌المللی توسط صهیونیست‌ها نباشد، چشم انداز روشنی در مسیر صلح پایدار متصور نیست
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • بورل: غزه مثل سطح ماه شده؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • اتحادیه اروپا : غزه مثل سطح ماه شده ؛ هیچ چیزی برای زندگی نیست
  • سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا