Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، آیت‌‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با تسلیت شهادت دخت گرامی پیامبر (ص) حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (س) گفت: شخصیت حضرت زهرا (س) از جهات مختلفی برای ما شیعیان و همه مسلمین، شخصیت فوق العاده و برجسته ای است. از سوی دیگر، نسبت آن حضرت با پیامبر اکرم (ص)، امیرالمومنین علی (ع) و ائمه نجبا (ع)، هم در میان جوامع شیعی و اسلامی بازتاب‌‌های مهمی دارد و هم در عالم علوی دارای تجلیات عظیمی است که باید به آن توجه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه فرهنگ غربی، الگوبرداری از ائمه (ع) را کمرنگ کرده است

وی افزود: بحث الگو بودن ائمه معصومین (ع) و حضرت صدیقه طاهره (س)، یک بحث مهم اخلاقی، دینی و ارزشی است که متاسفانه بر اثر تبلیغات گسترده و توسعه فرهنگ غربی در جهان، نقش الگوها و انسان‌های متعالی، در زندگی انسان‌ها، در روزگار ما کمرنگ شده است.

این عضو شورای عالی امنیت ملی به طرح و تبیین بحرانی جهانی به نام «بحران ارزش‌ها» پرداخت و اظهار داشت: در ورای این بحران، یک سابقه تمدنی طولانی به نام مدرنیته وجود دارد که ساخت ارزش‌ها و «اختیار انسان‌‌‌ها در انتخاب ارزش‌‌های خود» از بارزترین آموزه‌‌های آن است و لازمه آن نیز نوعی نسبی‌‌‌گرایی ارزش‌‌‌هاست که باعث «نفی الگوهای متعالی» می‌‌شود.

آملی لاریجانی با ابراز تأسف از اینکه در جهان امروز بر اثر سلطه تمدنی غرب و توسعه و ترویج آموزه‌‌های مدرنیته، دیگر صحبت از الگوهای معنوی و متعالی آنچنان رنگی ندارد، اظهار کرد: در اندیشه دینی، الگوها بسیار اهمیت دارند زیرا در واقع به مثابه حقایقی برانگیزاننده و جهت دهنده به افعال انسان ها به شمار می روند. در چنین فضایی است که مشاهده می کنیم درک محضر رسول الله (ص) یا امیرالمومنین (ع) چه تاثیری در رفتار انسان هایی دارد که این توفیق را داشته اند و به این ترتیب اعمال، رویکرد و سرنوشتشان متفاوت از سایر انسان ها بوده است.

حمایت حضرت زهرا (س) از امیرالمومنین، بهترین الگوی دفاع از ولایت است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) هم به دلیل پرورش یافتن در دامان پیامبر اکرم (ص) و هم به دلیل معیت حضرت امیرالمومنین علی (ع) از جهات گوناگون یک الگوی متعالی و عظیم برای زنان و حتی مردان در جامعه امروز است، خاطرنشان کرد: حمایت حضرت فاطمه (س) از امیرالمومنین علی (ع) با آن عفاف و حیای الهی، نه به عنوان همسر ایشان بلکه به عنوان ولی خدا، بهترین الگو برای دفاع از اصل ولایت و حق امامت است که باید همواره در مقابل چشمان ما باشد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به خطبه آتشین حضرت زهراء (س) در دفاع از جایگاه ولایت و تلاش در جهت افشای غصب حق امامت، این عملکرد را بهترین الگو برای جامعه ایمانی خواند و آن را نتیجه «قرب الهی» دانست.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به تعبیر پیامبر اکرم (ص) درباره حضرت فاطمه (س) که فرمودند «فاطمهُ بضعهٌ منی یریبنی ما ارابها و یوذینی ما آذاها»، تصریح کرد: واضح است که مقصود پیامبر اکرم (ص) این نبوده که حضرت زهرا (س) پاره ای از تن و بدن ایشان بوده است بلکه در اینجا پیامبر به عنوان یک حقیقت علوی مد نظر است و وقتی می فرمایند «فاطمه بضعه منی» یعنی فاطمه (س) بخشی از حقیقت وجودی ایشان است که هر که او را بیازارد یا پریشان سازد، گویی پیامبر (ص) را آزرده است.

رئیس قوه قضاییه چنین تعبیری را دال بر اتحاد نفسانی پیامبر (ص) و حضرت صدیقه کبری (س) دانست و افزود: در روایات دیگری آمده است که حتی خداوند به غضب فاطمه (س) غضب می کند. چنین قرب عظیمی به ساحت ربوبی حق تعالی برای هر کسی فراهم نمی شود و این امر از ویژگی های برجسته حضرت زهرا (س) است.

الگوسازی از سلبریتی ها، فاصله جامعه را با الگوهای متعالی زیاد کرده است

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به غفلت انسان امروزی از خود بر اثر کثرت های متعدد پیرامونی، اظهار کرد: متاسفانه در فضایی که همین صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کم مایه تحت عنوان «سلبریتی» می شود، فاصله جامعه با الگوهایی که عوالم باطن را سیر کرده اند و فعل و گفتارشان ظهور کلام و عمل حق تعالی است، زیاد می شود و این امر آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس قوه قضاییه هشدار داد: همه باید مراقب باشیم که دچار «غفلت» نشویم زیرا این امر سرمنشأ همه آسیب هاست و تا زمانی که غافل هستیم نمی توانیم ابعاد وجودی الگوهای متعالی را به درستی درک کنیم و به ضرورت بهره مندی از آنها پی ببریم.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: اگر تمام دنیای مادّی جمع شوند که فقط یک نقص معنوی انسان را برطرف کنند، تا زمانی که عنایتی از باطن، روی ندهد، امکان ندارد که نقص باطنی مان برطرف شود. شناخت نفس کلید یافتن این معارف است. این که اهل الله تاکید کرده اند باید خود را شناخت و مقصودشان شناخت شهودی است، همین است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه با چنین معرفتی می توان فهمید که «نورالسموات و الارض» چه معنایی دارد، به تشریح روایتی از کتاب معانی الاخبار و علل الشرایع شیخ صدوق درباره مقام حضرت فاطمه (س) پرداخت و اظهار کرد: در این روایت، راوی از امام صادق (ع) سوال می کند که چرا حضرت فاطمه (س) را «زهرا» نامیده اند؟ امام در پاسخ می فرمایند «لأنّها کانت إذا قامت فی محرابها زَهَرَ نورُها لأهل السماء کما تَزهَر نور الکواکب لأهل الأرض» یعنی دلیلش این است که وقتی حضرت فاطمه (س) در محراب به عبادت می ایستاد، نورش برای اهل سماء - که به نظر می رسد مقصود از سماء، باطن عالم باشد -  چنان می تابید که نور ستارگان بر اهل زمین می تابد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه چنین تعابیری را با معیارهای مادی نمی توان سنجید، ابراز امیدواری کرد که جامعه امروز در مسیر بهره مندی از ائمه هدی (ع) به عنوان الگوهایی متعالی گام بردارد و برای قرب به ساحت آنها که طریق الی الله هستند، نلاش کند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت توسل هر چه بیشتر به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) گفت: تنها در این صورت است که بی بها بودن زندگی دنیایی و معنای آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیَاةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ» را به خوبی درک خواهیم کرد.

استفاده ابزاری آمریکا و غرب از حقوق بشر کاملا آشکار است

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد شدید از بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی شبکه خبری Press TV از سوی آمریکا، نسبت به ترویج عادت تجاوز به حقوق انسان ها توسط آمریکا و غرب ابراز تاسف کرد و گفت: امروز استفاده ابزاری آمریکا و غرب از مقوله «حقوق بشر» به خوبی آشکار است. در حادثه اخیر، مدعی هستند که این خبرنگار به عنوان «شاهد» بازداشت شده است! اولین بار است که می شنویم یک کشوری تبعه خود را که بیم فرار او هم نمی رود، در وطن خودش به عنوان شاهد بازداشت کند.

رئیس قوه قضاییه مسئولیت هرگونه آسیب احتمالی به خبرنگار Press TV را متوجه دستگاه قضایی ایالات متحده آمریکا دانست و با بیان اینکه شواهد نشان می دهد مشکل آمریکا با این خبرنگار به سبب دفاع او از انقلاب اسلامی ایران و انتقاد از جنایات آمریکا در نقاط مختلف جهان است، دادستان کل کشور را مامور کرد که تمام اقدامات لازم در چارچوب قانون آیین دادرسی کیفری را از باب دفاع از حقوق عامه برای آزادی این خبرنگار آمریکایی انجام دهد.

آیت الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به در پیش بودن ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: به فضل الهی ۴۰ سال از حرکت انقلاب در مسیر پر فراز و نشیب خود می گذرد و همگان شاهد بوده اند که دشمنان ما ۴۰ سال است تمام تلاش خود را برای به زانو در آوردن مردم بصیر و مقاوم ایران به کار بسته اند. دشمنان هرگز احتمال نمی دادند که مردم کوچه و بازار در ایران بتوانند این چنین در مقابل استعمار و استبداد بایستند و دست نشاندگان آنها را به رهبری مردی الهی همانند حضرت امام خمینی (قدس الله نفسه الزکیه) که سلاحی جز ایمان، اعتقاد و اتکا به حق تعالی نداشت، از کشور بیرون کنند.

پیشرفت ها و جایگاه ایران باعث حسد برخی کشورهای منطقه شده است

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: از آن روز، هر فریب، مکر و حیله ای را برای براندازی این نظام مردمی به کار بستند اما مردم بصیر ما در مقابل همه توطئه ها و دشمنی های آنان ایستادند و امروز در نقطه ای هستند که کشورشان رکن ثبات و امنیت و محور مقاومت در منطقه است. همین جایگاه و از سوی دیگر انواع پیشرفت های ایران در عرصه های گوناگون علمی، فناوری، دفاعی و ... باعث برانگیخته شدن رشک و حسد برخی کشورهای منطقه و تشدید دشمنی های بدخواهان ملت ایران و در راس آنها آمریکا شده است.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: با اینکه جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است که پیشرفت های نظامی ما صرفا جنبه دفاعی دارد اما دشمنان ما خصوصا آمریکا از شرارت خود نکاسته اند و دائم در صدد به زانو درآوردن ملت ایران هستند. ضعف آنها در مواجهه منطقی با مردم ایران، آنان را وادار به توهین کرده است؛ چنانکه فراموش نمی کنیم بوش پسر چگونه مردم ما را «بربر» و جمهوری اسلامی را محور شرارت خواند. امروز هم رئیس جمهور نادان و کوته فکر آمریکا، ملتی با یک سابقه تمدنی عظیم را «تروریست» می خواند و با کج فهمی هر چه تمامتر به مردم بزرگ ایران اهانت می کند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه آمریکا و مغرب زمین، از معیارهای دوگانه خود رنج می برند و صرفا با کشورهایی که نوکر و تبع محض آنها باشند رابطه خوبی دارند، خاطرنشان کرد: اینکه به ایران بگویند «رعایت موازین حقوق بشر را از عربستان بیاموزید»! این سخن، عیار عقل و درک آنها را نشان می دهد و جهان را با معیارهای «بربریت» بیشتر آشنا می سازد.

کشورها مراقب باشند آمریکا با «ایران هراسی» سرشان کلاه نگذارد

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به مقاومت اصیل، ایمانی و صبورانه ملت ایران و دفاع از ارزش ها و آرمان های اسلام و انقلاب طی ۴۰ سال گذشته، تصریح کرد: یکی از اقداماتی که اخیرا نیز با تحرکات و رفت و آمدهای وزیر خارجه آمریکا و مشاوران ترامپ به منطقه و سایر کشورها تشدید شده است، مقوله «ایران هراسی» است که در این زمینه باید خود کشورها مراقب باشند با این اقدامات آمریکا سرشان کلاه نرود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه صلابت ملت ایران با این قبیل تحرکات موذیانه مخدوش نمی شود، تاکید کرد: چنین اقداماتی قطعا موجب انسجام هر چه بیشتر ملت ایران می شود و امیدواریم که مردم و مسئولان با برگزاری هر چه باشکوه تر مراسم ایام الله دهه فجر و همچنین حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن به عنوان معیار مقابله با دشمنان، پیام دقیقی به آمریکا و اذنابش بدهند و فراموش نکنیم که امروز، وحدت مردم و مسئولان تحت رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، عامل در هم کوبیدن دشمن است و تاثیر فشارها و تحریم ها را از بین خواهد برد.

براساس این گزارش، بحث و بررسی پیرامون لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آملی لاریجانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا امام حسن (علیه السلام) را مجتبی و کریم اهل بیت می‌گویند؟

به گزارش قدس آنلاین، امروز پانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف است با ولادت با سعادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) نگاهی کرده‌ایم به زندگی و اینکه چرا ایشان را مجتبی و کریم اهل بیت می‌گویند. 


تولد

امام حسن(علیه السلام)  اولین فرزند امیرالمومنین(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) است که در نیمه ماه مبارک رمضان در سال سوم هجرت در شهر مدینه چشم به جهان گشود، بنابر سنت اسلامی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) در گوش او اذان و اقامه گفته و به امر خداوند او را حسن نام نهادند.

حسن نامی که توسط خداوند متعال برگزیده شد

پس از تولد امام، حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) او را نزد پیامبر خاتم بردند، سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) پرسید آیا برای او نامی نهاده‌اید؟ امیر مؤمنان عرض کرد: بر شما در نامگذاری او سبقت نمی‌گیرم. آن حضرت نیز فرمود: من هم بر پروردگار خود سبقت نمی‌گیرم. پس از آن، خداوند متعال جبرئیل را نازل کرد و فرمود: از برای محمد پسری متولد شده، سلام مرا به او برسان و تهنیت و تبریک بگو و بگو که علی نسبت به تو به منزله هارون است نسبت به موسی، پس او را به اسم پسر هارون نام گذاری نما، اسم پسر هارون به زبان عربی «حسن» است. آنگاه رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) گوسفندی را قربانی کرد و پس از تراشیدن موی سر آن مولود مبارک، به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد و با دستان مبارکش نوعی عطر مخلوط، به نام «خَلوق» به سر آن حضرت مالید. امام مجتبی (علیه السلام) در خانه وحی، دوران کودکی را سپری نمود و قریب هفت سال از عمر شریفش آن حضرت با حیات پربار خاتم الانبیا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) مصادف بود و در کنار وجود نورانی رسول اعظم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) رشد پیدا کرد.

علت اینکه امام حسن(علیه السلام) را کریم اهلبیت می‌گویند چیست؟

علت اصلی اینکه به امام حسن مجتبی(علیه السلام)، کریم اهلبیت می‌گویند طبق روایات و احادیث به دلیل این بوده است که امام حسن مجتبی (علیه السلام) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه ‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌ درآمد همراه و همنشین می‌شدند و درد دل آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌ نظیری ثبت کرده‌ اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

روایت شده که روزی امام حسن (علیه السلام) بر جمعی از مساکین گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته ‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند:« خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد»و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه‌ی مساکین خواستند که برای صرف غذا به خانه‌ای حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی نموده به همه‌ای آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند.

 بسیاری از فضائل است که گاهی از امام حسن (علیه السلام) روایت می‌شود و گاهی از امام حسین (علیه السلام) و این ناشی از شباهت آن دو بزرگوار است. روایت فوق هم در مورد هر دو امام(علیه السلام) نقل شده است.

روایات تاریخی مربوط به بخشش‌های آن حضرت فراوان می‌باشد که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند:«من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».

به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن مجتبی (ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌ نظیر و گاهی بی‌ نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.

دلیل اینکه امام حسن(علیه السلام) را مجتبی می‌خوانند چیست؟

 مجتبی به معنی برگزیده است، اسم مفعول و از باب افتعال، هرگاه در متون اسلامی به کار گرفته شود اشاره دارد به بنده‌ای که از فیض‌های خاص الهی برخوردار باشد و امر مهمی بر عهده‌اش گذاشته باشد، بر اساس روایات مجتبی لقب حضرت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) بوده است، امام این لقب با امام حسن( علیه السلام) شهرت بیشتری دارد.

امام مجتبی( علیه السلام) زاهدترین و عابدترین فرد در زمان خود

از امام ششم شیعیان امام جعفر صادق (علیه السلام) نقل است که حسن بن علی (علیه السلام)، عابدترین اهل زمان خود بود، زاهدترین و فاضل‌ترین آنان بود، اگر حج می‌نمود پیاده و گاه با پای برهنه می‌رفت و هرگاه مرگ و قبر و برانگیختن قیامت را به یاد می‌آورد، می‌گریست. اگر به نماز می‌ایستاد بندهای بدنش می‌لرزید، و اگر بهشت و دوزخ را به یاد می‌آورد همچون مار گزیده به خود می‌پیچید و از خدا بهشت را مسالت می‌نمود و از آتش دوزخ به خدا پناه می‌برد و هرگاه آیه «یا ایّها الذین آمنوا» را تلاوت می‌کرد، می‌فرمود: لبیک اللهم لبیک. در هیچ حالی از احوالش دیده نمی‌شد مگر اینکه ذاکر خداوند سبحان بود و زبانش راست‌گوترین و پیامش فصیح‌ترین بود.

زندگی امام حسن(علیه السلام) بعد از شهادت امیرالمومنین(علیه السلام)

امام حسن (علیه السلام)، پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت و خلافت رسید و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت و در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام علی و خاندان او (علیهم السلام) بود و سال‌ها به طمع خلافت جنگیده بود، به سمت عراق لشکر کشید و بر طبل جنگ می‌کوبید و از سوی دیگر، سرداران و لشکریان امام حسن (علیه السلام) را تدریجاً با پول‌های گزاف و نویدهای فریبنده اغوا نمود و لشکریان را بر آن حضرت شورانید تا جایی که بعضی افراد داخل در خیمه حضرت شده و اقدام به ترور حضرت و مجروح نمودن ایشان کردند. که در نهایت آن حضرت مجبور به صلح با معاویه شد، خلافت ظاهری را با شرایطی به معاویه واگذار نمود. معاویه نیز که خلافت اسلامی را در قبضه خود می‌دید وارد عراق شده و در یک سخنرانی عمومی، شرایط صلح را الغاء نموده و از هر راه ممکن استفاده کرد و سخت‌ترین فشار و شکنجه را بر اهل بیت (علیهم السلام) و شیعیان ایشان روا داشت و از شرایطی که در صلح با امام به آن متعهد شده بود تخطی نمود و آن شرایط را زیرپا گذاشت.

صلح امام حسن(علیه السلام)

امام حسن (علیه السلام)، مسئولیت امامت مسلمین را در فضایی بسیار مضطرب و ناآرام و در وضعی کاملاً پیچیده و پر کشاکش که در پایان زندگانی پدر بزرگوارش امیرالمومنین حضرت علی (علیه السلام) بروز کرده بود به عهده گرفت. امام حسن (علیه السلام) حکومت خود را با مردمی شروع کرد که به مکتبی بودن مبارزه و هدف‌های آن، ایمان واضح و کاملی نداشتند و نسبت به دیدگاه‌های اعتقادی در خصوص اصول مبارزه و جهاد با دشمن متزلزل بودند، ضمن اینکه به گروه‌ها و دسته‌های مختلفی تقسیم شده بودند. در این شرایط بسیار سخت و پیچیده، مفیدترین کار برای اسلام و مسلمین، صلح بود. این عمل مفید برای کسانی که آگاهی تاریخی و اسلامی ندارند، مورد شک است که چرا امام حسن (علیه السلام) با معاویه صلح کرد و چرا مثل امام حسین (علیه السلام) قیام ننمود؟! مطلبی که قبل از هر چیز لازم است متذکر شویم، این است که قیام امام حسین (علیه السلام) بعد از گذشت بیست سال از صلح امام حسن (علیه السلام) واقع شده است. امام حسین (علیه السلام)، ده سال با حضرت امام حسن (علیه السلام) و در زمان امامت آن حضرت همراه ایشان بود و تابع نظر امام حسن (علیه السلام) بود. سیدالشهدا (علیه السلام) ده سال بعد از امام حسن (علیه السلام)، امام بود و در امامت اختیار تام داشت، ولی قیام نکرد و قیام ایشان پس از ده سال از امامتش به وقوع پیوست. خود این مطلب دلیلی است که قیام، زمینه و اقتضا می‌خواهد و در آن بیست سال، چنین زمینه و اقتضایی نبوده است.

امام مظلوم حتی در داخل خانه

امام حسن (علیه السلام) در تمام مدت امامت خود که قریب ده سال طول کشید در نهایت سختی و اختناق زندگی کرد و هیچ‌گونه امنیتی حتی در داخل خانه خود و از سوی همسر خود نداشت و در سال پنجاه هجری به تحریک معاویه و به دست همسر خود مسموم و شهید شد.

خدابخش حکیمی

دیگر خبرها

  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • ناکامی آملی لاریجانی و قالیباف در سال ۱۴۰۲ /دولتِ رئیسی «نمره تجدیدی» گرفت /زلزله یا انتخابات ۱۱ اسفند؟!
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی کامل صبر و مهربانی است
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن  و حزب الله لبنان
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه، انصارالله یمن و حزب الله لبنان
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران، یمن و لبنان وضع کرد
  • آیت‌الله نورمفیدی: عمل صالح شاعران، استفاده از این ذوق برای ارتقای جامعه است
  • چرا امام حسن (علیه السلام) را مجتبی و کریم اهل بیت می‌گویند؟
  • امام حسن مجتبی(ع) با اقتدار در برابر معاویه ایستاد و مقابله کرد