Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدارس مشهد فردا میزبان تعداد 20 هزار و 500 دانش‌آموزی هستند که برای شرکت در مسابقات جوانان خوارزمی اعلام آمادگی کردند.

به گزارش ایلنا از مشهد، مسابقات جوانان خوارزمی به همت فرهنگسرای شهر زیبا و ایمن، اداره آموزش فرهنگ شهروندی شهرداری مشهد و با مشارکت ناحیه 4 آموزش و پرورش در تمامی پایه‌های 7، 8 و 9 تعداد 85 مدرسه دولتی و غیردولتی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون شهرداری مشهد در برگزاری مسابقات جوانان خوارزمی مشارکت نداشته و امسال برای اولین بار است که با هدف ترویج فرهنگ شهروندی، انتقال پیام‌های فرهنگ شهروندی، آشناسازی دانش‌آموزان با این مفاهیم و نهادینه کردن این آموزه‌ها در سنین خاصی آموزشی در بین دانش‌آموزان در برگزاری این مسابقات همکاری داشته است.

بر این اساس، این سری از مسابقات شامل بخش‌های متعددی از جمله احساس واژه‌ها، نمایش فیلم، پخش تصاویر است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این سری از مسابقات فیلم‌هایی با محتوای آموزش فرهنگ شهروندی در 85 مدرسه دولتی و غیردولتی به نمایش در خواهد آمد؛ همچنین در بخش پخش تصاویر مرتبط با فرهنگ شهروندی نیز تعدادی از مدارس مشارکت می‌کنند.

پس از داوری افراد منتخب در سطح مدارس و در سطح ناحیه 4 آموزش و پرورش، در نهایت تعداد 100 نفر از دانش‌آموزان برگزیده مسابقات جوانان خوارزمی به شهرداری‌مشهد معرفی و مراسم تقدیر از برگزیدگان مسابقات اواخر بهمن‌ماه در فرهنگسراهای شهر زبیا و ایمن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آموزش و پرورش ترویج فرهنگ دانش آموز شهرداری مدرسه جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»

به گزارش خبرآنلاین، دانش‌آموزان می‌توانند برای ۴ درس از قانون «تک ماده» استفاده کنند و قبول شوند، این را معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفته است. از این پس برای فارغ التحصیلی دانش‌آموزان، چنانچه آخرین نمره دانش‌آموزی در ۴ عنوان درس «نهایی» (از مجموع دروس دوره دوم متوسطه) حداقل ۷ و معدل کل آن نیز بیش از ۱۰ باشد (حدنصاب قبولی را در ۴ عنوان درسی نهایی کسب نکرده باشد) می‌تواند با استفاده از تبصره و یا همان «تک ماده» فارغ‌التحصیل شود.

به گفته محمدمهدی کاظمی، این مصوبه جدید از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ اجرا می‌شود و دانش‌آموزان، در امتحانات خرداد ماه از مزایای این مصوبه بهره‌مند می‌شوند. بنابراین پایه دوازدهمی‌ها و دانش آموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، از راه دور و داوطلب آزاد، می‌توانند از سال تحصیلی فعلی از این تبصره استفاده کنند.

البته تصمیم اخیر آموزش و پرورش با واکنش‌هایی در فضای مجازی همراه شده است، یک کاربر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که: «در امتحانات نهایی دوره متوسطه دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند تک ماده کنند! زمان ما فقط یک درس را می‌شد تک ماده کرد، هر روز بیسوادتر از قبل!»

کاربر دیگری هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که : «اون موقع‌ها تک ماده یعنی بزرگ‌ترین گناه، برای همین ما بالاخره درس‌ها را هرجور شده می‌خوندیم؛ الان دارن بی‌سواد می‌کنن همه رو»

فرد دیگری هم دراین‌باره نوشته: «دانش‌آموزان نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار ضعیف هستن، اینکه یک دانش‌آموز دهمی نتواند تقسیم دو تا کسر را بدست بیاورد اصلا طبیعی نیست. اینکه نتواند مسئله را درست بخواند اصلا طبیعی نیست، فهم مسئله را باید دوم دبستان یاد بگیرن و آن مدل تقسیم را سال چهارم دبستان.»

رنگ‌بندی معدل دانش‌آموزان در وضعیت قرمز

این تصمیم آموزش و پرورش درحالی گرفته شده است که از مدت‌ها قبل انتقادهایی درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان متوجه این وزارتخانه شده بود و حالا برخی معتقدند تصمیم‌هایی از این قبیل نه برای کمک به دانش‌آموزان بلکه برای پوشاندن ضعف آموزش در مدرسه‌ها است.

انتشار میانگین معدل قبولی‌های خرداد سال گذشته نشان دهنده افت تحصیل دانش‌آموزان است. آن‌طورکه در گزارش‌ها آمده میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ بدین شرح است: رشته تجربی(۱۱.۲۳)، رشته ریاضی (۱۰.۷۹)، رشته انسانی (۸.۷۵)، رشته معارف (۱۰.۵۶)، معدل‌هایی که براساس آمارها نسبت‌ به سال‌های گذشت افت کرده‌اند، جدول زیر نشان دهنده سیر نزولی معدل دانش‌آموزان در چند سال گذشته است.

مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است

همان‌طورکه از جدول مشخص است میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸ در رشته علوم تجربی، ۱۳.۷۷ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱.۲۳ رسیده است. در رشته علوم ریاضی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۳.۲۸ و در سال ۱۴۰۲، ۱۰.۷۹ است. در رشته علوم انسانی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۰.۷۶ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۸.۷۵ رسید. در رشته علوم و معارف اسلامی، میانگین معدل دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، ۱۲.۸۸ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۰.۵۶ رسیده است. تصویر زیر وضعیت معدل در استان‌های مختلف را نشان می‌دهد، همان‌طورکه از رنگ‌بندی‌ها معلوم است جز چند استان وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در سایر استان‌ها قرمز و نارنجی است، یعنی میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ و کمتر از ۱۰ است، رنگ‌بندی‌ای که معنای دیگری هم دارد، مثلاً رضا امیدی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود درباره آن نوشت: «نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.»

قبل‌تر هم محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان به خبرآنلاین گفته بود: «مسائل اقتصادی آسیب جدی به آموزش زده است. ما به عنوان شهروند عادی این فشار اقتصادی را حس می‌کنیم. به زبان ساده وقتی شکم بچه‌ی آدم گرسنه است دیگر آدم به‌فکر آموزش و تحصیل نیست.»

عباس عبدی، فعال سیاسی اجتماعی، مدتی قبل در یادداشت به افت تحصیلی دانش‌آموزان واکنش نشان داد و نوشت: «این کاهش شدید معدل ناشی از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست، زیرا همین مطالعه نشان می‌دهد که فقط ۱۱درصد سوال‌ها سخت بوده‌اند و ۲۵ درصد آسان و بقیه متوسط بوده‌اند، پس حتما ناشی از کاهش سطح آموزشی آنان است. در مجموع می‌توان کارنامه دولت کنونی را در مساله آموزش و پرورش نیز از این طریق که نتیجه نهایی هر نوع سیاست و اجرایی است مشاهده کرد، خیلی است که از این پایین‌تر هم بتوان رفت.»

درهمین‌باره محمدتقی فلاحی، کارشناس آموزش به خبرآنلاین گفته بود که: «افت تحصیلی دانش‌آموزان اتفاق جدیدی نیست و سال‌ها در آموزش‌وپرورش وجود داشته است، این مسئله دلایل زیادی دارد، اما بخش زیادی از آن در خود مدرسه است، مثل این‌که دانش‌آموزان ما بی‌انگیزه هستند، علاوه بر این معلم‌ها هم بی‌انگیزه هستند، وقتی یک معلم نارضایتی داشته باشد تسلط کامل خود را موقع آموزش به دانش‌آموزان از دست می‌دهد. با نگاهی که جامعه به موفقیت دارد، این سوال در ذهن دانش‌آموز ایجاد می‌شود که آیا تحصیل کردن واقعاً او را به موفقیت می‌رساند؟ نتایج کنکور را بررسی کنید معلوم می‌شود دانش‌آموزان از کدام مدارس وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، لذا تحصیل برای کسب موفقیت در آینده برای یک قشر خاص شده که شاید از نظر مالی هم چندان به آن نیازی نداشته باشند و فقط برای کسب وجهه اجتماعی به دنبال تحصیل هستند، لذا انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن کم شده است.»

سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران هم دراین‌باره به خبرآنلاین گفته که: «امروز درس و تحصیل اولویت دانش‌آموزان نیست، میان دانش‌آموزان دیگر انگیزه‌ای وجود ندارد، از خودشان سوال می‌پرسند چرا درس بخوانیم، مادر و پدر ما که درس خواندند آخرش چه شد؟ بنابراین فکر می‌کنند اگر فقط ناخن بکارند درآمد بیشتری دارند.»

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897068

دیگر خبرها

  • «تک ماده» برای ۴ درس؛ کمک به دانش‌آموز یا پوشاندن ضعف آموزش در مدارس؟/ «کاهش معدل از سخت‌تر شدن سوال‌ها نیست از کاهش سطح آموزشی است»
  • عزل معاون متخلف به‌ دلیل تنبیه دانش‌ آموز | عکس
  • عزل معاون متخلف مدرس به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز
  • عزل معاون متخلف به‌دلیل تنبیه دانش‌آموز مرزن‌آبادی
  • استخر شهدای دانش آموز سمنان به بهره‌برداری رسید
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • آغاز ساخت مدرسه و بهره برداری از ۴ زمین چمن مصنوعی در بهمئی
  • تنبیه دانش‌آموز مرزن آبادی توسط معلم در حال پیگیری است
  • ۲ میلیون دانش آموز حافظ قرآن هستند
  • شرکت ۱۷ هزار دانش آموز چهارمحال و بختیاری در آزمون شبه نهایی