Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@08:52:55 GMT

توئیت ظریف درباره مرضیه هاشمی

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۳۹۷۴

توئیت ظریف درباره مرضیه هاشمی

خبرگزاری فارس: «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری‌اش در توئیتر درباره بازداشت «مرضیه هاشمی»، مجری «پرس‌تی‌وی» برای ادای شهادت اجباری مقابل هیئت منصفه یک دادگاه اظهارنظر کرد.

ظریف در توئیترش نوشت: «لازم است دولت آمریکا توضیح دهد چطور درباره مرضیه هاشمی-به عنوان خبرنگار و مادربزرگ- آنقدر خطر ترک کشور وجود دارد که ایشان بایستی تا زمان اتمام فرایند ادای شهادت مقابل هیئت منصفه دادگاه، بازداشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵۰ سال بعد از ترور مارتین لوتر کینگ، آمریکا هنوز حقوق مدنی زنان و مردان سیاه‌پوست را نقض می‌کند.»

خانم هاشمی که اصالتاً آمریکایی است از روز یکشنبه ۱۱ ژانویه در فرودگاه «سنت لوئیز» بازداشت شد. دادگاهی در واشنگتن تأیید کرد که این خبرنگار بدون اتهام و به عنوان «شاهد کلیدی» (اساسی) در پرونده‌ای نامشخص بازداشت شده است.

«شاهد کلیدی» فردی است که گمان می‌رود از اطلاعاتی کلیدی برای رسیدگی به یک پرونده قضایی برخوردار است. طبق قوانین فدرال، نهاد‌های امنیتی آمریکا می‌توانند در مواردی که بیم آن وجود دارد که «شاهد کلیدی» کشور را ترک کند و یا با ارسال احضاریه برای ادای شهادت حاضر نخواهد شد، می‌توانند وی را بازداشت کنند.

در آمریکا استناد به این بند برای بازداشت مظنونان، به ویژه برای ادای شهادت در هنگام جاری بودن تحقیقات هیئت منصفه مورد انتقاد قرار گرفته است.

کارشناسان مسائل حقوقی می‌گویند دولت آمریکا بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از اختیارات این بند برای بازداشت مظنونان برای مدت نامعلوم و بدون طرح اتهام علیه آن‌ها استفاده کرده‌اند.

«ریکاردو باسکاس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» بازداشت مرضیه هاشمی را نقض متمم چهارم قانون اساسی آمریکا دانسته است. این متمم، بازداشت افراد، از جمله شاهدان را بدون دلایل منطقی و موجه ممنوع اعلام می‌کند. او به آسوشیتدپرس گفت: «دولت، فقط زمانی به این روش متوسل می‌شود که دنبال دلیل برای بازداشت افراد است، اما چنین دلایلی در اختیار ندارد.»

منبع: فردا

کلیدواژه: ظریف وزیر خارجه مرضیه هاشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۳۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان ملل به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا

معاون سخنگوی سازمان ملل در واکنش به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه های آمریکا گفت: ما همیشه اعلام کرده ایم که حامی آزادی بیان و برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستیم.

به گزارش مشرق از سازمان ملل، «فرحان حق» معاون سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازداشت حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا و همچنین نگرانی دانشجویان یهودی مشغول به تحصیل در این دانشگاه ها گفت: «ما همیشه اعلام کرده ایم که حامی آزادی بیان و برگزاری مسالمت آمیز اعتراضات هستیم. اگر این اعتراضات با اظهارات نفرت انگیز علیه دیگران مانند یهودیان همراه باشد، ما با آن مخالف هستیم. اما حق اساسی مردم برای اعتراض مسالمت آمیز باید رعایت شود.»

از معاون سخنگوی سازمان ملل سوال شد، آمریکا یک بسته جدید نظامی به ارزش 61 میلیارد دلار به اوکراین اختصاص داده است. آیا دبیرکل سازمان ملل معتقد است این کمک ها به حل بحران اوکراین کمک می کند؟

فرحان حق پاسخ داد: ما امیدواریم حل مساله اوکراین از طریق مذاکره محقق شود. اما درحال حاضر دبیرکل سازمان ملل معتقد است شرایط برای مذاکره مهیا نیست.

دیگر خبرها

  • واکنش حماس به سرکوب دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین
  • اعتراضات دانشجویان آمریکایی با سرکوب همراه بود
  • سرکوب بی‌سابقه تظاهرات ضداسرائیلی در دانشگاه تگزاس
  • واکنش سازمان ملل به بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا
  • ۸ نشانه ظریف که نشان می‌دهد دوست‌تان پشت سر شما صحبت می‌کند!
  • نتانیاهو دست به دامن آمریکا و انگلیس شد
  • طغیان دانشجویان در آمریکا علیه رژیم صهیونیستی/ پلیس 100 تن را بازداشت کرد + عکس و فیلم
  • تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه + فیلم
  • درباره اولین شهید ترور جمهوری اسلامی ایران