Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد امروز اول بهمن  در کرسی ترویجی بررسی اندیشه کلامی آیت الله خامنه‌ای در قم گفت: از سال 1350 به بعد نگاه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و روزآمد به دین در ‌هدف‌گیری متفکران و اندیشمندان اسلامی در ایران ایجاد شد که بسیار با اهمیت است.

وی افزود: مرحوم مطهری در جزوه‌ی در مورد رسالت حوزه فرموده بود که آنچه علمای اسلامی در توحید بحث کرده‌اند مباحث به نحو مطلوب گفته شده است لذا ما نیاز به نگاه جدیدی در این عرصه داریم لذا اگر یادداشت‌های شهید مطهری در امامت و توحید و رهبری را بنگریم می‌بینیم ایشان بر خلاف عالمان گذشته بر سبک ورود امامت به رهبری جامعه  و نقش اسلام در مدیریت جامعه تاکید دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاگرد مقام معظم رهبری همچنین با تجلیل از مقام علمی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای تصریح کرد: آیت‌الله خامنه‌ای به صورت عجیبی به آقای مطهری عشق می‌ورزیدند که یکی از دلائل آن نزدیکی نگاه فکری این دو بزرگ بوده است.

وی با اشاره به سعه صدر رهبری در شنیدن سخنان دیگران افزود: داب مقام رهبری این است که با آرامش، سخنان افراد را می‌شنوند و بعد پاسخ می‌دهند؛ خاطرم هست در جلسه‌ای  یکی از طلاب با لحنی تند گفت که حوزه(قبل انقلاب) ما  را در برخی مطالب فقهی مانند طهارت و نجاست متوقف کرده است در حالی که برخی اندیشمندان (چهره های دانشگاهی آن دوره) آثار بزرگی که مورد توجه جامعه است نوشته‌اند ولی حوزه حرف جدیدی برای گفتن ندارد؛ آیت الله خامنه‌ای کاملا سکوت کرده و حرف‌های وی را شنیدند و بعد پاسخ دادند که مگر شما همه آثار حوزه مانند آثار استاد مطهری و علامه طباطبایی را خوانده‌ای که این طور قضاوت می کنی ضمن اینکه امام هم مباحث مهم خود مانند ولایت فقیه را در همین دروس فقهی بیان کردند.

وی تاکید کرد: از دید مقام معظم رهبری، دروس فقهی حتی طهارت و ... هم به طلبه سبک استنباط می‌دهد ولو اینکه مستقیما مرتبط با مباحث اجتماعی نباشد.

مهدوی‌راد با اشاره به قرابت فکری رهبری و مرحوم مطهری اظهار کرد: شهید در مقدمه کتاب انسان و سرنوشت در مورد علل انحطاط مسلمین بحث کرده و آیت الله خامنه ای هم بعدها همین مباحث را در مسجد کرامت بحث و سخنرانی کردند.

وی با بیان اینکه رهبری به بحث نبوت در شروع مباحث کلامی اهمیت زیادی قائل بودند افزود: ایشان همچنین به مباحث فلسفه تاریخ ورود داشتند در حالی که شهید صدر این حرف ها را هنوز نزده بود و ایشان او را ندیده بودند.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اگر شاگردان ایشان به این مباحث توسعه داده بودند جریانی اندیشه‌ای و فکری ایجاد می‌شد بیان کرد: در برخی مباحث مانند سیره ائمه، مطالب ایشان نظیر ندارد همچنین ایشان نگاه قرآن را طوری مطرح می‌کردند و می کنند که افراد وقتی آن را می‌خوانند و می‌شنوند احساس حرکت و جنب و جوش در خود بکنند.

وی با بیان اینکه نگاه به اسلام به عنوان دستگاه فکری جامع و مرکزیت توحید در کلام اسلامی از دیگر ویژگی‌های کلامی مقام معظم رهبری است اظهار کرد: قرآن به عنوان مرجع اولین و آخرین در فهم دین، جزء اندیشه محوری آیت الله خامنه‌ای است.

مهدوی‌راد ادامه داد: آقای خامنه‌ای توجه بسیار عظیمی به سنت و حدیث حاکی از سنت دارند؛ ایشان که از منادیان بازگشت به قرآن هستند می‌فرمود سهم سنت در تفسیر دین مغفول است لذا در مسجد کرامت وقتی بحث می‌کردند به بحث سنت پرداختند که البته تنها بحث صبر ایشان انجام شد.

وی با بیان اینکه توجه به واقع جامعه از نگاه دین از دیگر اصول محوری فکری رهبری است بیان کرد:  رهبری وقتی قبل از انقلاب مباحث کلامی را آغاز می‌کردند می‌فرمودند شروع این مباحث باید با بحث نبوت باشد چون کلام باید انگیزش و حرکت برای مخاطب ایجاد کند و به آنان این حس را بدهد همچنین مرکزیت توحید در مباحث رهبری مشهود بود.

وی با بیان اینکه برخی مباحث قرآنی وی نواندیشانه و برخی سنتی است اظهار کرد: ایشان یکی از مشکلات مباحث تفسیری را تحمیل نگاه فقهی و تاریخی بر تفسیر بر شمرده‌اند به همین دلیل در تفسیر تعبیر«رفع اغلال» آن را به رفع گمراهی و جهل تفسیر کرده‌اند ولی اغلب مفسران آن را به یهود و ... تعبیر کرده اند.

مهدوی‌راد افزود: ایشان همچنین اولی الامر در آیه ولایت را عام می‌دانسته‌اند و نه مختص معصومان(ع)؛ همچنین در بحث مکاسب در بحث ولایت که بنده در درس ایشان بودم و نکاتی بسیار زیبا بیان فرمودند و معتقدم شاگردان ایشان باید این مطالب را در قالب علمی و فنی ارائه کنند.

استاد دانشگاه تهران همچنین با بیان اینکه بررسی اندیشه رهبری چون یک کار حوزوی است لذا باید با نگاه دقیق‌تری بحث شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا مهدوی راد خامنه ای کلامی اندیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۴۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد

رئیس جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز از سفر خود به پاکستان، ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» لاهور، در دیدار نخبگان علمی و فرهنگی ایالت پنجاب، ضمن ابراز خرسندی از حضور در شهر تاریخی، فرهنگی و زیبای لاهور، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی، روابط دینی، فرهنگی، تمدنی و قلبی دانست که باعث پیوندی ناگسستنی بین دو ملت شده است.

رئیس جمهور دانش‌افزایی و تولید علم در مراکز علمی و دانشگاهی را برای کشورها قدرت و ثروت‌آفرین و مایه اقتدار و افتخار ملت‌ها دانست و تصریح کرد: برخورداری از ایمان در کنار علم، شرط موفقیت و سعادت برای فرد و جامعه است؛ علم بدون ایمان و ایمان بدون دانش و علم ره به جایی نمی‌برد.

آیت الله رئیسی اقبال لاهوری را نماد و نمود یک انسان عالم و باایمان معرفی و اظهار داشت: ایشان توانست علم، ایمان، روحیه استقلال‌طلبی، عدالت‌خواهی، حق‌دوستی، انسان‌خواهی و بسیاری صفات عالی دیگر را در وجود خود تجمیع کند.

رئیس جمهور با اشاره به دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان، محققان و اساتید برای تولید علم، از انحصارگرایی علمی در مغرب زمین گفت و افزود: باور داریم فکر و اندیشه ملت‌های مشرق زمین به ویژه مردم عزیز پاکستان و ملت بزرگ ایران، این توانایی را دارد که در حوزه نوآوری‌های فنی و علمی برای دنیا حرف‌های نو داشته باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها و غربی‌ها همواره ادعای آزاداندیشی دارند، گفت: اما آنچه در عمل می‌بینیم این است که تعداد زیادی دانشجو را فقط به خاطر حمایت از مردم مظلوم غزه از دانشگاه اخراج می‌کنند، این مسئله با کدام منطق سازگاری دارد و آیا نام آن آزادی اندیشه است!

آیت الله رئیسی ادعای دفاع از حقوق بشر غربی‌ها را نیز مانند ادعای حمایت از آزادی اندیشه آنها فاقد حقیقت دانست و افزود: حمایت آمریکا و غرب از کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰۰ هزار فلسطینی در سرزمین غصب شده غزه، بیانگر این واقعیت است که امروز بزرگترین ناقضان حقوق انسان، آمریکایی‌ها و غربی‌ها هستند و ادعای دفاع از حقوق بشر آنها نیز پوچ است.

رئیس جمهور اظهار داشت: امام راحل از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کردند که فلسطین مسئله اول جهان اسلام است و امروز مسئله آزادی قدس نه تنها مسئله اول جهان اسلام، بلکه مسئله اول جهان بشریت است و تردید نداریم که مقاومت ملت قهرمان فلسطین، غزه، فلسطین و قدس شریف را آزاد خواهد کرد. تردید نداریم نفرتی که امروز در جهان اسلام و بلکه جهان بشریت نسبت به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایجاد شده، تبدیل به دست انتقام ملت‌ها و خاتمه رژیم صهیونیستی و نقطه پایان این رژیم کودک‌کش خواهد شد.

آیت الله رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که اگر دنیای استکبار در مقابل دین ما بایستد ما در مقابل تمام دنیای آنها می‌ایستیم، تصریح کرد: امروز ملت ایران در مقابل فساد، زیاده‌خواهی‌ها و ظلم رژیم صهیونیستی ایستاده و پس از این نیز خواهد ایستاد. هر دو ملت ایران و پاکستان مدافع ملت مظلوم فلسطین بوده و این دفاع را با افتخار ادامه خواهند داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران این بار رژیم صهیونیستی را برای جنایت و اقدام او در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران که برخلاف همه قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌ها و منشور ملل متحد بود، تنبیه کرد، گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

آیت الله رئیسی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در این سفر تفاهمات خوبی به دست آمده است، خاطرنشان کرد: اراده سران دو کشور توسعه روابط در همه زمینه‌هاست و قطعاً نتیجه اجرای این تفاهمات باعث ارتقای سطح همکاری‌ها خواهد شد؛ برخی کشورها تلاش زیادی کردند تا به روابط دوستانه ایران و پاکستان خدشه وارد کنند، اما پیوند قلبی دو ملت هرگز از هم گسسته نخواهد شد.

کد خبر 747246

دیگر خبرها

  • گرامیداشت یاد آیت الله بروجردی در قم
  • کوثری:‌ بزرگترین مشکل آمریکا در ایران آیت‌الله خامنه‌ای است
  • بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • کوثری: بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک ابرحریف به نام آیت‌الله خامنه‌ای است
  • کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند
  • سروده‌ای که رهبر انقلاب در آستانه عملیات «وعده صادق» خواندند
  • سروده‌ای را که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند
  • فرماندهان نیروهای مسلح با رهبر انقلاب دیدار کردند