Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توسعه فناوری‌های پیشرفته و به روز، استفاده کاربران از فضای مجازی و تلفن‌های همراه رشدی باورنکردنی داشته و ضریب نفود آن‌ها در هر کشوری به ویژه ایران خواندنی و قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو؛ پیشرفت فناوری طی چند دهه اخیر موقعیت خوبی را از نظر اجتماعی و اقتصادی در جهان به وجود آورده است، در واقع فناوری نقطه شروع این پیشرفت‌ها به شمار می‌رود به طوری که با مهم جلوه کردن آن، مردم جهان برای اینکه از گردونه رقابت عقب نمانند، گرایش بیشتری به استفاده از این فناوری‌ها نشان می‌دهند تا بتوانند خود را با تغییراتی که طی زمان رخ می‌دهند، هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
چنین وضعیتی به ویژه در کشور‌هایی که بازار‌های در حال توسعه و در حال ظهور دارند، بیشتر به چشم می‌خورد. در این قبیل کشورها، فناوری به استفاده هر چه بیشتر از اینترنت و گوشی‌های هوشمند اتلاق می‌شود.

طی سال‌های گذشته استفاده از گوشی‌های هوشمند در دنیا با رشد چشمگیری روبر شده است. برخی از بزرگ‌ترین جهش‌های استفاده و داشتن گوشی‌های هوشمند در شکل‌گیری اقتصادهایی، چون برزیل، مالزی و چین در زمینه گوشی‌های هوشمند اتفاق افتاده است تا جایی که هم‌اکنون حدود ۸۴ درصد از جمعیت کشور‌های پیشرفته به گوشی‌های هوشمند دسترسی دارند.

با ادامه رشد اقتصادی کشور‌های در حال توسعه و ظهور، به نظر می‌رسد که داشتن گوشی هوشمند هم با رشد قابل توجهی روبرو شده است البته معمولا افراد هم از نظر درآمدی و هم از نظر تحصیلات سطح بالاتری پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال بیشترین گروه سنی دارندگان گوشی‌های هوشمند را نسبت به سنین بالاتر تشکیل می‌دهند. البته این آمار در تمام اقتصاد‌های جهانی صدق می‌کند و انتظار می‌رود که آمار دارندگان گوشی‌های هوشمند در این گروه سنی همچنان با سرعت بالا رود.  
امروزه گوشی‌های موبایل با زندگی روزمره ما عجین شده‌اند و زندگی بدون آن‌ها معنی و مفهوم خود را از دست می‌دهد. بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز آمار «استاتیستا»، تعداد کاربران تلفن همراه از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ به شدت در حال افزایش است و در سال میلادی جاری این تعداد به ۶۸/۴ میلیارد نفر خواهد رسید و در پایان سال مرز ۵ میلیارد را نیز طی خواهد کرد.

نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت جهان گوشی سال ۲۰۱۶ موبایل داشتند
بر اساس تخمین استاتیستا در سال ۲۰۱۶، حدود ۹/۶۲ درصد از جمعیت کل جهان گوشی موبایل به دست داشتند و پیش‌بینی می‌شود که ضریب نفوذ گوشی موبایل روزانه آنقدر افزایش یابد تا امسال به ۶۷ درصد برسد. بر اساس گزارش‌ها تخمین زده شده بود که چین تا پایان سال ۲۰۱۷ بیش از ۴/۱ میلیارد اتصال به اینترنت همراه خواهد داشت؛ در حالی که این میزان در هند حدود یک میلیارد اتصال بود. حال پیش‌بینی می‌شود که امسال چین به ۵/۱ میلیارد و هند به ۱/۱ میلیارد اتصال اینترنت همراه برسند.

به طور قطع، رشد بازار موبایل مدیون افزایش محبوبیت گوشی‌های هوشمند است و بیشترین سهم را نیز در این بازار به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار، تا سال ۲۰۱۴ حدود ۳۸ درصد از کل کاربران گوشی‌های موبایل، کاربر گوشی‌های هوشمند بودند و این تعداد در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ درصد رسید.  
بالاترین میزان نفوذ گوشی هوشمند در جهان متعلق به کدام کشور است؟
استاتیستا پیش‌بینی می‌کند که تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند در جهان از ۱/۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۶ به ۵/۲ میلیارد نفر در پایان سال ۲۰۱۹ برسد. این در حالی است که ضریب نفوذ گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۱ فقط ۱۰ درصد بود و در سال ۲۰۱۸ این ضریب به ۳۶ درصد رسید.

به گزارش «ورلد اطلس»، انگلستان با ۲/۸۲ درصد بالاترین میزان نفوذ گوشی هوشمند را در جهان دارند. محققان تخمین می‌زنند که شمار گوشی‌های هوشمند در انگلستان از جمعیت این کشور بیشتر است. همچنین در این کشور، کمپانی‌های مرتبط با ارتباطات مخابراتی زیادی فعال هستند که به کاربران حق انتخاب می‌دهد که از اپراتور‌های مختلف استفاده کنند.

هلند دومین کشور دنیا در زمینه ضریب نفوذ گوشی هوشمند است به طوری که با آمار ۳/۷۹ درصدی توانسته جمعیت زیادی را به خود اختصاص دهد. استفاده از گوشی‌های هوشمند به ویژه در نسل جوان هلندی طرفداران بالایی دارد. بسیاری از دارندگان این گوشی‌ها، از مزیت وای‌فای رایگان استفاده می‌کنند که در سطح کشور برای استفاده کاربران راه‌اندازی شده است.

کشور سوئد در رده سوم قرار دارد به طوری که حدود ۸/۷۸ درصد جمعیت این کشور گوشی هوشمند دارند. از سال ۲۰۱۱، شمار دارندگان گوشی‌های هوشمند رشد مستمر و قابل توجهی داشته و هیچ نشانی از افت این آمار مشاهده نمی‌شود. بعد از آن هم به ترتیب، کشور‌های آلمان، آمریکا، بلژیک، فرانسه، اسپانیا، کانادا و استرالیا جای گرفته‌اند که به ترتیب بالاترین جمعیت دارنده گوشی‌های هوشمند را دارند.

جدول زیر کشور‌ها را بر اساس جمعیت گوشی‌های هوشمند رده‌بندی کرده است:  
بیش از ۲۸ میلیون کاربر ایرانی گوشی هوشمند دارند
با این حال چین با ۷۸۲ میلیون و ۸۴۸ هزار نفر بیشترین جمعیت دارندگان گوشی هوشمند را در جهان داراست و بعد از آن هند و آمریکا قرار می‌گیرند، بر همین اساس، ایران با ۲۸ میلیون و ۷۴۸ هزار کاربر و ضریب نفوذ ۱/۳۵ درصد در جایگاه نوزدهم و پس از کشورهایی، چون ترکیه، تایلند، فیلیپین و کره جنوبی قرار می‌گیرد.

محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های گوشی در جهان
بر اساس گزارش استاتیستا، اندروید، سیستم عامل شرکت گوگل و iOS، سیستم عامل شرکت اپل دو سیستم عامل محبوب گوشی‌های هوشمند در جهان به شمار می‌روند که البته فاصله بسیار زیادی نیز از هم دارند. در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵/۱ میلیون گوشی هوشمند مبتنی بر اندروید یا iOS به کاربران کل جهان فروخته شده است. اما اندروید هم‌اکنون با اختصاص ۸۰ درصد از کل فروش گوشی‌های هوشمند، پیشگام سیستم عامل موبایل در جهان به شمار می‌رود و iOS تنها ۱۵ درصد از سهم این بازار را در دست دارد.

از استقبال جهانی شبکه‌های اجتماعی غافل نشوید
با گسترش اینترنت، بسیاری از شرکت‌ها به فکر راه‌اندازی نرم‌افزار‌هایی افتادند تا کاربران گوشی‌های هوشمند با اتصال به اینترنت بتوانند ارتباطات خود را در حد جهانی گسترش دهند به طوری که به مرور، جهان را به دهکده‌ای جهانی تبدیل کردند که هر کاربر در کسری از ثانیه می‌تواند با دنیای خارج ارتباط برقرار کرده و تبادل نظر کند بدون اینکه حتی از منزل خود خارج شود.

در بازار آشفته نرم‌افزار‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلفی که در این سال‌ها ظهور کردند، عده‌ای بعد مدتی از گردونه رقابت کنار رفتند، اما بعضی از آن‌ها پابرجا مانده‌اند و موضع خودشان را حفظ کرده‌اند. در این میان، فیسبوک یکی از موفق‌ترین‌ها در نوع خود به شمار می‌رود که در واقع، نخستین شبکه اجتماعی است که شمار کاربران آن از مرز یک میلیارد نفر هم عبور کرده است.  
با محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی جهان آشنا شوید
مرکز آمار استاتیستا در اکتبر ۲۰۱۸، بر اساس حساب‌های کاربری فعال، اطلاعاتی را در مورد محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در اختیار ما قرار داد. بر اساس این آمار، فیس‌بوک محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان به شمار می‌رود که بیش از یک میلیارد حساب کاربری در آن ثبت شده و هم‌اکنون ماهانه ۲۳/۲ میلیارد کاربرد فعال دارد.

اینستاگرام، شبکه اجتماعی به‌اشتراک‌گذاری عکس، در این رتبه‌بندی با یک میلیارد حساب کاربری فعال ماهانه در جایگاه ششم قرار دارد. جالب است بدانید که با وجود تمام محبوبیتی که تلگرام در ایران دارد، این شبکه اجتماعی تنها با داشتن ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، در رده آخرین شبکه اجتماعی محبوب جهان قرار می‌گیرد.

دلیل محبوبیت برخی شبکه‌های اجتماعی چیست؟
یکی از عواملی که باعث می‌شود یک شبکه اجتماعی در جهان پیشرو شود، چند زبانه بودن آن است. این امر کاربران را قادر می‌سازد تا با دوستان یا افراد مختلف جهان در مرز‌های جغرافیایی، سیاسی یا اقتصادی دیگر ارتباط برقرار کنند.

تقریبا ۲ میلیارد کاربر اینترنت در جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود که این رقم با افزایش کاربری تلفن همراه روز به روز نیز افزایش یابد.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین کاربران اینترنت بسیار بالاست و بیشترین آمار استفاده در کشور‌های پیشرفته به چشم می‌خورد. در واقع، دو سوم از تمام افراد بالغ در آمریکا، استرالیا، کره جنوب، کانادا و سوئد از شبکه‌های اجتماعی استفاده مداوم دارند.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در جهان معمولا هم از تعداد بالای حساب‌های کاربری برخوردارند و هم با مشارکت قوی کاربران. به طور مثال، فیس‌بوک که پرچمدار شبکه‌های اجتماعی است، نخستین شبکه اجتماعی است که تعداد کاربران ماهانه‌اش مرز یک میلیارد نفر را گذراند. در حالی که پینترست سریع‌ترین شبکه اجتماعی است که در عرض یک ماه ۱۰ میلیون کاربر گرفت.

جالب است بدانید که پلتفرم‌هایی نظیر فیس‌بوک یا گوگل‌پلاس بیشتر روی ارتباط میان دوستان و فامیل متمرکز شده است، ولی پلتفرم‌هایی، چون تامبلر و توییتر با هدف ارتباط سریع و مختصر و مفید طراحی شده‌اند.

همانطور که در نمودار زیر می‌بینید، بعد از فیس‌بوک، یوتیوب و واتس‌اپ قرار دارند. بعد از آن نیز چندین شبکه اجتماعی بومی به‌ویژه چینی قرار دارند و بعد از آن، به ترتیب توییتر، ردیت و لینکداین به چشم می‌خورند و همانطور که گفته شد، در این رتبه‌بندی تلگرام در آخرین رده قرار دارد.
تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان
آمار استاتیستا نشان می‌دهد که تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان از ۴۶/۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ به ۷۷/۲ میلیارد نفر تا پایان ۲۰۱۹ خواهد رسید و ضریب نفوذ این پلتفرم‌ها در جهان روز به روز نیز در حال افزایش است.

در واقع شبکه‌های اجتماعی یکی از محبوب‌ترین فعالیت‌هعای آنلاین مردم جهان به شمار می‌رود و همین امر موجب می‌شود که زمان بسیاری را پای گوشی‌های هوشمند خود بگذرانند. در این میان، آمریکای شمالی پرطرفداران‌ترین منطقه برای شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود و ضریب نفوذ این پلتفرم‌ها در این منطقه به ۶۶ درصد می‌رسد.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۸۱ درصد از جمعیت آمریکا حداقل یک پروفایل در شبکه‌های اجتماعی داشتند. در نیمه دوم سال ۲۰۱۶، کاربران آمریکایی بیش از ۲۱۵ دقیقه را صرف گوشی‌های هوشمند و ۶۱ دقیقه در هفته را صرف کامپیوتر و ۴۷ دقیقه در هفته را صرف تبلت کردند تا در شبکه‌های اجتماعی مورد نظرشان فعالیت کنند.

در سال ۲۰۱۸، نفوذ شبکه‌های اجتماعی در کشور‌های آسیایی بیشتر از کشور‌های دیگر بوده و این به خاطر برقراری اولین اتصال اینترنت در بسیاری از این کشور‌ها بوده است. طبق آمار، امارات متحده عربی با ۹۹ درصد، کره جنوبی با ۸۴ درصد، سنگاپور با ۸۳ درصد، هنگ‌کنگ با ۷۸ درصد، آرژانتین با ۷۶ و عربستان صعودی با ۷۵ درصد در رده‌های نخست بیشترین کاربران شبکه‌های اجتماعی در دنیا قرار دارند.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، با افزایش کاربری گوشی‌های موبایل و همچنین اینترنت همراه، روز به روز به تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌شود.
آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران
طبق آمار‌هایی که بین دسامبر ۲۰۱۷ تا دسامبر ۲۰۱۸ در ایران به دست آمده، تقریبا نیمی از ایرانیان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و به طور کلی، حدود ۴۷ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایران فعال هستند که در این میان، شمار کاربران نرم‌افزار‌های ایرانی تنها به ۵/۷ میلیون کاربر می‌رسد.

این در حالی است که طی این سال‌ها، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی از قبیل فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام دستخوش فیلتر شده‌اند و طبق خبر‌های اخیر ممکن است ایسنتاگرام هم به این گردونه بپیوندد. اما آمار‌ها حکایت از آن دارد که سیستم فیلترینگ توفیقی در کاهش شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران نداشته است.

فیلتر هم مانع حضور ایرانیان در فیسبوک نشد
اینترنت و زیرساخت‌های موبایل در ایران از سال ۲۰۱۳ پیشرفت‌های چشمگیری داشته و همین امر دلیل گسترش هر چه بیشتر استفاده از شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور بوده است. طبق جدیدترین آمار ارائه شده، هنوز هم فیس‌بوک به رغم فیلترینگ اعمال شده، با ۵۶/۴۷ درصد پرکاربردترین شبکه اجتماعی در ایران محسوب می‌شود.

بعد از آن نرم‌افزار پینترست با ۷۵/۱۷ درصد دوم و توییتر با ۲/۱۷ درصد سومین شبکه اجتماعی پرکاربرد هستند. اینستاگرام با ۳۳/۹ درصد، یوتیوب با ۴۲/۳ درصد و ردیت با ۶۹/۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. آمار‌هایی که سال گذشته و همزمان با اعمال فیلترینگ تلگرام به دست آمد، این نرم‌افزار پیام‌رسان در جمعیت ۸۰ میلیونی ایران حدود ۲۰ میلیون کاربر دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعداد کاربران شبکه های اجتماعی محبوب ترین شبکه های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید موبایل هوشمند داخلی

دولت در لایحه بودجه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته جزئیات بخش دوم لایحه بودجه که قرار است از امروز در کمیسیون تلفیق بررسی شود، منتشر شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۳ بودجه کل کشور ۶۳۴۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که نسبت به سال گذشته رشد حدود ۲۰ درصد را نشان می‌دهد.

بر اساس جزئیات بخش دوم لایحه بودجه سال جاری، دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است.

گفتنی است پیش از این تمرکز تولیدکنندگان موبایل بیشتر بر تولید موبایل‌های دکمه‌ای بوده است؛ تا جایی که اخیرا ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مقرر کرده دفتر صنایع لوازم خانگی و اداری گزارشی از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ از جمله جلوگیری از واردات گوشی تلفن همراه دکمه‌ای را در ستاد ارائه کند.

البته اواخر سال گذشته گزارش‌های مربوط به تولید موبایل (دکمه‌ای) تقلبی از یک برند مشهور در کشور منتشر شد و برادران - معاون صنایع عمومی وزارت صمت - در این رابطه گفته بود که بررسی موضوع تولید موبایل تقلبی در کشور به سازمان حمایت و وزارت ارتباطات ارجاع داده شده است. هر چند به گفته این مقام مسئول با توجه به شرایط تحریم واحدها ملزم به داشتن نمایندگی رسمی نیستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • راه اندازی  ۹ سایت توسعه تلفن و اینترنت پرسرعت همراه روستایی، در خراسان جنوبی
  • ماجرای تخصیص ارز نیمایی به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار
  • ۶۰ درصد از بار مصرفی شبکه برق با کنتورهای هوشمند مدیریت می شود
  • ٦٠ درصد از بار مصرفی شبکه برق با کنتورهای هوشمند مدیریت می شود
  • امکان ایجاد آلودگی بیولوژیکی در اثر استفاده از گوشی تلفن همراه در سرویس بهداشتی
  • استفاده از گوشی در سرویس بهداشتی خطرناک است!
  • ۳ هزار حساب بانکی، سیم کارت و سریال گوشی تلفن همراه مسدود شد
  • پیش‌بینی اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی برای حمایت از تولید موبایل هوشمند داخلی
  • تصاویر مخربی که هرگز از ذهن کودکان و نوجوانان پاک نمی‌شود