Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@11:10:07 GMT

رنج راه در سرزمین محرومیت

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۵۱۳۶

رنج راه در سرزمین محرومیت

به گزارش ایرنا، سال های زیادی است که 2 بخش قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه به دلیل نبود امکانات رفاهی، محرومیت را با خود به یدک می کشند.
اگرچه در 40 سال از عمر انقلاب اسلامی ،برای ایجاد زیرساخت های رفاهی این دو بخش تلاش های فراوانی صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در میان عمق محرومیت این مناطق گم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این سالها مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی در سفر به این بخش ها ، راه ارتباطی نامناسب را در شان مردم ندانسته و خواستار ارتقای شاخص توسعه راه ها شده اند.
وجود دست‌انداز و چاله چوله های عمیق در مسیر ارتباطی قلعه رئیسی و دیشموک سالهای زیادی است که در عبور و مرور مردم به خصوص رانندگان خودروها اختلال به وجود آورده است.
مسیر ارتباطی این بخش ها دچار فرورفتگی یا شکستگی سطح جاده شده است، چاله چوله های ایجاد شده ، عرض کم ، کمبود شانه در کنار جاده موجب شده سوانح رانندگی اتفاق بیفتد.
برهم خوردن نظم و یکپارچگی آسفالت جاده پس از انجام عملیات روکش آسفالت نیز به صحنه ای طبیعی و آشنا برای مردم منطقه تبدیل شده است.
در برخی مواقع بی توجهی مسئولان به این جاده مردم را مجبور کرده خود با خاک سطح چاله های جاده را پرکنند تا بتوانند با خودرو در جاده رفت و آمد کنند.
یکی از معضلات مهم در زمینه آسفالت این مسیر 65 کیلومتری از دهدشت ، نبود آسفالت یکدست در سطح جاده است که نارضایتی مردم و رانندگان را به همراه داشته است.
یاسین روستایی یکی از اهالی بخش چاروسا گفت: وضعیت آسفالت مسیر پرتردد دهدشت به قلعه رئیسی آنقدر نامناسب است که آمد و شد وسایط نقلیه را سخت کرده و لازم است به خاطر بارش های زمستانی و یخ زدگی مسئولان نسبت به آسفالت مناسب جاده اقدام کنند.
علی فولادی راننده مسیر دهدشت - دیشموک گفت: چاله های دهان باز کرده در این مسیر امان رانندگان را بریده و آنهایی که از این راه روزی خود را درمی آورند خوب می دانند سقوط به یکباره خودروها به درون این چاهک ها چقدر هزینه برایشان ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه رانندگان برای رد کردن چاله ها به ناچار به صورت زیگزاگ حرکت می کنند که این نیز در بسیاری از موارد موجب وقوع تصادفات خسارتی و جرحی می شود.
این راننده با عصبانیت اظهار کرد: گناه صاحبان وسایط نقلیه چیست که بخاطر افتادن در حفره هایی که اغلب آنها را باید چاه خواند، قسمتی از درآمد خود را صرف تعمیر خودروهای در اختیار کنند و به جای هزینه درآمدهای خود برای خانواده به اجبار آن را روانه جیب مکانیک ها کنند.
امام جمعه قلعه رئیسی یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه‌ای را داشتن شبکه ارتباطی و راه‌های مناسب دانست و گفت: اساس محرومیت بخش های قلعه رئیسی و دیشموک به دلیل نبود راه های ارتباطی مناسب است.
حجت الاسلام اسماعیل صلواتی گفت: راه ارتباطی دهدشت به قلعه رئیسی و دیشموک دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی است که نیازمند توجه جدی مسئولان است.
وی با اشاره به روکش آسفالت بخشی از این مسیر گفت: روکش آسفالت نیز به دلیل کیفیت پایین آسفالت دچار چاله چوله های زیادی شده است.
صلواتی تصریح کرد: چاله های ایجاد شده در مسیر پر تردد دهدشت دیشموک حواس رانندگان را پرت کرده و در برخی موارد به خاطر یک لحظه تغییر مسیر ناگهانی و وقوع تصادف دچار گرفتاری و درد سر می شوند.
بخشدار دیشموک نیز در این رابطه اظهار داشت: محور ارتباطی شهر دیشموک به دهدشت دارای پیچ‌های تند، آسفالت نامناسب و چاله و چوله‌های زیادی است که نبود شانه مناسب هم مشکلات زیادی را برای مردم منطقه ایجا کرده است.
صفا حبیبی افزود: با توجه به اینکه این جاده بار ترافیکی زیادی دارد و در این منطقه، مکان‌های زیارتی از جمله امامزاده سید محمید، امام‌زاده میرسالار و مکانهای تفریحی از جمله آبشار کمر دوغ قرار دارد، لازم است که آسفالت از هم پاشیده آن ترمیم و پیچ‌های متعدد آن برداشته شود.
وی بدون اشاره به تلفات جاده ای در این مسیر اظهار کرد: تردد در این مسیر برای زنان باردار، مسن و بیماران اورژانسی بسیار سخت است.
حبیبی تصریح کرد: چندین سال است که در این مسیر ترمیمات جزیی و لکه گیری روی آن انجام شده اما کار عمده و بزرگی در این مسیر صورت نگرفته است.
فرماندار کهگیلویه نیز اظهار داشت: مرمت این جاده در سالهای گذشته جزء مصوبات هیات دولت بوده که قرار شد از نظر شاخص‌های فنی نیز ارتقاء پیدا کند.
جعفر نیکبخت تصریح کرد: با توجه به اینکه این مسیر سه بخش مرکزی ، قلعه رئیسی و دیشموک و 190 روستا را پوشش می‌دهد، باید روکش آسفالت، لکه گیری و بازگشایی شود .
وی گفت: با توجه به اینکه این جاده به مکان‌های تاریخی، تفریحی و زیارتی، همچنین به محور ارتباطی استان خوزستان متصل است بازگشایی و آسفالت آن باید در اولویت مسئولان استانی قرار گیرد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه گفت:150 هزار متر روکش آسفالت در بخش‌های مختلف این شهرستان با 29 میلیارد ریال اعتبار سال گذشته اجرا شد.
محمد ماهیاری اظهار کرد: در سال جاری بیش از 30 کیلومتر از مسیر دهدشت- قلعه دختر- قلعه رئیسی و دیشموک و 6 کیلومتر از مسیر دهدشت - سرفاریاب روکش آسفالت شده است.
وی افزود: در20 کیلومتر از مسیر دهدشت - قلعه رئیسی و دیشموک تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی نصب شد.
ماهیاری تصریح کرد: با برنامه ریزی های انجام شده در صورت تامین اعتبار روکش و لکه گیری آسفالت این مسیر ادامه خواهد یافت .
وی طول راه‌های شهرستان کهگیلویه را یک هزار و 272 کیلومتر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 970 کیلومتر راه روستایی است.
بخش های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود 250کیلومتر فاصله دارند و سخت گذربودن راه ارتباطی این بخشها باعث محرومیت آنها شده است.
این بخش ها حدود 50هزار نفر جمعیت دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به 131 هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، 10 دهستان و 346 روستای بزرگ و کوچک است.
7531/1662
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها خانواده درآمد راهداری و حمل و نقل جاده راهنمایی و رانندگی کهگیلویه و بویراحمد جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۵۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا پیمانجو دوشنبه شب در حاشیه بازگشایی این محور در گفتگو با خبرنگاران افزود: گردنه بیژن در ارتفاع سه هزار و ۲۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و این گردنه یکی از مرتفع‌ترین گردنه‌های کهگیلویه و بویراحمد است.

پیمان جو با بیان اینکه ارتفاع برف در برخی از نقاط گردنه بیژن در سال‌های پربارش تا هفت متر نیز می‌رسد، گفت: این گردنه استان اصفهان را به کهگیلویه و بویراحمد متصل می‌کند و با توجه به بارش سنگین برف در این گردنه، آبانماه این مسیر مسدود و در اوایل اردیبهشت بازگشایی می‌شود و بازگشایی آن سبب سهولت در رفت و آمد و کاهش یک ساعت و سی دقیقه‌ای مسافت سی سخت به پادنا و سمیرم می‌شود.

وی افزود: جاده سی سخت به سمیرم در مسیر جاده گردنه بیژن ۲۳ کیلومتر طول دارد و ۱۴ کیلومتر آن برف گیر است و با بازگشایی این جاده، تردد وسایل نقلیه آسان و مسیر تردد عشایر کوچ رو هموار می‌شود.

کد خبر 6086390

دیگر خبرها

  • نبود گاردریل در جاده کلج به سیردان منجر به حادثه شد
  • گلایه مردم از وضعیت نامناسب آسفالت بلوار صنم بلاغی پلدشت 
  • عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد
  • آزادراه تهران_کرج_قزوین روکش آسفالت می شود
  • آزادراه تهران_کرج_قزوین روکش آسفالت می شود 
  • کمربندی دلیجان به طول ۶ کیلومتر آسفالت می‌شود
  • رفع ۷۰ نقطه حادثه خیز در مسیر‌های منتهی به مرز‌ها
  • آسفالت نزدیک به ۱۱ کیلومتر از راه‌های روستایی چایپاره
  • گردنه بیژن در کهگیلویه و بویراحمد بازگشایی شد
  • حجم طرح‌های راهداری در بهاباد ۱۵ برابر شده است