Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن نوروزی در تشریح دستور کار نشست امروز (دوشنبه یکم بهمن ماه) کمیسیون متبوعش گفت: در این نشست طرح کاهش آمار زندانیان مورد بررسی قرار گرفت و تا ماده ۱۷ آن به تصویب رسید به این معنا که دستبند الکترونیکی و تحمل حبس در خارج از زندان به دلیل عدم آمادگی الزاماتش مورد تصویب قرار نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، در بیان نحوه اصلاح ماده ۱۱ این قانون، ادامه داد: دادگاه‌ها مکلف هستند از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون در مورد جرایم غیرعمد درجه هفت و هشت و همچنین کلیه جرایم غیرعمدی به جز جرم موضوع ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ راننده یا متصدی وسایل موتوری در زمان وقوع جرم مست بوده است به جای مجازات حبس یا جایگزین حبس، محکوم کنند که این مهمترین دستاورد امروز این نشست بود.

وی خاطرنشان کرد: در تبصره این ماده آمده است که صدور حکم مجازات جایگزین حبس نسبت به جرایم غیرعمدی برای دادگاه الزامی نیست.

نوروزی در تشریح اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱۲ این طرح تاکید کرد: در جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها صرفا شلاق تعزیری یا جزای نقدی یا شلاق تعزیری همراه با جزای نقدی و نیز در جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها حداکثر یکسال حبس می‌باشد چنانچه متهم با قرار تامین آزاد نشده باشد، بلافاصله پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال می‌شود، دادگاه در این نوع پرونده‌ها در همان روز رسیدگی و حکم صادر می‌کند، رئیس کل دادگستری و دادستان‌ها مکلفند ترتیبی اتخاذ کنند تا مفاد این ماده در کلیه حوزه‌های قضایی در شعبه دیگر رسیدگی شود.

وی با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱۳ این طرح، عنوان کرد: در مورد محکومان به جزای نقدی در صورت تقاضای تخفیف از جانب محکوم علیه و احراز تمکن مالی وی، قاضی اجرای احکام کیفری با رعایت ماده ۵۲۹ قانون آئین دادرسی کیفری با اخذ تامین مناسب اقدام به تخفیف می‌نماید، تصمیم قاضی اجرای احکام در این خصوص باید به تایید دادستان برسد.

نوروزی در بیان اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱۴ این طرح بیان کرد: محکومانی که باقی مانده مدت حبس یا بازداشت بدل از جزای نقدی آن کمتر از چهار ماه باشد در صورت احراز حسن اخلاق و رفتار در دوره تحمل حبس با پیشنهاد شورای طبقه بندی زندان و موافقت قاضی اجرای احکام و تایید دادستان به وی مرخصی اعطا می‌شود.

وی در مورد اصلاحات صورت گرفته در ماده ۱۵ این طرح تصریح کرد: چنانچه محکوم علیه در اجرای ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی در زندان باشد، قاضی اجرای احکام تا موقع دادگاه محکوم علیه جهت پرداخت یا جلب رضایت محکوم له با اخذ تامین مناسب به مدتی که در دادگاه تعیین نماید، مرخصی تعیین می‌نماید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با نحوه اصلاحات ماده ۱۶ این طرح افزود: تامین لازم جهت اعطای مرخصی به زندانیان همان تامین‌های مندرج در ماده ۲۱۶ در مورد محکومیت‌هایی درجه هفت و هشت که محکومیت آن‌ها کمتر از ۶ ماه است، همچنین افرادی که؟ با تشخیص قاضی اجرای احکام با صدور یکی از بند‌های الف. و ب، پ، ت، ث، ج. ماده مزبور در صورت اعطای مرخصی در چارچوب مقررات اقدام می‌نماید.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، در بیان مهمانان حاضر در این نشست یادآورشد: معاون حقوقی قوه قضائیه و مدیرکل آن، نمایندگان مرکز تحقیقات اسلامی قم، معاونت پارلمانی وزارت دادگستری و نماینده حقوقی وزارت اطلاعات و معاون حقوقی سازمان زندان‌های کشور و نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور داشتند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۵۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سن دریافت گواهینامه در سال 1403 تغییر کرد

 به گزارش پارس نیوز ، به منظور ارتقای ایمنی رانندگی و کاهش تصادفات ناشی از کم تجربگی رانندگان تدوین شده است. آشنایی با این قوانین برای همه رانندگان، چه کسانی که قبلاً گواهینامه گرفته‌اند و چه کسانی که قصد دریافت آن را دارند، ضروری است. این قوانین به منظور حفظ جان شما و سایر رانندگان در جاده ها وضع شده اند. آگاهی از این قوانین به شما کمک می کند تا رانندگی امن تر و مسئولانه تری داشته باشید. با رعایت این قوانین می توانید از جریمه شدن و بروز مشکل قانونی جلوگیری کنید.

  موارد مهم در قوانین جدید گواهینامه رانندگی ۱۴۰۳:  

۱. عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای آقایان: بر اساس قانون جدید، آقایان برای دریافت گواهینامه رانندگی دیگر نیازی به ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی ندارند.

۲. افزایش سن دریافت گواهینامه پایه یک: سن مجاز برای دریافت گواهینامه پایه یک از ۲۳ سال به ۲۵ سال افزایش یافته است.

۳. محدودیت رانندگی در شب برای رانندگان جدید: رانندگانی که به تازگی گواهینامه دریافت کرده‌اند، به مدت ۳ ماه اول، مجاز به رانندگی در شب (از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح) نیستند.

۴. الزام همراهی راننده مجرب: رانندگان جدید در ۳ ماه اول پس از دریافت گواهینامه، باید در حین رانندگی در معابر برون‌شهری، با یک راننده مجرب که حداقل ۲ سال سابقه رانندگی دارد، همراه باشند.

۵. رتبه‌بندی گواهینامه‌ها: بر اساس طرح جدید، گواهینامه‌ها به ۳ رتبه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شوند. رانندگانی که تخلفات رانندگی کمتری داشته باشند و به طور کلی رانندگی قانون‌مداری داشته باشند، رتبه بالاتری دریافت می‌کنند و از مزایایی مانند تخفیف در جرایم رانندگی و حق تقدم در تردد برخوردار می‌شوند.

۶. افزایش جریمه‌های رانندگی: جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۳ به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت.

۷. برون‌سپاری خدمات پلیس راهور: برخی از خدمات پلیس راهور، مانند ثبت تخلفات رانندگی، به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

۸. استفاده از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات: در سال ۱۴۰۳، شاهد استفاده گسترده‌تر از دوربین‌های هوشمند برای ثبت تخلفات رانندگی خواهیم بود.

۹. تشدید برخورد با تخلفات رانندگی: پلیس راهور در سال ۱۴۰۳ با تخلفات رانندگی، به ویژه تخلفات حادثه‌خیز، برخورد قاطعانه‌تری خواهد داشت.

۱۰. ارائه آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین: بخشی از آموزش‌های رانندگی به صورت آنلاین ارائه خواهد شد.

سن گواهینامه رانندگی کاهش یافت؟

در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۹، هیئت وزیران مصوبه جدیدی را در خصوص شرایط صدور گواهینامه رانندگی به تصویب رساند که شامل تغییراتی در سن دریافت گواهینامه برای انواع مختلف آن می‌شود. مهم‌ترین تغییرات این مصوبه به شرح زیر است:

  گواهینامه پایه سه:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه رانندگی پایه سه ۱۸ سال تمام باقی می‌ماند.

حداقل قد برای دریافت این گواهینامه ۱۴۰ سانتی‌متر است.

گواهینامه پایه دو:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه دو ۲۳ سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل ۷ ماه از تاریخ دریافت گواهینامه پایه سه خود را گذرانده باشند.

گذشتن حداقل ۲ سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو برای ارتقا به پایه یک الزامی است.

گواهینامه پایه یک:

حداقل سن برای دریافت گواهینامه پایه یک ۲۵ سال تمام است.

متقاضیان باید حداقل ۲ سال از تاریخ دریافت گواهینامه پایه دو خود را گذرانده باشند.

داشتن گواهینامه پایه دو با حداقل ۷ ماه اعتبار الزامی است.

گواهینامه رانندگی موتورسیکلت:

افراد ۱۶ ساله می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های خاص (تا ۱۲۵ سی‌سی) را دریافت کنند.

افراد ۱۸ ساله می‌توانند گواهینامه موتورسیکلت‌های سنگین‌تر را دریافت کنند.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی در هر پایه، تغییری نکرده است.

هزینه دریافت گواهینامه رانندگی در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

زیرساخت‌های لازم برای صدور گواهینامه موتورسیکلت برای افراد ۱۶ ساله هنوز فراهم نشده است و اجرای این بخش از مصوبه به زمان نیاز دارد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قانون جدید سن گواهینامه رانندگی، می‌توانید به سایت راهور مراجعه نمایید.

منبع:طلا

دیگر خبرها

  • سن دریافت گواهینامه در سال 1403 تغییر کرد
  • محکومیت متهمان به پرداخت مطالبات شکات به نرخ روز
  • رای پرونده کثیرالشاکی «کینگ‌مانی» صادر شد؛ محکومیت سه نفر از متهمان به حبس‌های طویل‌المدت و پرداخت مطالبات شکات به نرخ روز
  • محکومیت سپاهان و پرسپولیس در کمیته استیناف
  • محکومیت سپاهان و پرسپولیس در کمیته استیناف فدراسیون فوتبال
  • نحوه درخواست صدور کارت سوخت از اردیبهشت تغییر می کند
  • رأی پرونده کثیرالشاکی «کینگ‌مانی» صادر شد/ محکومیت متهمان به پرداخت مطالبات شکات به نرخ روز
  • سلسله اقدامات راهگشا برای حل مسائل صندوق‌های بازنشستگی
  • صدور رای پرونده کثیرالشاکی کینگ‌مانی/ محکومیت متهمان به پرداخت مطالبات شکات به نرخ روز
  • محکومیت استقلال و فولاد در کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال