Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@01:35:05 GMT

زنگ خطر آلودگی زیست محیطی در بام نفت ایران

تاریخ انتشار: ۱ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۶۵۶۶۴

زنگ خطر آلودگی زیست محیطی در بام نفت ایران

به گزارش ایرنا، قرار داشتن در دل تاسیسات نفتی ، نزدیکی به استان خوزستان به عنوان کانون ریزگردها و وجود برخی صنایع تهدیدهایی است که لزوم توجه مردم و مسئولان برای تلاش بیشتر در زمینه توجه به سلامت مردم و جلوگیری از آلودگی زیست محیطی منطقه را دوچندان کرده است.
کارشناسان بخش سلامت در گچساران نسبت به وجود آلایندگی های زیست محیطی هشدار می دهند و از دستگاه های اجرایی می خواهند با ایجاد فضای سبز، احداث کارخانه بازیافت زباله و افزایش زیرساخت های حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی های زیست محیطی اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متخصصان امر از سوی دیگر اذعان دارند مردم نباید با سوق دادن وظایف تنها به طرف دولت از مسئولیت های اجتماعی و شهروندی درباره آلودگی های زیست محیطی شانه خالی کنند.
این صاحب نظران بر این باورند استفاده از دوچرخه، پیاده روی به جای استفاده از خودروهای تک سرنشین و استفاده از ماسک از وظایف مردم در این مقوله است.
چندی پیش کشت محصولات جالیزی و سبزی در مناطق پربالی،حاشیه دره کمبل و ایستگاه پمپاژ دژسلیمان به دلیل استفاده از آب فاضلاب ممنوع شد که این امر نشان دهنده اهمیت مشارکت بهره برداران کشاورزی در جلوگیری از آلودگی های زیست محیطی است.
درباره ممنوع شدن کشت سبزی در این مناطق مسئولان می گویند:بخش عمده ای از فاضلاب شهر دوگنبدان و روستاهای طول مسیر به رودخانه کمبل وارد شده بود که آب این رودخانه را به شدت آلوده کرده بود.
به گفته مسئولان چهار هکتار زمین کشاورزی در منطقه کمبل که محل کشت انواع سبزی و صیفی از طریق آب آلوده فاضلاب آبیاری می شود در سال 94 با حکم مراجع قضایی شهرستان با تراکتور تخریب شد.
از آنجا که آلودگی های زیست محیطی نقش اثرگذاری بر روی سلامت انسان ، کشاورزی پایدار و صنعت گردشگری دارد به نظر می رسد کاهش اثرات آن نیازمند تلاش مضاعف است.
به گفته متخصصان و دست اندرکاران بهداشت و سلامت ،پدیده آلودگی هوا بر دستگاه های داخلی همچون قلب،ریه و اندام های خارجی مانند چشم و پوست اثرات زیانباری دارد.
کارشناسان برای حفظ سلامتی استفاده از ماسک های استاندارد، محدود کردن سفرهای درون شهری به موارد ضروری در زمان وجود پدیده ریزگردها را توصیه می کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به اینکه اداره بهداشت و سازمان جهاد کشاورزی به صورت مداوم بر سبزی کاری ها نظارت دارند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه آبیاری سبزی ها توسط آب کمبل از ورود آنها به بازار جلوگیری می شود و با متخلفان نیز بشدت برخورد خواهد شد.
سهراب صیدی افزود: در این راستای هم اکنون کمیته ای با عنوان «پیشگیری و کنترل آبیاری مزارع با فاضلاب» تشکیل شده که در آن تصمیم هایی برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب ها گرفته می شود.
وی اظهار ادشت: لازم است تا راه اندازی کامل تصفیه خانه دژسلیمان از کشت سبزی و صیفی جات در این منطقه از سوی جهاد کشاورزی جلوگیری شود.
صیدی آب آلوده را برای سلامت انسان ها بسیار خطرناک دانست و گفت: در فاضلاب و آب های آلوده، میکروب های مقاوم به درمان وجود دارد که باعث بیماری می شود.
وی ادامه داد: همچنین وجود تخم انگل در این قبیل محصولات کشاورزی، می تواند خطراتی برای سلامت افراد مصرف کننده این محصولات به همراه داشته باشد.
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذر امسال 155روز با پدیده ریزگرد در شهرستان گچساران ثبت شده است.
فرمان فرامین اظهار داشت: 94 روز در سال 1396 و 61 روز در سال جاری با پدیده ریزگرد در این شهرستان گزارش شده است.
وی میزان کاهش دید در روزهای با پدیده ریزگرد گچساران در این مدت را بین 500 تا 9 هزار متر برآورد کرد.
روزهای با پدیده ریزگرد به شرایطی گفته می‌شود که دید افقی کمتر از 10 هزار متر باشد.
شهردار دوگنبدان فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی شهر دوگنبدان را یادآور شد و افزود: برای ترویج استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی راهی جز تزریق چند دستگاه اتوبوس نو به ناوگان حمل و نقل کنونی نداریم.
مسعود ظفری ایجاد زیرساخت هایی مانند پارکینگ را از دیگر راهکارهای کمک به استفاده از ناوگان جمل و نقل عمومی ذکر کرد.
وی با اشاره به اهمیت فضای سبز برای کاهش آلودگی هوا بر ضرورت اختصاص اعتبار برای این مقوله مهم تاکیدکرد.
سرانه فضای سبز در شهر دوگنبدان هم اکنون 10 متر مربع است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران همم می گوید: محیط زیست به جنگل ها و مراتع محدود نمی شود و محل زندگی انسان نیز نیازمند مراقبت های ویژه است.
ولی رمضانی فرهنگ سازی در مدارس را از برنامه های دردست اجرا برای جلب مشارکت مردم در راستای حفظ محیط زیست عنوان کرد.
وی بیان کرد: 19 واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در این شهرستان امسال اخطار زیست محیطی دریافت کرده اند.
ولی رمضانی افزود: این واحدها شامل10کارخانه سنگ شکن، چهار بیمارستان، 3 کشتارگاه دام و 2 جایگاه دفع زباله است.
وی تصریح کرد: اخطار به این واحدها در راستای اجرای مفاد قانون مدیریت پسماند و به دلیل پراکنده شدن ضایعات این واحدها در محیط زیست داده شد.
رمضانی اظهار داشت: در صورتی ‌که واحدهای تولیدی و صنعتی نسبت به اصلاح و بازسازی سامانه تصفیه پسماند اقدام نکنند، برابر قانون از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.
وی بیان کرد: کارشناسان محیط زیست این شهرستان به طور مستمر از واحدهای تولیدی مستقر در این شهرستان به ویژه واحدهای تولید آسفالت، سنگ شکن و دکل‌های ملی حفاری بازدید به عمل آورده و در صورت مشاهده هر نوع آلودگی، واحد مورد نظر را موظف به استانداردسازی و دفع خطر آلاینده ها می کنند.
17 واحد تولیدی و صنعتی آلاینده در سال گذشته در این شهرستان اخطار زیست محیطی دریافت کردند.
17 سنگ شکن، 16 واحد گاوداری شیری صنعتی و نیمه صنعتی و 34 واحد تولیدی مرغ و 2 بیمارستان در این شهرستان فعال است.
رئیس اداره نگهداری و تعمیرات خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: با هدف تولید در راستای حفظ محیط زیست از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 750 مورد ماموریت موفقیت‌آمیز در حوزه نگهداری و تعمیرات خط لوله نفت در حوزه نفتی این شهرستان انجام شد.
حسین سبکبار اظهار کرد: با اشاره به درخواست کارهای انجام شده از ابتدای سال 97 تاکنون بیان کرد: بازسازی و اصلاحیه تغییر قطر خطوط لوله نفت ورودی چاه های 120، 167 ، 168 ، 175 ، 188 ، 222 ، 234 ، 237 ، 293 در تفکیک گر 167 گچساران یکی از مهمترین خدمات انجام شده امسال در این زمینه بوده است.
سبکبار ادامه داد: تعمیر محل نشتی خط 42 اینچ نفت سبک خروجی تلمبه خانه گوره قبل از شیر 432، ایمن‌سازی و تعویض دو رشته خط لوله 24 اینچ بهرگان در تلمبه خانه گوره، تعمیر و ایمن سازی خط لوله 26 اینچ کنارگذر نفت سنگین تلمبه ‌خانه گوره، ایمن‌سازی و تعویض خط اصلی و خطوط همراه ) 7 رشته خط چاه 51 ایستگاه گاز بی‌بی حکیمه (2 عبوری از دیگر اقدامات این اداره در سال جاری بوده است.
وی تصریح کرد: ایمن سازی خطوط لوله 8 اینچ گاز چاه های تولیدی 39 ، 33 ، 27 و 25 چندراهه 3 تا فاصله تقریبی 200 متر بعد از آن، ایمن سازی به روش غلاف گذاری روی خط لوله 26 و 30 اینچ نفت گچساران 1 و 2 به گوره در سه نقطه و ایمن سازی و حذف انشعاب خط لوله 26 اینچ نفت نمکی گچساران 1 و 2 به گچساران 3 در نقاط پراکنده ، ایمن ‌سازی خطوط لوله 24 اینچ ورودی و خروجی ، 8 اینچ مایعات و 2 اینچ هوا بین منطقه تفکیک پازنان و گاز و گاز مایع 900 و تعویض خطوط لوله 6 اینچ پساب خروجی واحد نمکزدایی رگ سفید 2 به چاه 137 به طول 1500 متر نیز امسال صورت گرفت.
سبکبار در ادامه تصریح کرد: اداره نگهداری و تعمیرات از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد 751 درخواست کار مانند اصلاحیه های مهندسی ، درون و برون کارخانه ای ، تعمیرات مترقبه و پیشگیرانه، اتصال مجدد و جمع‌آوری چاه ها، عملیات حفاظت کاتدی و مهار نشتی خطوط لوله را برای حفاظت و صیانت از تولید انجام داده است.
وی ابراز داشت: پراکندگی تاسیسات این شرکت به عنوان دومین تولید کننده نفت در مناطق نفتخیز جنوب موجب شده است کار در اداره نگهداری تعمیرات و خطوط لوله نفت گچساران نسبت به دیگر نقاط از حساسیت بیشتری برخوردار باشد.
سبکبار بیان کرد: این اداره وظایفی مانند برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی و هدایت عملیات نگهداری و تعمیرات و انجام تعمیرات اصلاحی روی خطوط لوله درون و بیرون تاسیسات،اجرای پروژه های غیرعمده، مطالعه و پیگیری برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت شرکت، همکاری و هماهنگی با ادارات مهندسی عملیاتی، خدماتی، ادارات ستادی مناطق نفتخیز و سایر شرکت‌های بهره‌بردار در اجرای پروژه های مشترک و نظارت بر حداکثر استفاده از تجهیزات، ماشین آلات و سایر منابع و حصول اطمینان از رعایت مقررات ایمنی را بر عهده دارد.
شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.
این شرکت با بهره گیری و توانمندی از 10 واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، 2 کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، 11 ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، 6 واحد آبرسان، حدود 110 تفکیک گر سرچاهی و بوستری، 3 ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: کاشت درختان دست کاشت به عنوان سدی در برابر ریزگردها از برنامه های در دست اجرا در بحث آلودگی هواست.
فرجام جلیلی افزود:640هکتار جنگل دست کاشت در دولت تدبیر و امید در این شهرستان احداث شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران ادامه داد:در این میزان جنگل دست کاشت بیش از 250 هزار اصله نهال غرس شد.
وی بیان کرد: یکهزار و 800 هکتار جنگل دست کاشت در این شهرستان تاکنون ایجاد شده است.
جلیلی ابراز کرد: طرح احیا و توسعه جنگل‌های گچساران در مناطق کمبل، پشکان و پربالی که درمعرض بیشترین میزان فرسایش خاک هستند اجرا شده است.
وی اظهار کرد: درختان کنار، کاج، سرو و کهیر که با آب و هوای منطقه سازگاری دارد در این جنگل‌ها غرس شده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران گفت: طرح جنگل کاری امسال در 200 هکتار از اراضی ملی این شهرستان اجرا می شود.
جلیلی ابراز داشت: 320 هزار هکتار مرتع و 115 هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.
وی افزود: گونه‌های جنگلی بادام، بلوط و بنه بیشترین وسعت جنگل‌های این شهرستان را به خود اختصاص داده‌اند.
90 درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد که از این میزان 70 درصد مرتع و جنگل است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/1662
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها ایران بیمارستان زیست محیطی قانون نفت جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۵۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد

مهدی اله پور مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این پایش‌های نظارتی در حوزه‌های مختلف آب و فاضلاب، خاک، هوا و پسماند استان خراسان رضوی انجام شده است.

او افزود: از این تعداد پایش نظارتی محیط زیستی انجام شده در خراسان رضوی، چهار هزار و ۷۵ بازدید، از سوی کارشناسان حفاظت محیط زیست استان و سه هزار و ۷۲۶ نوبت بازدید در قالب برنامه خود اظهاری از آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، صورت گرفته است.

مدیر کل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: این بازدید‌ها منتج به صدور ۲ هزار و ۱۸۰ فقره اخطاریه محیط زیستی برای منابع و صنایع آلاینده در جهت رفع آلودگی شده است، که طبق آن پارسال هزار و ۴۳۴ مرکز آلاینده شناسایی و در فهرست مراکز آلاینده استان قرار داده شده است.

اله پور بیان کرد: از عمده دلایل افزایش شناسایی منابع آلاینده و صدور اخطاریه‌ها، هدفمند‌تر شدن بازدید‌ها با اولویت منابع دارای آلایندگی، تشدید نظارتها، توجه به حفظ کیفیت منابع آبی، توجه به پایش واحد‌های خدماتی، معدنی و تغییرات دستورالعمل اجرایی ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • اجراي موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ كیلومتر توپكرانی در نفت و گاز گچساران
  • جاده گچساران به زیدون برای انتقال لوله آب فردا بسته می‌شود
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • برداشت ۷۵۰ هزار بشکه نفت با تفکیک‌گر‌های سیار در نفت و گاز گچساران
  • برداشت ۷۵۰ هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران
  • افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز
  • سلامت مردم و محیط زیست در رأس دغدغه‌ها و نیاز جامعه
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی
  • انجام موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟