Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آیا تا به حال پیش آمده که کنترل خود را از دست بدهید؟ عصبانیت و خشمی شدید که به سادگی قابل رفع نباشد؟ راه حل این مشکل را در کتاب‌های راهنمای بچه‌داری پیدا نمی‌کنید. ممکن است علت عصبانیت شما فقط نگرانی شدید یا ناآگاهی از روش‌های خودکنترلی کودکان نوپا و لجباز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیلش هر چه هست احتمالا عادتی نیست که دلتان بخواهد با شما بماند. برای آموزش خودکنترلی به کودک باید به چه نکاتی توجه داشت؟

واکنش والدین و نقش آن در آموزش خودکنترلی به کودک

واکنش شما خیلی مهم است. گری لندرت، پروفسور مرکز روانشناسی بازی در دانشگاه شمال تگزاس است. تحقیقات او و آزمایش‌هایش روی کودکان، روش‌های بسیاری برای جلوگیری از ادامه عادت‌های بد در اختیار شما می‌گذارد که البته نیاز به توجه دقیق دارند.

عذرخواهی کنید

وقتی بعضی از رفتار‌های خود را نمی‌پسندید، اما ناخودآگاه انجامشان می‌دهید، قدم به جاده برگشت‌ناپذیری گذاشته‌اید. در صورت بروز چنین اتفاقی، بعد از آرام شدن، به کودک در مورد رفتارتان توضیح دهید و از او معذرت‌خواهی کنید و اگر کودک مایل است علاقه خود را با یک بوسه یا آغوش ابراز کنید. کودک از معذرت خواهی شما یاد می‌گیرد. در آموزش مقوله خودکنترلی به کودک باید نکاتی را مورد نظر داشته باشید:

روابط ترمیم‌پذیر هستند.

اعتراف به اشتباه کار بدی نیست.

پیام قدرتمندی که با این آموزه‌ها به کودک می‌دهید، این است که او دوست‌داشتنی است. آن قدر دوست‌داشتنی که مادرش حاضر شده وقت بگذارد و از او معذرت‌خواهی کند.

کودک را به داشتن نظم شخصی تشویق کنید

یک زندگی سالم نیاز به گرفتن تصمیم‌های درست و همچنین عمل به آن تصمیم‌ها دارد. این یعنی ترک انجام کار‌های برنامه‌ریزی نشده و فکر کردن قبل از انجام کار‌ها و یاد گرفتن کنترل نفس است. باید به بچه‌ها فرصت تصمیم‌گیری بدهیم؛ نه این که همیشه خودمان برایشان تصمیم بگیریم. آن‌ها باید مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرند. مسئولیت‌پذیری بخش مهمی از نهادینه‌سازی خودکنترلی درست در فرزند است.

بستری برای تصمیم‌گیری و روبرو شدن با عواقب آن فراهم کنید

تنبیه به بچه‌ها یاد می‌دهد که هر کاری عاقبتی دارد، اما کودک شما را عصبانی و ضعیف رها می‌کند. اگر فرزندتان را از عواقب تصمیم‌هایش آگاه کنید، او را در موضع قدرت قرار داده‌اید. این گونه او قبل از این که کاری انجام بدهد از عواقب آن آگاه است. با این روش علاوه بر احترام به تصمیم‌هایش، حس مسئولیت‌پذیری را هم در او تقویت می‌کنید.

مثلا بگویید «اگر تصمیم بگیری روی دیوار نقاشی بکشی یعنی انتخاب کرده‌ای که نمی‌خواهی کیک بخوری» یا «اگر تصمیم بگیری که روی کاغذ نقاشی بکشی یعنی تصمیم گرفته‌ای می‌خواهی کیک بخوری». برای روشن شدن قضیه، جمله‌ها را چند بار، همراه با حرکات بدنتان تکرار کنید. مثلا به دیوار یا کیک اشاره کنید.

توجهش را جلب کنید

از جمله‌هایی که برای او سخت و ثقیل است استفاده کنید. مثلا «هر وقت به اندازه کافی گوش شنوا برای حرف‌های من داشتی شروع به صحبت با تو خواهم کرد». فهم این جملات برای او سخت است و توجهش را جلب خواهد کرد. این رفتار در شکل‌گیری خودکنترلی برای کودک نقش مهمی دارد.

او را مجبور به تصمیم‌گیری‌هایی که مناسب سنش نیست، نکنید

تصمیم‌ها باید مناسب سن کودک شما باشند. کودکان را در معرض گرفتن تصمیم‌هایی که به سن‌شان نمی‌خورد قرار ندهید. اجازه دهید کودک نوپای شما فقط بین دو مورد انتخاب کند؛ مثلا «می‌خواهی اول ماست بخوری یا سیب؟»؛ او را مقابل انتخاب‌های غیر قابل مذاکره قرار ندهید. مثلا «تصمیم داری حمام کنی یا نه؟» مذاکره کردن نقش مهمی در خودکنترلی کودک دارد و به او قدرت و تشخص تصمیم‌گیری می‌دهد.

سر حرف خود و عواقب کار بایستید

وقتی کودک شما تصمیمی می‌گیرد برایش نتیجه را روشن کنید؛ مثلا «این که الان تصمیم گرفته‌ای روی دیوار نقاشی کنی یعنی انتخاب کرده‌ای که بعدا نمی‌خواهی کیک بخوری» و حتما سر حرف خود بیاستید. اگر کودک شما ادعا می‌کند که مثلا «معذرت می‌خواهم. پاکش کردم»، به او توضیح دهید که مهم نیست پاکش کرده است؛ مهم این است که همان لحظه که تصمیم گرفته روی دیوار نقاشی بکشد، خودش انتخاب کرده که نمی‌خواهد کیک بخورد. این سخت‌ترین قسمت کار است، اما همین برخورد به او یاد می‌دهد سر حرف‌هایش و عواقبشان بایستد. ممکن است مدتی طول بکشد تا فرزند شما این مفهوم را درک کند، اما بالاخره می‌فهمد. دکتر گری لندرت این روش را برای کودکان بین دو تا سه سال پیشنهاد می‌کند.

لازم نیست کودک بیش از حد تصمیم‌گیری کند

مطمئن شوید که در طول روز گرفتن بیشتر از دو یا سه تصمیم را به عهده خود کودک نمی‌گذارید؛ زیرا تصمیم‌گیری مداوم هم از حد توان کودک خارج است. با بزرگ شدن کودک، می‌توانید گام به گام، بر اساس حد توانش، تعداد انتخاب‌ها را با نظارت خود و احتیاط افزایش دهید. قبل از اعمال هر تغییری، بگذارید کودک کم کم با افزایش تعداد تصمیم‌ها کنار بیاید.

هر گاه به ذهنتان خطور کرد که کار را شل بگیرید به یاد بیاورید که کودک شما برای یادگیری نظم شخصی نیاز به والدینی دارد که خودشان قانون‌هایشان راعایت می‌کنند. در غیر این صورت، در آینده وقتی فرزند شما تحت فشار حال و هوای نوجوانی و گروه هم‌سالانش است نمی‌توانید در تصمیم‌گیری‌ها به او کمک کنید. عمیق فکر کنید و آینده‌نگر باشید. ارزشش را دارد.

منبع: کودکت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودکان روانشناسی ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراتر از یک حماسه

به گزارش همشهری آنلاین، محمدمهدی ایمانی‌پور؛ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روزنامه همشهری نوشت، عملیات قاطع، گسترده و موفق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع رژیم اشغالگر و نامشروع صهیونیستی، نقطه‌عطفی در تاریخ تحولات منطقه محسوب می‌شود. ناتوانی دشمن و رسانه‌های آن در پیش‌بینی اولیه و حتی توصیف حداقلی واکنش جمهوری اسلامی ایران در قبال حمله به ساختمان کنسولگری سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، بیانگر تسلط همزمان اطلاعاتی و میدانی کشور عزیزمان بر محیط برون‌مرزی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است. در این خصوص چند نکته اساسی وجود دارد که لازم است مدنظر قرار گیرد:
نخست اینکه عملیات غرورآفرین اخیر، مصداق تام و عینی تحقق «وعده صادق» جمهوری اسلامی ایران در قبال دشمن صهیونیستی بوده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر امسال بر لزوم تنبیه متجاوزان صهیونیست تاکید فرمودند و هم‌اکنون دوست و دشمن نظاره‌گر تحقق این وعده‌اند. جمهوری اسلامی ایران، نظامی برخاسته از گفتمان انقلاب اسلامی بوده که یکی از پایه‌ها و اصول فقهی این گفتمان اصیل در مواجهه با دشمن، «نفی سبیل» است. بر این اساس، خداوند اجازه سلطه دشمنان کافر بر مسلمین را نمی‌دهد و مسلمانان نیز نباید چنین تسلط و سلطه‌ای را بپذیرند. این اصل دینی، در اندیشه‌های نورانی امامین انقلاب اسلامی جایگاهی محکم داشته و بر همین اساس، تجاوز به حریم کشورمان هرگز توجیه‌پذیر یا قابل گذشت نیست.
نکته دوم اینکه اقدام قاطعانه ایران «پاسخ» بوده و نه «حمله ابتدایی» و کاملا براساس اصل «دفاع مشروع» مطابق ماده۵۱ منشور سازمان‌ملل، موجه است. این پاسخ، براساس «ضرورت» و منطبق با قواعد و اصول رایج حقوقی در جهان صورت گرفته است. جمهوری اسلامی ایران براساس راهبردهای کلان نضج‌یافته در دکترین کلان سیاست خارجی خویش، آغازگر جنگ نیست اما کمترین انفعال و سکونی را در برابر دشمنان و اقدام آنها برنمی‌تابد. نکته قابل تامل اینکه در طول حدود ۷‌ماه سپری‌شده از آغاز جنگ غزه، دولت‌های غربی حامی نسل‌کشی غزه تلاش مذبوحانه‌ای را با هدف توجیه کشتار کودکان و زنان بی‌گناه فلسطینی و توجیه آن در قالب «دفاع مشروع صهیونیست‌ها» صورت دادند! اکنون همان دولت‌ها به انتقاد از پاسخ ایران نسبت به جنایات آشکار صهیونیست‌ها در کنسولگری سفارت کشورمان در دمشق روی آورده و آن را محکوم کرده‌اند. همان‌گونه که محرز است، حتی استانداردترین و مطلق‌ترین قواعد حقوقی در جهان نیز در قاموس سیاسی و رفتاری غرب به‌صورت عامدانه انکار و حتی به‌صورت معکوس تفسیر می‌شود. این همان نگاه ابزاری غرب به اصول انسانی، فطری و حقوقی در جهان است که خود را در بزنگاه‌ها نشان می‌دهد.
نکته سوم، معطوف به جنگ رسانه‌ای و فرهنگی و به تعبیر بهتر جنگ روایت‌هاست. ارائه تصویر درست از چرایی و چیستی و آثار تبعی حماسه اخیر جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نظام بین‌الملل بسیار حائز اهمیت است. نقش فرد-رسانه، در این میان برجسته و غفلت از آن خسارت‌آفرین خواهد بود.
نکته پایانی اشاره‌ای است به دستاورد این اقدام بایسته از سوی ج. ا.ایران. در رویکرد مقطعی و کوتاه‌مدت، جمهوری اسلامی ایران این پاسخ نظامی را به‌مثابه یک سیلی به حامیان رژیم اشغالگر قدس می‌داند تا از خواب غفلت بیدار شده، به نقش و جایگاه ایران اسلامی برای ایجاد موازنه قدرت در منطقه و صلح «پایدار» واقف شوند و در جهت برقراری «آتش‌بس دائمی» به تل‌آویو و واشنگتن فشار بیاورند و از تداوم نسل‌کشی بی‌سابقه در غزه - در راستای اجرای دستورهای دیوان بین‌المللی دادگستری - جلوگیری کنند. اما در رویکرد میان‌مدت و بلندمدت، پاسخ قاطعانه ایران اسلامی و همراهی منظومه مقاومت با آن را باید پیش‌درآمدی بر شکل‌گیری «نظم نوین منطقه‌ای و جهانی» قلمداد کرد. این پاسخ، خط بطلانی بر نظم سلطه‌محور غربی-صهیونیستی در منطقه و نویدبخش گذار کامل به دورانی است که در آن دیگر معادلات منطقه و جهان در اتاق‌های فکر تل‌آویو و واشنگتن تعیین نمی‌شود! جنگ غزه افکار عمومی دنیا را آماده این گذار ساخته است و پاسخ سخت ایران به رژیم صهیونیستی، این گذار را از مرحله انتزاعی خارج کرد. پیروزی نهایی برای بشریت در راه است. ان‌شاءالله.

کد خبر 844537 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها ایران و اسرائیل اسرائیل هواپیما - پهپاد رهبر معظم انقلاب

دیگر خبرها

  • این قاب تاریخی و ماندگار
  • فهرست مجوزهای کسب و کار اعلام شد+جدول
  • ایران چگونه از جنگ بزرگ جلوگیری کرد؟
  • فراتر از یک حماسه
  • برگزاری تمرین تراکتور علیه شایعات خمس
  • ۱۰ نکته برای کاهش استرس
  • رشد ۴۹۶۰واحدی شاخص کل بورس/ سبزی به بورس بازگشت
  • ۱۰ نکته درباره روانشناسی پول!
  • وضعیت آرام بازار کالاهای اساسی در کرج
  • معاون حقوقی رئیس جمهور: کشور ما کارنامه خوبی در رعایت حقوق ملت دارد