Web Analytics Made Easy - Statcounter

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر توییت کرد: از حضورم در نشست سران عرب در بیروت خرسندم، تصمیمم برای مشارکت در این نشست اقتصادی و اجتماعی مساله‌ای عادی بوده و با توجه به تلاش ما برای فعالیت‌های مشترک عربی انجام شده که در نشست نیز بر نیاز مبرم به تقویت آنها در برابر بحران‌ها و چالش‌هایی که پیش‌ روی‌مان است، تاکید شد، از رهبری و مردم لبنان بابت این میزبانی تشکر می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر قطر در جلسه افتتاحیه نشست بیروت در کنار محمد ولد عبدالعزیز، رئیس جمهور موریتانی حضور یافت، این در حالی بود که سایر رهبران کشورهای عربی در این نشست حضور نداشتند.

آل ثانی در شرایطی در این نشست حاضر شد که احتمال می‌رود او در نشست سران عرب در تونس که قرار است مارس آتی برگزار شود نیز شرکت کند.

او دعوت رسمی از سوی باجی قاید السبسی، رئیس جمهوری تونس برای حضور در این نشست دریافت کرده است.

امیر قطر معمولا در نشست‌های سران عرب و نیز سایر نشست‌های بین‌المللی حضور می‌یابد و از این تریبون‌ها موضع‌گیری‌های کشورش نسبت به مسائل بین‌المللی را اعلام کرده و در اظهارات خود به پیامدهای محاصره اعمال شده علیه قطر می‌پردازد. این در حالی است که آل ثانی در نشست قبلی سران عرب در شهر الدمام عربستان سعودی و نیز نشست سران عرب حوزه خلیج فارس در ریاض حضور پیدا نکرده بود.

جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان درباره حضور امیر قطر در نشست بیروت گفت: امیر قطر محاصره اعمال شده علیه کشور خود را در هم شکست و در حرکتی برای درهم شکستن این محاصره وارد بیروت شد.

باسیل در کنفرانس مطبوعاتی که در پایان این نشست برگزار شد، گفت: ما به عنوان مسؤولان کشور لبنان از بابت مشارکت نکردن لیبی در این نشست متاسفیم و نارضایتی خود را از بروز آن اعلام می‌کنیم.

بعد از تقریبا یک سال و نیم از بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و بی‌طرفی لبنان در قبال بحران اما در پی اجلاس لبنان حمایت بیروت از مواضع قطر در برابر محاصره کشورهای عربی پدیدار شد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان چهارمین نشست سران عرب در بیروت را با حضور تنها دو تن از رهبران کشورهای عربی افتتاح کرده و ضمن ابراز تاسف نسبت به عدم حضور سایر رهبران عرب گفت: در این نشست به بررسی پیامدهای بحران‌های موجود در منطقه در اقتصاد این کشورها می‌پردازیم.

میشل عون همچنین گفت: لبنان هزینه سنگینی را بابت جنگ‌ها و مساله تروریسم پرداخت کرده و به دلیل مهاجرت مردم سوریه متحمل فشار سنگین بین‌المللی و منطقه‌ای شده است. علاوه بر این پناهندگی برادران فلسطینی به لبنان نیز از ۷۰ سال قبل تاکنون همچنان ادامه دارد.

مشارکت آل ثانی در نشست بیروت نشان‌دهنده توجه گسترده او نسبت به مسائل اقتصادی کشورهای عربی بوده و حامل این پیام جدی او در تاکید بر نقش محوری قطر در میان کشورهای عربی است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: قطر نشست سران عرب اقتصادی و اجتماعی لبنان رئیس جمهور کشورهای عربی عربستان سعودی حوزه خلیج فارس وزیر خارجه لیبی خلیج فارس اقتصاد تروریسم مهاجرت سوریه مسائل اقتصادی قطر کشورهای عربی لیبی نشست سران عرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای با روزنامه روسی «ایزوستیا» که امروز (جمعه) منتشر شد، اظهار داشت: به هر حال ما آماده مذاکره هستیم، اما نه بر اساس «طرح صلح» ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین.

سرگئی لاوروف افزود که نشست صلح پیشنهادی [از سوی اوکراین] تا زمانی که مبناهای اساسی آن از جمله مشارکت نداشتن روسیه در آن تغییر نکند، موفق نخواهد شد.

وی با طرح این سوال که «چگونه سیاستمداری مهم در واشنگتن، بروکسل، لندن، پاریس یا برلین می‌گوید که هیچ جایگزینی برای طرح [صلح] زلنسکی وجود ندارد؟»، مفاد این طرح مبنی بر خروج روسیه از سرزمین‌هایی که تصرف کرده است را غیرقابل قبول خواند.

لاوروف گفت که با مقام‌ها و دیپلمات‌های سوئیس ملاقات کرده است و به او اطمینان داده‌اند که نشست صلحی که بِرن پذیرفته میزبان آن باشد، مشارکت روسیه را شامل می‌شود و بر اساس شرایط «واقع‌بینانه» برگزار خواهد شد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود که مقام‌های سوئیس به او گفته‌اند «ما درک می‌کنیم که هیچ چیز بدون حضور شما حل نمی‌شود و این [عدم حضور روسیه در نشست صلح اوکراین] ناعادلانه است» و هنگامی که این طرح به «نتیجه‌ای جمعی» تبدیل شد، از روسیه دعوت می‌شود.

لاوروف همچنین اظهار داشت که پیشنهادهای ایالات متحده برای گفت‌وگو در مورد معاملات تسلیحاتی عملی نیست.

وی با بیان اینکه «این یک شوخی است» به روزنامه ایزوستیا گفت: همه اینها به این موضوع برمی‌گردد که سیاست خارجی در ایالات متحده توسط افرادی اداره می‌شود که نمی‌دانند چگونه درگیر دیپلماسی شوند.

دیگر خبرها

  • جریمه سنگین امیر قلعه نویی و سه ملی پوش دیگر از سوی AFC
  • لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است
  • سران عربی با سکوتشان شریک جنایات رخ داده در فلسطین هستند
  • روایت عناصر اطلاعاتی اسرائیل از جنگ ایران و کشورهای عربی
  • فلسفه ملاقات وضیافت نمایندگان مجلس با ابراهیم رضایی در ژنو چه بوده است؟
  • وقتی به خدا اعتماد داری، حضورش همین قدر پر رنگ میشه … (فیلم)
  • اظهارنظر مکرون درباره امنیت المپیک ۲۰۲۴ پاریس
  • بیروت ؛ ابراهیم معلوف
  • استقبال امیر عبدالهیان از اسماعیل هنیه + فیلم | آغاز مذاکرات وزیر امور خارجه با رئیس دفتر سیاسی حماس
  • دعوت پادشاه بحرین از بشار اسد برای شرکت در نشست اتحادیه عرب