Web Analytics Made Easy - Statcounter

تشکیل مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سرانجام پس از ۵ ماه از ارسال آن از سوی دولت به مجلس با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی در نامه ای از سوی «حجت الاسلام حسن روحانی»، رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسفیک، اپک APEC با رویکرد اقتصادی تشکیل شد. تاریخچه تاسیس این سازمان به اواخر دهه 80 میلادی برمی گردد. اولین بار پیشنهاد تاسیس اپک توسط «باب هوک»، نخست وزیر وقت استرالیا در 31 ژانویه 1989 در یک سخنرانی در سئول پایتخت کره جنوبی مطرح شد. 10 ماه بعد، 12 کشور اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در کانبرای استرالیا برای ایجاد این سازمان گرد هم آمدند که نتیجه این نشست تاسیس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا- پاسفیک بود. اسامی این 12 کشور که اعضای اصلی و موسس اپک بودند، عبارتند از: استرالیا، برونئی، کانادا، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، مالزی، نیوزلند، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و امریکا. کشورهای چین، هنگ گنگ در سال 1991، مکزیک و پاپوا گینه نو در سال 1993 به اپک پیوستند. در حال حاضر 21 کشور عضو سازمان اپک هستند.

 

از آغاز فعالیت اپک در سال 1989 تا 1992 جلسات در سطح وزرا تشکیل شد. ولی نشست سالانه ای که در سال 1993 در سیاتل امریکا برگزار شد، بیل کلینتون به عنوان رئیس جمهور وقت امریکا در این نشست سخنرانی کرد. از این سال به بعد نشست های سالانه در سطح سران برگزار می شود. تمام روسای کشورهای عضو اپک به غیر از تایوان که یک مقام وزراتخانه‌ای این کشور را نمایندگی می‌کند، در این جلسات حاضر می شوند. اپک حدود 39 درصد جمعیت جهان؛‌57 درصد کل تولید ناخالص داخلی و 17 درصد تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. دبیرخانه مرکزی سازمان اپک در سنگاپور مستقر است.

 

مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی ششم آذرماه خود دو فوریت این لایحه را به عنوان دستور کار داشتند که نمایندگان به دو فوریت ان رای ندادند و در ادامه جلسه علنی آن روز مجلس شورای اسلامی نمایندگان به یک فوریت آن رای دادند که ، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه را برای بررسی بهتر روانه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی کرد که اعضای این کمیسیون در جلسه خود به آن رای دادند.

 

در ادامه بررسی این لایحه از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه علنی دوشنبه اول بهمن ماه آن را به عنوان دستورکار در دست داشت. نمایندگان با لایحه موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا با 137 رای موافق، 46 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 214 رای موافقت کردند.

 

طبق ماده واحده این لایحه، به دولت اجازه داده می شود نسبت به تاسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا بر اساس موافقت نامه مربوط به تاسیس مرکز یاد شده اقدام کند. طبق تبصره ماده واحده، رعایت اصول یکصد و سی و نهم و هفتاد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد ماده 46 و جزء یک ماده 27 این موافقت نامه الزامی است.

 

«سیدحمید پورمحمدی»، معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه در دفاع از این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «همواره بشر بلایای مختلف طبیعی روبرو بوده است و همواره از آلام این بلایا در رنج و عذاب  بوده است. هم مردم و نهادهای بین المللی به دنبال این بودند که چگونه جان و مال انسان ها را از این آسیب ها مصون بدارد و در همین زمینه سازمان ملل تصمیم گرفت در یکی از کشورهای عضو مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا را تاسیس کند که کار این مرکز جمع آوری تجربیات همه کشورها برای مقابله با بلایای طبیعی بود.»

 

وی اضافه کرده بود: «سازمان مذکور وابسته به سازمان ملل و 66 کشور عضو آن هستند و دولت جمهوری اسلامی ایران استدلال کرد از 40 بلایای طبیعی که در جهان اتفاق می افتد 31 بلا در ایران رخ می دهد و همین نشان می داد که ایران تجربه برای مقابله با بلایای طبیعی را دارد و ایران در این زمینه درخواست خود را داد اما آمریکا اجازه نمی داد تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.»

 

پورمحمدی گفته بود: «سال پیش این مسئله در مجمع عمومی مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد مقر این مجموعه در ایران باشد. بعد از چندین سال گفت و گو و رایزنی توافق اولیه انجام شد و خردادماه امسال قرار است مجمع عمومی برگزار شود و تصمیم نهایی را در مورد ایران بگیرد. تشکیل این مرکز مستلزم مصوبه مجلس است و ما از نمایندگان خواهش می کنیم نسبت به تصویب این لایحه رای مثبت بدهد.»

 

یادآور می شود: در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: با عنایت به این که بلایای طبیعی یکی از چالش‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه می‌باشد و این چالش سالانه منجر به تلفات انسانی و خسارات اقتصادی فراوانی می‌شود، به منظور مدیریت آسیب‌پذیری ها و خطرات بلایا از منظر کاهش آثار اجتماعی و اقتصادی آنها و با توجه به قطعنامه اعضای کمیسیون اقتصادی و اجتماعی برای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵ میلادی) در مورد تأسیس مرکز آسیا و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت به اطلاعات بلایا به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، لایحه موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه به نمایندگی از سازمان ملل متحد درباره برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان حضرت زهرا س هرمزگان استان بوشهر آسیب های اجتماعی تشییع مراسم ترحیم انقلاب کانون های فرهنگی هنری مساجد مدیریت اطلاعات بلایا مجلس دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت ۳ لایحه به مجلس ارسال کرد

رئیس‌جمهور سه لایحه را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رئیس جمهور در نامه‌ای لایحه «اصلاح قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی مصوب ۱۳۶۵/۰۱/۲۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آنةکه به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهور در جلسه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ هیأت وزیران به تصویب رسیده بود را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

همچنین رئیس‌جمهور «لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه اروپایی مربوط به کار خدمه وسایل نقلیه شاغل در حمل و نقل جاده‌ای بین‌المللی (اِی ای تی آر)» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، در جلسه ۹ اسفند ۱۴۰۲ هیأت وزیران به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

لایحه «تصویب معاهده (کنوانسیون) سازمان بین‌المللی علائم کمک ناوبری دریایی» که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در جلسه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، برای انجام تشریفات قانونی توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

منبع: ایرنا کد خبر 744895

دیگر خبرها

  • انتقادات تند از تیم اقتصادی رئیسی /دولت باید خانه تکانی کند و کل تیم را تغییر دهید /قیمت ارز حباب نیست آقای فرزین /محسن رضایی توان کار ندارد
  • تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تلاطمات بازار ارز
  • مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند | رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس : نگران وضعیت بازار ارز هستیم
  • رشد اقتصادی ایران در آسیا صعود کرد
  • دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد
  • ارسال ۳ لایحه دولت به مجلس
  • دولت سه لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دولت ۳ لایحه به مجلس ارسال کرد
  • دلیل مجلس برای تعطیل شدن پنج شنبه به جای شنبه، عدم همراهی با یهودیان بود!
  • لزوم همراهی صنایع و کشاورزان استان مرکزی در مدیریت مصرف آب