Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، این موضوع سبب شد تا ما به فکر فرو رویم که دنیای علم طی این زمان چه تغییری کرده است. اکنون در این خبر قصد داریم دگرگونی‌ها و تغییرات چشمگیر علمی جهان طی یک دهه گذشته را نمایش داده و معرفی کنیم. ما ۴ جفت تصویر که هر کدام روایتگر داستانی متفاوت علمی در این یک دهه است را انتخاب  کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱. "یخچال طبیعی کلمبیا، آلاسکا" (Columbia Glacier, Alaska)

۲۰۰۸

 

۲۰۱۷

با بارش برف‌های جدید، برف‌های زیرین فشرده و محکم‌تر می‌شود و مانند توده‌ای خمیری حرکت می‌کند. به این ترتیب، یخچال طبیعی بوجود می‌آید. یخچال طبیعی توده‌ای یخ است که بر اثر نیروی گرانش از نواحی بلند کوهستانی یا در نواحی قطبی شمالی و جنوبی زمین، که دارای هوای بسیار سردی هستند، به آرامی جریان پیدا می‌کند. اگر مشتی برف به محکمی در دست فشرده شود، برف به یخ تبدیل می‌شود. این همان رویدادی است که پس از بارش برف، در دره‌های مرتفع کوهستانی رخ می‌دهد. برف در کف دره، بر اثر فشار برف‌های بالایی فشرده و به یخ تبدیل می‌شود.

یخچال طبیعی کلمبیا یکی از پرسرعت‌ترین یخچال‌های طبیعی موجود در جهان است. همانطور که از تصاویر رنگی"ماهواره‌های لندست"(Landsat satellites) ناسا معلوم است، این یخچال از سال ۱۹۸۰، در عقب نشینی بوده است تا جایی که طی سه دهه گذشته بیش از ۲۰ کیلومتر به سمت شمال حرکت کرده است. قسمت پایینی تکه‌های یخ شکسته‌اند و این موضوع نیز سبب افزایش جهانی سطح دریاها شده است. در همان زمان، این یخچال‌های طبیعی به طور قابل توجهی نازک شده‌اند و این موضوع نیز سبب گسترش سنگ بستر قهوه‌ای که در تصویر نیز نمایان هستند، شده است.

۲. "پلوتو" (Pluto)

۲۰۰۶

۲۰۱۵

۱۰ سال پیش، پلوتو وضعیت خوبی نداشت. در سال ۲۰۰۶ "انجمن بین المللی اخترشناسی" لقب نهمین سیاره منظومه شمسی را از آن گرفت و آن را یک سیاره کوتوله معرفی کرد. آن موقع تصاویر باشکوه بسیاری از پلوتو وجود نداشت و بهترین تصاویری هم که وجود داشت، تصاویر تار ثبت شده توسط "تلسکوپ فضایی هابل" بود.

در سال ۲۰۱۵، "فضاپیما نیوهورایزنز"(New Horizons spacecraft) ناسا برای نخستین بار تصاویر نمای نزدیک از این سیاره را در اختیار جهانیان قرار داد.

این تصاویر باعث شگفتی بسیاری از افراد از جمله دانشمندان شد چرا که آنها برای نخستین بار شاهد اتمسفر ناپایدار، فضاهای صاف و تپه‌های یخ زده پلوتو بودند.

یافته‌های جدید ماموریت "نیوهورایزنز " ناسا پرده از وجود تپه‌هایی مانند تپه‌های شنی موجود روی زمین برداشت که به جای شن از دانه‌های یخ متان تشکیل شده‌اند. تپه‌ها در پلوتو از شن و ماسه ساخته نشده‌اند و به جای آن از دانه‌های یخ متان ساخته شده‌اند. این ششمین جایی در منظومه شمسی است که دانشمندان در آن تپه پیدا کرده‌اند. برای اینکه تپه‌ها در جایی حضور داشته باشند، باید نیرویی وجود داشته باشد که آنها را شکل دهد. در زمین، این نیرو، باد است. دانشمندان برای تعیین اینکه دانه‌های متان یخ‌زده هم اندازه شن با بادهای پلوتو شکل گرفته‌اند، از مدل‌ها استفاده کردند. آنها معتقدند که یخ متان می‌تواند با ذوب شدن یخ‌های نیتروژن اطرافش به جو وارد شده باشد و یا از کوه‌های اطراف سرازیر شده‌اند. قبل از ماموریت "نیوهورایزنز "، واضح‌ترین تصویر پلوتو تنها ۱۲ پیکسل بود. استفاده از تمام اطلاعات جمع‌آوری شده توسط "نیوهورایزنز " نشان می‌دهد که پلوتو از لحاظ زمین‌شناسی، یک دنیای فعال با اتمسفر است که ممکن است مایعات در سطح آن وجود داشته باشد.

۳. "چهره‌های جعلی ساخته شده توسط شبکه‌های عصبی"(Fake faces generated by neural networks)

۲۰۱۴

 

۲۰۱۸

طی یک دهه گذشته، به یارانه‌ها آموزش داده شد تا تصاویر شبیه به واقعیت از افراد ایجاد کنند. شبکه‌های عصبی نیز توسط تجزیه و تحلیل مجموعه‌ای از اطلاعات، مانند تصاویر برخی الگوها عمل می‌کردند. در یک نوع خاص شبکه های عصبی به نام "generative adversarial network" یا "GAN"، بخشی از این سیستم داده‌های جعلی را تولید می‌کند در حالی که بخش دیگر این سیستم تلاش می‌کند تا دریابد آیا این داده‌ها واقعی هستند یا خیر.

این سیستم با قرار دادن شبکه در برابر خود، یاد می‌گیرد که تصاویر بهتر ایجاد کند. همان طور که در تصاویر زیر معلوم است، میزان پیشرفت در این زمینه شگفت آور بوده است.

۴. شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX)

شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی (Space Exploration Technologies Corporation) یا اسپیس‌ایکس نیز در چالش ما حضور دارد. این شرکت هر ساله موفقیت‌های چشمگیری دارد اما عملکرد آن طی یک دهه گذشته بی نظیر بوده است. این شرکت با انتشار تصویری که اخیر منتشر کرده بر خلاف سایرین آینده خود را به رخ جهانیان کشیده است.

اسپیس‌ایکس یک شرکت تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی تجاری در آمریکا است. این شرکت در سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک در کالیفرنیا شکل گرفت و امروز در حال گسترش است. شرکت رشد بسیاری از زمان تاسیسش در ۲۰۰۲ کرده‌ است، تعداد کارمندان آن از ۱۶۰ در نوامبر ۲۰۰۵ به بیش از ۵۰۰ نفر در ژوئیه ۲۰۰۸ و بیش از ۱،۱۰۰ نفر در ۲۰۱۱، ۱۸۰۰ در اوایل ۲۰۱۲ و ۳۰۰۰ نفر در اوایل ۲۰۱۳ رسید. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۳، این شرکت به ۳۸۰۰ کارمند و پیمانکار رشد کرده بود. در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹، اسپیس‌ایکس گشایش دپارتمان ایمنی فضانورد و تضمین ماموریت را اعلام کرد. شرکت بزرگ "اسپیس ایکس" در سال گذشته میلادی عملکرد فوق‌العاده‌ای در زمینه فعالیت‌های فضایی داشت و کارهای ارزشمند زیادی را برای کمک به بشریت انجام داد. بسیای از افراد مشتاقانه منتظرند تا ببینند عملکرد شرکت اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۹ چگونه خواهد بود؟

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۶۶۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، حجت الاسلام محمدی در مراسم گرامیداشت ۵ اردیبهشت سالروز شکست مفتضحانه آمریکا در صحرای طبس با بیان اینکه انقلاب ما از عنابات حق تعالی و معجره قرن بود و برگرفته از عاشورای سیدالشهدا است، گفت: انقلاب اسلامی با این عظمت، یک چالش برای نظام سلطه فراهم کرده و مایه امید مستمندان و مظلومان و موجب ناامیدی استکبار جهانی شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هم با اشاره به اینکه واقعه طبس واقعه‌ای است که دارای مستندات و مشاهدات عینی است وبرای همه روشن و قابل درک است، از مقامات کشوری و لشکری کشور خواست: نسبت به این واقعه توجه ویژه‌ای داشته باشند و هر سال این مراسم با شکوهتر از سال‌های قبل و با حضور مقامات کشوری برگزار شود.

طالبی افزود: باید طوری مراسم این واقعه تاریخی برگزار شود که در اذهان جهانی نیز نهادینه شود.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن موزه بین المللی استکبار ستیزی در صحرای طبس، گفت: تاکنون این موزه اعتبارات ملی دریافت نکرده و تنها از محل مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، ۱۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب و به استان تخصیص یافته و همچنین ۴ میلیارد تومان اعتبار متمم نیز از این محل دریافت و هزینه شده است.

طالبی گفت: این موزه به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از مسئولان خواستار پیگیری هستیم.

مدیر موزه استکبار ستیزی هم با تاکید بر اینکه واقعه ۵ اردیبهشت یک معجزه الهی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد، افزود: این وظیفه همگانی است که واقعه طبس را بیش از پیش بین اقشار مختلف و در سطح جهانی نهادینه کنیم.

جهان بخش با اشاره به اقدام تنبیهی سپاه و عملیات وعده صادق، گفت: وعده صادق علاوه بر اقتداری که داشت یک اتفاق ویژه هم افتاد و این بود که افکار عمومی جهان اسلام و جهان بشریت بیدار شدند.

وی با اشاره به در دست اجرا بودن موزه بین المللی استکبار ستیزی در طبس، گفت: هم اکنون این پروژه ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه با تاکیدات رهبر معظم انقلاب که فرمودند ساخت این موزه پرهزینه و کم اثر نباشد بلامانع است، عنوان کرد: ساخت این موزه با اعتبارات قطره چکانی مقدور نیست و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد که درصورت تامین اعتبار ظرف مدت دو سال این پروژه به بهره برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • استقلال و باز هم چالش تغییرات مدیریتی؛ مالک جدید با مدیرعامل جدید می‌آید؟
  • بازار رمزارز‌ها / بیت‌کوین آماده شد
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۵ ارديبهشت
  • آخرین وضعیت بازار رمزارز‌ها در جهان/ بیت کوین آماده شد
  • بیت‌کوین در آستانه رکوردی جدید / قیمت روز ارزهای دیجیتال
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۴ ارديبهشت
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۳ ارديبهشت
  • اخترفیزیکدانان معمای ویژگی قلبی شکل در سطح پلوتو را حل کردند